• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie jedź jak łoś: ruch na rondzie

Maciej Naskręt
31 lipca 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci
Rondo w Swindon w Anglii - niewielu kierowców za pierwszym razem sobie na nim radzi. Rondo w Swindon w Anglii - niewielu kierowców za pierwszym razem sobie na nim radzi.

O tym, że ronda usprawniają i uspokajają ruch na naszych drogach nie trzeba nikogo przekonywać. Jednak wielkość rond i ilość dróg zapewniających do nich dojazd, może przerażać nawet wprawnego kierowcę. Wtedy zdarzają się błędy i tworzą korki. Warto zatem odświeżyć nieco wiedzę zdobytą na kursie prawa jazdy.



Zobacz, jak prawidłowo jeździć po rondach dwupasmowych. Zobacz, jak prawidłowo jeździć po rondach dwupasmowych.
Ronda to najpopularniejsze i najbezpieczniejsze do tej pory rozwiązania skrzyżowań bezpośrednich na drodze. Zazwyczaj prowadzą do nich trzy lub cztery jezdnie. Czasem jest ich więcej. Niektórym kierowcom trudno wtedy po nich jeździć. Największe kłopoty są na rondach wielopasmowych. Wielu kierowców nie potrafi zająć właściwego pasa do jazdy.

Warto zapamiętać, że lewy pas powinni zajmować kierowcy samochodów jadących na wprost i w lewo. Prawy pas pozostaje dla skręcających wyłącznie w pierwszy zjazd ze skrzyżowania. Widać to na grafice załączonej obok.

Jak używać kierunkowskazów na rondzie? Włączamy je zawsze, gdy chcemy opuścić skrzyżowanie. Nie musimy sygnalizować wjeżdżania na rondo. Nie trzeba też robić tego poruszając się dookoła. Wyjątkiem są tu jednak ronda dwupasmowe. Kierując autem musimy informować pozostałych uczestników ruchu o zamiarze zmiany pasa.

Przed rondami zazwyczaj jest ustawiony znak ostrzegawczy (ustąp pierwszeństwa przejazdu) oraz znak nakazujący poruszanie się pojazdem w ruchu okrężnym. W tej sytuacji kierowcy wjeżdżający na skrzyżowanie ustępują pierwszeństwa. Zdarza się też, ale na szczęście rzadko, że przed rondem nie ma znaku ostrzegawczego. Wtedy kierowca poruszający po okręgu ustępuje pierwszeństwa wjeżdżającym na rondo.

Które ronda w Trójmieście sprawiają kierowcom największe kłopoty?
W Gdańsku najtrudniej jest na rondzie na Targu Drzewnym zobacz na mapie Gdańska. Pasów i kierunków jazdy jest tam tak wiele, że drogowcy zmuszeni byli do ustawienia znaków informujących o kierunkach jazdy. Zazwyczaj się tego nie robi.

Niewiele łatwiej kierowcom jeździ się też po rondzie turbinowym w gdańskich Kokoszkach zobacz na mapie Gdańska. Tam zmotoryzowani, przyzwyczajeni do standardowych rond, zbyt późno orientują się o kierunku jazdy. Przejeżdżają wtedy po gumowych krawężnikach rozdzielających pasy.

W Gdyni spore zamieszanie wśród kierowców wywołuje kształt skrzyżowania na pl. Konstytucji zobacz na mapie Gdańska. Ma ono wiele cech ronda, ale nim nie jest. To sprawia, że wielu kierowców nie dostrzega znaków i wymusza pierwszeństwo. Turyści-kierowcy gubią się tam kompletnie.

Czym jest magiczne rondo?

Tego rodzaju rond trudno szukać w Polsce. By je zobaczyć trzeba udać się do Swindon w południowo-wschodniej Anglii. Jest to skrzyżowanie, składające się z niewielkich rond. Te zlokalizowane są tuż przed każdą drogą wyjazdową. W środku magicznego ronda znajduje się wyspa centralna.

Opinie (102) 7 zablokowanych

  • (3)

    kiedy kobiety zaczna mylsec na drodze ??

    • 2 4

    • (1)

      Wtedy kiedy mężczyźni będą widzieć kierowcę a nie kobietę

      • 2 0

      • kiedy zaczniecie przepuszczać pieszych i włączających się do ruchu.

        • 2 0

    • wtedy, kiedy mężczyźni przestaną być agresywni na drodze

      • 0 0

  • Pierdoły saskie narzekają na ronda i korki a to właśnie problem sygnalizacji zjazdu dokłada kolejne sekundy opóźnień i powoduje

    korki. Tylko czego tu wymagać, jak nawet samochody policji zjezdżają z nowych rond na oksywiu bez sygnalizacji kirunkowskazem....

    • 2 0

  • Cała masa kierujących nie potrafi prawidłowo jeździć przez jakiekolwiek skrzyżowania!

    Nie tylko ronda są problemem. W dzisiejszych czasach zmorą są praktycznie wszelkie skrzyżowania bez sygnalizacji. A takie np. skrzyżowania dróg równorzędnych to istna rosyjska ruletka - na takich ludzie kompletnie nie kumają kto ma pierwszeństwo i jeżdżą na zasadzie "duży (albo cwańszy) może więcej".

    • 0 0

  • A jak jest sygnalizacja to jest niby lepiej?

    Prawdziwą zmorą jest korkowanie skrzyżowań przez tych, co nie mogą z nich zjechać przed zmianą świateł. Ja bym za to dawał maksymalne mandaty i zabierał prawko na co najmniej rok plus obowiązkowy dodatkowy egzamin. Może to by ludzi wreszcie nauczyło.

    • 1 1

  • "De la salle" (Nieżwiednik) i "Jacka Kaczmarskiego" (Matarnia) to nie ronda !!! (1)

    Niech ktoś znajdzie przy tych "rondach" znak C12 (ruch okrężny) !

    • 2 0

    • zgadza się

      Są to skrzyżowania z wyspą centralną.

      • 0 0

  • (1)

    Mnie strasznie bawi sytuacja na remontowanej drodze różowej w Gdyni w kierunku do Redłowa. Mianowicie na czas remontu rondo przestało być rondem (nie ma odpowiedniego znakowania) i jest zwykłym skrzyżowaniem. Tymczasem duża część kierowców jedzie tak jakby rondo jednak tam było, czyli ustępują tym z lewej i sygnalizują zjazd ze skrzyżowania. Co gorsze, ci z lewej myśląc że są na rondzie jadą bez oglądania się na znaki stopu. Jakim cudem tam nie doszło to poważnego wypadku to ja nie wiem. Sam już się trzy razy omal nie wpakowałem w jakiegoś gamonia.

    Moim zdaniem problem polskich kierowców polega na tym: każdemu się zdaje że wie lepiej, tylko nikomu się nie chce zajrzeć do kodeksu drogowego. A 90% dyskusji na tym na forum nie ma sensu bo kodeks drogowy wszystko rozstrzyga - jest tylko jeden sposób zachowania się na rondzie a nie "różne szkoły".

    • 0 0

    • Objazd Nowych Ogrodów w Gdańsku też jest wesoły

      Z Kartuskiej zrobili skręt w lewo w Bema (teraz jednokierunkową) na dwóch pasach. W ten sposób, że jedzie się po obu stronach wysepki. Oznakowanie jest bez zarzutu zarówno poziome jak i pionowe. A i tak co chwilę znajduje się łoś jadący lewym pasem, który usiłuje objechać wysepkę po prawej zajeżdżając drogę tym na prawym pasie (głównie autobusom). Masakra.

      PS. Współczuję mieszkańcom ul. Bema. Długo się nie nacieszyli wyremontowaną ulicą a zaraz TIRy i autobusy doprowadzą ją do poprzedniego stanu.

      • 0 0

  • A wystarczy wszystkich kierowców skierować (1)

    na 2 tygodnie jazdy po Szczecinie. Tam jest pełno rond 2 i 3 pasmowych, a kierowcy świetnie sobie z tym radzi.

    • 3 0

    • ja zawsze mam tam problem ;)

      • 0 0

  • ludzie nie umieją jeździć po rondzie

    przez co generują korki. winna jest trochę zasada, że kto jest na rondzie, ma pierwszeństwo, no i brak logiki kierowców. wychodzi w praktyce tak, że jak jest duży ruch z jednej strony, to jadą jednym ciągiem i nie wpuszczają na rondo samochodów z pozostałych dróg dojazdowych, a powinno kulturalnie iść jeden na jeden (na "zamek").

    • 1 0

  • "co prawda w 3-mieście to jeszcze nie obowiązuje ale w niektórych miastach w Polsce nie zdaje się egzaminu za brak lewego kierunkowskazu na rondzie."

    Kodeks drogowy jest jeden. Na rondzie nie używasz lewego kierunkowskazu. Nie pleć głupot i poczytaj przepisy ruchu drogowego.

    • 0 0

  • rondo dwupasmowe (1)

    Tak, to jest prawidłowo rozpracowane rondo! Z prawego pasa tylko w prawo a z lewego prosto i na lewo. Takie rondo jest w Elblągu na skrzyżowaniu ulic:
    Traugutta, Górnośląska i Nowowiejska ale są separatory, które nie pozwalają na własną interpretację.

    • 0 0

    • w Gdańsku są tylko 2 ronda dwupasmowe

      Turbinowe na Kokoszkach, które poniekąd wymusza prawidłową jazdę oraz na Targu Drzewnym, które nie może "pokazać" swojego potencjału, gdyż wyjazd na Hucisko jest i tak zapchany.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Drywa to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane