• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesprawni seniorzy za kółkiem - "Nie możemy nic zrobić"

Czytelnik Trojmiasto.pl
20 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić. Często osoby starsze, pomimo swojego wieku i ograniczeń z nim związanych, decydują się samodzielnie prowadzić samochód. Nie zawsze jest to rozsądny wybór, ale... na chwilę obecną nic nie można z tym zrobić.

Są osobami w podeszłym wieku, często z zaburzeniami psychicznymi, cierpią na choroby mózgu, mają problemy z koncentracją, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych. Mimo to wciąż są aktywnymi uczestnikami ruchu drogowego i chętnie wsiadają za kółko.



Czy osoby starsze powinny kierować pojazdami?

Na naszą skrzynkę przyszedł list od jednego z trójmiejskich lekarzy geriatrów (imię i nazwisko do wiadomości redakcji), który zwraca uwagę na problem poruszania się samochodami przez osoby do tego niezdolne.

Oto opowieść naszego czytelnika.

Jesteśmy zespołem lekarzy i psychologów zajmujących się rozpoznawaniem i leczeniem zespołów otępiennych i innych zaburzeń psychicznych u osób w podeszłym wieku. Chcemy podzielić się obserwacją niepokojącego nas zjawiska, z którym w naszej pracy mamy do czynienia coraz częściej.

Osoby starsze chorujące na choroby zwyrodnieniowe mózgu (w tym chorobę Alzheimera) coraz częściej prowadzą pojazdy i są samodzielnymi uczestnikami ruchu drogowego - o czym mówią otwarcie w chwili, gdy przychodzą na terapię czy zajęcia do naszego ośrodka. Poza rozpoznaniem i rozmową z rodziną my, lekarze, nie jesteśmy w stanie nic zrobić, ponieważ jest to prawnie nieuregulowane.

Czytaj także: Czy senior za kółkiem jest zagrożeniem na drodze?

Podczas konsultacji i badań neuropsychologicznych u starszych wiekiem pacjentów stwierdzamy deficyty funkcji poznawczych, które jednoznacznie sugerują, że osoby te nie powinny być kierowcami. Są to przykładowo trudności w długotrwałym utrzymaniu uwagi, nadmierna podatność na dystraktory, trudności w wykonywaniu dwóch czynności naraz, zaburzenia funkcji wzrokowo-przestrzennych, sugerujące kłopoty z oceną odległości czy relacji miedzy obiektami. Wyniki testów psychologicznych są nam pomocne w diagnozowaniu i różnicowaniu chorób otępiennych. Nie są one jednak w żadnym wypadku podstawą do podjęcia decyzji o ograniczeniu uprawnień do prowadzenia samochodu.

Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że osoby cierpiące na zespoły otępienne, w tym na chorobę Alzheimera, mają zaburzenia myślenia i obniżony krytycyzm. Często to rodzina takiej osoby musi podjąć trudną decyzję o ograniczeniu lub wręcz zakazaniu choremu prowadzenia samochodu.

Problem, który podejmujemy jest duży i stwarza ogromne zagrożenie (nie tylko dla zdrowia i życia naszych pacjentów, ale też innych uczestników ruchu drogowego), a my jesteśmy wobec niego bezradni.

Przekazaliśmy nasze obserwacje i obawy policji, ta może jednak zareagować dopiero, kiedy dojdzie do zdarzenia drogowego i tylko wtedy, kiedy zauważy oczywiste zaburzenia w zachowaniu kierowcy.

Zgodnie z zaleceniem policji powinniśmy zawiadamiać pracowników wydziałów komunikacji w odpowiednich dla miejsca zamieszkania urzędach miejskich. Taka procedura jest jednak niemożliwa ze względu na obowiązek zachowania tajemnicy lekarskiej i ochronę danych osobowych (GIODO).

Dysponujemy alkomatami, wiemy, jak identyfikować kierowców po spożyciu alkoholu, ale po naszych drogach poruszają się osoby, które z powodu chorób mózgu od dawna nie powinny zajmować w samochodzie miejsca kierowcy.

Czy naprawdę jedyne co możemy zrobić w tej sytuacji to czekać na zdarzenie drogowe?
Czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (250)

  • statystyka (12)

    wystarczy sprawdzić, ile wypadków powodują seniorzy, a ile ludzie młodzi ??

    to, że senior może spowodować wypadek jest pustym tekstem, ja też mogę spowodować wypadek, a mam 33 lata

    • 196 22

    • Prawilniak w benzynie

      Tak tylko weź pod uwagę ile kilometrów robią młodzi a taki senior.
      Młody zrobi 5 tyś. km miesięcznie gdzie senior 10 kilometrów miesięcznie jak dobrze.
      a 120 kilometrów rocznie... gdzie ja tyle praktycznie robię za jednym wyjazdem wieczorem żeby się zrelaksować.

      • 0 0

    • 10-cio latek też może jeździć płynnie i bezbłędnie (4)

      a jednak nie może prowadzić auta. Dlaczego więc nie ma jakiejkolwiek górnej granicy prowadzenia pojazdów?

      Mój ojciec też jak był młody, to jeździł dobrze, ale po 60-tce zauważałem stopniowy spadek jego umiejętności drogowych, zaczynał bać się ruchu, jeździł bez dynamiki, bocznymi drogami bo na głównych "tak dużo aut i szybko jeżdżą" i najchętniej to go zawieźć. On miał świadomość spadku swoich umiejętności, a ilu kierowców tego nie dostrzega i twardo ciśnie 25 letnią favoritką?

      Moim zdaniem konieczne jest od emerytury obowiązkowe badania co roku.

      • 8 1

      • (3)

        po 1. bo żaden 10-ciolatek nie umie prowidzić auta, czego o 60-ciolatku już powiedzieć nie można
        po 2. bo każdy 10-ciolatek jest dzieckiem, które ma ograniczony rozsądek (psychika), a 60-ciolatek nie i wie, kiedy nie jest już w stanie (fizyka) prowidzić auta

        • 1 5

        • (2)

          po 1 - 10 latek nie umie jeździć bo nie może się uczyć
          po 2 - 10 latek ma czasem więcej rozsądku i lepiej rozpoznaje sytuację niż chory 60 latek (mam chorego ojca i 9 letnią córkę to wiem co piszę). Problem z 10 latkiem jest taki, że nie odpowiada on prawnie za swoje czyny więc dlatego nie może prowadzić pojazdów - kierowanie pojazdów to przywilej wiążący się z odpowiedzialnością.

          • 8 1

          • (1)

            chory staruszek na Alchaimera nie zapomni jak się zmienia biegi i że na czerwonym stój ?

            • 2 1

            • Debil. Wiesz w ogole co to za choroba i co dzieje sie z czlowiekiem jak ja ma?

              • 0 0

    • (2)

      Prosze o te dane. Rowniez przyda sie informacja ilu jest tych "młodych" kierowców a ilu w podeszłym wieku.

      • 22 1

      • wszystko dostępne na stronach KGP, raport ma kilkadziesiąt stron

        polecam, ja czytałem już kilka raportów,
        tam jest dokłądna odpowiedź na twoje pytanie,
        znajdziesz tam dokładne liczby,
        wróć jak przeczytasz i napisz nam ile razy bardziej niebezpieczny jest młody kierowca

        • 1 2

      • dokładnie, no i ile robią kilometrów

        • 20 0

    • a ile ludzi starszych ma prawo jazdy ? (2)

      kiedyś samochód nie był tak popularny ale jak masz 33 lata to możesz tego nie pamiętać

      • 6 1

      • (1)

        Co ty gadasz? Mój wujek ma 95 lat i dopiero w tym roku sprzedał auto. Moi rodzice są przed 70 i oboje mają prawko. Jest masę starszych osób, które mają prawo jazdy to nie był żaden luksus. Osobiście jestem zdania, że po 70 prawko powinno być dawanie na rok z przedłużeniem po lekarzu i testach sprawdzających spostrzegawczość i szybkość reakcji.

        • 11 1

        • I tak powinno być ! Przecież to dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi

          • 3 1

  • Jestem za badaniami powyzej 60 lat, co 3-4 lata...ale

    ... bez przesady. g*wniarze po imprezkach, gonxy spieszący na siłkę i niunie smyrające smartfoniki są nie mniej zagrażające. Warto się czepić jak już to wjeżdżających wszędzie gdzie się da (i w tyłku przepisy ma) kurierzy lub taksowkarze. Potrafią się rozkraczył na środku jednokierunkowej i tylko na sekundkę paczuszkę dać w drzwiach lub pasażera wysadzić. A Ty sobie czekasz...lub czerwony na glacy ze wkurzenia wycofujesz.

    • 0 0

  • Jestem za badaniami powyzej 60 lat, co 3lata...ale

    • 0 0

  • Też będziemy starzy

    Osoby starsze powinny przechodzić badania lekarskie np.co dwa lata.kwestia tylko ustalenia granicy wiekowej.dzisiaj ktoś kto ma 70 lat nie jest jeszcze stary.ale nie wszyscy w tym wieku są w pełni sprawni.powinien decydować lekarz.

    • 0 1

  • "Umysłowi starcy"

    A te wszystkie niedorozwoje z telefonem przy uchu, jadące 3-ci pasem, 40-ści na godzinę! Kiedy będą zabierane im prawo jazdy?

    • 2 0

  • (33)

    Max 70 lat. Opuzniona reakcja i wypadek ....

    • 53 198

    • (2)

      opóźniona - tak piszę się poprawnie ,a wiek nie ma nic wspólnego z wypadkami ,
      statystyki wykazują ,że - to niestety młodzi powodują najwięcej wypadków .
      zapoznaj się z ortografią

      • 14 2

      • Pewnie blondynka za kierownicą z telefonem przyspawanym do ucha. (1)

        Po co się popisujesz swoją znajomością ortografii, już wielu przed tobą o tym pisało,Wysil swój móżdżek na coś wnoszącego do tematu artykułu.

        • 2 8

        • do trocin się telefon nie przyspawa, trzeba na glut złapać

          • 0 0

    • (4)

      nie każdy 70-latek jest niesprawny intelektualnie. Mój dziadek był świetnym kierowcą, miał niesamowity refleks za kierownicą. Jeździł do 93 roku życia. Z kolei jego kolega, masakra już w wieku 50 lat - strach z nim było jechać a jeździ nadal niestety

      • 73 2

      • Z większością mężczyzn za kierownicą jest masakra. (3)

        Leczą swoje kompleksy, knutek już nie stoi, to chociaż wyprzedza na podwójnej ciągłej.

        • 35 24

        • (2)

          "Myślałam że zdążę " , "Myślałam że pan skręca" , "Myślałam że mam zielone" "Myślałam , że zaraz zapali się czerwone" ," Myslałam , że pan jedzie na innym pasie ", Myślałam , że mam do pana jeszcze daleko" i na koniec "Przepraszam ale się zagadałam przez telefon i nie zauważyłam"

          • 17 8

          • Całe szczęście, że mężczyźni już od nastego roku życia są z miejsca myślicielami za kierownic

            • 0 3

          • Ale myśli, a ty raczej nie jak każdy facet...

            • 5 5

    • max 16 lat, "opuźniony" w rozwoju, w dodatku bez wykształcenia (1)

      • 27 7

      • no

        ja bym przyjęła takiego 16-latka do pracy w swojej firmie.Nsjlepiej wykształconego z tytułem conajmniej magistra i z 6-letnim doświadczeniem zawodowym w kierunku ogrodnika lub florysty. :-)

        • 4 1

    • (4)

      Bzdura.

      • 47 10

      • (3)

        Testy i badania powinny byc obowiązkowo co 2 -lata kazdy kierowca

        • 36 22

        • (2)

          Tak ale po 60tym roku życia.

          • 24 9

          • tak ale też za darmo

            • 9 2

          • Wcale nie. Co 5 lat do 60-tki, co 2 lata po 60-tce.

            Obecnie jest taki wysyp uzależnień, chorób psychicznych, nerwowych i neurodegeneracyjnych, że takie badania kontrolne zaczynają być niezbędne.

            • 19 0

    • (2)

      Statystyki wskazują, że to młodzi kierowcy są większym zagrożeniem niż starsi.

      • 40 9

      • (1)

        Ponieważ jest ich więcej i Twój argument opiera się na skali a nie na rzeczywistym porównaniu

        • 13 18

        • Max ma rację

          to jest twoje "rzeczywiste porównanie", polecam statystyki dowolnego kraju,
          albo Polski dostępne na stronach komendy Głównej Policji albo np. UK.

          Największe ryzyko to młody kierowca, potem prędkość czyli "doświadczony, szybki ale bezpieczny", brak uwagi, alkohol i narkotyki. Dziadki i babcie są na samym końcu.
          Jeśli chodzi o pieszych to w Polsce najwięcej ginie z winy pieszego.

          Czytałem to dokładnie i wiele razy w wielu językach.
          Polecam każdemu domorosłemu specjaliście od ruchu drogowego,
          który wie lepiej od znaków i wyników badań jak będzie jeździł.

          • 8 1

    • (2)

      Wszystkie komentarze to wypowiedzi starych ramolów czy ramol.Masz rację ale nie po 70 tylko po 60tce reakcja i spostrzegawczość jest ograniczona.Skoro poddają tak ostro ciebie krytyce to tylko potwierdza twój wniosek,po prostu nie zdają sobie z tego sprawy.

      • 5 16

      • Dlaczego już po 60tce? Każą pracować do 67. Wiele ludzi w tym wieku pracuje na stanowiskach bardzo odpowiedzialnych, gdzie muszą mieć lepszy refleks niż kierowca, a mimo to nie pozwala sie im już odejść na emeryturę nawet jak bardzo chcą! To dopiero chore. Do roboty to pełnosprawny, ale za kółkiem to już mniej?

        • 18 1

      • to jak są sprawni , że moga prowadzić auto to też są sprawni by pracować !! Dobrze powiedziała Pawłowicz , że emeryci to pasożyty i darmozjady którym sie pracować nie chce i wolą marudzić na niskie emerytury.

        • 2 5

    • matka (1)

      Nie wiem ile masz lat i od kiedy zaczęły się twoje problemy z mózgiem-ortografię można wykuć-o ile jest się sprawnym umysłowo!

      • 15 2

      • mam duszo lat ale mama zanmiast odrabiać ze mną lekcje gapiła się większość czasu w smartfona i niczego mnie nie nauczyła

        • 2 1

    • nie każdy 70-latek tak ma, powinny być ograniczenia tylko ze względu na stan zdrowia

      • 7 0

    • senior za kółkiem

      OK,pod warunkiem,że będziesz pisał poprawnie po Polsku,opóźniony w rozwoju.Ucz się.Max piąta klasa podstawówki= poprawna pisownia.

      • 4 4

    • Nie mówię żeby od razu osobie w podeszłym wieku zabierać prawko, ale powinna być ona regularnie sprawdzana w PORDach WORDach innych ośrodkach które prowadzą egzaminy na prawo jazdy, żeby po prostu zawodowy egzaminator sprawdził jak dana osoba zachowuje się za kółkiem. Chyba w Niemczech jest taki obowiązek po 60 roku życia czy jakoś tak.
      Powolna jazda na drogach szybkiego ruchu to także zagrożenie albo jazda pod prąd na skrzyżowaniu (bardzo często widać to na Hucisku), ale skręcanie ze skrajnego prawego pasa w lewo (kiedyś mnie taka staruszka prawie trafiła swoim Tico, akurat policja jechała to ją od razu zatrzymali).

      • 11 3

    • bezpieczeństwo

      nie wcześniej niż od 35 lat

      • 5 0

    • Niby masz rację ale...

      w sytuacji ciągłego zwalniania ruchu (np. strefa tempo 30, bezkolizyjne skrzyżowania, wysepki, progi itp.) to i stulatek może jeździć.

      • 8 3

    • pie...cie Hipolicie

      • 1 0

    • troll

      • 3 0

    • Twoje zdanie tyle warte co twoja ortografia.

      • 13 4

    • Opóźniona ortografia

      .

      • 48 2

    • OpÓźnione

      jest też Twoje korzystanie ze słownika ort... ;)

      • 66 9

  • (6)

    Stoję na światłach. Przede mną seicento. Zapala się zielone, seicento stoi. Mijają kolejne sekundy, maluch dalej stoi. Wychodzę z auta, żeby zobaczyć co się stało. W środku dziadzio na oko 80 lat uciął sobie drzemkę. Obudzony podziękował, przeprosił i w miarę dziarsko odjechał :)

    • 134 21

    • Nam się zdarzyło to samo, tylko że za kierownicą była młoda dziewczyna.

      Gadała przez komórkę.

      • 0 0

    • Też miałem podobną przygodę

      Stoję na światłach. Przede mną seicento. Zapala się zielone, seicento stoi. Mijają kolejne sekundy, maluch dalej stoi. Wychodzę z auta, żeby zobaczyć co się stało. W środku chłopaczek na oko 18 lat, zalany w 3 dpy, uciął sobie drzemkę. Obudzony, nie podziękował, nie przeprosił. Obiecał tylko że prz.li mi jeżeli będę mu przeszkadzał. W miarę dziarsko wycofałem mój pojazd i odjechałem :)

      • 45 3

    • ...i wtedy sie obudziles caly spocony.

      • 12 11

    • (1)

      to świadczy o sygnalizacji.
      W wielu miejscach można tak zrobić, albo uciąć sobie kolejeczkę popularnej gry.

      • 33 1

      • Mój Dzidek jezdzil do 85 roku zycia. Nic nie bylo go w stanie zniechęcić. W końcu wiechal w zaparkowanego TIRa bo nie zauważył. To go przekonalo.

        • 31 3

    • Opowieści z mchu i paproci.

      • 42 8

  • Republika Kolesiów.

    Lekarze chcą ssać kasę od emerytów, jeszcze im mało, już kombinują, żenada!!!!!!

    • 1 2

  • Nie genaralizujmy (1)

    Wczoraj jechałem za autem prowadzonym przez ok 30 letnią kobietę. Jechaliśmy na strefie 30 z równorzędnymi skrzyżowaniami. Pani ta nic nie kumała i zatrzymywała się lub nie na każdym przejeździe. Jej wiedza była na chybił trafił. Dwukrotnie wymusiła pierwszeństwo, a trąbiącemu kierowcy popukała się w czoło. Dodam, że jeszcze rozmawiała przez telefon. Takich panienek, często wiozących dziecko niestety widuje bardzo wiele. Wiek nie jest tu cokolwiek warunkujący (chyba, że bardzo podeszły).

    • 12 4

    • citren c2?

      Blondynka, czarny Citroen C2, rejestracja GST? W Gdansku Oliwie?

      • 0 0

  • kierowcy w jakim przedziale wiekowym powodują najwięcej tragicznych wypadków ?... (2)

    trochę pomieszkałem w USA - tylu osób starszych podchodzących do samochodu przy pomocy kul i siadających za kierownice nigdzie indziej nie widziałem , siadają i jadą ! mój sąsiad 81 lat przejeżdżał sam samochodem co dzień 22mile w jedną strone na masaże !

    • 11 1

    • (1)

      Bo tam mają odległości!
      Mieszkają często na uboczu - są farmy 100 km od najbliższego miasta - to co mają robić? Taksówkę wołać? :-)

      • 1 0

      • Ale w krajach starej Unii jest to samo!

        Sam parę lat temu ściągałem z Austrii klasyczną już beczkę. Po przyjeździe na miejsce okazało się, że sprzedającym jest jegomość w wieku mocno podeszłym, bo 86 lat. Auto sprzedawał, bo stwierdził, że nie daje już rady jeździć, a miał je od nowości, to jest 1980 roku i jeździł właściwie do samej sprzedaży!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon marek Jaguar i Land Rover znajduje się w:

 

Najczęściej czytane