• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejścia sugerowane. Co to takiego?

mJ
30 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przejścia sugerowane nie będą oznakowane, a pieszy nie będzie miał na nich pierwszeństwa. Przejścia sugerowane nie będą oznakowane, a pieszy nie będzie miał na nich pierwszeństwa.

Od 21 września 2022 roku w polskim kodeksie drogowym pojawiło się zupełnie nowe pojęcie "przejścia sugerowanego". Nie są to typowe przejścia dla pieszych, bo pieszy na nich nie ma pierwszeństwa. Więc czym są i komu mają służyć?



Czy zdarza ci się przechodzić przez jezdnię poza przejściami dla pieszych?

Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 24 czerwca 2022 roku już oficjalnie weszło w życie i wprowadziło kilka istotnych zmian (ale i kontrowersji) dotyczących pieszych. Jedną z nowości jest dość enigmatycznie brzmiące "przejście sugerowane". Co to takiego?

W świetle polskich przepisów przejście sugerowane to: "nieoznakowane, dostosowane technicznie miejsce umożliwiające przekraczanie jezdni, drogi dla rowerów lub torowiska przez pieszych, niebędące przejściem dla pieszych".

Brzmi dziwnie i chyba niepotrzebnie wprowadza zamęt.

Przejście sugerowane: nie będzie znaku ani "zebry"



Pisząc wprost - będzie można legalnie korzystać z przejść innych niż popularna "zebra", które jednak nie będą w żaden sposób oznakowane. Kierowcy czy piesi łatwo rozpoznają standardowe pasy - informuje o nich m.in. znak D-6. Przy przejściach sugerowanych takich znaków nie będzie.

W zasadzie jedynym znakiem rozpoznawczym przejścia sugerowanego będzie wspomniane wyżej dostosowanie techniczne, które ma ułatwić pieszym przejście na drugą stronę jezdni. Cóż to za ułatwienia? Przykładowo obniżony krawężnik, oznaczenia fakturowe czy oświetlenie.

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa



Sugerowane przejście dla pieszych: bez pierwszeństwa



Kluczowa kwestia przejścia sugerowanego to brak pierwszeństwa pieszych. Tak naprawdę osoba, która zdecyduje się przez takie przejście przejść, zrobi to na własną odpowiedzialność. I musi w pierwszej kolejności przepuścić pojazdy znajdujące się na drodze, a dopiero później, po upewnieniu się, że jest bezpiecznie i nie wymusi pierwszeństwa, może udać się na drugą stronę.

Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 roku piesi przechodzący przez przejście dla pieszych mają bezwzględne pierwszeństwo już w momencie, gdy się do niego zbliżają.

Sugerowane przejścia dla pieszych - gdzie powstaną?



To, jaki pomysł na przejścia sugerowane ma ustawodawca, jeszcze nie wiadomo. Można się jedynie domyślać, gdzie takowe przejścia z obniżonym krawężnikiem mogą powstać, ale to trochę wróżenie z fusów. Pewne jest, że ruch w tych lokalizacjach powinien być mniejszy.

Być może będą to większe osiedla, być może ścisłe centra miast z ograniczonym ruchem pojazdów (np. Strefa Ograniczonej Dostępności na Głównym Mieście w Gdańsku). Czas pokaże.
mJ

Opinie (108) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Jestem przerażony (2)

    Czytam komentarze i przebija się z nich jeden wniosek.
    Piesi to osoby pozbawione samodzielnego myślenia. Przepisy ruchu drogowego powinny traktować pieszych jako ułomnych umysłowo. Nie potrafiących odróżnić przejścia z pasami, na których mają pierwszeństwo, od przejścia bez pasów, gdzie muszą zaczekać aż samochód przejedzie. To w końcu tylko dwie możliwości, ale dla części komentujących to już za wiele.
    Jeszcze trochę i zażądacie oznaczeń na każdych drzwiach, czy otwierają się do środka czy na zewnątrz, bo osoba wychodząca bez odpowiedniego oznakowania może walnąć się drzwiami w nos.
    Ta cywilizacja jednak musi upaść.

    • 8 5

    • zaraz tam...

      ...cywilizacja. Jaka cywilizacja? Ta bowiem (gatunkowo wzięta) jest ponadindywidualna. A tu jedynie możemy mówić o ewentualnym braku kultury umysłowej. A tak naprawdę chodzi niektórym o to, aby publicznie ponarzekać. Taki styl życia mają.

      • 0 0

    • Uprzejmie przypominam, że wszyscy są pieszymi, niektórzy również kierowcami lub cyklistami.

      • 2 0

  • (3)

    A dlaczego w ankiecie nie ma jeszcze jednej opcji wyboru, np tak, przechodzę przez jezdnię poza przejściami dla pieszych, ponieważ takich przejść nie ma. I serio, w pobliżu gdzie mieszkam, nie ma przejścia dla pieszych, przechodzę przez jedną ulicę, przez drugą, dopiero na trzeciej są pasy, a sygnalizacja świetlna? Tylko jedna na dzielnicy, przy szkole

    • 9 0

    • W żadnym kraju

      Nie widziałem tyłu przejść co w Polsce.
      Co 100 metrów przejście.to jest patologia, a im ciągle malo

      • 0 2

    • (1)

      A nie boi się pan tak przechodzić przez ulice

      • 0 0

      • I co na to Pana rodzina, znajomi?

        • 0 0

  • przejście sugerowane (1)

    pytanie: kto komu sugeruje.

    • 1 0

    • obniżony krawężnik sugeruje ze tu można przejść po uprzednim upewnieniu się czy nic nie nadjeżdża i można bezpiecznie przez jezdnię

      • 0 0

  • (13)

    "Przypomnijmy, że od 1 czerwca 2021 roku piesi przechodzący przez przejście dla pieszych mają bezwzględne pierwszeństwo już w momencie, gdy się do niego zbliżają."

    No właśnie nie. W ustawie jest zapis "Wchodzący na przejście" a w zasadzie oznacza to tylko tyle, że pierwszeństwo ma jak na nie wejdzie.

    • 42 13

    • no właśnie to się zmieniło misiu (10)

      więc nie wprowadzaj w błąd

      przedtem było gdy znajdą się na przejściu, a rowerzyści na przejeździe, a teraz rowerzyści tak jak poprzednio, ale piesi gdy wchodzą czyli PRZED postawieniem nogi na jezdni, żebyś to łatwiej zrozumiał

      • 8 5

      • Czym innym jest zbliżac się, a być przed (3)

        Osoba idąca wzdłuż chodnika prosto i mijająca przejście też jest "przed" a wchodzić nie zamierza.
        Pierwszeństwo ma pieszy wchodzący na przejście, bądć też zbliżający się z zamiarem przejścia

        • 3 0

        • Wchodzący tak, zbliżający się nie

          • 0 0

        • Ale tego nie wiesz, czy pieszy tylko przechodzi obok, czy wchodzi na przejście (1)

          Dlatego przepis nakazuje także takie zmniejszenie prędkości, aby zawsze być gotowym na przepuszczenie pieszego.

          • 3 1

          • W którym miejscu przepis nakazuje zmniejszenie prędkości?

            • 2 4

      • :-D gdzie jest to dokładnie opisane, że "kiedy wchodzą" oznacza jeszcze przed postawienie nogi na jazdni?

        • 0 0

      • Zgoda, przed postawieniem nogi na jezdni. Ale ta noga musi już wisieć nad jezdnią.

        • 0 0

      • (3)

        wcześniej niestety rowerzyści mieli pierwszenstwo nawet jak nie byli na przejezdzie tylko się do niego zbliżali teraz to się zmieniło i mają pierwszenstwo tylko będąc już na przejeździe

        • 2 5

        • Skoro DDR jest obecnie traktowana jak jezdnia to trzeba było zmodyfikować ten przepis (1)

          W praktyce nic się nie zmienia. Obecnie skrzyżowanie DDR - jezdnia jest traktowane jak każde inne skrzyżowane jezdnia - jezdnia. Z tym wyjątkiem, że poruszający się DDR mają zawsze pierwszeństwo.

          • 2 4

          • Nie, rowerzysta nie zawsze ma pierwszeństwo

            Na drodze nadal obowiązują znaki. Jeżeli jest przecinana droga z pierwszeństwem (np. znak D-1) to na drodze powinni ustawić znak STOP, ustąp pierwszeństwa, koniec drogi rowerowej. Wtedy rowerzysta pierwszeństwa nie posiada.

            • 3 1

        • nie kłam - nie mieli ani wcześniej ani nie mają obecnie

          • 2 3

    • Piratcie drogowy jestes idealnym przykładem bezmózga któremu powinno sie odebrac prawko za wpis bo nie znasz i nie rozumiesz

      nie znasz i nie rozumiesz przepisów .
      Obys jak najszybciej miał kontrole zaplacisz mandat to szybko sie nauczysz

      • 2 5

    • Nie przyjmij mandatu. Po miesiącu poczekaj na podtrzymany wyrok nakazowy z podwyższoną grzywną o 50%. Zaskarż wyrok i czekaj na powiedzenie tego prosto w oczy pani sędzinie, która w głowie już wydała wyrok zanim weszła na salę sądową.

      • 7 12

  • Opinia wyróżniona

    Nareszcie bo i tak ludzie przechodzili . Chcesz przejść rozejrzyj się i przechodź wiedząc że nie masz takich praw jak na przejściu dla pieszych . Nie maja sensu przepisy których i tak nikt nie przestrzegał.

    • 0 0

  • wow, ale jazda, ale ale... ale nie jestem d**ilem

    umiem przejść przez jezdnię nawet kiedy nie ma pasów

    • 0 0

  • nie bedzie niczego.kononowicz.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Bardzo dobre rozwiązanie (5)

    Pieszy na takich przejściach musi się upewnić czy nic nie jedzie.
    Może ten nawyk zaczną piesi stosować też na normalbych przejściach. Pierwszeństwo to jedna sprawa, a zdrowy rozsądek jest niezbędny.

    • 13 2

    • No nie za bardzo (4)

      Aktualnie piesi mają już zakodowane, że na przejściu mają pierwszeństwo, w związku z czym na tych sugerowanych będą się zachowywać dokładnie tak samo, mimo że tam pierwszeństwa nie mają. Efekt nie jest trudny do przewidzenia - nastąpi wzrost wypadków z udziałem pieszych.

      • 1 4

      • Ale na tych przejściach nie będzie "zebry" (3)

        Jeżeli to nie da nic do myślenia pieszemu, to sorry, selekcja naturalna zrobi swoje.
        Jest zebra, mam pierwszeństwo. Nie ma zebry, pierwszeństwo ma samochód.
        To chyba jest proste do zapamiętania, nawet dla kilkulatka.
        No chyba, że pieszych będziemy traktować jak osoby niepełno sprawne umysłowo.

        • 3 0

        • (2)

          Poprawka. Jest zebra i znak. Sama zebra nie stanowi o przejściu dla pieszych. Wymagany jest jeszcze odpowiedni znak.

          • 1 1

          • Nie wiem skąd to głupkowate powtarzanie o znaku (1)

            Znak jest dla kierowcy, nie dla pieszego, gdyby był dla pieszego, to by był ustawiony na chodniku, w kierunku do pieszych

            Mnie nie interesuje definicja przejścia dla pieszych, zwracam uwagę, ze pieszy widzi TYLKO pasy a nie znaki drogowe, które widzi kierowca

            • 1 0

            • Jak nie widzisz znaku, który stoi zaraz przy przejściu dla pieszych, to może nie powinieneś poruszać się pieszo bez opiekuna...

              • 1 0

  • Dobrze ze o tym napisaliście zwłaszcza w kontekście wczorajszego dziwacznego materiału rowerzysty (4)

    Jednak ja bym podkreślił coś innego

    oczywiście, że pieszy nie ma takiego prawa jak na normalnym przejściu, na którym wystarczy że stoi przy krawężniku czy wyraża chęć przejścia i ma pierwszeństwo, tutaj przed wejściem musi przepuścić pojazd czy rower na ścieżce.

    Ale właśnie PRZED - bo gdy juz jest na jezdni, to czy to samochód czy rower MUSI się zatrzymać czy przepuścić pieszego.

    Powtarzam MUSI - to wynika nawet nie tyle z prawa co z logiki.

    Bo komentujący zwykle sugerują, ze można kogoś przejechać gdy już na tej jezdni jest, obojętne w jakiej okoliczności na niej się znalazł. Nie można, chyba ze chcecie się kopać z prokuratorem.

    • 17 3

    • Oprócz tych przejść sugerowanych, są także inne przypadki, w których pieszy może się znaleźć legalnie na jezdni czy ścieżce (3)

      pomijam ogólny przepis o bodaj 100 metrach od przejścia oznakowanego, ale szczególnie ważne byłoby przypomnienie rowerzystom, ze ścieżka rowerowa to nie autostrada, bo takie tu panuje przekonanie



      Dam konkretny przykład, żeby każdy mógł sprawdzić - ścieżka rowerowa przy Rivierze w Gdyni, bez wątpienia oddzielona w większości od chodnika, oznakowań itd. ALE



      Jest parę ALE - piesi musza po prostu od czasu do czasu znaleźć się na tej ścieżce z powodów logicznych



      Otóż są tam wyjścia z parkingu oraz ławy betonowe przeznaczone dla osób, które są umieszczone po stronie budynku przed ścieżka i by do nich się dostać MUSI się wejść na ścieżkę, mimo ze brak jakichkolwiek oznakowań



      Podobne sytuacje sa także na chodnikach, na których pieszym ukradziono ich część i przerobiono do celów statystycznych na ścieżkę rowerową i według mnie ją źle oznaczono



      W wymienionych sytuacjach takie ścieżki powinny być oznakowane jako współdzielone a nie jako wyłącznie dla rowerzystów. I praktycznie to by oznaczało, że takich prawdziwych ścieżek rowerowych będzie niewiele np. przy bulwarze w Gdyni, gdzie ruch pieszych i rowerów jest faktycznie oddzielony. Malowanie ścieżek czy nawet ich asfaltowanie modne ostatnio, nie zmienia faktu, że są one praktycznie częścią chodnika w większości przypadków.



      Rowerzyści powinni jednak zmienić swoją mentalność i mieć na uwadze to, że pieszy w takich miejscach może pojawić się nagle i że w takich miejscach, jeśli są piesi, to nie powinno się pędzić rowerem ale zwolnić..

      • 1 3

      • nie wiem kto zaminusował, ale z chęcią poznałbym uzasadnienie (1)

        • 0 3

        • acha mamy albo 3 trolle, albo jednego nawiedzonego

          który wchodzi na 3 kompach

          • 0 0

      • jeśli w pasie drogowym (na jezdni) pojawiają się piesi, to nie powinno się pędzić samochodem ale zwolnić

        Piesi mają prawo czuć się bezpiecznie jeśli przekraczają jezdnię w strefie Tempo 30 w dowolnym miejscu

        • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane