• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nielegalne przyciski na skrzyżowaniu w Gdyni

Michał Sielski
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
  • Na skrzyżowaniu pojawiły się trzy nowe przyciski dla pieszych i rowerzystów.
  • Problem w tym, że na przejazdach rowerowych nie można ich instalować.
  • Jeśli pieszy lub rowerzysta spóźni się z naciśnięciem, poczeka na przejście lub przejazd do następnej fazy świateł.

W ramach budowy buspasów na ul. Morskiej w Gdyni przebudowywane jest też skrzyżowanie z ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni. - Projekt miał służyć pasażerom komunikacji publicznej, a urzędnicy łamią prawo, dyskryminując pieszych i rowerzystów, którzy będą prosić o przejście i przejazd na drugą stronę ul. Morskiej - mówi dr Kajetan Lewandowski.



Czy piesi i rowerzyści powinni korzystać z przejść i przejazdów po naciśnięciu przycisku?

Remont ul. Morskiej obejmuje nie tylko budowę buspasów, ale też części chodników, dróg rowerowych oraz przebudowę skrzyżowań. Jednym z nich jest splot ul. Morskiej i ul. Mireckiego. Pasażerowie komunikacji publicznej zyskają tam buspas, ale urzędnicy przygotowali też projekt przejazdu rowerowego przez ul. Morską, którego w tym miejscu zdecydowanie brakowało.

Czytaj więcej: Tu będą nowe buspasy w Gdyni.

Problem w tym, że ułatwienie dla pasażerów komunikacji publicznej, będzie utrudnieniem dla pieszych i rowerzystów, czyli często tych samych osób, które korzystają z autobusów i trolejbusów. Przy przejściu dla pieszych i powstającym przejeździe pojawiły się bowiem trzy dodatkowe przyciski. Piesi i rowerzyści - których w tym miejscu w ciągu całego dnia jest masa, ze względu na duży sklep spożywczy, punkty usługowe i zabudowę mieszkaniową - będą musieli więc poprosić o przejście poprzez naciśnięcie przycisku. Dlaczego?

Urzędnicy: stawiamy na zwiększenie przepustowości



- Dzięki temu pieszym i rowerzystom łatwiej będzie dokonać zgłoszenia na przejściu dla pieszych połączonym z przejazdem rowerowym. Dzięki możliwości pomijania zielonego światła dla pieszych, w przypadku braku ich obecności na przejściach, jest możliwość zwiększenia przepustowości skrzyżowań, a tym samym zmniejszenie kolejek przed skrzyżowaniami - mówi Wojciech Folejewski, zastępca dyrektora ZDiZ w Gdyni.

Społecznicy: to niezgodne z prawem



Problem w tym, że montowanie przycisków dla rowerzystów jest niezgodne z prawem.

- Z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, jasno wynika, że detekcja za pomocą przycisków może być stosowana tylko w przypadku pieszych, zaś zgodnie z art. 2 ust. 47 Prawa o Ruchu Drogowym rower jest pojazdem - podkreśla dr Kajetan Lewandowski, prezes stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Dodaje przy tym, że urzędnicy nie chcieli wcześniej pokazać projektu organizacjom społecznym.

- Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne. Rowerzysta musi się zatrzymać, odczekać na zielone światło, nawet gdy dla samochodów w tej samej relacji świeci się zielone. Detekcja dla rowerzystów jest oczywiście dozwolona i stosowana, ale musi to być detekcja automatyczna - dodaje Kajetan Lewandowski.

Nikt nie lubi "Przycisków żebraka"



W zachodnich mediach przyciski dla pieszych doczekały się nawet określenia "przyciski żebraka". To bowiem oczywiste utrudnienie, bo jeśli osoba chcąca przejść przez jezdnię nie zdąży w porę nacisnąć przycisku, to musi czekać do kolejnej fazy świateł. Niezależnie od tego czy jakikolwiek samochód akurat przez jezdnię przejeżdża czy nie.

Poza tym w strategicznych dokumentach Gdyni rola pieszych ma być priorytetowa. Upominają się też o to sami mieszkańcy, na wniosek których przyciski na większości skrzyżowań pomiędzy Karwinami a Wielkim Kackiem na ul. Wielkopolskiej zostały wyłączone.

- Najbardziej w tym wszystkim smutny jest fakt, że w 2018 roku, gdy tyle mówi się o dostępności, o priorytecie pieszych, o wypadkach powodowanych przez nadmierną prędkość, urzędnicy wracają do złych praktyk sprzed około dekady. Co ciekawe, kłóci się to także z deklaracjami wyborczymi prezydenta Wojciecha Szczurka, że jego celem jest wyeliminowanie wypadków drogowych z udziałem pieszych. Najwyraźniej urzędnicy odpowiedzialni za budowę buspasa mają inne zdanie. Nie wahają się przy tym ignorować strategicznych dokumentów uchwalonych przez Radę Miasta, a nawet łamać prawo - kończy Kajetan Lewandowski.

Schemat planowanych buspasów na Morskiej w Gdyni

 

Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej. Tu powstają nowe buspasy na ul. Morskiej.
Odcinki buspasów w stronę centrum:
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, rozpoczynający się w rejonie skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Zakręt do Oksywia w śladzie istniejących prawoskrętów do posesji, następnie po istniejącym prawoskręcie na skrzyżowaniu z ul. Kalksztajnów i z "otwarciem" istniejącej zatoki autobusowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicach skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Mireckiego z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni prawej w kierunku centrum, w okolicy skrzyżowania ul. Morskiej z ul. Grabowo z wykorzystaniem prawoskrętu i otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
Odcinki buspasów w stronę Rumi:
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi rozpoczynający się przed skrzyżowaniem ul. Mireckiego z ul. Morską dalej w śladzie prawoskrętu z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej;
  • Na jezdni lewej w kierunku Rumi, rozpoczynający przed skrzyżowaniem ul. Morskiej z ul. Grabowo, od prawoskrętu za budynkiem przy ul. Morskiej 42, w śladzie istniejących prawoskrętów i z otwarciem zatoki autobusowej od strony najazdowej.

Opinie (385) 9 zablokowanych

  • Wchodzę bo nielegalne wyścigi passatem

    Czytam a chodzi o nielegalnym guziki rowerem :( eh eh

    • 0 0

  • czy ten smieszny doktor jest prawnikiem by rozstrzygac kwestie prawne? Nie jest.... (3)

    przestancie wiec jatrzyc i publikowac takie bzdety produkowane przez maniaka jazdy na rowerze. Margines niech pozostanie marginesem, nawet jesli jest doktorem.....

    • 12 3

    • (2)

      Tylko, że to właśnie margines jest zazwyczaj najmądrzejszy i najbardziej kumaty. Chyba nie sądzisz, że decyzje większości są lepsze i mądrzejsze? Wystarczy zobaczyć jakie programy w TV i filmiki na yt, mają największą oglądalność, aby zdać sobie sprawę, że większość to d3bile.

      • 1 6

      • szczegolnie margines spoleczny

        • 0 1

      • tylko ty jeden madry

        • 2 1

  • (6)

    "Dla ruchu rowerowego przyciski są skrajnie niekorzystne" - dla pieszych też nie, ale jakoś nikt nie płacze. Rowerzyści chcieliby chyba mieć ciągle zieloną falę i pierwszeństwo w każdym wypadku.

    • 51 10

    • (5)

      to proponuje je dla kierowców tez montowac. tak dla rownowagi

      • 9 6

      • Cóż za bzdurny argument (2)

        Przestań go powtarzać bo ośmieszasz siebie i przy okazji wszystkich rowerzystów. Żeby wcisnąć przycisk nie musisz zasiadać z roweru. Serio, mi się jakoś udaje wcisnąć bez zsiadania. Kierowca musiałby wysiąść, zamknąć samochód, pójść, wrócić... Nie ma możliwości pojechania pod sam przycisk.

        • 3 5

        • to wciskaj w Sopocie

          Gdzie zazwyczaj ten przycisk jest po przeciwnej stronie drogi dla pieszych i rowerów - i nie masz możliwości jego naciśnięcia bez złamania prawa lub wyłączenia się z ruchu ;)

          • 1 0

        • ale musisz się baranie zatrzymać

          • 2 2

      • (1)

        Kierowcy mają swoje detektory, jak nie podjadą do linii zatrzymań na czas to też nie dostaną zielonego a więc sytuacja podobna jak z pieszymi.

        • 3 4

        • no to pieszym też takie detektory założyć palancie w Warszawie są fotokomórki nad uczęszczanymi przejściami

          • 3 1

  • Stan Lee umarł! (1)

    A wy mi tu o jakichś przyciskach? To tak an serio? Dyskryminacja? W d się wam poprzewracało od tej dyskryminacji! Wasz poziom głupoty jest dyskryminacją całej ludzkiej rasy! Won na marsa!

    • 32 8

    • Popieram !!!

      • 2 2

  • Ja wam mówię

    Gdynia, miasto prowizorka. Inwestycja za dziesiątki milionów okazuje się bublem.

    • 3 2

  • To już jakiś zajob....

    Proponuję opisanie kolejnego przykładu dyskryminacji: ulice są znacznie szersze od ścieżek rowerowych i chodników - koniecznie trzeba to wyrównać...

    • 13 1

  • Przycisk - mniej spalin

    Płynny ruch bez niepotrzebnego zatrzymywania się przed pustym przejściem, w miejscach mniej uczęszczanych, to mniej nowotworów w trójmieście.
    Sekundniki= płynny ruch = mniej spalin
    Oraz powrót do "migających" żółtych świateł w nocy- poza głównymi arteriami.

    • 9 2

  • problem z 4 liter

    w sumie to dobrze, że tylko takie problemy mają

    • 3 4

  • Kierowca

    My też chcemy przycisków

    • 7 0

  • należy dodać,

    że buspasy w tym wypadku to wał mający na celu wyciągnięcie kasy z Unii na naprawę nawierzchni, chodników, DDR, i nic więcej.

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiego koloru są "zabytkowe" tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane