• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy rodzaj progów zwalniających w Gdańsku. Testy w dwóch lokalizacjach

Krzysztof Koprowski
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska. Podobne progi, jak ten we Wrocławiu, pojawią się wkrótce na dwóch ulicach Gdańska.

Za kilka tygodni na ulicach Gdańska pojawią się nowe, niestosowane dotychczas w Trójmieście progi zwalniające - sinusoidalne. Ich specjalne wyprofilowanie powinno ograniczyć dyskomfort podczas przejazdu, pod warunkiem stosowania się do ograniczenia prędkości. Minusem tego rozwiązania jest cena (ok. 26 tys. zł), zdecydowanie wyższa od zwykłych progów wyspowych (3 tys. zł).



Czy urzędnicy powinni częściej testować nowe rozwiązania w organizacji ruchu?

Progi sinusoidalne to wciąż rzadko spotykane rozwiązanie na polskich drogach - dotychczas zbudowano je na kilku ulicach Wrocławia oraz w Puławach.

W Puławach wykorzystano do ich budowy betonową kostkę, która okazała się mało wytrzymała. We Wrocławiu są montowane z prefabrykatów betonowych.

Dwie lokalizacje w Gdańsku



I to właśnie forma konstrukcji wzorowana na stolicy Dolnego Śląska będzie zastosowana w dwóch lokalizacjach w Gdańsku:

"Zaoblony" najazd na próg oznacza większy komfort



Czym wyróżniają się progi sinusoidalne na tle popularnych progów wyspowych (tzw. poduszek berlińskich)? Przede wszystkim kształtem najazdu na próg, który posiada łagodne "zaoblenia" w miejscu styku z nawierzchnią jezdni oraz w górnej części konstrukcji. W przekroju poprzecznym przypomina to nieco wycinek sinusoidy, stąd taka nazwa tego rodzaju progu.

- Jeżeli taki próg będziemy pokonywali z prędkością, dla której został on odpowiednio zaprojektowany, dyskomfort przejazdu będzie niewielki. Jeżeli jednak przekroczymy dopuszczalną prędkość, to przejazd będzie bardzo odczuwalny przez kierowcę. W Holandii, skąd wywodzą się takie progi, odpowiednio wyprofilowane progi sinusoidalne stosuje się nawet dla dróg z ograniczeniem prędkości do 70 km/h - mówi Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością. Progi wyspowe (tzw. poduszki berlińskie) kosztują znacznie mniej, ale są mało komfortowe przy ich pokonywaniu nawet z minimalną prędkością.

Testy pokażą, czy warto montować więcej progów sinusoidalnych



Montowane w Gdańsku progi będą pilotażem, który pozwoli ocenić trwałość tego rozwiązania oraz skuteczność w uspokojeniu ruchu. W przypadku ul. Spadochroniarzy będzie można ocenić nowe rozwiązanie, także pod kątem regularnego ruchu autobusów miejskich, również przegubowych.

Największym minusem progów sinusoidalnych jest ich cena - montaż progu, obejmującego szerokością dwa pasy ruchu to wydatek ok. 26 tys. zł.

Dla porównania: montaż jednego progu wyspowego (tzw. poduszki berlińskiej) to koszt ok. 3 tys. zł, przy czym zazwyczaj montuje się jednocześnie obok siebie dwa progi, aby uniknąć omijania pojedynczego progu sąsiednim pasem ruchu.

Progi zwalniające mają problem z trwałością





Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • W artykule oczywiście pominięto fakt montażu większości progów w Gdańsku niezgodnie z obowiązującymi przepisami.

    Kształt progów, umiejscowienie w jezdni są ściśle uregulowane w obowiązujących przepisach. Owe poduszki berlińskie są montowane co do zasady w złym wymiarze (za krótki i za ostry najazd) oraz w niedopuszczalnych miejscach. W ten sposób miasto uderza w kierowców, którzy jeżdżą spokojnie i dbają o swój pojazd, a na wariatów nie ma żadnego wpływu. Wielokrotnie widziałem omijanie progów poboczem, po chodniku, albo przejazd na pełnej prędkości bo ktoś nie dba o auto. Dodatkowo, progi wyspowe nic nie dają w odniesieniu do autobusów i ciężarówek, bo te biorą je między koła, a są to pojazdy, które z racji masy mają dłuższą drogę hamowania od osobówki.

    Jedyny plus tego artykułu jest taki, że podali przyczynę montażu nielegalnych progów. Są tanie i tyle.

    • 0 0

  • Te progi to jednak półśrodek. Tylko nieuchronność kary może powstrzymać zidiocenie wielu prowadzących pojazdy - bo trudno ich nawet kierowcami nazwać.

    • 0 0

  • Najwieksza bzdura to montować to tam gdzie autobusy kursują. Patrz np. Platynowa. Przepisy mówią o dopuszczeniu takich wyspowych tylko nikt to pisząc nie pomyślał, że autobus na bliźniakach jeździ i o ile przód przejdzie to tył całą mase autobusu koncetruje na takim progu który po 3 miesiącach jest rozwalony nie mówiąc o całej drodze pod nim jak to w końcu zdemontują. Cała wage autobusu, śmieciarki wbijają w asfalt w jednym punkcie. Ktoś musiał zarobić na półfabrykatach do tego. Montaż: nawiercić otwory w drodze przykręcić i si, jakiś szfagropol zarobił, wpiszą sobie ilość godzin za roboto jak za coś normalnego, w urzędzie nikt technologi nie zweryfikuje i się kręci.

    • 0 0

  • majki

    wkoncu bo te zwykle krotkie ograniczenia sluza do niszczenia aut ale czlowiek ktory pokonuje codziennie droge do pracy i jest zmuszony jechac przez te progi zwalniajace to wedlug prawa ma mozliwosc na odszkodowanie od miasta za zuzycie amortyzacji :)
    Za granica zamiast progow za 26 tys miasto stawia fotoradar i na 30 km/h jedziesz szybciej to placisz na rzecz miasta hehe i nie macie pojecia jak latwo ludzi nauczyc :) i napewno koszt mniejszy niz ten "hopek" za 26 tys
    hahahaha to tylko u nas w kraju takie cuda :) lepiej niszczyc auta jak za mandaty inwestowac w wyglad miasta i urozmaicac zycie ludziom :D

    • 0 0

  • Progi są szykaną dla wszystkich, fotoradary - dla piratów

    Wszędzie gdzie jest próg powinien zamiast tego stać fotoradar. Radar nie niszczy drogi i nie przeszkadza w jej czyszczeniu i odśnieżaniu, nie wymusza też hamowania poprawnie jadących (na próg zwykle nie da się najechać z dozwoloną prędkością). W sumie radar byłby tańszy, no ale w Polsce wszystko stoi na głowie.

    • 0 0

  • śmiechu warte !

    Państwo byli na tej ulicy ? Przed miejscem wskazanym na ten próg po deszczu tworzy się giga kałuża obejmująca dwa pasy plus pobocze. Na ul. tej jest ograniczenie prędkości do 30 km / h jakiego spowolnienia jeszcze trzeba ? Serio nie ma na co wydać tych pieniędzy ? Może dołożyć do zrobienia nawierzchni , chodnika ?

    • 0 0

  • Super

    Progi wyspowe są dobre , tylko jakiś dureń wymyślił żeby były 1 metr od przejścia dla pieszych . Powinny być umieszczone 10 metrów od przejścia , bo jak dureń będzie szybko jechał to w pierwszym przypadku pieszy niema szans , a w drugim ma szanse przeżycie .

    • 1 0

  • 26 tysi za trochę betonu ? Kolejny przekręcik

    • 0 0

  • Jak to pierwsze w 3City???...

    AAA na auto drodze tak ale ścieżka rowerowa Brzeźno-Jelitkowo takie już posiada :)

    • 0 0

  • Więcej progów = więcej SUV-ów

    Już nie tylko dziury w jezdni lecz także progi "zwalniające" są przyczyną popularności SUV-ów.
    Chcecie więcej SUV-ów, zwiększajcie ilość progów.
    Podobno największą chwałą jest odbić się od progu czterema kołami... ;)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym znajduje się:

 

Najczęściej czytane