• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Miska

    Miasto podpisało z warsztatami kontrakt na naprawy misek olejowych

    • 6 0

  • H

    Te 26 tys. to pikuś w porównaniu z naprawami tysięcy aut. Każdy grosz który zaoszczędzi kierowca na mechanice auta pójdzie na inne cele i miasto wtedy zyska.

    • 4 2

  • Cierpimh za 15%, ta jasne. To chyba te 85% od dawna w domu siedzi bo jakoś nie widziałem ostatnio :-)

    • 0 2

  • Próg o łagodnym nachyleniu umożliwiającym spokojny przejazd przy zachowaniu dozwolonej prędkości - Skandal dla pana kierowcy. Krawężnik kiedy chce nieprzepisowo zaparkowac ba chodniku - żaden problem :-D

    • 1 3

  • (2)

    Jadąc Moim Transitem nawet nie zwracam uwagi na to coś.

    • 14 8

    • (1)

      Dla takich Pacanów najlepsze są Słupy radarowe

      • 4 3

      • Pacan to do Jarka możesz mówić

        • 2 1

  • Właśnie w ten sposób produkuje się korki

    Najważniejsze że nieroby urzędnicze mają gładki dojazd do domu. Jeszcze nie tak dawno ludzie chcieli pięknych prostych ulic. Dzisiaj chcą krzywych. Trudno zrozumieć cebulaków.

    • 4 4

  • :P (3)

    Co za brednie. Progi nie mają być komfortowe, a wręcz przeciwnie! Ich celem nadrzędnym jest zmuszanie kierowców do zwolnienia. Tyle i tylko tyle. Te "berlińskie" są do niczego, np. autobusy śmigają po nich jak ta lala. Po kilku tygodniach są do wymiany, więc gdzie tu niższe koszty?

    • 8 12

    • ty młocie

      właśnie o to chodzi, są komfortowe dla jadących przepisowo

      • 0 0

    • Jak kierowca autobusu śmiga jak ta lala i przekracza prędkość to znaczy nie nadaje się do tej pracy i jest to sprawa dla ztm.

      • 0 0

    • Te nowe progi są właśnie po to aby przejechać komfortowo przy dopuszczalnej prędkości a przy za wysokiej już nie tak fajnie.

      Te berlińskie są właśnie po to aby autobus przejechał bez kłopotu, dlatego są wąskie, węższe niż rozstaw kół autobusu. Tak mówią przepisy. A auta osobowe muszą zwolnić.

      • 1 0

  • Rozumiem że sinus... (1)

    ... jest opatentowany i stąd tak wysoka cena - trzeba płacić producentowi licencję...

    • 3 0

    • komu?

      potomkom Aryabhata?

      • 0 0

  • w moim Pajero, nie ruszają mnie żadne progi.. (1)

    • 10 5

    • Dowiedz się, co po hiszpańsku...

      ...oznacza 'pajero'

      • 3 1

  • Teren

    Nie rozumiem ludzie zaczna kupować terenówki albo podnosić podwozie i co to da

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane