• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna w formule ppp? Menedżerowie są ostrożni w ocenach

Maciej Naskręt
8 czerwca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Na budowę Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Rząd pieniądze chce znaleźć w partnerstwie publiczno-prywatnym. Na budowę Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Rząd pieniądze chce znaleźć w partnerstwie publiczno-prywatnym.

Warta ok. 2 mld zł Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta może powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego - zadeklarował rząd. Menedżerowie dużych firm budowlanych nie są zgodni w ocenie tego pomysłu.



Czy Obwodnica Metropolitalna powinna powstać w formule ppp?

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów zdecydował 5 czerwca, że cztery odcinki dróg ekspresowych w Polsce powstaną w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego. To nowość w naszym kraju.

  • S6 obwodnica Metropolii Trójmiejskiej,
  • S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie),
  • S10 Bydgoszcz - Toruń,
  • S6 zachodnia obwodnica Szczecina.


Budowa dróg w modelu ppp zakłada, że partner prywatny projektuje i buduje drogę, a następnie utrzymuje ją przez określony czas (np. 30 lat). Rząd natomiast regularnie płaci inwestorowi za dostępność danej drogi. Warunki realizacji zostaną wynegocjowane pomiędzy stronami.

Ważne: zastosowanie modelu ppp w tym przypadku nie wiąże się z wprowadzeniem opłat dla kierowców samochodów osobowych. Za przejazd płacą natomiast kierowcy ciężarówek, ale tylko w ramach państwowego systemu viaToll.

Skąd pieniądze na spłatę obwodnicy wartej ok. 2 mld zł?



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek (22,5 tys. aut dziennie przez 30 lat).

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut, a ma ona 140 km długości i kilkanaście zjazdów. Obwodnica Metropolitalna będzie ponad czterokrotnie krótsza. Gdyby więc spłacać budowę drogi tylko z tego źródła, zwrot z inwestycji w formule ppp nie ograniczyłby sie do 30 lat. Opłaty z systemu poboru opłat viaToll nie wystarczą więc na spłatę partnera prywatnego. Rząd będzie musiał sięgnąć więc po dodatkowe środki z budżetu państwa.

Pierwsze drogi w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego



Formuła ppp byłaby nowością w naszym kraju nie tylko w zakresie budowy dróg, ale w ogóle infrastruktury o znaczeniu krajowym. Dotychczas prywatni przedsiębiorcy budowali drogi na podstawie koncesji (tak jak w przypadku autostrady A1), która nie jest tak elastyczna. W koncesji odpowiedzialność za projekt w 100 proc. ponosi przedsiębiorca. W umowach ppp odpowiedzialność można ustalać dowolnie. Można więc też sądzić, że ministerialni urzędnicy otwierają się na biznes albo go po prostu bardzo go potrzebują, by realizować swoje plany.



Powodzenie pomysłu zależy od ufności banków



Trzeba pamiętać, że realizacja projektu w formie partnerstwa publicznego to nie tylko kontrakt między organem publicznym, który wnosi aportem np. teren pod budowę i prywatnym przedsiębiorcą. Za przedsiębiorcą stoją także instytucje finansowe - zazwyczaj są to banki, które wyceniają ryzyko inwestycji, w celu udzielenia finansowego wsparcia.

To od nich będzie zależało głównie podpisanie kontraktu na ppp.

- W każdym takim kontrakcie firma budowlana, a także stojące za nią instytucje finansujące,oceniają ryzyko. Mówiąc kolokwialnie: chodzi o opłacalność i ryzyko. Im jest ono wyższe, tym kontrakt jest droższy. Czasem ryzyko jest tak duże, że sektor publiczny nie chce wydawać dodatkowych środków finansowych i rezygnuje z przedsięwzięcia, albo po prostu podmiot publiczny przenosi na siebie część spornego ryzyka - tłumaczy menedżer z dużej międzynarodowej firmy budowlanej, który z racji pełnionej funkcji chce pozostać anonimowy.
W przypadku partnerstwa publiczno-prywatnego przedsiębiorcy oceniają nie tylko zysk z inwestycji, ale także atmosferę panującą wokół publicznego podmiotu.

- Jeśli rząd, który chce budować drogi w formule ppp, zachowuje się nieprzewidywalnie i np. wprowadza regulacje szkodzące gospodarce, to nie ma szans, by jakakolwiek firma podpisała z nim kontrakt, bo ryzyko będzie zbyt duże - mówi nasz rozmówca.

Trykosko: na ten pomysł patrzę z optymizmem



O sprawę budowy obwodnicy w ramach ppp zapytaliśmy także Ryszarda Trykoskę, który obecnie jest doradcą zarządu spółki NDI w Sopocie. Wcześniej pracując dla Gdańska przeprowadził budowę stadionu w Letnicy i tunelu pod Martwą Wisłą.

- Na pomysł realizacji drogi w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego patrzę z dużym optymizmem, nawet jeśli na razie nie ma wielu szczegółów w tym zakresie. Powodzenie tego planu zależy jednak od podziału ryzyka inwestycji. Jeśli rząd uzna, że większość ryzyk ma ponosić firma budowlana, to trudno będzie znaleźć mu chętnych - zaznacza Trykosko.
Doradca zarządu NDI dodaje, że firmy budowlane nie rzucą się na umowę z rządem, jeśli jej warunki nie będą racjonalnie określone.

Przebieg obwodnicy z podziałem na etapy realizacji. Przebieg obwodnicy z podziałem na etapy realizacji.

Dlaczego inwestycja nie może liczyć na finansowanie z UE?



Przypomnijmy, że budowa Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej zniknęła z ministerialnej listy inwestycji drogowych finansowanych z UE w listopadzie ubiegłego roku. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich byli Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Sprawa trafiła do Naczelnego Sądu Administracyjnego, a następnie wróciłą do sądu niższej instancji. Do końca ubiegłego tygodnia sąd administracyjny w Warszawie dał czas na uzupełnienie dokumentów przez jednego z uczestników postępowania, który 30 kwietnia złożył skargę kasacyjną od ponownego wyroku WSA w sprawie decyzji środowiskowej dla Obwodnicy Metropolitalnej. Skarga nie była kompletna. Może być tak, że jeśli dodatkowe dokumenty nie dotrą na dniach decyzja stanie się prawomocna.

- Wciąż czekamy na zakończenie postępowania w sprawie decyzji przed sądem - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Brak decyzji środowiskowej utrudnił staranie urzędników o dofinansowanie budowy obwodnicy z Unii Europejskiej. Oddanie drogi po 2023 r., do kiedy trzeba zamknąć wszystkie inwestycje z perspektywy budżetowej na lata 2014-2020, groziłoby odebraniem wszystkich środków unijnych na daną inwestycję.

W kolejnej perspektywie natomiast rząd nie mógłby liczyć już na dofinansowanie nawet na 50 proc. dofinansowanie.

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Miejsca

Opinie (225) 1 zablokowana

  • Każdy... tylko nie PiS (1)

    PiS zaczyna kręcić lody...

    • 0 3

    • W końcu dzieci mają za co zjeść te lody

      Nie jestem PiSowcem , ale widzę ogromną zmianę na plus w kraju i gospodarce, prowadzę firmę i jest mi lepiej , pozdrawiam wszyskich niedowiarków żeby się zastanowili i wystarczy tylko popatrzeć i nie oglądać tefałenu i polsratu :)

      • 0 1

  • A gdzie jest mur :) (1)

    Zawsze w momencie wypadku na pasie w kierunku przeciwnym do tego w którym zdarzyła się kolizja/wyppadek tworzy się równie duży zator, moze by tak rozdzielić je MURRREM by oglądaczy, którzy z automatu wyceniają wysokość szkody pozbawić możliwośći komentarzy ( o kurła ale za**bał, błotnik maska i chłodnica..) Pozdrawiam.

    • 0 0

    • sadźcie krzewy oddzielające jezdnie !!!!

      Czy ktoś w tym kraju pomyśli kiedykolwiek o zdrowiu Polaków ??? Oddzielające krzewy zasłaniają pas z na przeciwka i w nocy nie oślepiają kierowców !!! a dwa że gapowicze nie zatrzymają się i nie będą robić zatorów na trasie !!!!

      • 0 0

  • Ludzie obudźcie się po tych POpaprańcach !

    Ludzie, jak czytam, że ta trasa jest niepotrzebna albo że i tak wybiorą starą obwodnicę bo krócej to Wy chyba nie wiecie co piszecie?? Przeprowadziłem się na kaszuby z mazowsza i widzę braki drogowe ( często standard drogi wojewódzkiej jest w fatalnym stanie ) co nie zdarza się już dawno na mazowszu, jednakże pokochałem kaszuby i chce się tu osiedlić, a takich jak ja ludzi w Polsce jest mnóstwo, a skoro będą nowe drogi to pojawią się i osiedla bo moje pokolenie chce wygodnie i szybko podróżować i zwiedzać kraj. Jestem za tą drogą i szkoda, że trzeba będzie jeszcze tyle czekać...

    • 0 0

  • Płatnik Pl

    Czy droga musi się opłacać, a jej budowa zwrócić? Przecież po coś się płaci te podatki. Czy nie można zbudować czegoś, od tak po prostu dla ludzi za ich pieniądze?

    • 0 0

  • Po co ta droga? Osoby jadące w relacji Pn-Pd i tak wybiorą krótszą obwodnicę a większość ludzi z Kaszub (14)

    jeździ do pracy w Gdańsku - im ta droga również nic nie da

    • 36 98

    • Odpowiedz

      Z częścią się z Tobą zgodzę i tak ludzie wybiorą krótszą trasę,ale jest mały myk w tym wszystkim,jak już ta obwodnica powstanie to masa ciężarówek i innych pojazdów które jadą tylko tranzytem przez Trójmiasto to po prostu ominą je i wybiorą obwodnicę kaszubską. Dlatego ruch tam i na DK 7, 20 oraz sen obwodnicy Trójmiejskiej powinien spaść

      • 0 1

    • on

      Pomieszkaj sobie w Żukowie albo jeździj o pracy z Żukowa do Gdańska albo Chwaszczyna to może przejrzysz na te ślepia.

      • 1 0

    • Po co obwodnica metropolitalna.

      • 0 1

    • Czas przejazdu: (6)

      zakorkowana krótsza obwodnica - 1,5 godziny

      dłuższa obwodnica - 30 minut.

      Faktycznie, tylko głupek pojedzie dłuższą obwodnicą...

      • 35 10

      • (5)

        z tym że najprawdopodobniej będzie się musiał wrócić starą obwodnicą jeżeli nie mieszka gdzieś dalej

        • 9 6

        • Co zajmie extra minuty w korku. Poza tym 1,5h? Chyba raz na jakiś czas i przy okazji większy opadow śniegu (4)

          Jakoś kolega z pracy codziennie dojeżdża obwodnicą do centrum Gdańska z Gdyni i nie zaujmuje mu to 1,5h tylko 30-40 min? A poza tym jak juz dojdziesz do okolic Gdyni albo obwodnicy PD to i tak jakoś musisz dostać się do Wrzeszcza albo np Centrum Gdańska - i gdzie ta oszczędność na czasie? Nie zyskasz ani na czasie ano na paliwie. Powinni po prostu poszerzyć Obwodnicę i poprawić jazdy (na wzór Karczemek)

          • 10 5

          • kolega z pracy...

            Najlepiej przytaczać zasłyszane "realia" których się na własnej skórze nie testowało. Ja osobiście wiele miesięcy jeździłam dzień w dzień odcinkiem obwodnicy od spacerowej aż po A1. Codzienność powrotów do domu to: korki za zjazdem ze Straszyna jak się chociażby coś rozkraczy na poboczu, korki w okolicach zjazdu z Południowej (co najmniej raz w tygodniu wypadek/kolizja na wjeździe z Południowej na obwodnice), korki od kowal aż po rozwidlenie przy Karczemkach (tu nawet nie musi być kolizji, wystarczy wzmożony ruch przy Szadółkach, bądź przytkanie zjazdu na Kowale), standardowy korek na Matarni i stłuczka po kilka razy w tygodniu, często w obu kierunkach. A opisuje tu tylko powrót z Pracy do domu w Gdańsku. Sam to chyba znasz sytuację na obwodnicy tylko ze słyszenia - polecam chociażby pooglądać raport drogowy i częstotliwość zdarzeń z rana i po południu (a i tak nie wszystkie tam trafiają, tylko te co mocno odbiegają od normy).

            • 6 1

          • nie da się poszerzyć obwodnicy

            bez alternatywnej drogi, to by oznaczało kompletny paraliż trójmiasta na kilka lat a w sezonie to już w ogóle kongo

            • 6 5

          • oczywiście, ale (1)

            tylko jeżeli nie ma tam jakiegoś wypadku. Problem w tym, że wypadek na obwodnicy jest prawie codziennie.

            • 8 8

            • To taniej będzie zamontować automatyczne działka gatlinga walące do tych, co "szybko a bezpiecznie" lub "na glonojada"

              • 14 2

    • Ktoś kupił grunty i chce kasy za odszkodowanie? (2)

      Nie wiesz jak zarobić szybko i bezpiecznie?

      • 11 17

      • Chętnie posłucham racjonalnych argumentów przemawiajacych za tym tworem (1)

        • 9 11

        • nie ma ich

          • 6 1

    • Do pracy

      Do pracy ludzie z Kaszub jezdza takze do Gdyni!

      • 7 5

  • Nie nie nie (17)

    To są wyrzucone w błoto pieniądze.

    Ta droga nic nie zmieni dla Trojmiasta, a w niektórych odcinkach zwiększy tylko ruch na ZOT i POG.

    Tylko rozbudowa ZOT ma sens!

    Ewentualnie dodonie zjazdów z ZOT do Trójmiasta.

    • 27 123

    • on

      tak to przejedź się w godzinach szczytu z Chwaszczyna do Żukowa lub z Gdańska do Żukowa albo odwrotnie zobaczymy czy dalej będziesz taki mądry

      • 1 0

    • Bzdury piszesz gosciu (10)

      • 21 10

      • O mieszkaniec Koleczkowa czy Żukowa? (9)

        Nie piszę bzdur.

        Ta inwestycja za miliardy nic pożytecznego nie przyniesie dla Trójmiasta, zyskają okoliczne wsie. Gdańsk straci i zakorkuje się jeszcze bardziej.

        Nikt z mieszkańców Trojmiasta nie będzie nadrabiał kilkudziesięciu kilometrów żeby skorzystać z tej obwodnicy.

        • 16 23

        • Raczej jednak się mylisz... (5)

          Gdańsk się nie zakorkuje jeszcze bardziej, bo niby czemu? OMT ma sprawić, że ludzie na złość nie będą nią jeździć tylko pchać się przez miasto? Dziwne rozumowanie. Według, wydaje się rozsądnych szacunków, OMT przejmie część tranzytu z ZOT ( przynajmniej- 15- 20 % - tyle ludzi mniej więcej przejeżdża ZOT w całości jadąc do Lęborka czy Słupska ) do tego wszystkiego OMT przejmie znaczną część ruchu generowanego na ZOT przez mieszkańców południowych i zachodnich dzielnic Gdańska, którzy udają się dalej na Kaszuby czy Pomorze Zachodnie. I na koniec piszesz że rozbudowa ZOT ma sens. Zgadza się ale nie przy obecnym i ciągle narastającym ruchu. Przecież jej rozbudowa oznacza ogromne ograniczenia w poruszaniu się w trakcie trwania budowy. To dopiero będą korki w Gdańsku... Jej rozbudowa powinna być zrealizowana dopiero po uruchomieniu OMT. Wtedy okaże się, co jest bardzo prawdopodobne, że ZOT będzie przeznaczona bardziej na ruch lokalny ( do szybszego przelotu między poszczególnymi dzielnicami ) a OMT będzie głównie tranzytem. Obecnie obie te funkcje pełni ZOT i dlatego jest tak przeciążona. Pozdrawiam Drogowca z 25 letnim doświadczeniem.

          • 37 6

          • ale te szacunki były już zrobione przez GDDKiA (4)

            Nawet wyniki tych analiz siedziały sobie grzecznie publicznie na stronie dedykowanej inwestycji. I tak, zawyżyłeś dziesięciokrotnie. Ta droga ma sens tylko dla ludzi spod Żukowa i okolic. by szybciej mogli porzucić swoje 1.9 TDI na trawniku w GD lub GA.

            • 6 13

            • Wspomnij swoje slowa jak bedziesz chcial na weekend nad jeziorko sie wybrac.. (3)

              .... i staniesz w korku, w Zukowie na 45 minut!!!

              • 12 4

              • (2)

                Wiesz, cała Europa do dyspozycji w zasięgu tanich lotów, nie trzeba się kisić pod Żukowem. Relacja standardu do ceny niestety wypada u nas miernie.

                • 5 4

              • (1)

                A co to ma niby wspólnego z tematem? ...

                • 3 3

              • To, że wbrew mniemaniu wszystkich januszy, nie samym samochodem i nie wyłącznie Kaszubami człowiek żyje. Są inne opcje, jak nieosiedlanie się z dala od miejsca pracy i łudzenie się, że będzie tak samo. Jak i unikanie miejsc turystycznego spędu, mając dziesiątki czy setki alternatyw.

                • 2 1

        • "Nikt z mieszkańców Trojmiasta nie będzie nadrabiał kilkudziesięciu kilometrów żeby skorzystać z tej obwodnicy." (2)

          Może dlatego, że to obwodnica Trójmiasta, a nie droga lokalna? Jeśli nie wiesz do czego służy, to się nie odzywaj. Oczywiście że najbardziej skorzystają na niej ci, którzy chcą trójmiasto ominąć - i to jest główny cel tej drogi. W efekcie zmaleje ruch na starej obwodnicy, dzięki czemu ty i twój szrot będziecie mieć więcej miejsca.

          • 26 6

          • (1)

            W jakiej relacji będą jechać Ci, co chcą ominąć Trójmiasto?

            • 4 7

            • W relacji partnerskiej.

              • 9 0

    • Ta umowa rozmontuje Trójmiasto pod względem demograficzno - urbanistycznym (3)

      ludzie uciekną bo Bysew i tym podobnych. Róbcie kolej

      • 2 3

      • Taka jest kolej rzeczy na swiecie (2)

        Ludzie wyprowadzaja sie na przedmiescia, a w centrum sa glownie biura, zabytki..... oraz imprezownie - mieszkaja tam glownie single, osoby sypiajace w tygodniu i osoby starsze, ktore nie chca sie przeprowadzic ( ze wzgledow sentymentalnych lub przyzwyczjenia)

        • 5 5

        • Idiota (1)

          Za miasto wyprowadza się biedota ktora wybiera dom ze styropianu 80m2 zamiast 40m2 w centrum

          • 5 10

          • Raczej 40m2 za obwodnicą zamiast 0m2 w centrum przy aktualnych cenach :P

            • 0 0

    • Żeby rozbudować obwodnicę należy zwężyć ją do jednego pasa przez 2 lata co najmniej.

      Drogowiec nie wiedziałby tego???

      • 6 1

  • dajcie tu jakąś muzyczkę

    • 0 0

  • ta obwodnica to wyrzucanie pieniędzy

    wystarczy parę objazdów i kilka mijanek

    • 0 1

  • Psy Adamowicza szczekają

    • 0 0

  • Jak chcecie stać w 3mieście w jeszcze większych korkach to obwodnica metropolitalna (1)

    to zagwarantuje. Debilizm.

    • 3 2

    • puknij się w głowę

      obwodnica zmniejszy korki a nie je zwiększy

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu motoryzacyjnego należy marka Porsche?

 

Najczęściej czytane