• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie warto spieszyć się z wymianą opon

mJ
6 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Z wymianą opon warto poczekać na ustabilizowanie się pogody. Z wymianą opon warto poczekać na ustabilizowanie się pogody.

W ostatnich tygodniach kreski na termometrach szybowały coraz wyżej i wydawało się, że na dobre zawitała do nas wiosna. Coś jednak jest w powiedzeniu "kwiecień plecień", a najlepszym tego dowodem jest aktualna pogoda w Trójmieście. Dlatego nie warto spieszyć się z wymianą opon na letnie.



Czy wymieniłe(a)ś już w swoim aucie opony na letnie?

Każdorazowo w tekstach związanych ze zmianą opon niczym mantrę powtarza się o zasadzie "7 stopni". Otóż gdy temperatury jesienią systematycznie spadają poniżej 7 stopni Celsjusza - powinno się zmienić ogumienie na zimowe. Oczywiście ta umowna granica działa także w drugą stronę. Wiosną, gdy robi się cieplej i temperatury utrzymują się powyżej tej wartości - warto pomyśleć o zmianie ogumienia na letnie. Nie jedźmy od razu do najbliższego wulkanizatora. Pozwólmy ustabilizować się kapryśnej pogodzie.

Dla wielu osób zasada "7 stopni" to chwyt marketingowy. Nie do końca tak jest, bo przecież z punktu widzenia producentów opon - bardziej opłacalna i łatwiejsza byłaby produkcja tylko jednego rodzaju ogumienia. W ten sposób koncerny oponiarskie zredukowałyby koszty produkcji, a sam zysk byłby większy. Kierowcy jeżdżący przez cały rok na jednych i tych samych oponach ze względu na ich zużycie musieliby odwiedzać sklepy oponiarskie równie często jak w przypadku dwóch kompletów. Zatem zasada "7 stopni" nie jest mitem.

Wulkanizacja w Trójmieście



Śnieżyca na Witominie. 5 kwietnia 2021 r.

Dlaczego akurat 7 stopni Celsjusza? Według ekspertów poniżej tej temperatury opony letnie z racji swojej charakterystyki i składu mieszanki gumowej zaczynają tracić swe właściwości. Oczywiście, jak już wspomnieliśmy, 7 stopni Celsjusza to granica umowna, a najlepszym tego dowodem jest aktualna pogoda w Trójmieście. Wydawało się, że wiosna zawitała do nas na dobre, a tymczasem zaskoczyły nas... kwietniowe opady śniegu. Z pewnością nie brakuje kierowców, którzy już wymienili opony na letnie.

Co warto wiedzieć o oponach? Rodzaje, oznaczenia i dobór do felgi



Nie warto spieszyć się ze zmianą opon. Nawet jeśli temperatury za dnia utrzymują się powyżej 7 stopni Celsjusza, to często noce bywają bardzo chłodne i zdarzają się poranne przymrozki. Warto z wymianą ogumienia poczekać na ustabilizowanie się aury. Zaleca się, aby do maja z wymianą wstrzymali się kierowcy, którym zdarza się jeździć w nocy lub nad ranem.



Czytaj także: Wiosenne porządki w aucie. O co warto zadbać po zimie?

mJ

Opinie (209) 4 zablokowane

  • Zimowe i letnie

    Wszystko zależy kto jakim autem jeździ, gdzie, ile kilometrów pokonuje i co pod maską. Jeśli masz auto z zapasem mocy i chcesz z tego korzystać w okresie wiosna-lato to warto mieć dwa rodzaje markowego ogumienia. Sam osobiście się o tym przekonałem (A6 C6 4.2 V8 quattro 335KM). Pozdrawiam i szerokości

    • 2 1

  • 30lat temu (1)

    kierowcy jeździli na jednych oponach i bylo bez problemu a teraz jakas moda

    • 2 2

    • W sumie był problem

      Polonez w śnieżyce zaskakiwał. W tamtych czasach królowały RWD

      • 0 0

  • Wszyscy mają rację

    Widzę tu niezłą walkę pomiędzy zwolennikami jazdy na oponach wielosezonowych i letnich/zimowych.
    Jeśli chodzi o tych pierwszych, to rzeczywiście, producenci robią teraz naprawdę świetne opony, które dają radę i latem i słabą zimą.
    Same opony wielosezonowe są różne.
    Niektóre jak Michelin CrossClimate są praktycznie tak dobre jak opony letnie i w miarę dają sobie radę zimą. Taki Nokian jest praktycznie jak opona zimowa, ale za to słabiej wypada latem, a z kolei np. Goodyear jest bardzo wypośrodkowany między oponą letnią i zimową. Dla każdego coś się znajdzie.
    Są to jednak opony dla osób, które jeżdżą mało i głównie po mieście.
    Powyżej 10000km rocznie po prostu nie opłaca się ich zakładać z dwóch powodów.
    Po pierwsze jak jeździsz więcej to i tak powinieneś wyważyć koła raz/dwa razy do roku (najlepiej co 7-10tys.), więc tutaj dużo nie zaoszczędzisz (chyba, że nie szkoda Ci pieniędzy na remont zawieszenia).
    Po drugie w tym samych okresie 8-10 lat zużyjesz dwa komplety opon całorocznych lub letnich+zimowych, natomiast te pierwsze będą trochę droższe i przez statystycznie większość tego czasu, minimalnie mniej bezpieczne.
    Pamiętajcie, że opony najwięcej tracą wraz ze zużyciem, na trakcji na śniegu.
    Ja przy takiej zimie jak w tym roku miałem problemy na Bridgestonie LM005 z bieżnikiem w wysokości 5mm.
    Nigdzie się nie zakopałem, ale nie była to komfortowa jazda.
    Po zmianie na nowe, takie same opony, samochód zachowywał się nieporównywalnie lepiej.
    A to tylko na 200m nieodśnieżanego dojazdu do bloku, oraz zaśnieżony parking przed szkołą dzieci.
    Nie trzeba przekonywać drugiej osoby do swoich racji, bo każdy ma swoje, różne doświadczenia i dla każdego inne opony będą lepsze. Niektórzy producenci mają do wyboru np. 3 rodzaje opon letnich w jednym rozmiarze. Każde dobrane do innych samochodów, ich mocy i preferencji kierowców. Nie ma jednej, najlepszej opony. Zawsze jest to jakiś kompromis i życzę wszystkim jak najmniej tych kompromisów.

    • 4 1

  • Sezon temu podjąłem się dostarczenia merytorycznych argumentów (1)

    na temat tego, że w temperaturze 6 stopni na odśnieżonej drodze droga hamowania opon zimowych jest mniejsza niż letnich. Poległem, bo jak się okazuje nie ma żandych badań które by to potwierdziały, za to wszystkie badania temu zaprzeczają. Bariera '7 stopni' niestety istnieje tylko na kolorowych broszurach producentów opon. PS. Zanim zacznienie wylewać swoje 'mądrości' - zróbicie jak ja - poszukacje merytorycznych opracowań na ten temat to sami się przekonacie

    • 2 0

    • Masz rację.

      Opony zimowe nie są lepsze na suchej nawierzchni od letnich w tej temperaturze, a nawet jeszcze niższej.
      Po prostu na oponach zimowych, poniżej 7° droga hamowania na mokrej nawierzchni jest krótsza od opon letnich tej samej klasy.
      To akurat powinieneś wyczytać we wszystkich opracowaniach.

      • 0 0

  • Tylko opony cało roczne

    Zmieniasz je co 8lat jak się zużyją, w nie co pół roku. Mega oszczędność pieniędzy i czasu.

    • 1 2

  • Mam wielosezonowe , uniwersalne i nie będe czekać w kolejce na wymiane..

    tak już od paru lat , i nie mam problemów z jazdą zimą , tej zimy też jezdziły jak zimówki , pozdrawiam Januszy z lobby oponiarskiego , Ave ja !

    • 1 2

  • Opony na felgach

    A po co do wulkanizatora. Samemu wymieniam na jesieni albo wiosną Bo............ Opony mam na felgach. Pozdro dla wszystkich kierowców w terenówkach.

    • 3 0

  • No niestety mamy oziębienie klimatu !!!! (1)

    Nie jest prawdą opinia że jest jakieś ocieplenie klimatu a to z prostej przyczyny ponieważ przez większą część roku musimy ogrzewać nasze mieszkania przez 7 miesięcy mamy sezon grzewczy niestety a gdyby było ocieplenie to pewnie sezon grzewczy trwał by nie 7 a 3-4 miesiące a więc jest oziębienie klimatu a do tego bardzo kapryśną aurę jak chodzi o Europę środkowo-wschodnią W Polsce przez większą część roku jest zimno a więc zmiana opon z zimowych na letnie i na odwrót ma sens i do tego bardzo zmienne warunki pogodowe !

    • 4 2

    • mysle ze nawet 9/3. na serio

      mieszkam w domu i sam grzeje sobie od kilku lat i tak naprawde to sa 3 miesiace bez grzania. czerwiec lipiec sierpien.

      • 1 0

  • (4)

    Oj jacy ci producenci biedni, są zmuszeni do produkcji kilku rodzajów opon :):):)

    • 17 1

    • Pozniej pelno tego szmelcu pod wiatami i na palonych skladowiskach. (3)

      i tylko srodowisko truja produkujac coraz wiecej tych opon.

      • 1 4

      • Więcej opon starcza na dluzej (2)

        Więc jak niby typ opony mialby wpływać na zanieczyszczenie? Na to wpływa sama produkcja a nie to czy opona jest letnia czy zimowa czy jakakolwiek inna

        • 2 2

        • niektórzy (1)

          jeżdżą na tyle mało, że wcześniej się guma zestarzeje niż bieżnik zetrze. Nie potrzebują dwóch starych kompletów opon.

          • 1 2

          • więc kupują jeden tak jak ja

            i też nie trują środowiska

            • 1 1

  • Standard

    W każdym społeczeństwie jest około 10% ograniczonych badziewiaków.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Tivoli to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane