• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna najwcześniej w 2024 roku

Michał Brancewicz
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Wiadukt o długości 934 metrów, biegnący nad doliną rzeki Raduni linią kolejową 229 i DK nr 7.
  • Jeden z wariantów węzła Żukowo.
  • Jeden z wariantów węzła Miszewo.
  • Jeden z wariantów węzła Południe, gdzie Obwodnica Metropolitalna łączyć się będzie z Obwodnicą Trójmiasta i Południową Obwodnicą Gdańska.

Na przyszły rok zapowiadane jest ogłoszenie przetargu na wybór partnera prywatnego, który zaprojektuje i wybuduje Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej o długości 33 km. Wykonawca będzie miał cztery lata na realizację zadania. Potem będzie utrzymywał ekspresówkę przez kolejne 26 lat, za co będzie otrzymywał z budżetu państwa tzw. opłatę za dostępność.



Czy OMT odciąży Obwodnicę Trójmiasta?

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej to droga ekspresowa składająca się z dwóch jezdni po dwa pasy ruchu. Połączy węzeł Południe, miejsce gdzie Obwodnica Trójmiasta łączy się z Południową Obwodnicą Gdańska z węzłem Chwaszczyno, który to powstanie w ramach rozpoczętej niedawno budowy Trasy Kaszubskiej.

Będzie to pierwsza w Polsce trasa szybkiego ruchu wybudowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

- W 2020 roku planujemy rozpisanie przetargu w trybie dialogu konkurencyjnego na wybór partnera prywatnego, którego zadaniem będzie zaprojektowanie i wybudowanie OMT w ciągu 48 miesięcy od podpisania umowy i utrzymywanie jej przez kolejne 26 lat - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
To oznacza, że termin zakończenia budowy Obwodnicy Metropolitalnej przesuwa się z 2023 roku na rok 2024. Oczywiście pod warunkiem uzyskania pozytywnej opinii wydanej przez Europejski Urząd Statystyczny w zakresie długu sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został pod koniec sierpnia przekazany przez GUS do Eurostatu.

Według aktualnych szacunków budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej pochłonie 1,965 mld zł netto, ale ostateczna cena będzie znana, gdy poznamy oferty zainteresowanych podmiotów.

W formule PPP ma powstać również czwarty odcinek Trasy Kaszubskiej z Bożegopola do Lęborka. Na razie nie wiadomo jednak kiedy.

Przebieg Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

Opinie (275) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Droga dla wiosek, dla ludzi którzy uciekli z miasta i płacą podatki na wsi (65)

    • 100 187

    • nowa droga - więcej gratow z dalszych miejscowości w trójmieście (40)

      • 42 45

      • Bzdura! (39)

        Obwodnica to wypchnięcie tranzytu poza metropolię. Pierniczysz dla samego pierniczenia.

        • 66 30

        • Część ciężarówek do/z portu w Gdyni zapewne ta droga przejmie. (26)

          Spowoduje jednak dalsze rozlewanie się miasta na peryferia, co poskutkuje dalszym wzrostem liczby samochodów. No i zniszczone zostaną lasy okolic doliny Raduni, teren rekreacyjny dla wielu mieszkańców Gdańska i gminy Kolbudy. Betonowa dżungla znów się rozrośnie.

          • 23 20

          • A dokąd miasto ma się rozlewać? (14)

            Do wewnątrz na zasadzie implozji?

            • 25 8

            • (13)

              Jest wciąż wystarczająco dużo przestrzeni w pasie przed obwodnicą albo tuż za nią, tymczasem zabudowa postępuje w najlepsze już w okolicach Kolbud a nawet dalej. Budowa obwodnicy tylko ten proces spotęguje. Miasto rozleje się na potężny obszar z rozproszoną zabudową, ciężki do obsługi transportem zbiorowym. Efekt: więcej samochodów. Takie są doświadczenia z państw zachodnich, to nie żaden wymysł.

              • 18 6

              • bardzo chętnie wybudowałbym dom w mieście (5)

                by miasto "nie rozlewało się" tylko nie stać mnie na działkę budowlaną za 700 000.

                • 19 8

              • No to pogódź się z tym, że skoro żal Ci na działkę to będziesz tkwił w korkach. (4)

                Co zaoszczędzisz to przepalisz z wydechu. Dlaczego Ci co zapłacili wyższą cenę za mieszkanie w mieście mają Ci sponsorować drogę na peryferiach? Sam ją sobie zbuduj z resztą zainteresowanych.

                • 8 11

              • Dobre

                Bo mieszczuch z domem w centrum nie stoi w korkach. Hahaha.
                Stoi i jeszcze będzie stał.
                Poza tym slumsy będą się tworzyć w mieście a nie na jego obrzeżach.
                Doświadczenie z Państw zachodnich.
                Także już niedługo u Ciebie w mieście...

                • 1 0

              • Przepraszam, że co? Ci co zapłacili wyższą cenę za mieszkania co niby sponsorują?

                Możesz wyjaśnić na jakiej zasadzie odbywa się to sponsorowanie?

                • 8 2

              • Już się tak nie spinaj, Warszawiacy, Poznaniacy i wszystkie inne miasta, miasteczka, wioseczki się składają, więc skończ pitolić, że to tylko my z Gdańska, myślenie nie boli.

                • 8 3

              • No zaraz, ta reszta zainteresowanych też płaci podatki

                Przecież droga nie jest do jednego domu w polu...

                • 7 5

              • Chcesz zabronić ludziom budować sobie domy tam gdzie mają ochotę? (5)

                Co chcesz zrobić w związku z tymi "doświadczeniami państw zachodnich"? Gospodarkę centralnie planowaną wprowadzić?

                • 10 6

              • Myślę że tak. (4)

                Mamy zbyt głupie społeczeństwo by dać ludziom wolną rękę. Wystarczy popatrzeć na polskie przedmieścia, syf, śmietnik, zero infrastruktury, chaos i samowola. Obraz trzeciego świata. Wystarczy przekroczyć polską granicę w kierunku zachodnim czy północnym i od razu wkracza się w inny świat. Zachód też popełniał błędy, ale wyciągnął wnioski. My zamiast skorzystać z ich doświadczeń ich błędy powielamy i co gorsza potęgujemy. Na Polaka skuteczny jest tylko bat, tak uczy historia i doświadczenie. Dlatego wiele rzeczy powinno być odgórnie sterowanych przez ludzi o szerszych horyzontach, niestety w Polsce brak klasy politycznej na wyższym poziomie. Dlatego tu nigdy nie będzie dobrze, a szkoda bo kraj nasz ma duży potencjał.

                • 13 9

              • Myśle ze czas przestać czytać komentarze fantastów

                • 0 0

              • (1)

                Bat jest bardzo skuteczny, ale żeby nas zbuntować i nawet czasem wywracamy system, więc o jakiej ty historii mówisz?

                • 2 2

              • Tak gada tylko bo jest sfrustrowany życiem i uważa się za lepszego od innych Polaków

                • 1 3

              • Trochę bredzisz

                To na tym zachodzie jest dobrze czy nie? Oni nie mają przedmieść i nie budują domów? Mieszasz wszystkie tematy ze sobą. Jeszcze raz. W jaki sposób chcesz uregulować możliwość budowania domów i osiedlania się?

                • 4 8

              • Mylisz się, najnowszy trend to rozlewanie zabudowy wzdłuż linii PKM

                • 0 0

          • A ty dlaczego uprawiasz rekreację poza Gdańskiem!? (3)

            How dare you! Przecież nie potrzebujesz dróg aby wyjechać z Gdańska i wrócić.

            • 6 10

            • Nie potrzebuję. (2)

              Biegam, jeżdżę rowerem lub korzystam z PKM. Pudło!

              • 5 6

              • Nie powinieneś się przemieszczać pomiędzy gminami. (1)

                Ludzie nie mogą jeździć do pracy i usług do miasta to ty nie masz prawa wyjeżdżać po rekreację. Zapomniałeś powiedzieć o kajaku.

                • 7 4

              • off road i specjane drogi?

                • 0 0

          • tak max1% mieszkańców ten las raz do roku odwiedza (3)

            wiec? ...

            • 6 6

            • (2)

              Skoro chcesz, zdychaj na raka, tylko potem nie miej do nikogo pretensji. Wytnijmy ostatnie zielone płuca Trójmiasta, zostanie tylko Rafineria, Fosfory i pajęczyna dróg. Na zdrowie!

              • 10 3

              • Wyprowadź się do lasu koło Bytowa i nie miej raka i problemów (1)

                tyle na ten temat.

                • 4 4

              • Żebyś kiedyś nie wspomniał mych słów przez łzy.

                Choć oczywiście Ci tego nie życzę.

                • 2 0

          • (2)

            Nic nie przejmie, bo nigdy nie powstanie

            • 11 6

            • Oby! (1)

              • 7 8

              • pisowskie mydlenie oczu, tylko zwodza ludzi

                • 4 1

        • ale jakiego tranzytu?! Na obwodnicy Trójmiasta ruch tranzytowy wschód - zachód to ułamek (5)

          95% ciężarówek jedzie do lub z Trójmiasta (porty, zakłady), dla nich nowa obwodnica to dłuższa droga, wyższy koszt (czas, paliwo, viatool) i zero korzyści, i tak trzeistniejącą ba wrócić na obwodnicę. A dla tego znikomego ruchu np. z Elbląga do Słupska to żadna alternatywa - co innego gdyby bylo wyjście z metropolitarnej na Lębork. W tym kształcie to ekspresowy dojazd z żukowa do Gdyni i Gdańska. PKM straci część pasażerów a miasta zostaną zatkane tysiącami passeratti na blachach GKA i GKS. Oby ta droga nie powstała nigdy!

          • 18 9

          • 95%? Masz jakieś linki odnośnie podanego przez Ciebie wyniku? (4)

            Ja znalazłem w internecie, że nie 95%, a 2137%

            • 8 7

            • (1)

              Studium sieciowe inwestycji opracowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, oddział regionalny w Gdańsku.

              • 3 2

              • Ale

                Jeśli będzie zakaz ruchu TIRów na obwodnicy zachodniej to pojadą Obwodnicą Metropolitalną. Temu ma slużyć ta droga

                • 0 1

            • taki znawca tematyki internetowy jakich tu wielu na tym forum, można powiedzieć ekspert

              • 1 6

            • Nie trzeba linków.

              Wystarczą oczy i mózg.

              • 5 6

        • Przecież jest obwodnica (4)

          • 16 48

          • Ta obwodnica co jest teraz była by obwodnicą gdyby były trzy zjazdy - Gdańsk, Sopot i Gdynia. (1)

            • 12 0

            • Plus via marris i odrobinę zmniejszyłyby się korki w 3mieście.

              • 1 2

          • Obecna S6 ?

            Ty jesteś normalny, ale chyba jednak inaczej.

            • 33 7

          • Ale miasto się rozrosło.

            • 39 6

        • Bo on jest wielkim znawca z KOalicji .

          • 10 32

    • (3)

      nastepny malkontent, ktoremu przeszkadza rozbudowa miasta. Jak chcesz mieszkac w pierdziszewie to wracaj na wioske

      • 4 6

      • Ale do Pierdziszewa też trzeba jakoś szybko dojechać :))

        • 0 0

      • jak zwykle najwiekszymi entuzjastami drog sa mieskzancy tzw przedmiesci (1)

        czyli meiskzancy np gminy kolbudy. Ale spokojnie, zrobimy drogi. Ale tez strefe platnego parkowania w calym miescie, ze znizka dla zameldowanych mieszkancow

        • 8 2

        • Podejrzewam że skończy się na wprowadzeniu opłat za wjazd do miast.

          Kiedyś do tego dojrzejemy. Tak jak to się dzieje w miastach Europy Zachodniej i Skandynawii.
          Miasta nie są z gumy, mieszkańcy nie chcą kolejnych dróg zamiast zieleni, nie pomagają nawet tunele (patrz tunele).

          • 4 1

    • Opinia wyróżniona

      (2)

      przecież ani miasto ani gminy wiejskie za to nie płacą tylko idzie to z budżetu centralnego, każdy kierowca się dokłada, ja się cieszę bo tiry nie będą jeździły w takiej ilości po obwodnicy trójmiejskiej

      • 74 15

      • W przypadku tirów nie zmieni to za dużo. Tiry jadą z portu w Gdyni albo na Południe albo dalej na północ czy zawsze obwodnicą obecną. Nowa obwodnica będzie przydatna w wakacje. Gdzie ludzie z A1 czy S7 będą chcieli jechać w kierunku od Redy dalej w stronę Koszalina

        • 0 0

      • co Ty chrzanisz... jak będą jezdzily do gdynskiego portu

        tylko obwodnica

        • 0 1

    • Twoj ojciec pewnie to samo mowil jak budowali Obwodnice Trojmiasta... (1)

      • 27 9

      • A Twój kazał Ci popuszczać pasa, hak tyłeś

        • 1 1

    • No i? (4)

      To są obywatele drugiej kategorii czy co? Nic im się nie należy?

      • 9 5

      • (3)

        Dokładnie tak jak piszesz. Płacą podatki na wsi a korzystają codziennie z infrastruktury miejskiej powodując korki w mieście i zatruwając życie tym którzy mieszkają w mieście. Ta trasa nie powinna nigdy powstać bo wtłoczy tylko więcej samochodów na obecną obwodnicę i do miasta.

        • 18 8

        • zaorać wszystko (2)

          nikt nie będzie nigdzie jeździł, wtłaczał, zatruwał i z niczego korzystał.

          • 5 5

          • alez skad, tylko nie moze komunikacja XXI wieku bazowac na samochodach (1)

            rozwinac PKM, elektryfikowac, rozbudowac. Ale nie autostrady na wies

            • 11 3

            • Najpierw trzeba wybudować jako taki szkielet drogowy w tym kraju

              bo my teraz nadrabiamy zaległości sprzed 100 lat. A kolej jest rozwijana równolegle

              • 3 2

    • (2)

      Tez tak mysle. Dla mieszkancow Gdyni lub Gdanska za duze koło zeby bylo warto jechac, podobnie dla ciezarowek z portu, no moze te kilka co wioza cos na kaszuby. Przebieg drogi jest taki, ze nie jest niczym innym jak dobra droga z Zukowa do Gdanska lub Gdyni, a za takie cos to niech sobie Zukowo placi.

      • 13 8

      • (1)

        Tylko jak bedzie korek na obwodnicy trójmiejskiej to chociaż będzie alternatywa żeby dostać sie do centrum, a nie jazda zatłoczoną grunwaldzką.

        • 5 5

        • Przy zjazdach tylko w Karwinach i POG?

          Raczysz kpić.

          • 7 1

    • no tak, wszyscy kierujący się na zachód, nadal będę jeździć obwodnicą i później przez Rumię, Redę, Wejherowo

      • 7 1

    • czyli nowych gdańszczan

      • 3 4

    • Czyli oni mają płacić podatki na wsi, a budować drogi ma się w mieście?

      o to ci chodzi?

      • 6 9

    • nie budujmy dróg przesiądzmy się na hulajnogi ....

      tylko nie gdakać proszę że na chodniku leżą

      a jak kto spojrzy za bliską granicę to zobaczy iż w około Berlina obwodnice budowano już ponad pół wieku temu
      nasza to już droga miejska a nie obwodnica

      • 14 4

    • PIT (1)

      jeśli znasz się na podatkach to dodaj jeszcze co to CIT i kto go w podanym przez Ciebie przykładzie płaci i gdzie płyną te pieniądze. ludzie mają tendencje do patrzenia na sprawy wybiórczo i zwykle jakoś zgodnie z postawioną przez siebie tezą. miłego dnia

      • 15 3

      • CIT Prawo i Sprawiedliwość obniżyło do 9 procent więc to niewielka kwota.

        chcę podwyżki podatków.

        • 6 16

    • jak będzie trasa kaszubska i obwodnica metropolitalna to nie zamierzam korzystać z komunikacji. mieszkam w Kartuzach

      • 8 7

  • Nowa obwodnica metropolitalna

    Uważam że obwodnica metropolitalna powinna zaczynać się w Wejherowie, może w Redzie a kończyć w okolicach Pruszcza gdańskiego. Nie powinna przebiegać przez środek Chwaszczyna, Tuchom i tak blisko Żukowa. Lepiej stracić zainwestowane miliony w mapy i stworzyć nowe solidne, przyszłościowe plany. W obecnym kształcie (planowaniu) nie ma to najmniejszego sensu pod wieloma względami. Po co budować olbrzymie drogi pośród osiedli mieszkaniowych, kiedy zaledwie 3km, 4km może 5 km dalej można zbudować drogę przez lasy i pola bez osiedli, omijając jeziora i sztuczne zbiorniki wodne. Na samych mostach i wiaduktach można zaoszczędzić dziesiątki milionów złotych. Nie mówiąc już o wyburzonych budynkach i odszkodowaniach. Niech się ktoś zastanowi. Może warto stracić te kilka milionów, aby następnie zyskać znacznie więcej.

    • 6 1

  • nic nowego

    urzędasy POprostu czekają na przelewy na konta w rajach podatkowych wtedy ruszą

    • 1 0

  • płacę podatki w Polsce

    tu płacę podatki - tu chce dobrze żyć, gdzie jest senator Lamczyk- wygrał wybory na tej obwodnicy na nic niewartych obietnicach? Panie Senatorze Lamczyk- co dalej z obwodnicą? osiadł Pan na laurach?!!!!od razu po wyborach przesunięcie ?

    • 1 0

  • nad czym oni tak myślą?

    nad czym ci urzędnicy tak myślą? nie obowiązują ich żadne terminy? o co chodzi? co to ten Eurostat- to taka polityczna ręką do manipulowania i wstrzymywania różnych inwestycji?
    Pomorze w stosunku do całej Polski jest jak Polska z - zacofana i zapyziała, wszędzie są piękne drogi obwodnice nawet maja małe miasteczka i wsie, a u nas ciagle średniowiecze...

    • 2 0

  • A przetarg nie miał być w czerwcu, potem w grudniu? (1)

    Co pół przesuwanie terminu

    • 23 4

    • To PPP, więc jak już w końcu się zdecydują, to może się okazać, że na takich warunkach to nikt nie zrobi. I będą trzy przetargi trwające kolejny rok.

      • 0 0

  • Ja Wam dam obwodnicę ! Metropolitalną ! Wasze niedoczekanie !!! (1)

    • 0 2

    • Powstaje już S6 od Gdyni do Szczecina która nie może istnieć bez Metropolitalnej więc słaba prowokacja

      • 0 0

  • mam ciekawość.. (2)

    Mam ciekawośc i prośbę..
    Czy ktoś odpowie.. Jaki kontrakty na drogi w województwie pomorskim podpisał PIS..
    I co buduje..gdzie..kiedy zostało cos oddane..??

    • 1 1

    • Droga S6 od Wielkiego Kacka w stronę Szczecina, co Ty gazet nie czytasz?

      • 1 0

    • Nic nie podpisał , nic nie buduje i nic nie zostanie oddane

      puki nie zostanie zdemaskowany spisek gorszego sortu inminus .

      • 0 1

  • Lepiej dołożyć trzeci i czwarty pas na obecnej obwodnicy (2)

    Komu będzie tak naprawdę służyć nowa droga? Trochę ciężkiego tranzytu na zachód pójdzie bokiem dzięki niej, ale to tyle.

    • 5 21

    • Pomyśl (1)

      Z Twojego komentarza ewidentnie wynika, że Tobie nie będzie służyć nowa droga. Bo tam nie jeździsz. Nie wyjeżdżasz poza obwodnicę, bądź jeździsz w innym kierunku. Jednak są osoby, które będą korzystać z tej drogi.
      Mi np. do niczego nie jest potrzebna Trasa Kaszubska, a jednak rozumiem, że jest komuś potrzebna, omija np. Redę, Rumię i Wejherowo dla osób poruszających się wzdłuż wybrzeża.
      myślimy ludzie...
      Dla tych, którzy czekają na Trasę Kaszubską, autostrada A1 nie jest potrzebna, bo jest w przeciwną stronę.
      Metropolitalna odciąży obwodnicę, węzeł Kowale, Karczemki, Osowa itp itd.
      Zauważ, że od południowej obwodnicy do planowanej drogi zielonej, stara obwodnica ma 5 węzłów po drodze.
      Nowa będzie miała 1. Czyli tranzyt będzie leciał Metropolitalną, a lokalny ruch starą obwodnicą.

      • 3 2

      • Tu jeszcze do omijania Redy, Rumi i Wejherowa trza dodać Gdynię. Bo wszzyscy na końcu obwodnicy się spotykaja z tranzytem z portu w kierunku Szczecina czyli droga S6 . I dzieki temu zostanie tylko ruch z portu na tej drodze

        • 1 0

  • (4)

    Standard pisowski czyli brak jakichkolwiek inwestycji w tym drogowych.

    • 12 22

    • (2)

      Bajki opowiadasz. W latach 2015 - 2019 wybudowano i oddano do użytku w Polsce 732 km dróg ekspresowych. Kto rządził w tym czasie?

      • 2 5

      • A nawiekszość tych drug kiedy umowy podpisano i zaczęto realizować ?

        • 1 1

      • Nie powtarzaj bzdur Pinokia Mateuszka .

        • 2 2

    • a budyniowy standard widzimy i czujemy codziennie

      jadąc do pracy

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane