• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odłożona rozbudowa Kartuskiej w Gdańsku

Maciej Naskręt
25 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rozbudowa Kartuskiej: opóźnienia w projektowaniu
Na razie projekt rozbudowy ul. Kartuskiej na górnym odcinku trafi do szuflady. Na razie projekt rozbudowy ul. Kartuskiej na górnym odcinku trafi do szuflady.

Kierowcy i mieszkańcy korzystający z górnego odcinka ul. Kartuskiej będą musieli zapomnieć o jej rozbudowie. Po tym jak urzędnik CUPT podał miastu niewłaściwe informacje, a urzędnicy z magistratu tego nie zweryfikowali, Gdańsk stracił 132 mln zł dofinansowania. W czwartek radni przesuną inwestycję w wieloletniej prognozie finansowej na lata 2019-2021.



Jak oceniasz zachowanie miejskich urzędników ws. ul. Kartuskiej?

W czwartek na sesji rady miasta Gdańska zostanie poddana pod głosowanie decyzja o przesunięciu na lata późniejsze z budżetu pozycji dotyczącej budowy dwujezdniowej ulicy Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska do granicy miasta Gdańska z gminą Żukowo. zobacz na mapie Gdańska

- Centrum Unijnych Projektów Transportowych zdecydowało o nie przyznaniu nam dofinansowania do inwestycji drogowej. Gdańscy urzędnicy odwołali się od tej decyzji, ale nie uwzględniono jej, stąd będziemy podejmować uchwałę o wstrzymaniu finansowania tego przedsięwzięcia z budżetu miasta. W tym zakresie zmienimy też wieloletnią prognozę finansową miasta. Nie stać nas, by realizować ją tylko ze środków miasta - mówi Piotr Borawski, przewodniczący PO w radzie miasta.
Miejscy urzędnicy ubiegali się o dofinansowanie w wysokości 85 proc. kosztów, co, przy szacowanej na 160 mln zł inwestycji, oznaczało otrzymanie z Unii Europejskiej aż 132 mln zł.

Wniosek do Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) został złożony w maju 2016 roku. Pieniądze miały zostać przyznane w ramach konkursu pod nazwą "Zwiększenie dostępności transportowej ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego" (działanie 4.1).

Na początku listopada ubiegłego roku CUPT poinformował, że wniosek o dofinansowanie rozbudowy ul. Kartuskiej został rozpatrzony negatywnie. Uzasadniano, że ten odcinek nie znajduje się w sieci TEN-T, więc nie może ubiegać się o środki na rozbudowę dróg będących w tej sieci.

Urzędnicy nie kryli zdziwienia.

Projekt rozbudowy ul. Kartuskiej. Projekt rozbudowy ul. Kartuskiej.
Błędy w komunikacji między urzędnikami

Kilka tygodni temu spotkaliśmy się z władzami spółki miejskiej InvestGda, która przygotowywała dokumentację do CUPT-u. Jej szef, Alan Aleksandrowicz pokazał nam maila od urzędnika średniego szczebla w warszawskim urzędzie, w którym zapewniano, że ul. Kartuska leży w sieci TEN-T.

Po złożeniu dokumentów okazało się, że jest inaczej. A Ministerstwo Rozwoju wytknęło urzędnikom z Gdańska, że o przebieg sieci TEN-T powinni byli zapytać w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, a nie w CUPT-cie.

- Po oddaniu do użytkowania we wrześniu 2013 roku odcinka drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Koszwały [Południowa Obwodnica Gdańska - dop. red.], uległ zmianie przebieg sieci TEN-T. Stary przebieg drogi nr 7 od wschodniej granicy miasta do węzła Karczemki - Trasa W-Z - stracił kategorię drogi krajowej i jednocześnie przestał pełnić rolę szlaku drogowego w sieci TEN-T - wyjaśnia biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Gdyby miejscy urzędnicy wiedzieli, że nie mogą się ubiegać o środki finansowe w tym konkursie, mogliby złożyć wniosek do innego programu. Gdy w listopadzie ubiegłego roku Kartuska została odrzucona, było już za późno na zmianę programu.

Urzędnicy nie składają broni

Przypomnijmy, że w ramach miejskiej inwestycji miał zostać przebudowany 2,8-kilometrowy odcinek ul. Kartuskiej, od ul. Otomińskiej zobacz na mapie Gdańska do granicy miasta z gminą Żukowo zobacz na mapie Gdańska. Istniejąca dziś jednopasmowa ulica miała zostać zastąpiona dwiema dwupasmowymi jezdniami, na których dopuszczalna prędkość wynosiłaby 70 km/h. W ramach tej samej inwestycji miały powstać drogi dojazdowe do rozbudowanej ulicy wraz ze skrzyżowaniami.

Miasto wydało na projekt ok. 3 mln zł. Czy to oznacza, że można go teraz schować głęboko w szufladzie?

- Nie do końca. Czekamy na kolejną transzę unijnych środków, która ma być uruchomiona w latach 2018-2019. Może wtedy uda się zrealizować projekt - mówi Borawski.
Spółka InnestGda rozważa też podzielenie inwestycji na dwa mniejsze fragmenty tak, by w przyszłości łatwiej można ją było zrealizować.

Miejsca

Opinie (163) 4 zablokowane

  • drogo (1)

    2.8 km drogi 160 mln zł.

    • 5 3

    • wiesz jaka tam jest infrastruktura?

      ile naczyń połączonych?

      • 3 2

  • czy urzędnicy odpowiedzą za swoje niekompetencje?

    • 8 1

  • WINA TUSKA? (1)

    tylko pytam ;)

    • 6 3

    • no jasne

      jak się piotrowicz z głupkowatym uśmiechem maliniaka ocieli to też wina Tuska!

      • 0 0

  • Patrzcie no... w jednych miastach piszą, że coś będzie, a w innych że czegoś nie będzie. Ciekawe, że rezultat jest ten sam :)

    • 5 1

  • hello

    Panie Zbyszku zapraszamy do gdanska takze!

    • 3 4

  • Ż E N A D A....ADAMOWICZ NIC NIE ZROBI KUMPLOM

    nikt nie poniesie konsekwencji...tak działa

    • 10 4

  • w budżecie nie ma kasy na Karuską

    z dwóch powodów:

    1. przy tej ulicy nie ma żadnej działki nowaka
    2. spółki miejskie nie wypłacą dywidendy miastu bo muszą przeznaczyć kasę na budowę infrastruktury na wyspie sobieszewskiej gdzie akurat jest działka nowaka

    • 14 7

  • ul. Kartuska od węzła Karczemki do Żukowa dalej jest drogą krajową!

    cyt.
    Po oddaniu do użytkowania we wrześniu 2013 roku odcinka drogi ekspresowej S7 Gdańsk - Koszwały , uległ zmianie przebieg sieci TEN-T. Stary przebieg drogi nr 7 od wschodniej granicy miasta do węzła Karczemki - Trasa W-Z - stracił kategorię drogi krajowej i jednocześnie przestał pełnić rolę szlaku drogowego w sieci TEN-T - wyjaśnia biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

    Przecież to inny odcinek więc dlaczego został odrzucony? Od węzła Karczemki ul. Kartuska dalej ma status drogi Krajowej nr 7! Dalej jest w sieci TEN-T!

    Czy już nikt nie patrzy w mapy?

    • 10 0

  • najbardziej śmieszy mnie uzasadnienie projektu poszerzenia drogi

    ma to w oficjalnej wersji służyć "odciążeniu miast od nadmiernego ruchu drogowego".

    Takie inwestycje w poszerzanie dróg powodują w krótkim okresie zwiększenie skłonności do korzystania z samochodów przez mieszkańców sąsiednich gmin, a w długim okresie zwiększenie skłonności do wyprowadzania się poza miasto rdzennych mieszkańców i osiedlanie się przyjezdnych na peryferiach lub w gminach podmiejskich a nie w pobliżu centrum lub w miejscach dobrze skomunikowanych transportem szynowym (SKM ).

    Tak czy inaczej takie inwestycje przyczyniają się do zwiększenia obciążenia miasta już i tak nadmiernym ruchem drogowym.

    Prosta zależność: jak się miasto projektuje z myślą o ruchu i parkowaniu samochodów, wtedy powstaje miasto przepełnione samochodami; jak się projektuje miasto z myślą o potrzebach ludzi (niekoniecznie przecież poruszających się po nim samochodami) to mamy miasto dla ludzi.

    Wybór należy do nas.

    Może to i dobrze że projekt przepadł - będzie więcej czasu na poważną refleksję nad przyszłością systemu transportu i mobilności w mieście.

    Jak na razie wiele działań miasta prowadzi prostą drogą do niezrównoważonego rozwoju. Koszty przewymiarowanej infrastruktury drogowej zapłacą następne pokolenia.

    • 1 9

  • Kupiliście mieszkania na tęczowym wysypisku to teraz sobie płaczcie.

    • 2 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ACC?

 

Najczęściej czytane