• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta odsunięta w czasie

Maciej Naskręt
20 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Obwodnica Metropolitalna to obwodnica bis istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna to obwodnica bis istniejącej Obwodnicy Trójmiasta.

Dobra i zła wiadomość w sprawie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. NSA prawie rok szybciej zajmie się zaskarżoną decyzją środowiskową dla tej inwestycji. Jednak w zaktualizowanym harmonogramie budowy, termin oddania jej do użytku odsunięto na sierpień 2022 r.



Czy wierzysz w powstanie Obwodnicy Metropolitalnej?

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Sprawa obwodnicy w NSA już w październiku

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów: samorząd gminy Kolbudy i cztery osoby prywatne.

Spór rozstrzygnie Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Po prośbach gdańskiego oddziału GDDKiA i samorządowców z Żukowa, udało się przyspieszyć termin rozprawy: najpierw na drugi kwartał 2018 r., a potem jeszcze raz - na 3 października 2017 r.

- Zaczęło się od naszego pisma, na które przyszła odpowiedź z sądu, że przyspieszają termin rozprawy i wyznaczają go na wiosnę 2018 r. Następnie monitowało w tej sprawie Kaszubskie Stowarzyszenie Pracodawców i Urząd Miasta w Żukowie. W odpowiedzi panu burmistrzowi sąd zmienił termin pierwszej rozprawy na październik - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Po ewentualnym podtrzymaniu decyzji środowiskowej nie będą potrzebne już żadne decyzje administracyjne i będzie można rozstrzygnąć przetarg.


Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niestety, nie oznacza to, że po ewentualnym korzystnym wyroku NSA, budowa ruszy z kopyta. Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Portal samorządu województwa: inwestycja nie będzie realizowana

Mieczysław Struk wraz z lokalnymi samorządowcami aktywnie od kilkunastu miesięcy zabiega nie tylko o wspomnianą trasę wokół Trójmiasta, ale także o budowę drogi ekspresowej z Trójmiasta do Koszalina przez Lębork i Słupsk.

Na stronie Urzędu Marszałkowskiego w poniedziałek pojawiła się informacja, że rząd PiS odmawia finansowania budowy części drogi S6 - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej. Decyzję o skreśleniu inwestycji z listy miał podjąć Komitet Monitorujący Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, który funkcjonuje przy Ministerstwie Rozwoju.

Zadaniem komitetu jest m.in. wdrażanie dużych projektów finansowanych z funduszu POIiŚ.

Samorządowcy poprosili w tej sprawie o pomoc Komisję Europejską. W efekcie kilka dni temu komisarz do spraw polityki regionalnej - Corina Cretu wystąpiła w liście do sekretarza stanu w ministerstwie rozwoju Jerzego Kwiecińskiego z prośbą o wyjaśnienie przyczyn wstrzymania i odłożenie realizacji części S6.

Informacje na stronie urzędu marszałkowskiego o wykreśleniu z list na dofinansowanie drogi ekspresowej S6. Informacje na stronie urzędu marszałkowskiego o wykreśleniu z list na dofinansowanie drogi ekspresowej S6.
Ministerstwo: zdejmujemy obwodnicę, trasa do Koszalina zostaje

Na razie ministerstwo nie odniosło się do listu Komisji Europejskiej. Jednak udało nam się uzyskać komentarz do informacji zamieszczonej na stronie internetowej samorządu województwa pomorskiego.

Komitet Monitorujący (POIiŚ) nie decyduje o nowych inwestycjach. Dba natomiast o to, by Wykaz Dużych Projektów, czyli lista przedsięwzięć do finansowania ze środków POIiŚ, odzwierciedlał zamierzenia inwestycyjne wskazane w Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK). Decyzje komitetu o wpisaniu bądź usunięciu inwestycji do Wykazu Dużych Projektów zawsze wynikają z aktualnego brzmienia PBDK. W dokumencie Obwodnica Metropolitalna nie ma zapewnionego finansowania, co wyjaśniamy poniżej.

- Dlatego na ostatnim posiedzeniu Komitet Monitorujący zdecydował o zdjęciu z Wykazu Dużych Projektów obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Jednocześnie w wykazie pozostały odcinki S6 Koszalin - Słupsk oraz Słupsk - Lębork. Finansowanie POIiŚ dla obu inwestycji będzie jeszcze przedmiotem rozmów z Komisją Europejską - mówi Trojmiasto.pl Stanisław Krakowski, rzecznik prasowy Ministerstwa Rozwoju.
Jak podkreślają ministerialni urzędnicy to jest naturalne następstwo.

- Na Komitecie Monitorującym istnieje ogromny opór dla drogowych przedsięwzięć na Pomorzu, co potwierdzają pracownicy urzędu marszałkowskiego wchodzący w skład tego komitetu. Uchwała o usunięciu z list inwestycji drogowych na Pomorzu jest tylko kwestią czasu - przekonuje marszałek Mieczysław Struk. - Tymczasem należy pamiętać, że Obwodnica Metropolitalna i odcinek z Bożegopola do Koszalina mają istotne znaczenie nie tylko dla Trójmiasta, ale też dla bazy rakietowej w Redzikowie i całego projektu jakim jest budowa drogi do Szczecina.
Budowa Obwodnicy Metropolitalnej to wciąż melodia przyszłości. Budowa Obwodnicy Metropolitalnej to wciąż melodia przyszłości.
Obwodnica od lat na rządowej liście do budowy

Warto zaznaczyć, że Obwodnica Metropolitalna jest ujęta w obowiązującym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. To dokument, który określa politykę budowy dróg w kraju. Problem w tym, że choć Obwodnica jest na liście, to nie ma zapewnionego finansowania. Na jej budowę potrzeba ponad 2 mld zł.

Inwestycje zawarte w Programie Budowy Dróg Krajowych są warte ponad 200 mld zł. Tymczasem finansowanie zapewnione mają inwestycje warte łącznie 135 mld zł. Ministerialni urzędnicy podkreślają, że do momentu zakończenia procedur przygotowawczych do każdej inwestycji, nie będą zapisywać środków finansowych na jej realizację.

Dodajmy, że także w okresie rządów koalicji PO i PSL, Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta była w takiej samej sytuacji, czyli bez zapewnionego finansowania. O przystąpieniu do budowy OMT zdecydowano tuż przed wyborami parlamentarnymi w 2015 r.

Trasy na Pomorzu z partnerstwa publiczno-prywatnego?

Wymienione wyżej odcinki S6 - Obwodnica Metropolitalna i droga z Lęborka do Koszalina przez Słupsk, znajdują się wśród sześciu inwestycji zgłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jako projekty możliwe do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Wszystkie zostały wpisane do bazy zamierzeń inwestycyjnych PPP, w której znajdują się przedsięwzięcia zarówno już oficjalnie ogłoszone jak i planowane do uruchomienia - wyjaśnia Krakowski.
Jeśli uda się pozyskać inwestora do tego przedsięwzięcia będzie to całkiem nowa formuła budowy dróg ekspresowych. Do tej pory powstawały tak autostrady.

Miejsca

Opinie (233) 2 zablokowane

  • Koniec gadanie brac sie za lopaty i budowac opat

    Opat opat opat buduja od 1949 roku i konca nie widac

    • 0 1

  • Budyń musi odejść out (1)

    To towarzystwo wzajemnej adoracji ma gdzieś OM. Byle się jeszcze nachapać.Mam nadzieję że już niedługo wszystko się zmieni. Gdańszczanie zasługują na lepszych urzędników.

    • 5 1

    • przyjda wybory a Ty bedziesz siedzial przed kompem i nie zaglosujesz nawet

      a w tym czasie babcie poleca po mszy zaglosowac na budynia, bo przeciez on jest taki gospodarny

      • 1 0

  • (1)

    no cóż tzw. dobra zmiana a 3city w oczy władze w warszawie kole

    • 1 2

    • w 3 miesice jest dobra zmiana

      betonowanie miasta przez zwolennikow PO

      • 1 0

  • popierajcie barany PIS to Trójmiasto stanie się jeszcze większą prowincją niż jest obecnie (6)

    • 12 20

    • trojmiasto stało się prowincją (5)

      Po likwidacji przemysłu, głównie stoczniowego. Teraz to zagłębie taniej siły roboczej do pracy w szkopskich call-centrach zlokalizowanych miejscach takich jak oliwa gate.

      • 7 10

      • jezu co za głąb (3)

        • 5 4

        • głąbem trzeba być (2)

          Żeby cieszyć się z powstawania tanich miejsc pracy i firm, które eksploatują zasoby (ludzkie) nie wnosząc wiele nowego. Ale takie myślenie reprezentowało większość "autorytetów" cieciej erpe, wiec nic dziwnego, że wielu je powtarza, będąc przekonana o swojej mądrości.

          • 3 3

          • faktycznie stoczniowcy zarabiali krocie ale za KOMUNY (1)

            • 1 0

            • znajomy pracuje w stoczni w norwegii

              Nadzorca korposzczurów z mordoru może o jego zarobkach jedynie śnić.

              • 0 0

      • Oliwa gate ? Przy lotnisku już wybudowano nowe biurowce które tylko czekają na nowych najemców ...

        • 1 2

  • wystarczy istniejącą obwodnicę poszerzyć do trzech pasów! (24)

    • 82 247

    • trzy pasy powinny powstać dekadę wcześniej (4)

      ale zamiast tego mieliśmy ciepłą wodę w kranach

      • 35 15

      • Rozumiem, że nie chcesz ciepłej wody. Wolisz drogę.

        • 0 0

      • (2)

        A teraz nastalo pisiorstwo i wstrzymują wszystkie inwestycje drogowe w naszym regionie

        • 31 14

        • (1)

          Dobra zmiana! Nie ma co.

          • 14 10

          • Tak, bo PO to tylko papiery umiało tworzyć w kwestii S6 i OMT

            ale zaraz... przeciez nawet dokumanty są przez sąd podważone, czyli nawet tego nie ma

            • 8 13

    • (1)

      Jasne, i te trzy pasy zatkają się w tydzień.

      • 54 15

      • nawet w jeden wieczór można to zatkać

        wystarczy zrobić spęd rowerowej masy kretynicznej

        • 0 1

    • A potem do 4 (2)

      A potem do 5

      • 17 2

      • Jeśli trzeba (1)

        To nawet 7

        • 12 3

        • Po co, skoro prawie wszyscy i tak jeżdżą lewym

          • 3 0

    • nie, nie wystarczy. Obwodnica jest nią tylko z nazwy, ona już nic nie obwodzi. (4)

      • 54 4

      • fakt, cały ruch kończy sie w gdyni... (3)

        • 8 2

        • POdziekujmy POlitykom (2)

          którzy tyle lat sekowali Gdynię w kwestii.
          OMT tez jest parodią obwodnicy - jest obwodnicą Gdańska a nie Gdyni ale nazwali... Metropolitalna. To jak z PKM i 10 przystankami w Gdańsku,

          • 13 15

          • deb*lu ale to piswcy mszczą się na gdańsku za poparcie Po

            i premiera Tuska. pisowski nieudacznik skur88el wojewoda walczy z liberalnym Trójmiastem i Słupskiem jak się da. Tylko lizusa Szczura promuje.

            • 4 2

          • Podziękujmy pisowcom, którzy nienawidzą pomorza

            Pisowcom, którzy nienawidzą pomorza

            • 15 12

    • dziękujemy ci budyniu (1)

      • 8 17

      • Od kiedy to budyń buduje drogi ekspresowe w kraju piss mundralo ?

        • 6 2

    • sam się poszerz do trzech pasów (1)

      ruch i tak jest za duży, trzy pasy spowodowałyby jeszcze większy ruch o połowę.

      • 11 9

      • to może zróbmy tam kontrapas dla rowerów - przecież rowery zmniejszają ruch samochodów w mieście...

        • 3 1

    • co z tego jak i tak na lewym pasie bys mial kopcacego t4

      • 2 0

    • (1)

      to nic nie da - wezly nie wyrobia - bedzie sie tam korkowac a trzeci pas bedzie tak samo stal

      • 18 3

      • 3 pas pomoże w razie wypadku odkorkowac drogę

        ale to chyba na tyle, potrzebne są nowe drogi, obwodnica już dawno temu przestała spełniać swoją funkcję

        • 7 1

    • Jeśli rozbudowa do 3 pasów ruszyłaby przed zbudowaniem OM to na 4 lata trzeba by się wyprowadzić z Trójmiasta. Byłby jeden wielki korek. Przypomnijcie sobie co się dzieje gdy tylko ekrany poza jezdnią stawiają na krótkim odcinku. A teraz budowa pasa na całej długości z przebudową węzłów to armagedon jeśli nie ma alternatywnej drogi.

      • 20 2

    • stara obwodnica ma za zjazdow/wjazdow przede wszystkim ,co z tego ,ze moze kiedys wybuduja

      "om" jak taka arteria potrzebuje bardzo dobrych polaczen ...

      • 5 1

  • ta "je..na zmiana z ta ktorej glos nadaje sie jedynie do usypiania krow ?!

    musi pokazac swoim przeciwnikom jacy sa wazni, banda debili, razem z karakanem z zoliborza, ze szczekosciskiem, zenada ?
    Gdansk przeprasza za Kurskiego !!!

    • 1 2

  • Budować OPAT (17)

    • 49 53

    • Horała z Arciszewską od dwuch lat budują OPAT (12)

      • 20 3

      • A Biernacki z PO obiecał 7 lat temu podczas kampanii wyborczej (11)

        • 6 5

        • A widzisz, wszyscy politycy partyjni to oszuści! (10)

          • 4 2

          • Mylisz się lekko (9)

            Co obiecał PIS 10 lat temu? Obniżkę podatków. I co zrobił? Za Gilowskiej zlikwidował najwyższą stawkę PIT.
            Co obiecało PO? Podatek liniowy 3x15%. Zrealizowało? Nie...
            Co obiecał PIS 2 lata temu? 500+. Zrealizował? tak
            Co obiecywało PO? Nic. twierdzili, że kasy nie ma i zabrali 152 mld zł z kont emerytalnych.
            Czy PIS obiecał zlikwidować mafię paliwową i vatowską? tak. Zrealizował? Tak.
            PO za to obiecało zlikwiidowanie... dopalaczy. Tusk ogłosił sukces. I zlikwidowano dopalacze? Nie...

            mam dalej wyliczać?

            • 5 7

            • Mylisz się: (4)

              Miały wrócić stare niższe stawki vat - wróciły? Nie
              Miała być zwiększona kwota wolna od podatku? - zwiększyła się? Nie
              Czy każde dziecko dostaje 500+ ? - Nie
              Cena paliwa przy baryłce 45 dolarów powinna wynosić 3-3,50 zł - Ile kosztuje na stacjach?
              Ile podrożała zywnośc w sklepach? 20% masło 100%
              Sztucznie zaniżane stopy inflacyjne - by nasze oszczędności skromne od ust sobie odbierane topnieją zamiast procent w banku 9%
              Wymieniać dalej?

              • 0 0

              • Ty, to sa wg ciebie argumenty? (2)

                Za PO spekulacje na cukrze byly ze 3 razy a benzyna po 6zl.

                Z takimi argumentami w kampanii wyborczej to PO ma szanse na 4%. Ty naprawdę myslisz, ze to sa porownywalne sprawy do wylistowantch powyżej czy juz tak zlasowany masz mózg, ze nie potrafisz logicznie oceniac rzeczywistosci???

                PIS wystarczy, ze wypuści reklame przed wyborami o islamistach, ktorych PO z Merkel i Makaronem chcialaby sciagnac do Polski aby wzrosla liczba gwałtów i morderstw, aby pojawiły sie zamachy. I zgarnia 40-45% glosow.
                Juz nie mowiac o tym, ze MASY ludzi, ktorzy nie glosowali zwykle teraz zaglosuja aby nie utracić 500+.

                Zejdz na ziemie czlowieku.

                • 1 1

              • Ludzie się sprzedali za 500+ (1)

                ciekawe co zrobią jak im dzieci skończą 18-tki i zostaną z ręką w nocniku. Wtedy się poczują jak reszta społeczeństwa. Benzyna była po 5,80 jak baryła kosztowała 135 dolarów a teraz kosztuje 45 dolarów a na stacjach jest po 4,60 zł. Widać niektórym matematyka się kłania. A to co powyżej napisałeś tylko utwierdza mnie w przekonaniu że niestety zdecydowana większość Polaków nie myśli .....niestety. Niestety krasomówstwo polityków rządzącej partii mnie nie mami. A co do islamistów to oni nawet do nas nie chcą przyjechać i będą od nas uciekać, więc się nimi nie martw. Emeryci poza kościelnymi i z demencją nie będą już głosować na PIS.

                • 2 2

              • Durniu, potem beda sie cieszyc, ze maja wnuki

                Gej, ze nie kumasz?

                PS na taśmach u Sowy bylo, ze PO nie wprowadziło glosowania przez internet, bo mlodzi nie glosuja na PO. co zreszta widac na spedach kondomitow - sami emeryci.
                A ty dalej wierzysz w to co pisze GWno. Oderwany i od k0ryta i od rzeczywistości...

                • 1 1

              • Szklanka w polowie pelna czy w polowie pust?

                • 0 0

            • Obiecywali też obniżenie podatków a sukcesywnie wprowadzaja kolejne opłaty. (2)

              Tworzą też nowe służby z bezpośrednim nadzorem ministerialnym i bezpośrednim dostępem do akt spraw. Opóźniają inwestycje drogowe. Anulują i nie rozpisują przetargów wojskowych. Pierwsze co zrobili to wszystkich zasłużonych wsadzili do zarządów państwowych spółek. Państwowe spółki energetyczne zamiast inwestować w sieci przesyłowe które są w fatalnym stanie zostały zmuszone do zakupu udziałów w spółkach górniczych i teraz w zamian każdy obywatel do każdego rachunku dostanie dodatkową opłatę własnie na utrzymanie tych linii. itd itd itd Dojna zmiana.

              TVPropaganda - bez komentarza.

              PKP wiecznie w przebudowie.

              No i nie można zapomnieć o 24-tej miesięcznicy nieodzyskania wraku i nieogłoszenia rzekomych dowodów na zamach.

              Ale za to teraz bedzimey dumną samotną wyspą..... bo przecież każdemu samemu jest lepiej.

              • 8 5

              • (1)

                i seryjne miesięcznice

                • 0 1

              • Pisze o sieciach w fatalnym stanie

                O PKP w wiecznej przebudowie...

                POdziekuj PO, co zrobili z tym przez 8 lat? Nawet Pendolino nie kupili z WIFI i jeszcze waskie sklady bo mialy byc z wychylnym pudlem.

                Fachowcy od siedmiu bolesci. Zlodzieje i tyle.

                • 0 0

            • Tak, wyliczaj dalej.

              • 0 0

    • Bedxie (1)

      Koniec z sekowaniem Gdyni odkąd PO na śmietniku historii

      • 9 12

      • Pis ci zbuduje... kapliczke.

        • 4 0

    • OPAT byłby już gotowy gdyby w ostatnich latach nie podładali nogę lokalni posłowie koalicji POZSL (1)

      • 8 7

      • Gdańsk z populacja 20% ludzi w województwie z kasy marszałka i dopłat miał jakieś 2/3 kasy na całe województwo

        patrz chocby PKM (miliard zł) - prawie cała wydana tylko w Gdańsku

        • 7 3

  • Bez sensu jeśli nie ma (i nie będzie) porządnych zjazdów z OMT

    Najlepszy jest projekt węzła Chwaszczyno - ma być największy na Pomorzu, spinać Trasę Kaszubską, OMT, łączyć z obecną obwodnicą i być jedynym zjazdem z tych dróg w okolicy na... Gdynię. Po co akurat na Gdynię? Cały ruch z tego węzła będzie wlatywał w Chwaszczyńską i dalej Wielkopolską. Gratuluję debilnej kreatywności! Szkoda, że nie na Sopot. Poza tym tzw. projektanci czy planiści są z Poznania i chyba nigdy w Trójmieście nie byli, bo wiem, że pytali "czy ten maszcik w Chwaszczynie można przestawić o jakieś 100m". Oprócz tego najbliższą Gdyni "sypialnię" czyli Chwaszczyno i okolice, bez pardonu (i sensu) szatkują i nie planują w ogóle dojazdu do Gdyni dla ludzi, którzy tam mieszkają

    • 4 0

  • mnie tylko interesuje trzeci pas obecnej obwodnicy

    Na około i tak mało kto będzie jeżdził a trzeci pas jest konieczny, bo prawy oblegają cieżarówki jadące z prędkością 80-90km/h a na lewym niektórzy idioci chcą jechać 150km/h i robi się za duża, niebezpieczna różnica prędkości na pasach. Wystarczy zrobić trzeci pas dla idiotów, to reszta będzie jeżdzić bezwypadkowo. Wystarczy spojrzeć, jak elegancko się jeżdzi na odcinku 3-pasmowym między Słowackiego a Armii Krajowej.

    • 5 1

  • Banda złodzieji...

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W lutym tego roku wprowadzono nowy rozkład jazdy autobusów w Gdańsku. Między innymi których linii dotyczyły zmiany?

 

Najczęściej czytane