• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowość: aktywne progi zwalniające

Maciej Naskręt
6 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Próg zwalniający wyposażony w oszczędne diody typu LED. Próg zwalniający wyposażony w oszczędne diody typu LED.

Progi zwalniające wyposażone w diody LED i własne źródło zasilania - na taki pomysł wpadli Chińczycy. Czy rozwiązanie zdałoby egzamin na trójmiejskich drogach?



Diody LED zamontowane w progu zwalniającym nie będą potrzebowały zewnętrznego zasilania. Energię zapewni im specjalny przetwornik i bateria. Diody LED zamontowane w progu zwalniającym nie będą potrzebowały zewnętrznego zasilania. Energię zapewni im specjalny przetwornik i bateria.
Wielu kierowców pewnie na własnej skórze odczuło efekt szybkiej jazdy po progu zwalniającym. Kończyło się to zazwyczaj hukiem amortyzatorów, próbujących stłumić ogromną energię po wjechaniu na próg, albo, co gorsza, oberwanym zderzakiem. Najechania z dużą prędkością wynikają głównie ze zwykłego gapiostwa lub niewidocznego oznakowania progu, a nie z miłości do szybkiej jazdy. Czy można wiec im zapobiec?

Okazuje się, że tak. Wizjonerzy z Chin: Zhang Yakun, He Siqian i Zhu Ningning wymyślili bardziej przyjaznego kierowcom tzw. leżącego policjanta.

Ich prototyp stawia o wiele mniejsze siły oporu niż znane nam z trójmiejskich dróg statyczne progi zwalniające, które często są niewyprofilowane. Podczas pokonywania innowacyjnej drogowej przeszkody, gumowe elementy konstrukcyjne osadzone na zawiasach dostosowują się do kształtu koła. Takie rozwiązanie minimalizuje tworzenie się naprężeń działających negatywnie na układ jezdny samochodu.

Próg zwalniający wykonany przez Chińczyków wyposażony jest w diody LED. Nie wymagają one jednak zasilania z sieci zewnętrznej. Konstruktorzy zadbali o zasilanie wewnętrzne. Wprowadzili przetworniki energii mechanicznej na elektryczną oraz baterie lub kondensatory, które wspólnie sprawiają, że diody mają zapewnioną energię niemal zawsze. Stąd samochody przejeżdżające po progu zwalniającym wyzwalają mimochodem energię elektryczną.

Ile takie urządzenie miałoby kosztować? Konstruktorzy o tym nie wspominają. Stwierdzają jednak, że ich drogowa nowinka jest kolejnym krokiem po silnikach hybrydowych, która umożliwi odzyskiwanie energii, wytracanej podczas podróży samochodem.

Czy podświetlanie progu zwalniającego ustrzeże kierowców przed szybkim najechaniem na niego?

Czy tego rodzaju urządzenie drogowe zdałyby egzamin na trójmiejskich ulicach? - Z pewnością. Postrzeganie progów byłoby o wiele lepsze. Nie byłoby też wymówek, ze ktoś nie widział przeszkody i uszkodził na niej samochód - mówi Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu z gdańskiego ZDiZ.

Co na to kierowcy? Większość nie chce słyszeć o usprawnieniu. Żadają usunięcia wszystkich progów z trójmiejskich ulic bez znaczenia na to czy są podświetlane, czy też nie. Jednak są głosy popierające pomysł Chińczyków.

- Na początku pewnie tzw. leżący policjant wzbudzałoby strach z racji dodatkowego oświetlenia diodami. Jednak po krótkim czasie rozwiązanie przyjęłoby się. Niestety, z uwagi na mechanizmy wewnątrz progu należałoby je serwisować, a to generowałoby dodatkowe koszty dla zarządcy drogi - przekonuje pan Józef Ignatowicz kierowca z Sopotu.

Próg zwalniający z diodami LED to prototyp, więc na jego pojawienie się na drogach trzeba poczekać. Rozwiązanie drogowe musi przejść jeszcze szereg testów. Nie ma tez firmy, która gotowa jest kupić patent od chińskich wynalazców.

Opinie (72) 1 zablokowana

  • Żeby montować progi zwalniające na drogi

    najpierw trzeba mieć drogi. W tej chwili mamy tory testowe zawieszeń.

    • 12 1

  • zwalnianie predkosci podrózy to zwalnianie rozwoju cywilizacji a w koncu jej zanik

    • 4 9

  • Prog na ul.Biegańskiego

    ZDiZ na Chełmie wybudowało skocznie za którą są 10 cm dziury.Cholerni partacze
    Do czego się dotkną to ......

    • 8 1

  • My mamy swoje własne wynalazki - dziury urywające zawieszenie...

    • 5 0

  • Najpierw trzeba miec DROGI -a nie dziury !!!!! zeby montowac progi

    PO - co nam progi -jam mamy naturalne thanks to PO, liczba dziur systematycznie maleje !!! NAPRAWDE ! to dzieki TUSKOWI !!!! teraz kilka dziur łączy sie w 1 wieksza - tak wlasnei wami manipuluja w TV.

    • 7 0

  • poproszę o podświetlenie wysepek, a nie progów

    na przykład tych na Unruga. przed progiem są znaki, przed wysepkami nie.

    • 5 0

  • Najpierw niech zamontują normalne progi na Otomińskiej koło szkoły.

    Nie dosyć, że z kostki brukowej, to jeszcze źle wyprofilowane, że jazda z prędkością 20 km/h czyli poniżej dopuszczalnych 30 km/h grozi rozwaleniem zawieszenia. A już genialnym pomysłem było zrobienie tych progów podwójnych! O dziruach już nie wspominając

    • 4 1

  • Na początek propozycja

    Naprawcie drogi, zróbcie nowe.
    Potem pogadamy o progach, nawet ze światełkami

    • 2 0

  • Nasze drogi (1)

    to same progi zwalniające, heh. Jak by w każdą dziurę włożyć jedną diodę to normalnie dyskoteka na drodze.

    • 6 0

    • POPIERAM!!!

      ZAJEFAJNA OPINIA :) i do tego przemyślana. Dlatego też kto wie czy wstawienie diod LED w nasze dziury nie byłoby prostszym zabiegiem aniżeli budowanie progów zwalniających. W końcu skoro nasze Państwo nie chce nam naprawiać i budować porządnych dróg to może niech przynajmniej oświetlą nam te dziurska, abyśmy je widzieli na tyle by je omijać slalomem. Ja w tygodniu pracuję jako kierowca i jeżdżąc po Trójmieście w nocy miałbym trochę ciekawszą pracę widząc nasz Gdańsk KOLOROWYM :D

      • 0 0

  • pomalowac te progi na jaskrawo i po sprawie

    tanio i skutecznie

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane