• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki

Maciej Korolczuk
5 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku. Nawierzchnię do testów wykonano na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej między Owczarnią a Matarnią w Gdańsku.

Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.



Powstające obecenie drogi są:

Na 160-metrowym odcinku ul. Galaktycznej biegnącym równolegle do obwodnicy Trójmiasta, między Owczarnią a Matarnią, ułożono nową nawierzchnię. Została ona opracowana w ramach projektu badawczego realizowanego przez naukowców z Politechniki Gdańskiej oraz Politechniki Białostockiej. Jego celem jest opracowanie nawierzchni drogowej, podnoszącej poziom bezpieczeństwa, tłumiącej pożary paliw płynnych i jednocześnie zmniejszającej hałas.

Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.

  • Testowana nawierzchnia charakteryzuje się lepszą przyczepnością, przepuszcza wodę, tłumi hałas i ewentualne pożary paliw płynnych.
  • Na nowym odcinku wprowadzono ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną.
  • Nawierzchnia poroelastyczna jest bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.

- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.

Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".

Miejsca

Opinie (188) 6 zablokowanych

  • Szkoda, (2)

    że nie zainstalowali w tej nawierzchni indukcji (ładowanie samochodów elektrycznych w czasie jazdy) oraz sensorów (monitoring warunków pogodowych, stanu technicznego, obliczanie przepustowości-zgranej z sygnalizacją świetlną). Jak robić testy, to na całego.

    • 8 9

    • Testy dają lepsze efekty, jeżeli jest mniej zmiennych. Nie sprawdza się kilku nowych powiązanych rozwiązań naraz.

      • 3 1

    • Indukcja w drogach zbliży sprawność energetyczną systemu do sprawności maszyny parowej

      • 1 1

  • Gdański drogowy syf sycylia mafis

    • 3 8

  • Fajnie ale

    Proponowałbym ten projekt zrobić na Kielnieńskiej bo tam ostatni raz asfalt wylewali chyba zaraz po wojnie

    • 13 1

  • gumowy granulat a słońce w lato

    nie wierze, że ten gumowy granulat nie będzie pylił albo nie wydzielał jakiegoś syfu

    • 6 4

  • Kibicuję

    Nosicie na ramionach nasz wkład w rozwój ludzkości, brawo

    • 6 1

  • jak taka bezpieczna to powinna ograniczac prędkość samochodu do dopuszczalnej ;)

    • 3 4

  • Opinia wyróżniona

    Niby fajnie, ale... (7)

    1. co z poślizgowością podczas przymrozķów gdy zamarźnie woda, która weszła w ten asfalt?
    2. co pyłem gumowym, który jest składnikiem tego asfaltu i podczas ścierania się wierzchniej warstwy tego asfaltu będzie unosił się w powietrzu? Będziemy go wdychać?
    Pozdrawiam

    • 30 31

    • (1)

      No właśnie po to są testy.

      • 19 2

      • Na te pytania powinna być już znana odpowiedź.

        Testowanie na drodze publicznej to ostatni etap.

        • 9 5

    • 1. To samo co na asfalcie, lub lepiej bo część wody wsiąknie. W asfalt nie wsiąka.
      2. To samo, co z z pyłem gumowym z opon, który wdychamy.

      • 25 2

    • odpowiedź (1)

      W odpowiedzi na Pana 'wątpliwości':
      1. Nie ma czegoś takiego jak asfalt, można ewentualnie powiedzieć nawierzchnia asfaltowa (jest wykonana z mieszanki mineralno-asfaltowej). Mamy różne rodzaje takich nawierzchni, ta o której mowa powyżej ma dużo otwartych przestrzeni po to właśnie żeby woda przepłynęła przez nią jak przez sito i nie zamarzała w porach.
      2. Kawałki gumy tak jak kruszywo tradycyjne jest odsiewane, ponieważ stosujemy tylko określony zakres frakcji. A więc tego strasznego pyłu w ogóle nie będzie podczas produkcji a tym bardziej podczas eksploatacji.

      • 9 2

      • dziękuję za odpowiedź

        • 2 0

    • Letnie czy zimowe?

      Zależy czy zrobione z opon zimowych czy letnich?

      • 3 0

    • Wdychać nie, ale jak przepuszcza wodę to co z porami, które zatkają się zużyta guma? Co wtedy z wodą która ma być absorbowana przez asfalt? Kałuża?

      • 0 0

  • drogi?

    To nie drogi a ścieżki, którymi z narażeniem zdowia i życia muszą się poruszać ierowcy. Wstyd że n ie możn a n azwać ttego drogam w obecn uch czasach.

    • 1 3

  • Innowacja (3)

    Jaka to innowacja w Polsce, asfalt modyfikowany gumą już od kilku lat jest promowany przez jedną z dużych firm na S, działających w Polsce. Reasumując PG trochę się spóźniło z technologią zapożyczoną z USA.

    • 4 7

    • Proszę czytać ze zrozumieniem.

      To nie jest asfalt modyfikowany gumą tylko mieszanka mineralno - gumowa. Różnica jest zasadnicza.

      • 3 1

    • (1)

      Ludzie, dajcie im popracować anie od razu że to się nie uda.Wylano kilkadziesiąt metrów w celach doświadczalnych,nie zrobią tego na placu przed budynkiem politechniki.Po testach okaże się co trzeba poprawić a co zmienić,może nawet zrobią nam tęczowe drogi aby nam jeżdziło się wygodniej i bezpieczniej.Na tym polegają doświadczenia, tylko dajmy im czas i spokój.

      • 2 1

      • Borys

        Technologia rzeczywiście znana w Polsce od kilku lat. Firma na S. dysponuje maszyną do produkcji asfaltu zmodyfikowanego gumą z opon. Jednak problem leży po stronie Zamawiających, którzy nie dopuszczają do stosowania takiej nawierzchni broniąc prawa do równej konkurencji. Tak samo jest z granulatem pozyskiwanym z frezowania starych nawierzchni. W Niemczech można dodawać około 80% a w Polsce max. 20%. Oszczędność i ekologię mamy we krwi :(

        • 2 0

  • Ciche i toksyczne (1)

    Ciche to i toksyczne.
    Podobny problem jest juz stwierdzony ze sztucznymi boiskami, robionymi właśnie ze starych opon. Po latach stwierdzono ich wysoką rakotwórczość.

    • 7 8

    • na coś trzeba umrzeć

      ludzie karaluchy i tak za długo żyją

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?

 

Najczęściej czytane