• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie jedź jak łoś: pozbądź się chińskich ksenonów

Maciej Naskręt
7 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci
Ksenony zamontowane w nieprzystosowanych reflektorach oślepiają nadjeżdżających z przeciwnej strony kierowców. Ksenony zamontowane w nieprzystosowanych reflektorach oślepiają nadjeżdżających z przeciwnej strony kierowców.

Polskę zalewa fala chiński żarówek ksenonowych. Zakładane przez bezmyślnych kierowców w niedostosowanych do tego autach powodują zagrożenia na drodze. Warto zatem zastanowić się czy je instalować, bo policja walczy z tym z ogromną skutecznością.



Różnica między reflektorem wyposażonym w standardowy żarnik od wyposażonego w homologowaną lampę ksenonową. Na dolnym zdjęciu legalne światła ksenonowe. Różnica między reflektorem wyposażonym w standardowy żarnik od wyposażonego w homologowaną lampę ksenonową. Na dolnym zdjęciu legalne światła ksenonowe.
Zamontowane w niewłaściwym reflektorze auta lub motocyklu światła ksenonowe stanowią ogromne zagrożenie dla innych kierowców. Wręcz oślepiają nadjeżdżających z naprzeciwka. Niestety wielu kierowców tego problemu nie dostrzega i instalację oświetlenia rodem z Chin argumentuje tym, że ich pojazd prezentuje się dzięki temu lepiej. Coraz częściej jest to jednak lans niskich lotów.

Zaletą, ale w tym wypadku wadą lamp ksenonowych jest ich łatwy montaż. Odbywa się na zasadzie podzespołów w komputerze, czyli "plug and play". To sprawia, że bez trudu ksenony można instalować w 10 i 15-letnich pojazdach.

Dlaczego chińskich ksenonów nie warto montować w samochodzie? Lampa ksenonowa nie posiada żarnika. Jest wyposażona w jarznik. Różnica jest spora, bo światło jest rozproszone i stąd reflektory nie są w stanie skutecznie koncentrować światła na jezdni. W efekcie część światła kierowana jest w górę i oślepia innych kierowców.

Sytuacja komplikuje się bardziej, gdy umieścimy lampę ksenonową w miejsce standardowej żarówki dwużarnikowej (typu H4). Tracimy wtedy możliwość zmiany świateł mijania na długie, bowiem lampa ksenonowa nie posiada dwóch jarzników.

Czy chińskie ksenony przeszkadzają w prowadzeniu auta?

Reflektor ksenonowy wymaga też spryskiwaczy i systemu automatycznego poziomowania. Stare, a także nowe, ale tańsze samochody nie posiadają urządzeń tego rodzaju. W dodatku na kloszu reflektora powinna znajdować się homologacja potwierdzająca, że jest on dostosowany wyłącznie do żarówki halogenowej. To właśnie brak homologacji ułatwia walkę z mizernym tuningiem optycznym.

Policja jest bezwzględna wobec kierowców montujących lampy ksenonowe w niewłaściwych reflektorach. - Zatrzymujemy dowody rejestracyjne. W dodatku, jeśli kierowca stworzył zagrożenie w ruchu, nakładamy na niego mandat w wysokości od 20 do 500 zł - wyjaśnia mł. asp. Robert Nowicki, zastępca szefa pomorskiej drogówki.

Lampy ksenonowe, ze względu silny strumień światła jaki emitują (ok. 3,5 tys. lumenów), poprawiają znacznie widoczność jazdy w nocy. Producenci rzadko wspominają o wadach tych świateł.

W wielu markach aut ten rodzaj oświetlenia został zastosowany wyłącznie przy światłach mijania. Zrezygnowano z świateł długich. Dlaczego? Po pierwsze, by włączyć jarznik ksenonowy potrzebujemy sporej dawki energii elektrycznej. Może dochodzić wtedy do spadków napięcia. Po drugie, jarznik uruchamia się nieco dłużej, niż standardowy żarnik. To znacznie pogarsza możliwość kontrolowania dalszej trasy nocą.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • Johny wierze że świeca lepiej niż zwykłe (1)

    ale tak jak pisze cały czas wiem po sobie że nie wycisnę żadną żarówką lepszego oświetlenia chyba że dam h1 100watt co jest też nielegalne, a tak jak pisałem wcześniej jak przejda badania i sa ustawione ok to powinni to zalegalizowac w soczewkach na bank w ff się nie zagłębialem , natomiast powinni zakazać zestawów w reflektorach ze szkłem karbowanym bo tam jest dużo światła rozproszonego

    • 1 0

    • racja :)

      jeszcze jest kwestia czy lampy sa szklane czy plastikowe

      • 0 0

  • nowe nigdy (5)

    pracowałem w 3 serwisach samochodowych i nigdy nie kupnie nic nowego, kupa gówna z domieszka kupy.
    Im więcej chińskiej elektroniki tym gorze,j i modele które pojawiają się 3 lata ,inżynierowie nie maja czasu ich dobrze przetestować i potem mamy Akce serwisowe zobaczcie ile tego jest i praktycznie każda marka .

    • 3 2

    • Co ty nie powiesz (3)

      Jestes tym co apisalem wczesniej-wymieniacz?
      Nie myl z mechanikiem.
      Mam auto 3 letnie i 90tys.bezawaryjnej jazdy .Europa polodniowa i skandynawia ,snieg ,mrozy i upały jazde w lekkim terenie.Autko jest git.
      Mialem wczesniej tez auto z 2.5l 170bhp-9letnie ,na prostej drodze pekl wachacz!!!!.O malo nie doszlo do tragedii.
      Nie pitol ,male usterki to nie to samo co grozne awarie nadwyrezonych czesci i podzespolow zawiechy czy ukladu kierowniczego.

      • 1 0

      • hehe (2)

        właściciel BMW ..... ;-)
        W nowych zacinają się pedały hamulca , we fiatch przekładnie kierownicze sie sypia , i można by tak wymieniać długo ..
        Fakt faktem że teraz w dobie dużej konkurencji modele sa opracowywne szybko i czasami chyba brakuje fazy intensywnych testów

        • 2 0

        • zobacz stare mercedesy (1)

          i cos co sie nazywało overengenering czy jak to sie tam pisze czyli zbytnie przywiązanie do szczegułów , zresztą stąd problemy mercedesa w latach 80 beczka była za dobra i sie nie psuła ,,, potem jeszcze 124 a potem okularnik który prawie jak stary fiat było słychać jak go ruda wpie..la w nocy .. ;-)

          • 2 0

          • Fakt: problemem Mercedesa jest to, ze kiedys sie nie psul, a teraz sie sypie.

            • 0 0

    • strach zmieniać na nowe

      wolę moje dokładnie serwisowane vw t4 niż "nowe" t5. Nie jest to bynajmniej brak gotówki tylko chęć uniknięcia kłopotów. Teraz samochody budują księgowi a nie inżynierowie. Każda część ma znieść określoną ilość cykli i się zepsuć, aby producent i serwis mogli zarobić na wymianie. A do pana z małym pindolkiem co musi mieć nowe, bo kto ma stare ten kiep, to serdecznie pozdrawiam i życzę poprawy stanu ego.

      • 0 0

  • a lubie Dełuda Laosa

    • 1 0

  • Macieju, widzę po tym co piszesz, że nie masz zielonego pojęcia o oświetleniu auta (5)

    po pierwsze to trzeba rozróżnić lampy ksenonowe od soczewkowych i zwykłych ryfli a potem pisać do czego żarnik pasuje
    po drógie to nie wszystkie samochody posiadające xsenony miały orginalnie samopoziomowanie
    po trzecie dobrze ustawiony xsenon jest mniej groźny niż strzelające we wszystkie strony zwykłe światła
    a pan policjant niech lepiej sam sprawdzi wswoim aucie jakie ma światła
    tak więc polecam lekturę , bo za nie-wiedzę zwykle się płaci

    • 2 3

    • Za nieznajomość ortografii

      już zapłaciłeś w szkole.

      • 2 0

    • (1)

      Xenonowych nie trzeba odróżniać od soczewkowych i ryfli, bo xenon oryginalnie występuje zarówno w soczewce jak i w reflektorze refleksyjnym (szkło ryflowane). Odróżniać co najwyżej trzeba reflektor z homologowanym i niehomologowanym źródłem światła. I o tym traktuje ten artykuł jakbyś nie zauważył.

      • 2 0

      • tylko że przy soczewce nie występuje

        efekt oślepiania bo jest dokładna linia podzialu światło cień bo w środku jest przysłona która układa światło więc nie ma problemu

        • 2 0

    • FJ (1)

      Kolego FJ, podaj mi konkretny przykład samochodu, który ma fabryczne xenony i nie ma samopoziomowania ??

      • 1 0

      • chodzi o to że w 90latach

        S kalasa w 140 ..miała ii ryflowane szkła i brak poziomowania i jest legalna:)

        • 0 0

  • (1)

    ja kiedyś kupiłem "niebieskie" z tesco - chyba też made in china.Może to i ładne było, ale w nocy nic nie widzialem. Od razu wyrzuciłem te niebieskie i zamontowałem z powrotem stare zwykłe H4. Więc jeśli coś kupować to porządne - to samo tyczy się ksenonów.

    • 2 0

    • tak jak kupiłeś

      g..ne żarówki z napisem 6000k to co sie dziwisz jak tam byl filtr ktory zatrzymywal z 50% światła...

      • 1 1

  • (1)

    tylko dresy w golfach i bmkach montują chińskie tandety, żeby zwrócić na siebie uwagę, a na porządne ich nie stać. Myślą, że są cool, wożą się takimi gratami po mieście z pseudoksenonami. I zabijają się potem na drzewach. Współczucia dla nich.

    • 5 1

    • nie wiem czy wiesz ...ale

      nie ma opcji często dokupienia akcesoryjnych hid te istnieją tylko do kilk modeli np ford focus ...

      • 1 2

  • Chińskie ksenony (1)

    A od kiedy wolno instalować ksenony samemu?Przecież ksenony wolno zakładać w warsztatach,które mają na to pozwolenie a ponadto ksenony muszą posiadać homologację z wpisem do dowodu rejestracyjnego.Żadna stacja diagnostyczna nie powinna dopuścić auto bez homologacji na ksenony!!!

    • 6 4

    • Kolego

      co ty wiesz o calej sprawie tyle co wyczytałeś w tym nedznym artykule?

      • 1 4

  • a ja se latam trajtkiem na hidach

    • 2 0

  • "zrezygnowano z świateł długich"

    - coś pięknego

    • 5 0

  • Powinno sie w ogole

    Wprowadzic zakaz sprowadzania samochodow starszych niz 6 lat,dosc juz na drogach szmelcu.Polska stala sie niestety smietnikiem Europy a glownie Niemiec skad sprowadza sie te pseudo okazje od "dziadka" czesto pospawana z dwoch polowek.

    • 1 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

W skład Grupy Zdunek wchodzą marki:

 

Najczęściej czytane