• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa zajezdnia na południu Gdańska. Ta z al. Hallera będzie na sprzedaż

Maciej Naskręt
22 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przyszłość zajezdni autobusowej przy Hallera wydaje się przesądzona. Za pięć lat znikną stąd autobusy, a teren ma trafić do deweloperów. Przyszłość zajezdni autobusowej przy Hallera wydaje się przesądzona. Za pięć lat znikną stąd autobusy, a teren ma trafić do deweloperów.

Tramwaje i autobusy we wspólnej zajezdni, która powstanie na południowym zachodzie Gdańska - taki plan ma gdański Zakład Komunikacji Miejskiej. Skąd spółka weźmie na to pieniądze? Chce sprzedać deweloperowi 9-hektarową działkę, na której dziś znajduje się zajezdnia autobusowa przy al. Hallera.



Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku dysponuje dziś trzema zajezdniami - dwiema tramwajowymi: w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańskawe Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska oraz jedną autobusową przy al. Hallera zobacz na mapie Gdańska.

Zajezdnia tramwajowa we Wrzeszczu przechodzi właśnie modernizację, która zwiększy liczbę torów odstawczych, by zaspokoić potrzeby rosnącej floty tramwajów.



Przewoźnik ocenia jednak, że dzisiejsza infrastruktura wystarczy jedynie do lat 2019-2020 r. Później tramwajów i autobusów będzie zbyt wiele, by mogły się pomieścić w funkcjonujących dziś zajezdniach. Z tego powodu ZKM od pewnego czasu prowadzi analizy sensowności budowy nowej zajezdni. Miałaby powstać w ciągu 4-5 lat.

Tramwaje i autobusy w jednej zajezdni na południu Gdańska

Jak oceniasz pomysł budowy nowej zajezdni na południu miasta?

Nowy obiekt miałby powstać na górnym tarasie miasta.

- Rozważamy budowę nowej zajezdni na południu Gdańska. Naszym celem jest, by w nowym obiekcie nocowały jednocześnie autobusy i tramwaje. Zaoszczędzimy w ten sposób na budynkach biurowych i socjalnych dla pracowników - tłumaczy Maciej Lisicki, zastępca prezesa ZKM Gdańsk.

Zdaniem przewoźnika ulokowanie zajezdni na górnym tarasie zoptymalizuje kursowanie tramwajów i autobusów po mieście.

- Dziś pojazdy, szczególnie autobusy, muszą dojechać wczesnym rankiem do przystanków np. w Baninie. Taki kurs odbywa się praktycznie na pusto, a to kosztuje. Dopiero w drodze powrotnej pojazdy zabierają pasażerów m.in do centrum Gdańska. Nowa zajezdnia ma zminimalizować to zjawisko - tłumaczy Lisicki.

Dodatkowo obiekt musi być tak zlokalizowany, by zapewniał wyjazd na tory na ulicach miasta w dwóch kierunkach, czyli podobnie, jak jest to teraz przy obiekcie ZKM we Wrzeszczu, skąd możemy pojechać w kierunku Wrzeszcza, a dalej centrum lub Oliwy i Jelitkowa. Chodzi tu o to, by w razie zablokowania jednego kierunku tramwaje mogły dojechać na swoje trasy innym szlakiem.

Przewoźnik nie wyklucza też budowy oddzielnych zajezdni, gdyby okazało się, że nie jest w stanie pozyskać odpowiedniej działki dla wspólnego projektu. To jest jednak plan "B".

Planowane linie tramwajowe w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej wraz z istniejącymi trasami na Chełmie i Morenie utworzą tramwajowy pierścień, przy którym mogłaby powstać nowa zajezdnia. Planowane linie tramwajowe w ciągu ul. Nowej Bulońskiej i ul. Nowej Warszawskiej wraz z istniejącymi trasami na Chełmie i Morenie utworzą tramwajowy pierścień, przy którym mogłaby powstać nowa zajezdnia.
Działka dla zajezdni z zasobów miejskich

ZKM planuje budowę zajezdni na miejskiej działce. Potrzeba do tego nieruchomości o powierzchni ok. 15 hektarów. Najbardziej prawdopodobną lokalizacją są tereny na granicy Ujeściska, Zaborni i Jasienia.

W ten rejon mają być w najbliższych latach doprowadzone dwie nowe trasy tramwajowe. Pierwsza pobiegnie wzdłuż planowanej ul. Nowej Bulońskiej, natomiast druga ma być zrealizowana równolegle do ul. Nowej Warszawskiej. Wspólnie stworzą one pierścień, po którym tramwaje bezpiecznie dostawałyby się do innych dzielnic miasta.

Co ciekawe, w rejonie ul. Warszawskiej i ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska miasto posiada już działki. Istnieje też możliwość lokalizacji zajezdni przy ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska, ale tam wcześniej miasto musiałoby się porozumieć z zarządcą ogródków działkowych. Sęk, że w obu tych przypadkach należałoby zmienić miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Skąd pieniądze na zajezdnię?

Niemałym wyzwaniem będzie pozyskanie środków finansowych na realizację tego projektu. Przy inwestycji będą przede wszystkim angażowane środki własne ZKM.

- Chcemy sprzedać atrakcyjny dla deweloperów teren przy zbiegu al. Hallera i ul. Chrobrego. Utrzymywanie zajezdni w tak dobrej lokalizacji zwyczajnie mija się z celem - mówi Lisicki.

Przewoźnik wstępnie przewiduje, że sprzedając zajezdnię autobusową, która położona jest na ok. 9-hektarowej działce, otrzyma środki na pokrycie kosztów budowy nowej zajezdni oraz na dodatkowe inwestycje w nowy tabor.

Przed sprzedażą tego terenu trzeba by jednak uchwalić miejscowy plan zagospodarowania miejskiego, w którym nieruchomość zostanie przeznaczona na zabudowę mieszkaniową.

W zasobach ZKM pozostaną wciąż dwie zajezdnie tramwajowe - we Wrzeszczu i w Nowym Porcie.

Na planowane przedsięwzięcie trudno będzie jednak pozyskać pieniądze z funduszy Unii Europejskiej, bo Bruksela niechętnie dorzuca się do projektów związanych z rozwojem komunikacji autobusowej. Stąd od początku ZKM Gdańsk zakłada realizację tego przedsięwzięcia z własnych zasobów.

Miejsca

Opinie (218) 4 zablokowane

  • nie!

    Ta zajezdnia stoi od lat, ludzie straca prace przez wymysly frajera. Budowac mu sie kurka zachcialo! Byla tyle lat nikomu nie przeszkadzalo az nagle. Bach! Bo inwestor! Od tej kasy to wam w glowie sie porąba....

    • 9 2

  • ciekawe

    do tego czasu to ludzi chetnych moze byc za malo do waszych zadan byly pracownik bez kadry pracowniczej moga pozostac wam tylko piekne mury przy takich placach rozwijajaca sie metropolia oraz konkurencja zabierze wasze kadry warunki pracy juz sa nieatrakcyjne powodzenia ja nie zaluje zmiany pora sie obudzic komuna juz minela

    • 3 0

  • Brakuje nam kolejnego zamkniętego osiedla dla bogaczy... (6)

    Szkoda, że zajezdnia zniknie... Był to stały element krajobrazu od lat.

    • 85 118

    • ahhh i te autobusy wracające wieczorami po hallera wyprzedzające mnie codziennie przy 80km/h (1)

      • 31 10

      • Jak to możliwe jak Solarisy mają "kaganiec" na prędkości 73km/h?

        • 4 1

    • Tak samo jak elementem krajobrazu są pobliskie osiedla slamsów mieszkalnych na działkach? (1)

      One też wkrótce znikną.

      • 42 6

      • a co ty masz do ludzi którzy tam muszą mieszkać? sam mam tam znajomego, mieszka z 2 dzieci zadna patologia. zwyczajnie nie stac go na "normalny" dom czy mieszkanie. ja chociaz place slono za ta normalnosc ale mu wcale nie zazdroszcze. i bedac szczerym to nic do takich ludzi nie mam a maja ci co by chcieli najchetniej te dzialki zlikwidowac, teren sprzedac dla dewelopera. dzialkowcow latwo sie pozbeda ale rodzin z dziecmi juz gorzej stad ta nagonka. Miejscowi dzialkowicze powinni byc im wdzieczni bo zawsze ktos i w zime na tych dzialkach jest i dzieki temu az tak nie szaleja tam bezdomni czy zlodzieje. a i tak latwo ich nie przeniosa na stogi. znajoma miala dzialke pod PGE mieszkala we wrzeszczu. na dzialeczke miala 10 min spacerkiem po pracy a teraz 1 godzine komunikacja w szczycie i to jak dobrze pojdzie. oczywiscie efekt jest taki ze dzialka lezy i ona chce sie jej pozbyc.

        • 9 2

    • Podobno bieda w Polsce

      a same zamknięte osiedla dla "bogaczy" budują.

      • 6 0

    • Ta tęsknota za zajezdnią przy Hallera to efekt wąchania spalin?

      • 32 9

  • jak zwykle wszystko w tej czeście miasta. Chcemy zajezdnie w dzienicy Osowa!!!

    • 1 5

  • (1)

    Od rana aktywni eksperci "SimCity" ;)

    • 13 1

    • to super gra jest

      • 1 0

  • Pewnie już jakiś deweloper zgłosił ochotę zakupu atrakcyjnych terenów. Trzeba być ślepym, bezmyślnym lub w "układzie" by tego nie widzieć. Nikogo nie interesuje, że kierowcy i motorniczowie w większości będą wstawać o godzinę wcześniej a co za tym idzie......

    • 17 1

  • Lisicki obrzydliwy maly czlowieku bez wyksztalcenia,ukladowcu PO razem z Panem A kiedys dosiegnie cie wymiar

    • 12 1

  • Może nowa zajezdnia, ale na pewno nie w tym miejscu! To rozwali całą dzielnicę Południe i już nigdy nie będzie szansy, żeby zrobić z niej kawał prawdziwego miasta! Są inne miejsca. Trzeba myśleć tez o dalszej przyszłości dla następnych pokoleń, nie tylko na dziś i doraźnie.

    • 8 2

  • Finansowanie

    Niemałym wyzwaniem będzie pozyskanie środków finansowych na realizację tego projektu. Przy inwestycji będą przede wszystkim angażowane środki własne ZKM.

    Czy środki własne to są kolejne cięcia dla pracowników ZKM którzy pracują na tą firmę a ich w żaden sposób się nie docenia. Panie Macieju pan z góry dostał ponad kwartalną pensję zwykłego kierowcy czy motorniczego, więc łatwo się mówi o środkach własnych.

    Plany na budowę są świetne ale czy do tego czasu tabor, który trafia do Gdańska przy stanie utrzymywania będzie na chodzie zanim trafi do nowego domu ?

    Przy braku inwestycji we własną firmę które nie są budynkami nikt nie chce rozmawiać.

    Nie wszystko złoto co się świeci !

    • 11 0

  • Budować, budować, budować...

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ecoboost to silniki produkowane przez:

 

Najczęściej czytane