- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (86 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (305 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (132 opinie)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (202 opinie)
- 5 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (113 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
Nowe etykiety na oponach. Co się zmieniło?
Osoby, które czytają etykiety opon, a które jeszcze w tym roku nie kupowały nowego ogumienia - przy najbliższej okazji mogą być nieco zaskoczone. Od maja obowiązują nieco zmodyfikowane wzory etykiet. Co się zmieniło?
Ważna zmiana jest taka, że z klasyfikacji efektywności paliwowej i przyczepności na mokrej nawierzchni zniknęły najgorsze klasy F i G. To pokłosie zbyt dużych oporów toczenia i zbyt słabej przyczepności na mokrej drodze. Teraz odświeżony ranking obejmuje pięć klas - od A do E. Natomiast klasa hałasu podawana jest przy użyciu liter - od A do C. Wciąż dokładny poziom hałasu przedstawia liczba decybeli.
Czytaj także:
Kiedy wymienić opony na zimowe?
Co więcej, nowa etykieta przedstawia dwa dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub lodzie (grafika z informacją o przyczepności na lodzie dotyczy tylko opon przeznaczonych do aut osobowych). Na etykietach - w zależności od wybranego modelu ogumienia - występuje jedna z czterech opcji: brak tych oznaczeń, tylko oznaczenie przyczepności na śniegu, tylko oznaczenie przyczepności na lodzie lub oba oznaczenia.
- Etykiety energetyczne zapewniają jasną i wspólną klasyfikację osiągów opon pod względem oporów toczenia, hamowania na mokrej nawierzchni i hałasu zewnętrznego. Pomogą konsumentom w podejmowaniu świadomych decyzji przy zakupie opon, ponieważ będzie można łatwo je ocenić na podstawie trzech parametrów. Są to tylko wybrane parametry po jednym z zakresu efektywności energetycznej, drogi hamowania i komfortu. Świadomy kierowca, kupując opony, powinien sprawdzić też testy opon w takim samym lub bardzo zbliżonym rozmiarze jak poszukiwane, gdzie porówna również m.in. drogę hamowania na suchej drodze i na śniegu (w przypadku opon zimowych lub całorocznych), przyczepność na zakrętach czy odporność na aquaplaning. Warto przed zakupem porozmawiać z serwisantem w profesjonalnym serwisie oponiarskim - mówi Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).
Nowością na etykiecie jest także kod QR. Po zeskanowaniu kodu będzie można pobrać kartę informacyjną produktu. Jaki cel miało wprowadzenie zmian? Przede wszystkim ułatwienie kupującym porównania informacji na temat opon.
Opinie (21) 3 zablokowane
-
2021-11-03 12:08
We wszystkich szukających powinna być opcja filtrowania po danych z etykiet z
- 13 1
-
2021-11-03 12:10
(13)
W sumie ciekawe,podobnie zrobiono ze sprzętem AGD.Minus że teraz nie opłaca się naprawiać,łatwiej wymienić na nowy sprzęt-przykład programator w pralce-swoją drogą chyba specjalnie przy produkcji ustawiają aby po 5 latach padł.....A opony polecam całosezonowe.Odpada płacenie za wymianę na zimówki a róznicy nie ma żadney,chyba że ktoś po Syberii jeździ.
- 15 10
-
2021-11-03 13:58
Tu nie chodzi o syberię, spora część wielosezonówek jest bliższa zimówkom (7)
i niestety latem te opony się nadają tylko do bardzo spokojnej jazdy, bo są za miękkie.
- 4 6
-
2021-11-03 14:11
(3)
Bzdura,grzałem swym Tico 180km/h i nic się nie działo....
- 1 6
-
2021-11-03 15:47
Nawet jak się obudziłeś? (1)
- 6 0
-
2021-11-03 18:16
jak sie obudził to musiał sobie przypomniec czy kupił marchewke...
- 1 0
-
2021-11-03 16:25
Nieważne czym się jeździ
Ważne co ma się w głowie
- 3 0
-
2021-11-03 14:39
(1)
no i super. spokojna jazda by sie przydala wszystkim na tych polskich drogach pelnych piratow i frustratow
- 8 2
-
2021-11-04 04:25
Szybka jazda nie ma nic wspólnego z frustracją.
- 2 2
-
2021-11-03 17:35
Słuszna uwaga. Jedyne o bardziej "letniej" charakterystyce to Bridgestone A005 (ale za to najsłabsze zimą) oraz Michelin CrossClimate.
- 1 1
-
2021-11-03 14:14
Jak jeździsz wokół komina to może i nie ma sensu. (1)
Pojedź za granicę na wielosezonowych. Proponuję Austrię, bo tam często sprawdzają opony.
- 2 5
-
2021-11-03 14:38
bede specjalnie jechal do austrii aby co udowodnic? ze maja glupie prawo?
- 6 3
-
2021-11-03 15:49
całosezonowe. (1)
Które?
- 0 0
-
2021-11-03 20:28
Minerva
Marka belgijska budżetowa. Sprawdza się póki co w Leonie 2018
- 0 0
-
2021-11-03 16:23
Jak jeździsz wkoło komina
To lepiej na tramwaj się przesiądź.
A jak nie masz wiedzy to się nie wypowiadaj- 2 2
-
2021-11-03 13:43
(2)
mozna zadziej zmieniac opony, wystarczy boshem ponacinac rowki. byle zbrojenia nie przeciac
- 9 9
-
2021-11-04 18:22
na nowe bieżniki najlepszy jest czarny flamaster
malujesz szlaczki na kodżakach i tadam
- 2 0
-
2021-11-05 07:10
Bosz drogi, taniej brzeszczotem rzeźbić.
- 1 0
-
2021-11-03 14:04
Co się zmieniło?:) Naklejka i cena:) (1)
To znaczy naklejka kosztuje tyle sama a cena 30% do góry:)
- 11 1
-
2021-11-03 15:48
Jak wszystko dzięki partii
- 5 2
-
2021-11-04 08:41
Wielosezonówki są ok, ale
zawsze to nie to samo co zimówka zimą i letnia latem - to po prostu jakiś kompromis. Trzeba brać to pod uwagę. Sam jeździłem na Goodyear 4 Season 205x50R17. Niby było ok, ale na kałużach nosiło jak cholera, a i w głębszym śniegu też nie raz nie dawały rady. Ogólnie opony b.dobre do spokojnej jazdy.
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.