• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica pęka w szwach. Nowa ekspresówka potrzebna jak nigdy

Maciej Naskręt
18 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność. Korki na obwodnicy to dzisiaj smutna codzienność.

Ogromny ruch, a co za tym idzie wypadki, kolizje, korki i mnóstwo straconego czasu, to codzienność na trójmiejskiej obwodnicy. Utrudnienia rozlewają się na sąsiednie drogi i całe Trójmiasto grzęźnie w zatorach. Receptą jest budowa Obwodnicy Metropolitalnej, ale musi się to dziać tu i teraz. Winni temu co dzieje się na obwodnicy są też sami kierowcy - pisze Maciej Naskręt.



Czy budowa Obwodnicy Metropolitalnej odkorkuje istniejącą obwodnicę?

Zanim podejmę decyzję o wjechaniu na obwodnicę kilkukrotnie sprawdzam sytuację w naszym Raporcie z Trójmiasta. Pozwala mi to ocenić, z jakimi utrudnieniami będę musiał się zmierzyć. Niestety od roku jeździ się tam coraz gorzej, bowiem ruch stale rośnie, więc każde zdarzenie na obwodnicy sprawia, że w korku stoi się dłużej.

Jeszcze dwa lata temu poważny zator na obwodnicy miał miejsce dwa lub trzy razy w tygodniu. Dzisiaj to już codzienność. Najgorzej jest gdy pada deszcz, wtedy stłuczka goni stłuczkę, a korki potrafią tworzyć się w kilku miejscach naraz. W korkach kierowcy stali w środę rano, we wtorek popołudniu, czy w poniedziałek.

Jak zatem zapobiec tej sytuacji?

Bez Obwodnicy Metropolitalnej czeka nas paraliż



Nie ma żadnego pośredniego rozwiązania. Niedawno informowaliśmy o tym, że Obwodnica Trójmiasta jest trzecią najmniej bezpieczną ekspresówką w Polsce. Średnio dochodzi na niej do 40 kolizji i wypadków w ciągu roku, na każdym kilometrze drogi.

Dlatego proponowaliśmy wymalowanie pasów zachęcających do zachowania odstępu , sugerowaliśmy zasadzenie krzewów, by kierowcy nie oglądali tego, co dzieje się po przeciwnej stronie drogi .

Obwodnica Trójmiasta jest bowiem drogą, poza drobnymi wyjątkami, przystosowaną do obsługi ruchu z końca lat 90. ubiegłego wieku. Droga nie ma pasów awaryjnych, miejsc obsługi podróżnych, czy tablic zmiennej treści z informacjami o korkach na drodze.

Sytuację może rozwiązać jedynie budowa Obwodnicy Metropolitalnej - drogi ekspresowej z Chwaszczyna do Południowej Obwodnicy Gdańska, po drodze mijającej Żukowo. Potrzeba na nią nieco ponad 2 mld zł. Rząd chce ją zbudować w formule partnerstwa publiczno-prywatnego . Nowa trasa będzie dawała kierowcom alternatywę. Będą mogli ominąć korek na Obwodnicy Trójmiasta.

Sęk w tym, że z powodu odsuwającego się w czasie uprawomocnienia decyzji środowiskowej nie można ruszyć z inwestycją. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Obecnie już tylko dwie osoby skarżą decyzję. W sprawie drugiego już wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na postępowanie o wydanie decyzji środowiskowej na Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej wpłynęły dwie skargi kasacyjne. Pierwszą z nich wniosła osoba z Glincza, a drugą ‒ osoba ze Straszyna.

Osoba skarżąca z Glincza podnosi m.in. zarzut umieszczenia w raporcie prognoz hałasu i ruchu w rejonie węzła Glincz przy założeniu istnienia obu łącznic węzła, podczas gdy planuje się początkowo budowę tylko jednej z nich. Zarzut jest nietrafiony bo oddziaływanie musi być przedstawione w zakresie docelowym. Budowa połączenia drogi krajowej nr 20 z włączeniem do Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w okolicy miejscowości Glincz może zostać zatem wykonana właśnie w etapach, a więc poprzez wybudowanie początkowo jednej łącznicy a następnie drugiej.

W przypadku drugiej kasacji osoba ta nie była uczestnikiem postępowania odwoławczego, które toczyło się wcześniej.

Harmonogram (wstępny) budowy Obwodnicy Metropolitalnej:
  1. planowany termin podpisania umowy z wykonawcą robót w systemie "projektuj i buduj" - styczeń 2019 r.
  2. planowany termin wykonania projektu budowlanego - listopad 2019 r.
  3. planowany termin uzyskania Decyzji ZRID - kwiecień 2020 r.
  4. planowany termin rozpoczęcia robót - maj 2020 r.
  5. planowany termin oddania do ruchu - sierpień 2022 r.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

A może rozbudowa obwodnicy? Tak, ale nie teraz



Pojawiają się też opinie, że w pierwszej kolejności należy rozbudować istniejącą obwodnicę. Zgadzam się z tym, ale połowicznie. Owszem należy rozbudować obwodnicę, ale dopiero po otwarciu Obwodnicy Metropolitalnej.

Sytuacja, z którą spotykamy się podczas tych wakacji pokazuje, że jakiekolwiek prace prowadzone na jezdni obwodnicy wywołują ogromny paraliż. Z tego powodu za dnia gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad nie planuje żadnych napraw. Nie zlecają nawet tych najpilniejszych robót wiedząc jakie korki może to wywołać.

Zwężenie obwodnicy na czas prac w jakimkolwiek miejscu przy obecnym natężeniu ruchu wynoszącym średnio 70-100 tys. aut na dobę spowoduje, że część z tych kierowców wybierze objazdy. W efekcie sparaliżowane będą drogi dojazdowe do obwodnicy, jak i główna droga z centrum Gdańska do centrum Gdyni.

Ponadto przebudowa Obwodnicy Trójmiasta to nie praca na wakacje, czy pół roku, ale na pewno na dwa lub trzy lata. Poza tym samo przygotowanie dokumentacji do rozbudowy może zająć kilka lat.

Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem. Klasyczna sytuacja na obwodnicy. Wypadek po wjechaniu w tył samochodu jadącego lewym pasem.

Kierowcy wciąż popełniają te same błędy



Nie jest jednak tak, że ze wszystkich kłopotów wyprowadzi naszą aglomerację nowa obwodnica. Problem leży też po stronie kierowców z ułańską fantazją, którzy zapominają, że obwodnica to nie jest tor wyścigowy.

Wspólnym mianownikiem wszystkich wypadków jest brak koncentracji i wyobraźni kierowców. Klasycznym tego przykładem jest jazda "na zderzaku" przy prędkości 120 km/h. Zapominamy, że auta po naciśnięciu pedału hamulca nie zatrzymują się w miejscu.

W efekcie mamy najechania na tył pojazdów i to na lewym pasie. Wtedy pojawiają się kierowcy-rzeczoznawcy, którzy powoli przejeżdżają w rejonie wypadku, by ocenić rozmiar strat. To sprawia, że tworzą się wielokilometrowe korki i to w obu kierunkach.

Jeśli wiesz jak usprawnić ruch na obwodnicy, masz pomysł, jak tanim kosztem tego dokonać napisz do mnie na adres m.naskret@trojmiasto.pl. Najbardziej interesujące propozycje przedstawimy drogowcom.

Miejsca

Opinie (501) ponad 20 zablokowanych

  • Jasne bidowac nowe drogi...

    a kowlaski nadal bedzie tworzyc korki . Jazda na zderzak , szybko ale bezpiecznie....ja Cie kur*a nie puszcze itd . Mentalność to od tegi trzeba zaczac...Polacy sa zbyt zawistni i wrogo nastawieni do braci Polakow...nawey 100 obwodnic nic nie zmieni....xhyna ze kazdycmialby swoja prywatna drogę

    • 10 2

  • opat opat opat budować OPAT

    • 3 3

  • OPAT - czeka na budowę - Szczurek zabierz się za łopatę

    • 3 3

  • z moich obserwacji najniebezpieczniejszym manewrwem na obwodowej (11)

    jest zajeżdżanie drogi jadącym lewym pasem przez zawalidrogi nie mające pojęcia jakie zagrożenie powodują

    • 6 19

    • Lewym pasem się nie jeździ (1)

      • 3 5

      • Tak, na lewym robi sie grilla.

        • 2 1

    • (8)

      A tym lewym to ile się jedzie? 180 i więcej!? To jest problem lajzy jadące osobowkami 60 i hamujący jeszcze pod górkę pod górkę czy janusze nie umiejacy włączyć się do ruchu a na drugim biegunie czubki w wypasionych furach dla których zejście z 200 to wielka ujma na honorze

      • 4 8

      • 50 czy 60 to jeżdżą stare trupy cieżarowe i ciężarowopodobne (7)

        Raczej nie spotykam kierowców osobówek jeżdżących 60.
        Tacy już dawno znikneli z obwodowej.
        Mistrzami są robiący manewr zjazdu z obwodnicy z lewego pasa na prawo, w ostatniej chwili przy prędkości 180 i wymuszający hamowanie innych. Takim trzeba zabierać prawko od razu.
        I starym ciężarowym trupom też.

        • 11 3

        • każdy kto powoduje gwałtowne hamowanie innych użytkowników jest zagrożeniem (5)

          kto lubi pomału niech nie wciska się na pas dla szybszych.kto planuje zjechać z obwodowej niech wykona manewr odpowiednio szybciej a nie w odtatniej chwili

          • 0 4

          • Nikt nie jeździ lewym pasem pomału (co to wogle za twór słowny) bo lubi!!! (4)

            Na obwodnicy jest określona prędkość poruszania się. To raz.
            Po drugie lewy pas jest do wyprzedzania. I jeśli wyprzedzam przy prędkości 120-140 to nie uprawnia nikogo jadącego 180, aby siedzieć mi na zderzaku.
            Po trzecie, ktoś kto ma prawo jazdy i jest czynnym kierowcą nie używa słowa "pomału" w kontekście jazdy.
            Jeździ się szybko, wolno.

            • 6 2

            • tu jakby nie chodzi o twory słowne.tu chodzi o bezpieczeństwo (1)

              i niezajeżdżanie drogi.

              • 1 3

              • Najważniejsze jest co ma się w głowie

                • 1 0

            • PWN (1)

              pomału
              1. «bez pośpiechu, powoli»
              2. «stopniowo, nie od razu»
              3. pot. «nie najgorzej, znośnie (w odpowiedzi na grzecznościowe pytanie o zdrowie, pracę itp.)»

              • 2 1

              • i ?????

                • 1 0

        • Bzdury gadasz

          Regularnie widzę, często na podjazdach, jak osobówki zwalniają tak drastycznie (z górki się rozpędził i "gna" na luzie pod górkę, walczy o każdą kropelkę), że tiry muszą hamować, kilka razy to nawet uciekały na lewo zaskoczone różnicą prędkości.
          A jeśli spadnie choć odrobina deszczu to prędkość 60 często jest VMAX'em dla skołatanej psychiki.
          A już w ogóle mistrzostwem jest później, jak taki 80/h wyprzedza tego 60/h. I podczas tego manewru jeszcze zwalnia zamiast przyspieszać, bo przecież zmiana pasa to ryzykowna operacja i zwolnić trzeba. Chcąc nie chcąc wymusza wtedy temu z tyłu, który "dojeżdża go" naprawdę szybko.
          I wtedy pomstuje na piratów | wariatów i bredzi, że 200/h po obwodowej jeżdżą.

          • 5 2

  • Budujcie wielkie silne bogate i piękne Niemcy kupująć wszstkie złomy i szmelce od nich

    • 2 2

  • Bardzo proszę dobudować dróg i miejsc parkingowych (4)

    To chyba oczywiste - dobudowanie dróg zmniejsza korki. Tak było z al Wyklętych - nie korkuje się prawie nigdy. Tak było też z Armii Krajowej i Łostowicką.- jak wiemy te drogi się nie korkują. Aleja Havla - kolejny wspaniały przykład - ta ulica zapewnie godny i szybki dojazd mieszkańcom południa.

    Oczywiście w ślad za tym musi powstać infrastruktura parkingowa - a ponieważ będzie tego dużo to specjalne szybkie windy na wyższe poziomy parkingu - bedzie nas kierowców trochę, a wiadomo, że każdy niebiedak ma dziś co najmniej dwa auta.

    Proszę też kończyć już ten demonataż autobusów i tramwajów - jeździ ich co prawda co raz mniej, ale wciąż spowalniają ruch w mieście. No i zabrać ped**arzom - wiadomo, emisja spalin z ich pojazdów nie jest zdrowa.

    • 15 8

    • Sorry mial byc plus :) (1)

      • 5 2

      • Luzik :D

        • 3 2

    • Tak tak (1)

      O tym, że poszerzenie Słowackiego nie zmniejszyło korków może opowiadać tylko ktoś, kto za czasów jednopasmowej drogi przez las walił jeszcze w pieluchy. Gimby nie znajo.

      • 6 2

      • Aha, jeszcze zapomniałem dodać

        Tunel za ponad miliard złotych też rozładował korki! Panie "Rowerzyści powodujo raka", przecież ruch na Przymorzu nie zwiększył się, a zmalał! A o korkach do tunelu to miasto nigdy nie słyszało.

        A może to jednak coś innego powoduje raka?

        • 0 2

  • Kolejny po Koprowskim ekspert, który pisze o sobie w trzeciej osobie. (1)

    a jak wybudujemy obwodnicę metropolitalną, to od razu zacznijmy budować regionalną, tunel pod pachołkiem, drogę czerwoną i zieloną. Wytnijmy wszystkie drzewa, poszerzmy uice do 5 pasów w jedna strone i parkingi, wszedzie parkingi bezpłatne.
    W bardziej rozwinietych gospodarkach stawia sie na transport kolejowy i miejski, ale my rozwijamy jedynie ilosc potrzebnych biletów, zeby skomunikowac kilka rodzajow transportu. A juz wybudowanie za milard pkmki po to zeby sobie co godzine przemknał tam szynobus to skandal, który uchodzi płazem tylko w takim teoretycznym kraju jak Przenajswietsza Najjasniejsza.

    • 19 3

    • wszyscy tutaj tak piszą w felietonach.

      • 0 1

  • Jedyną alternatywą jest transport zbiorowy. Inaczej jeszcze więcej czasu spędzimy w korkach. (12)

    Gołym okiem widać, że w większością samochodów podróżuje jedna osoba, która "wozi powietrze".

    Budowa nowych dróg niewiele w tej kwestii zmieni. Ludzie powinni pójść po rozum do głowy i przesiąść się do transportu publicznego tak jak ma to miejsce na zachodzie Europy.

    Autobus przegubowy:
    - miejsc siedzących: 40+1
    - miejsc stojących: 135

    Niech nawet 100 osób jedzie tym autobusem. Jeden taki autobus to 100 samochodów mniej na drogach.

    • 22 18

    • Nasi "eksperci" inaczej widzą przepustowość (4)

      100 autobusów przewiezie 16000 osób. W to miejsce możemy zmieścić 300 aut, każde średnio 1,2 pasażera, mamy więc 360 (!!!) osób na tej samej przestrzeni.

      Nawet nie wspomnę, że jadąc autobusem/kolejką mogę poczytać książke, obejżeć Netflixa albo wypić sobie kieliszek whisky z kumplami po pracy.

      Niestety, najwyraźniej na zbiorkomie "krewni królika" nie dokręcą takich wałków jak na inwestycjach drogowych. Więc będziemy wszyscy stać w korkach.

      • 9 7

      • ale ja chce (1)

        podróżowac sam a nie ze spoconymi trolami którzy zapomnieli wziasc prysznic czesto sie spiesze z miejsca na miejsce a niestety komunikacja wyglada jak wyglada to nie anglia ze metrem wszedzie i szybko sie dostaniesz sory ale płace tyle podatków w paliwie i t p ze chyba na poszerzenie dróg i budowy nowych powinno starczyc

        • 11 3

        • Ależ proszę przecież bardzo - opłata emisyjna, opłata parkingowa i jedziesz autem.

          • 3 1

      • Widziałeś kiedyś na drodze 100 autobusów jeden za drugim? (1)

        • 5 1

        • Nie, ale codziennie widzę 1000 aut jedno za drugim w korku.

          • 2 2

    • Tak jak najbardziej ale drogi też trzeba budować. (3)

      Dlaczego albo... albo...?
      lub
      coś kosztem innego
      lub
      zrobimy to a tamtego już nie
      Nie rozumiem logiki ograniczania rozwoju.

      • 3 2

      • A że miasta mają ograniczoną przestrzeń rozumiesz? (2)

        Możesz jeszcze zrozumieć, że przejścia dla pieszych nie mogą być 3 etapowe i przecinać 9 pasów. W mieście nie żyją tylko żwawi 30latkowie, ale też dzieci, osoby starsze, niepełnosprawni i matki z wózkami, dla których jest do bardzo duża bariera.

        • 5 3

        • Wszędzie się da równoważyć rozwój w komunikacji publicznej, kolei, dbałość o pasażerów i przechodniów i rozbudowywać (1)

          Tylko u nas się nie da.
          Nie zrozumieliśmy się.
          Wiadomo, że są ograniczenia i bariery.
          Chodzi mi o mentalne podejście w planowaniu i projektowaniu.
          Szukanie różnych rozwiązań.
          Przyszłościowe patrzenie.

          • 0 1

          • rozbudowywać i budować infrastrukturę drogową

            miało być

            • 0 1

    • (1)

      Problem komunikacji zbiorowej jest też inny, jest droga i często wolna. Przykładowo dojazd do pracy do 3miasta z okolicznych gmin, taniej jes w 5 osób załadować się do jednego auta. Tak samo z PKP opłacalnosc kończy się przy 2 osobach, do tego w bardzo podobnym czasie dostanę się w dowolne miejsce w Polsce autem.

      • 8 0

      • To prawda

        Ale umówmy się - jak ma być szybka jak autobusy stoją w korkach.

        • 4 0

    • Co za brednie

      Srednio w autobusie jedzie kilka-kilkanaście osób. Wieczorem często tylko jedna - kierowca.

      • 3 0

  • Hałas przy Obwodnicy jest masakryczny (10)

    Konstrukcja ekranów jest do bani, nic nie daje. Powinno być, jak na autostradach w Niemczech, nocne ograniczenie prędkości do 80 km/h i radary. Hałas jest już całą dobę, a w nocy spać nie można. Czy są wśród Was osoby, które myśą podobnie?

    • 14 16

    • (2)

      Nie wiem
      Nie mieszkam przy ekranie akustycznym

      • 6 1

      • Z cyklu nie wiem (1)

        ale się wypowiem :-D

        • 4 2

        • W realu nie ma możliwości

          To forum mu zostało

          • 2 0

    • wiesz nikt normalny świadomie nie wybiera lokalu obok obwodnicy :) (1)

      • 11 1

      • Dzięki za info. Szkoda, że tego nie wiedziałem.

        • 3 0

    • Jak kupowałeś mieszkanie to nie wiedziałeś, że w sąsiedztwie jest obwodnica? (3)

      • 8 2

      • Ja mieszkam od 20 lat 0,5 km od Obwodnicy (1)

        i dopiero od ok. 10 lat zrobiła się tragedia. Najniższej jest, jak jest kolizja... niestety

        • 6 0

        • Miało być „najciszej”

          • 3 0

      • Jak zwykle słój komentuje

        Kaźdy, kto się urodził w Trójmieście wie, że 20-30 lat temu na terenach w okolicy obwodnicy mieszkali ludzie.
        I takiego hałasu nie było.
        Chyba, że masz 15 lat góra 19 to piszesz takie głupoty.

        • 8 1

    • Potwierdzam

      Ekrany są nieskuteczne, postawili ścianki chyba tylko do grafficiarzy. Kasa w błoto. W okolicach Wrocławia ekrany na autostradzie są w kształcie łuku i dźwięk jest skuteczniej hamowany przed rozprzestrzenianiem.

      • 5 0

  • Tak K*** przez kartuzy i koscierzyne , na skroty

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Popularny wysokoprężny silnik 1.9 TDI montowany był w samochodach marki:

 

Najczęściej czytane