• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowość: aktywne progi zwalniające

Maciej Naskręt
6 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Próg zwalniający wyposażony w oszczędne diody typu LED. Próg zwalniający wyposażony w oszczędne diody typu LED.

Progi zwalniające wyposażone w diody LED i własne źródło zasilania - na taki pomysł wpadli Chińczycy. Czy rozwiązanie zdałoby egzamin na trójmiejskich drogach?



Diody LED zamontowane w progu zwalniającym nie będą potrzebowały zewnętrznego zasilania. Energię zapewni im specjalny przetwornik i bateria. Diody LED zamontowane w progu zwalniającym nie będą potrzebowały zewnętrznego zasilania. Energię zapewni im specjalny przetwornik i bateria.
Wielu kierowców pewnie na własnej skórze odczuło efekt szybkiej jazdy po progu zwalniającym. Kończyło się to zazwyczaj hukiem amortyzatorów, próbujących stłumić ogromną energię po wjechaniu na próg, albo, co gorsza, oberwanym zderzakiem. Najechania z dużą prędkością wynikają głównie ze zwykłego gapiostwa lub niewidocznego oznakowania progu, a nie z miłości do szybkiej jazdy. Czy można wiec im zapobiec?

Okazuje się, że tak. Wizjonerzy z Chin: Zhang Yakun, He Siqian i Zhu Ningning wymyślili bardziej przyjaznego kierowcom tzw. leżącego policjanta.

Ich prototyp stawia o wiele mniejsze siły oporu niż znane nam z trójmiejskich dróg statyczne progi zwalniające, które często są niewyprofilowane. Podczas pokonywania innowacyjnej drogowej przeszkody, gumowe elementy konstrukcyjne osadzone na zawiasach dostosowują się do kształtu koła. Takie rozwiązanie minimalizuje tworzenie się naprężeń działających negatywnie na układ jezdny samochodu.

Próg zwalniający wykonany przez Chińczyków wyposażony jest w diody LED. Nie wymagają one jednak zasilania z sieci zewnętrznej. Konstruktorzy zadbali o zasilanie wewnętrzne. Wprowadzili przetworniki energii mechanicznej na elektryczną oraz baterie lub kondensatory, które wspólnie sprawiają, że diody mają zapewnioną energię niemal zawsze. Stąd samochody przejeżdżające po progu zwalniającym wyzwalają mimochodem energię elektryczną.

Ile takie urządzenie miałoby kosztować? Konstruktorzy o tym nie wspominają. Stwierdzają jednak, że ich drogowa nowinka jest kolejnym krokiem po silnikach hybrydowych, która umożliwi odzyskiwanie energii, wytracanej podczas podróży samochodem.

Czy podświetlanie progu zwalniającego ustrzeże kierowców przed szybkim najechaniem na niego?

Czy tego rodzaju urządzenie drogowe zdałyby egzamin na trójmiejskich ulicach? - Z pewnością. Postrzeganie progów byłoby o wiele lepsze. Nie byłoby też wymówek, ze ktoś nie widział przeszkody i uszkodził na niej samochód - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu z gdańskiego ZDiZ.

Co na to kierowcy? Większość nie chce słyszeć o usprawnieniu. Żadają usunięcia wszystkich progów z trójmiejskich ulic bez znaczenia na to czy są podświetlane, czy też nie. Jednak są głosy popierające pomysł Chińczyków.

- Na początku pewnie tzw. leżący policjant wzbudzałoby strach z racji dodatkowego oświetlenia diodami. Jednak po krótkim czasie rozwiązanie przyjęłoby się. Niestety, z uwagi na mechanizmy wewnątrz progu należałoby je serwisować, a to generowałoby dodatkowe koszty dla zarządcy drogi - przekonuje pan Józef Ignatowicz kierowca z Sopotu.

Próg zwalniający z diodami LED to prototyp, więc na jego pojawienie się na drogach trzeba poczekać. Rozwiązanie drogowe musi przejść jeszcze szereg testów. Nie ma tez firmy, która gotowa jest kupić patent od chińskich wynalazców.

Opinie (72) 1 zablokowana

  • a zimą sraka

    i rozpacz ... zajmijcie sie łataniem dziur ....

    • 0 1

  • Zaleją świat

    Mówi się, że Chiny zaleją świat i to się zaczyna pięknie nam sprawdzać. Tylko czy aby na pewno w takie coś nie będzie w stanie np. uderzyć piorun???

    • 0 0

  • serwis

    zalegajacy snieg i błoto - jesli teraz jest na ulicach to zniknie? nie - wiec kto i za ile bedzie to czyścil codzienie - tam jest mechanizm który zapewne nadaje sie ale do innego klimatu - samo podswietlenie uważam za pomysł ok ale mechanizm łagodący to bedzie masakryczna porażka - awaria na awarii, w innym klimacie pewnie dobre.

    • 0 0

  • darmo (2)

    Dużo progów zapewni energię do oświetlenia dróg ekspresowych,i miejskich.

    • 17 3

    • Wszystkie drogi z górki!

      To dopiero byłaby oszczędność!

      • 0 0

    • Taaa

      Tylko żeby tusku tego nie usłyszał przypadkiem, bo będziemy jeździli jak po tarce

      • 3 0

  • wezta sie za odsnierzanie najpierw

    pozatym narazie nie ma u was rynku na progi: za duzo dziur macie i nie da sie rozpedzic.

    • 1 0

  • Obecny stan drog to tor przeszkod

    o wiele taniej niz progi bedzie wydlubywanie rowka w poprzeg drogi o glebokosci 10cm-

    • 1 0

  • i predkosc bedzie odpowiednia.....

    • 0 0

  • (6)

    Wszystko fajnie pięknie dopóki się ten chiński bajer nie popsuje.

    • 73 9

    • Ja bym tak znowu chinskiej technologii nie wysmiewal. Wiekszosc otaczajacych nas sprzetow ma juz korzenie chinskie bądz chinskie podzespoly, a z awaryjnoscia nie jest znowu tak zle. Sprzety maja sie psuc po jakims czasie bo jest to wynik ekonomicznego rachunku producenta - aby czesciej wymieniac wszelkie sprzety, a nie niedopracowania technologii.

      Podobne rozwiazanie zostalo juz wymyslone w przypadku plyt chodnikowych odzyskujacych energie z nacisku pieszych - rozwiazanie bardzo proste i skuteczne.

      Troche wiecej wiary.

      Pozdrawiam

      • 1 0

    • Na pewno będzie się mniej psuł niż amerykańskie promy kosmiczne :)
      Jednak znając polskie realia przetargowe wygra najtańsza oferta, a chińczyk potrafi wiele produktów zrobić najtaniej na świecie, co z reguły nie oznacza dobrze czy nawet dostatecznie. Znam trochę chiny, i takie badziewo jakie my tu kupujemy to oni robią tylko na export a powód jest prosty: bo my to ich badziewo kupujemy i chcemy jeszcze więcej i jeszcze taniej.
      Skoro my kupujemy to oni wyporodukują dla nas każdą ilość ;)

      • 0 0

    • a wystarczy w progu zrobić otwieraną ściankę a w niej bateryjka (3)

      i diody mają zasilanie prostsze i tańsze niż z energii kół. Jedynie raz na pół roku (diody ciągną mało prądu) trzeba by wymienić baterię i już (mogła by o to dbać np administracja osiedla na którym stoi próg).

      • 4 4

      • To też niepotrzebna komplikacja (1)

        Najtrwalszym rozwiązaniem byłoby postawienie słupa z baterią słoneczną, akumulatorem i czujnikiem zmierzchu. Diody niewiele ciągną, więc i akumulator nie musi być specjalnie duży. Podobne rozwiązanie już funkcjonuje z podświetlanymi znakami drogowymi. Chinole mają dobry pomysł, ale przekombinowali technicznie.

        • 4 0

        • Tu też się nie zgodzę:
          1 dioda niewiele ciągnie, ale na długości progu i z obu stron robi się ich kilkadziesiąt. Po drugie ten aktywny próg w produkcji jest dużo tańszy niż próg+maszt+baterie słoneczne ze sterownikiem + zabezpieczenie aby tego "ekolodzy" nie ukradli ;) nie wspominając już o kosztach montażu całego ustrojstwa czy konserwacji (np po gradobiciu) ;)

          • 1 0

      • A mróz i wilgoć wykończą bateryjkę jedną mroźną noc...
        Inna sprawa to ekonomia: wymiana bateryjek kosztuje kilkanaście razy więcej niż same bateryjki, no chyba, że się zgłosisz i będziesz to robił charytatywnie ;)

        Cep też jest tańszy i prostszy od młocarni a jednak cepa już nikt nie używa ;)

        • 1 0

  • chińska tandeta, kierowcy ciężarówek szybko się z nimi rozprawią - metoda jest prosta,jedzie sobie taka ciężarówka kilkutonowa np.60-80km\h i tuż przed takim progiem hamuje, auto ślizgiem na zablokowanych kołach uderza w ten próg i śruby którymi jest to ustrojstwo przymocowane do asfaltu zostają ścięte i już pozamiatane, przynajmniej tak robią z tymi gumowymi progami

    • 0 0

  • ciekawe, kto to będzie czyscił (1)

    z błota, piachu i soli po zimie - to raz.
    Dwa - próg zwalniający który można pokonać lekko, łatwo i przyjemnie ;) może taniej zastąpić namalowanym pasem. Efekt zwalniający będzie ten sam, czyli żaden.

    • 22 4

    • Ale to są progi dla cywilizowanych krajów

      a nie na polne dukty ;)

      Drogi mamy brudne i zabłocone, a że mogą być czystsze patrz Niemcy, oni jakoś potrafią.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile obecnie wynosi limit punktów karnych dla doświadczonego kierowcy?

 

Najczęściej czytane