• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Trakt św. Wojciecha lekarstwem na korki?

Krzysztof Koprowski
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin. Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin.

Ok. 62 mln zł może kosztować budowa nowego odcinka Traktu św. Wojciecha między Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańskarejonem ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku dotychczasowy Trakt zmieniłby się w ulicę dla ruchu lokalnego.



Budowa nowego Traktu Św. Wojciecha, którego przebieg zaplanowano wzdłuż torów kolejowych, czyli na wschód od obecnego przebiegu ulicy, ma być panaceum na korki, tworzące się tam w godzinach szczytu. Miejscy urbaniści, którzy zaproponowali taką rozbudowę, chcą więc ulżyć kierowcom, szczególnie tym, którzy dojeżdżają do Gdańska z sąsiednich miast i gmin, szeroką arterią prowadzącą docelowo do Śródmieścia.

- Trakt Św. Wojciecha został zaprojektowany jako ulica główna o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, łącząca węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska ze Śródmieściem. Na newralgicznych odcinkach dopuszczalny jest przekrój jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. Na konieczność wybudowania takiego przekroju wskazują prognozowane natężenia ruchu, których obecna ulica w przekroju jednojezdniowym nie przeniesie - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje miejskie plany zagospodarowania przestrzennego.

Dlaczego planiści zdecydowali się zmienić przebieg ulicy, a nie poszerzyć jej istniejącego przebiegu? Wynika to przede wszystkim z tego, że wzdłuż niej zlokalizowane są obiekty pod ochroną konserwatorską, m.in. Dwór Ferberów, Dom Podcieniowy oraz wał kanału Raduni.

Przeniesienie ruchu aut w stronę torów kolejowych ma tym samym zapobiec dalszej degradacji tych obiektów. Jednocześnie jednak wymusi wykup gruntów i wyburzenia. To znacznie podnosi koszta inwestycji szacowane obecnie na ok. 62 mln zł, przy czym sama budowa drogi to ok. 36 mln zł.

- Ta koncepcja [nowego Traktu - dop. red.] chroni ok. 40 istniejących budynków mieszkalnych, w tym dwa obiekty wpisane do rejestru zabytków, na ok. dwukilometrowym odcinku po wschodniej stronie ulicy, od nr 167 do 315. Wszystkie one mogą podlegać procedurze rewitalizacyjnej - dodaje Piskorski.

Czy budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha to dobry pomysł?

Jeżeli dojdzie do wcielenia proponowanego projektu planu, istniejące już budynki, w tym oddane raptem kilka miesięcy temu nowe osiedle TBS Motława, będą przypuszczalnie ostatnimi o funkcji mieszkaniowej w tej dzielnicy. BRG bowiem chce przekształcić ten obszar w jednofunkcyjny, produkcyjno - usługowy. Ważna informacja: istniejące funkcja mieszkaniowa uznana jest jednak za zgodną z planem, co w przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup.

Projekt planu zagospodarowania uwzględniający przebudowę Traktu św. Wojciecha jest na wczesnym etapie. Kilka dni temu zaprezentowano go Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska. W kolejnych krokach będzie opiniowany m.in. przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną oraz lokalną radę osiedla. Dopiero potem zostanie wyłożona do publicznego wglądu i poddana pod osąd mieszkańców poprzez zgłaszanie uwag.

Oprócz nowego Traktu, projekt planu obejmuje swym zasięgiem również centralną część Oruni w rejonie ul. Gościnnej i przystanku kolejowego Gdańsk Orunia zobacz na mapie Gdańska, gdzie przewidziano funkcje usługowe, usługowo-mieszkaniowe oraz zieleń.

Warto pamiętać, że uchwalenie planu nie niesie ze sobą natychmiastowej realizacji dopuszczonych inwestycji. Dobitnym tego przykładem jest "zamrożona" od pół wieku budowa Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych, która jednocześnie sprawia, że widok z pociągu z pewnością nie przynosi chluby miastu.

Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Wstępna koncepcja MPZP dla rejonu Traktu Św. Wojciecha from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (199) 3 zablokowane

  • ta droga to bzdura (13)

    bo korki tworzą się na dojeździe do Okopowej (jadąc w stronę Gdańska) oraz w Pryszczu (jadąc od Gdańska), środek jest czysty; zatem nowa droga w tym miejscu G da

    • 88 13

    • chodzi o kasę , ktoś musi zarobić a pieniądze ludzi trzeba rozpiep*** (1)

      Tak samo jak rondo HAVLA mialo być lekarstem na korki! a z oruni jechałem do wieżyckiej 40 minut !!!!! to by zajechał do elbląga w tym czasie !

      • 7 2

      • Jakie rondo? Tam nie ma rond...

        • 0 0

    • Rano często od starogardzkiej jest zator.... (2)

      .... który rozładowuje się na dwupasmówce...

      • 2 2

      • Wąskie gardła

        Taniej jest zmodernizować zjazd z/na straszy niż to coś wybudować!

        • 1 0

      • pomyśl trochę

        i zadaj sobie jeszcze raz pytanie co da zamiana jednej 2 pasmówki drugą skoro wąskie gardło i tak jest przed okopową. To że na całej długości bywa korek nie zmienia faktu że przepustowości nie podniesiesz takim zabiegiem.

        • 6 0

    • (1)

      Bzdura - dokładnie, tam są korki, od kiedy?? Zapraszam o 16:00 na skrzyżowanie Trakt/Podmiejska/Sandomierska i potem Małomiejska do ronda na Orunię Górną.............

      • 7 5

      • Ale rozmawiamy o Trakcie...

        • 1 0

    • powinni zrobić porządną komunikację miejską i SKMkę co 20 min (4)

      to wtedy odrazu bym się przesiadł z auta ale przy obecnych rozwiązaniach tracę tylko czas. Gdy jest cieplej to jeszcze na rowrze przyjemnie się jedzie do pracy ale teraz to nie ma innej alternatywy jak samochód.

      • 17 1

      • Masz 50 tkę Arrivy co 15 min w szczycie (3)

        Jednorazówa taniej niż w ZTMie co godzinę
        A że Pryszcz to wiocha podzielona na pół torami...

        • 4 13

        • Ten autobus stoi w tym samym korku. A kolejka - nie. (2)

          • 10 0

          • (1)

            ...i z biletem 50 nie przesiądę się do tramwaju.

            • 9 0

            • To niech się ZTM dogada z Arrivą o wspólny bilet,a nie,że "każdy rzepkę".

              • 3 3

    • swoją drogą na okopowej powinni zrobić normalne rondo ze światłami tylko dla pieszych

      i z pasami bezkolizyjnymi do skrętu w toruńską i okopową. Tylko, że to nie rozwiąże problemu bo korek przeniesie się wtedy do centrum.

      • 9 1

  • Miasto zmienia plany jak chce. Mieszkasz w dzielnicy mieszkaniowej a za chwile okaże się że kupiłeś mieszkanie w dzielnicy przem (12)

    ciekawe jak zareagują radni? Droga jest ważna ale trzeba tez szanować mieszkańców.

    Podobnie było z Myśliwska. Tam teraz tranzyt jest teraz nie do pomyślenia, hałas i korki. Nikt nie planował a jak juz to buło po ptakach

    • 70 42

    • Im chodzi o Czerwony Most będący wizja miejsca przesiadek. Ta droga pewnie pzowoli na lepszy dojazd (2)

      • 4 0

      • Ta droga nie dojdzie do Czerwonego Mostu, nie ma nic wspolnego

        • 0 0

      • Ta droga nie dojdzie do Czerwonego Mostu, nie ma nic wspolnego

        • 0 0

    • korki na trakcie to efekt tego ze polowa ludzi jedzie na pamiec... (2)

      I dla nich od strony Łodzi jedyny wjazd do Gdańska to trakt. A budowanie nowego traktu to bezsensowny wydatek. Który nic nie zmieni, przykładem jest Słowackiego.

      • 21 10

      • (1)

        urzędnicy dobrzy
        tylko ludzie źli

        • 6 8

        • a czy zrozumiał ?

          Co ja napisał ? Powtórzyc drukowanymi?
          gdzie mowa o urzędnikach?

          • 2 2

    • Mylisz się kolego niemożebnie (4)

      mieszkam przy Myśliwskiej i owszem - ruch wzrósł, ale 1.5 roku temu ulicę uspokojono wysepkami i tak naprawdę jedyne co jedzie za szybko to autobusy.

      Kłamiesz nazywając tę ulicę tranzytową - taką się stanie Bulonska oraz jej przedłużenie do Jabłoniowej (przetarg został rozpisany).

      • 11 12

      • (2)

        to jak wytłumaczysz sznury aut o każdej porze dnia ciągnące z i do Kartuskiej? Omijają korki na Łostowickiej, Kartuskiej i wylatują tuż przy obwodnicy

        • 10 3

        • to zwin drogę i bedzie po klopocie. drogi są po to zeby nimi jezdzic..a nie zeby tylko pan szlachcic i nikt wiecej mogl do (1)

          a moze ludzie jezdza do tego wasze "senter" z biedronka na czele bo tanio jest? albo wykapac sie w stawie...skad wiesz ze omijaja korki? robiles badania, sledzisz ich?? wiec ogarnij sie i najlepiej wroc juz do tych kolbud skad pochodzisz

          • 5 11

          • z Kolbud?

            a co masz do Kolbud ?

            • 4 2

      • Kolego Misiu - to Ty kłamiesz

        Stań przy pętli za Biedronką w godzinach porannych i popołudniowych i zobacz, ile setek, samochodów tam jeździ tranzytu do Jasienia, a nawet na Wiszące Ogrody lub dalej (to akurat masochiści, którzy bardzo nie lubią zawieszenia swoich samochodów).
        A potem ładnie przeproś Misiaczku

        • 6 4

    • Ciekawe co na to mieszkańcy nowo oddanych TBSów... będzie im się super mieszkało w totalnym odosobnieniu, pomiędzy 2 drogami i do tego hałas od torów...

      • 16 2

  • Most Czerwony Integracyjne Centrum Komunikacji Gdanska - przy ul. Sandomierskiej

    Brak Wyobrazni Gdanskich Planistow i Urbanistow oraz Architektow a takze Wladz Miasta i Wojewodztwa poniewaz skoro zaplanowaliscie Most Czerwony Integracyjne Centrum Komunikacji Gdanska czyli Dworzec Gdansk Centralny przy ul. Sandomierskiej to dlaczego planujecie zabodowac Syfem Pseudo-Fabrykami Pseudo-Przemyslem Pseudo- Hurtowniami Teren ORUNI miedzy ul Goscinna a Traktem Sw Wojciecha oraz Torami i Obwodnica Poludniowa - kiedy to sa najlepiej skomunikowane tereny nadajace sie na Wysokie Budownictwo Biurowce Apartamentowce Domy Towarowe a nie na SYF
    SYF ktory planujecie na ORUNI mozna przeniesc juz dzisiaj za Obwodnice Poludniowa - tak jest w wiekrzosci Miastach Swiata w Centrum Miasta nie ma Fabryk i Syfu
    Mozna przez Internet Obejzec sobie Miasta wszystkie Miasta Swiata tylko przez Google Maps - nie trzeba tam jezdzic ale i tro jest za drogie oraz zbyt skomplikowane dla naszych wladz i urbanistow

    • 0 0

  • najlepiej

    wszystko rozpier... i tyle

    • 0 0

  • Kto w takim miejscu planuje budowac syf to tylko mozliwe w dzikim kraju w POLSCE

    Ludzie zacznijcie myslec jak gospodarze we wlasnym kraju a nie jak parobki kraju z gospodarka kolonialna

    • 0 1

  • Ta droga tez miala powstac 45 lat temu to sa stare plany

    nowa droga byla planowana od obwodnicy poludniowej wzdluz torow do urzedu wojewodzkiego

    • 0 0

  • HA HA - glupa pala i ludzi oglupiaja

    wyciagaja stare projekty z epoki Edwarda Gierka i mowia ze to sa ich
    badania gruntu pod ta droge i projekty juz byly robione w latach 70 czyli Gierkowskich

    • 0 0

  • Oj Polska Glupota

    W odleglej od Centrum Oliwie buduja pomiedzy Torami i ul Grunwaldzka Biurowce, Apartamentowce tak jak to sie robi na swiecie a na ORUNI na duzo szerszym Pasie ma powstac Siedlisko Syfu Smrodu Pseudo Fabryki i Pseudo Przemysl a dotego Mieszkania buduje sie 20 a nawet 30 km od centrum a w scislym centrum juz dzisiaj czyli na Oruni Powstanie Dzielnica Syfu tak jak juz likwiduje sie Tereny Stoczni Gdanskiej i buduje sie Miasto a drugie pluco Centrum czyli Orunia zabuduje sie syfem tu gdzie jest dobry odjazd do Centrum - Autobus SKM Rower Pieszo to te tereny zabuduje sie syfem na wjezdzie do Trojmiasta
    Ludzie Przemysl to wyrzuca sie za miasto 30 km a wsrodku buduje sie domy dla ludzie a u nas jest odwrotnie niz na swiecie
    Obecnie nie trzeba jezdzic po swiecie tylko klikonc mapy w goole i mozna sobie wszystko zobaczyc co jest w miastach innych panstw

    • 0 0

  • A wystarczyło remontując ostatnio trakt poszerzyć go (4)

    A wystarczyło remontując ostatnio trakt poszerzyć go, ale jakiś mądrala nie pomyślał, a może pomyślał i jeszcze wysepki dorobił.

    • 3 9

    • (3)

      Tam akurat wysepki się sprawdzają, poszerzyć Trakt można od Sandomierskiej do Okopowej o jeden pas ruchu, tam są największe korki, miejsce się znajdzie, poza wyburzeniem jednego starego budynku poszerzenia wymaga również wiadukt, który i tak ma być niedługo budowany na nowo, bliżej UW.

      • 4 0

      • Tylko co to pomoże,skoro korek tworzy dużo aut,a nie "mało pasów". (2)

        Niewielka różnica,czy stoisz w korku na 2 czy 3 pasah. Przypomnij sobie np. Armii Krajowej na końcu. Należy tworzyć alternatywy dla wjazdu samochodem - zwiększyć częstotliwość autobusów, rozbudowywać SKM do Pruszcza i Tczewa, ddobudować dodatkowy pas,ale jako bus-pas, wybudować przy Trakcie parking parkuj-jedź z dogodną komunikacją do centrum, pomyśleć w dalszej przyszłości o przywróceniu tramwaju. Naprawdę, Trakt nie jest juz takim zatorem,jak 10 lat temu, istnieją alternatywy (obwodnica, "siódemka", "hawełka"). Popatrzcie,jak jest np. w bogatym Londynie - nawet w święto nie czeka sie na autobus dłużej,niż 15 minut i mało kto z tych 10 mln ludzi jednak pcha się do centrum autem (a do tego jest metro i opłata za wjazd;))

        Równajmy do cywilizacji,a nie do Moskwy

        • 5 1

        • (1)

          Trzeci pas na tym właśnie odcinku zrobi dużą różnicę, część aut skręca przecież w prawo do UW, w Toruńską oraz dalej w Podwale Przedmiejskie, pozostałe dwa pasy byłyby do jazdy na wprost, poszerzyć można również rondo/skrzyżowanie Toruńska - Okopowa, bo tam często nieuważni kierowcy blokują jeden z pasów w stronę Centrum

          • 2 2

          • Właśnie !!!!

            • 0 0

  • Budować i nie patrzeć na protesty miejscowych cebulaków. (14)

    Za 20 lat będą dziękować za tą drogę.
    Wystarczy popatrzeć na nową Słowackiego.

    • 77 58

    • Jestem ciekawa gdzie ty mieszkasz''boooob budowniczy'', już niedługo nas wszystkich wywala na jakies z****ne osiedla. Nie podoba mi się pomysl tej drogi bo i tak nie rozladuje korkow!....

      • 1 0

    • Tylko że to nie rozwiąże zupełnie problemu (2)

      bo trakt się korkuje przecież przy wjeździe do centrum gdańska a nie w innych miejsach. To centrum Gdańska ma słabą przepustowość ale nie widzę powodu dla którego trzeba by to poprawiać. Najlepszym przykładem są niemcy, które wszędzie leją asfalt a korki dalej są. U nich jednak komunikacja miejska i podmiejska jest bardzo droga. W barcelonie dla przykładu zrobili tanią i przyjazną komunikację miejską i nikt się nie pcha autem do centrum przez co nie tworzą się zbyt duże korki. Sam bym bardzo chętnie się przesiadł na komunikację miejską gdybym miał porządną alternatywę i mimo tego że jestem kierowcą nie jestem wcale zwolennikiem lania betonu i robienia coraz więcej dróg bo dużo jeździłem po świecie i wiem że to się nie sprawdza.

      • 22 0

      • (1)

        Ale nasza komunikacja miejska nie jest przyjazana i wcale nie ma taka być - ona ma tylko mieścić się z założenia w limicie wozokilometrów.

        • 5 2

        • komunikcja miejska w Gdansku

          choc momentami slaba, nadal jest duzo lepsza od brytyjskiej. Z tego, co wiem Londyn ma dobra komunikacje. Jednak inne miasta, np. Bristol nie maja sie czym chwalic.

          • 2 0

    • (1)

      bob budowniczy widac ze lubisz jak cos sie dzieje i jest głosno tak wiec wsadz sobie fajerwerka w d... i odpal albo przeprowadz sie na czynny poligon wojskowy

      Prawda jest taka ze ludzie kupuja wprowadzaja czy buduja sie w fajnych miejscach gdzie teraz jest spokojnie . A tu nagle niespodzianka buduja ci drugi blok ktorego niebyło w planach zagosodarowania i zaslania np caly krajobraz abo buduja jakas droge czy inne dziwne z palca wyssane pomysły

      • 4 4

      • Takie są bowiem polskie miasta,

        bez planów zagospodarowania i trzeba, niestety, z tym żyć.

        • 2 0

    • Nowa Słowackiego już jest zakorkowana, w godzinach szczytu prawie jak kiedyś stara. (5)

      Problemem nie jest brak ulic tylko wygodnickie społeczeństwo, które wszędzi wozi d*py samochodami.

      • 41 7

      • problemem jest brak porządnej komunikacji miejskiej (2)

        stojąć w korku jadę do pracy 30 min a jadąc z przesiadkami komunikacją miejską godzinę. W lato mogę sobie rowerkiem przyjemnie dojechać ale w niepogodę nie mam alternatywy.

        • 14 2

        • (1)

          I właśnie dlatego jest opcja w ankiecie "Nie, powinno się przedłużyć SKM do Pruszcza"

          • 9 0

          • dokładnie

            nie rozumiem dlaczego SKM kończy się w gdańsku głównym skoro przecież po drodze do pruszcza są też inne dzielnice gdańska. Jeździ tylko skma pruszczańska z częstotliwością kilka razy na dobę.. śmiechu warte.

            • 9 0

      • Stara była zakorkowana (i okoliczne też) przez cały (no prawie ;-)) dzień (1)

        • 15 2

        • Tak, i nieraz z Wrzeszcza SKM do ronda de La Salle szybciej niż autobusem było na piechotę.

          • 7 2

    • (1)

      Ciekawe nie czuję się cebulakiem cokolwiek przez to chcesz powiedzieć. Życzę podobnego układu ulic plus torów w miejscu gdzie mieszkasz. Zapewne beędziesz uradowany super miejscówką.

      • 12 0

      • on mieszka w domku pod lasem w Baninie

        • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane