• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Od 1.07.23 ciężarówki mają zakaz wyprzedzania się

mJ
1 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (147)
Od 1 lipca 2023 r. obowiązuje zakaz wyprzedzania przez ciężarówki. Od 1 lipca 2023 r. obowiązuje zakaz wyprzedzania przez ciężarówki.

To jeden z bardziej wyczekiwanych przepisów przez kierowców aut osobowych - od 1 lipca w życie wszedł zakaz wyprzedzania przez ciężarówki na autostradach i drogach szybkiego ruchu w Polsce.



Czy wprowadzenie zakazu wyprzedzania przez ciężarówki to dobry ruch?

Od 1 lipca 2023 r. "wyścigi słoni" będą zdecydowanie rzadszym widokiem na polskich autostradach i drogach szybkiego ruchu. Wprowadzono w życie poniekąd "wyproszony" przez kierowców aut osobowych zakaz. To właśnie kierowcy "osobówek" zaczęli coraz głośniej domagać się wprowadzenia tego zakazu. Główny powód: wyprzedzanie się ciężarówek to duże niebezpieczeństwo dla pozostałych, często rozpędzonych kierowców aut osobowych. Trudno się z tym nie zgodzić.

Zakaz wyprzedzania na dwupasmówkach



Zakaz wyprzedzania przez ciężarówki dotyczy wszystkich autostrad i dróg ekspresowych, które mają mniej niż trzy pasy ruchu w jednym kierunku. Przy dwóch pasach, czyli na większości tego typu dróg w naszym kraju, kierowcy ciężarówek nie mogą się wyprzedzać. Przepis nakłada na nich obowiązek jazdy skrajnie prawym pasem.

Kary dla kierowców ciężarówek, którzy zbagatelizują zakaz, będą dotkliwe. Za wyprzedzanie grozi mandat w wysokości 1 tys. zł oraz 8 punktów karnych. Zakaz dotyczy następujących pojazdów: N2 (DMC od 3,5 do 12 ton), N3 (DMC powyżej 12 ton) oraz zespołów pojazdów o długości ponad 7 m.

Oznacza to, że na trzypasmowej drodze kierowcy ciężarówek mogą poruszać się prawym i środkowym pasem. I na tych dwóch pasach mogą się wyprzedzać. Jeśli jednak zjadą na skrajnie lewy pas, grozić będzie kara w wysokości 1 tys. zł zł i 6 punktów karnych.



Są wyjątki



Ustawodawca przewidział dwa wyjątki. Ciężarówka może wyprzedzić pojazdy wykonujące na drodze prace remontowe, porządkowe czy modernizacyjne, które wysyłają żółte sygnały błyskowe.

Drugi wyjątek dotyczy wyprzedzania pojazdu, który porusza się z prędkością znacznie mniejszą od dopuszczalnej dla pojazdów kategorii N2 lub N3 obowiązującej na danej drodze. Nie określono jednak, co dokładnie kryje się pod pojęciem "znacznie mniejszą".

Czytelnik: zakaz wyprzedzania dla TIR-ów na autostradzie Czytelnik: zakaz wyprzedzania dla TIR-ów na autostradzie
mJ

Opinie (147) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • zrobię prawko na TIR i będę jeździł 89 kiedy mogę 90 (3)

    krew ich zaleje :D

    • 12 21

    • (1)

      najpierw się doucz że pojazdy powyżej 3.5t oraz zespoły moga jeździć na autostradach z max 80kmh

      • 4 3

      • a po co sam sie ma douczać

        na kursie tir nauczą, po to jest, ha ha

        • 1 2

    • Pojazd ciężarowy, autostrada i droga szybkiego ruchy 80km/h, drogi krajowe 70km/h

      • 1 2

  • Wspaniale!! (6)

    Nic się ciężarówce nie stanie, jak będzie jechać 89 a nie 90.

    • 23 31

    • (2)

      Tylko że jest coraz więcej elektryków co gnają po autostradzie 70 km/h i cały prawy pas będzie zaczopowany, czyli tiry będą robiły o 150 - 200 km mniej w ciągu dnia roboczego (mają ściśle określony czas pracy i tachograf to zapisuje, a zapisy muszą trzymać przez miesiąc) Czyli dostawy podrożej czyli artykuły też podrożeją

      • 12 14

      • (1)

        Jeśli zdąży się taka sytuacja, to jest to pojazd poruszający się ze znacznie niższą prędkością, i taki można wyprzedzić. Polecam przeczytać artykuł, pod którym komentujesz.

        • 12 2

        • Znacznie niższą czyli według ciebie 70km/h vs 90km/h to znacznie niższa czy raczej jeszcze nie? Polecam pomyśleć zanim...

          • 4 3

    • (2)

      Taki głupi przepis tylko pis mógł wymyślić. Teraz to dopiero będzie wesoło, jak ktoś będzie jechać sobie 80 prawym pasem a za nim kilka kilometrów sunących żółwim tempem ciężarówek i to wszystko wyprzedzająca osobówka jadąca 90. To się teraz królowie lewego pasa zagotują.

      • 16 11

      • (1)

        Ciężarówki wg prawa i tak powinny jechać maksymalnie 80 na autostradach.

        • 10 3

        • i co to zmienia?

          Będą dwie kolumny lewa 100 prawa 80

          • 0 0

  • Jeszcze bedzie płacz (11)

    Nie trudno sobie wyobrazić kilkunastokilometrowe "pociągi" ciężarówek. Pierwszy lekko przyhamuje i setny już stoi. Nie wspomnę o ciągłej walce samochodów osobowych o możliwość zjechania na prawy pas celem zjazdu np. Z autostrady. W całej Polsce będzie się działo to co na odcinku A4 pod Wrocławiem bądź na jej Krakowskim odcinku. Jestem kierowcą zawodowym od wielu lat. I tak, poruszam się też samochodem osobowym. Znam perspektywę obu stron. Jestem zdania, że sam proces wyprzedzania "dużych" należy unormować prawnie i solić za łamanie zasad. Ale całkowity zakaz z niewielkimi wyjątkami (mocno spornymi) to nie jest dobra droga. I proszę tu nie wyjeżdżać, że "w Słowacji od wielu lat obowiązuje zakaz i żyją". Bo Słowacja ma tak na dobrą sprawę jedną autostradę i ruch krajowy i przede wszystkim tranzyt to promil tego co dzieje się u nas

    • 61 19

    • (1)

      no dokładnie. Szczerze to problem tego wyprzedzania był wg mnie marginalny. Mi może to przeszkadzało kilka razy w życiu a tu rzeczywiście uprzykrza się życie zawodowych kierowców. No ale jak widać lud się cieszy. Jakby nie było innych problemów do rozwiązania jeśli chodzi o ruch drogowy ;)

      • 21 8

      • No widzisz

        A mi kilka dni temu na trasie od Rusocina do Tczewa 4x

        • 6 2

    • Fakt

      Chciałem zjechać z autostrady w kierunku Szczecina ale był taki wąż ciężarówek na prawym pasie że dopiero pod Madrytem mi się udało wbić na prawy pas i zjechać z autostrady...

      • 20 6

    • Czyli przyznajesz, że nie potraficie jeździć przepisowo i utrzymywać wymaganych odstępów?

      • 20 5

    • Pamiętaj, żeby piasek w swojej kuwecie wymieniać co jakiś czas

      • 4 2

    • (4)

      Wystarczy zmienić art 19 p3 pord i nadać brzmienie: "Poza obszarem zabudowanym, (...)kierujący pojazdem objętym indywidualnym ograniczeniem prędkości albo pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 7 m jest obowiązany utrzymywać taki odstęp od pojazdu silnikowego znajdującego się przed nim, aby inne wyprzedzające pojazdy mogły bezpiecznie wjechać w lukę utrzymywaną między tymi pojazdami."

      • 3 2

      • a mięcho wydane z chłodni w poniedziałek dojedzie do twojego sklepu w sobotę :)) (2)

        • 3 5

        • Bajki wciskaj dzieciom

          • 4 1

        • To wszyscy się w końcu przerzucą na kolej, tak jak powinno być

          • 0 0

      • Takie zasady juz przeciez obowiazuja.

        • 0 0

    • Wlasnie solic. To jest kwintesenvja Polski, tylko drugiemu przywalic. Rece opadaja.

      • 1 0

  • typowy pis, robi wrzutkę i umywa ręce (4)

    Z jednej strony ma to jakiś sens ale zostawiając w przepisach zapis typu poruszanie się z prędkością "znacznie mniejszą" to typowa wrzutka pisowska. Teraz niech się policja z kierowcami kopie po kostkach czy wyprzedzanie ciężarówki jadącej 60km/h to już "znacznie mniejsza" czy jeszcze nie. Bierz mandat albo łaź po sądach tracąc czas i pieniądze (bo policja i sąd to na tym nie stracą).
    No i jak zwykle reszta głupków w sejmie i senacie to poparła (chyba tylko oprócz konfederacji) a za chwilę będą atakować przepisy które sami uchwalili i stawać w obronie polskich kierowców cięzarówek, którzy beą ofiarami tych pomysłów.
    Nie mam przekonania czy to jest faktycznie bardzo dobry pomysł ale jestem przekonany że zapis "znacznie mniejszą" prędkość to jest po porstu bubel a nie przepis. Jak by to wyglądało gdyby za przekroczenie prędkości mandaty były tak podzielone na nieprezycyjne zakresy: szybka jazda i bardzo szybka jazda

    • 45 14

    • niema to jak wylewane zale przez pirata drogowego (3)

      • 3 6

      • mylisz się nie jestem piratem drogowym (2)

        Zwróciłem tylko uwagę, że określenie w przepisach że inny samochód porusza się z prędkością "znacznie mniejszą" i scedowanie interpretacji na patrol policji to jest coś co nie powinno mieć miejsca. Przepis musi być tak skontruowany, żeby wiadomo kiedy go przekraczasz (tak lub nie albo jakieś przedziały, zakresy które można zmierzyć)

        • 6 1

        • (1)

          Ale masz świadomość że tzw tiry mogą max 80kmh?

          • 1 0

          • mam świadomosć że mogą 80km/h

            Ale zadam ci pytanie, czy jak jeden z nich z jakichś przyczyn jedzie prawym pasem 60km/h to inne moga go wyprzedzić czy nie i muszą jechać posłusznie węzykiem za nim? Czy te 20km/h to jest już "znacznie mniejsza" prędkość i takie wyprzedzanie grozi mandatem czy nie?

            • 5 1

  • (4)

    Mam nadzieję, że przepis ten będzie egzekwowany przez odpowiednie służby.

    • 33 30

    • Ta, pewnie tak samo jak ten o obowiązkowym odstępie.

      • 8 0

    • tak będzie egzekwowany jak i nadmierna prędkość czy zatrzymywanie się na zielonej strzałce

      • 9 2

    • (1)

      A ja mam nadzieję, że szanowny kolega utknie za osobówką wyprzedzającą lewym pasem z prędkością 93 km/h dziesięciokilometrową kolumnę ciężarówek.

      • 4 5

      • 93 to szybciej niż 90 które maksymalnie wyciskają tiry jak postanawiają się bawić w wyścigi wiec dla mnie spoko. 10 km szybko zleci.

        • 2 2

  • I bardzo się ciesze! (2)

    Mam nadzieje że Policja będzie na tyle aktywna że starczy im sił na rozprawienie się z szeryfami w gabarytach!

    • 23 34

    • (1)

      gabaryt przeważnie jedzie w asyście policji

      • 1 5

      • Tak tak

        Policja w swoich podstawowych zadaniach ma asystę gabarytów... oczy szczypią od czytania takich dyrdymałów

        • 6 2

  • Każdy pomysł, który ma utrudnić, albo uprzykrzyć

    życie Mirkom w klapkach jest bardzo dobry :)

    • 21 36

  • szkoda ze dopiero teraz ile ludzi by to uratowało (2)

    • 13 31

    • Przed czym uratowało? (1)

      Przed kowideem?

      • 10 2

      • Przed januszami w tirach

        • 3 4

  • A kto nam dostarczy bułki i wędliny (8)

    Jak pozabierają im prawa jazdy?

    • 26 12

    • (7)

      Może w końcu transport na duże odległości przeniesie się na kolej, tak jak to powinno wyglądać. Ciężarówki powinny jedynie dowozić z punktów przeładunkowych do małych miejscowości bez torów kolejowych.

      • 8 3

      • 100/100!

        • 2 3

      • (3)

        Tylko że transport kolejowy jest dużo droższy i dużo wolniejszy, towarowe zawsze czekają na osobówki. Pozatym infrastruktura kolejowa została zlikwidowana, zostały głowne tranzyty do/przez centrum miast które i bez ciężarówek są zakorkowane - wyobraź sobie 50 tirów czekających na rozładunek z bocznicy w Gdańsku Głównym

        • 0 6

        • (1)

          Nie ma co głupkom tłumaczyć oni tylko słyszeli tiry na tory. I potem z centrum dystrybucyjnego biedronki tory i bocznica pod każdą biedronkę i 100 lokomotyw co ciągną po 1 wagonie do każdej biedronki

          • 0 2

          • Kompletnie nie ogarniasz jak by to wyglądało ale trzeba się wypowiedzieć nie?

            • 0 0

        • W Japonii pociągi jeżdżą po 300 km/h, u nas tez by mogły, tylko trzeba chcieć i zainwestować w przyszłość. A nie narzekać ze się nie da, końmi też się szybciej nie dało to przestaliśmy nimi jeździć. A nawet teraz przy naszych torach pociąg może jechać szybciej niż 80 km/h dopuszczalne dla tirów.

          • 0 0

      • (1)

        Już widzę jak lokomotywa ciągnie jeden wagon z węglem z portu w Gdańsku do Kartuz i potem przeladowanh przez koparkę na wywrotkę i dzida do Chmielna. I tona węgla po 5 tysi

        • 0 3

        • Nie wiem ale się wypowiem

          Nie, jedna lokomotywa ciągnęłaby kilkadziesiąt wagonów transportu różnych rzeczy z Gdańska do Krakowa, spod granicy zachodniej do wschodniej itp. Logistyk by zaplanował układ tych towarów tak żeby na kolejnych stacjach po drodze jedynie odłączać ostatnie wagony. A z Gdańska do Kartuz jest już na tyle blisko ze z punktu przeładunkowego dowiozłyby tiry.

          • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Mało świadomi (9)

    Najśmieszniejsze w tym wszystkim jest to, że zakaz wyprzedzania dotyczy również zespołu pojazdów powyżej 7 metrów. I tu robi się ciekawie, bo obejmie to większość lawet z przyczepami, a także pojazdów osobowych z laweta bądź przyczepa kempingowa, jeśli waga przekroczy 3,5 tony, a w wielu przypadkach przekroczy

    • 65 13

    • (7)

      Ale takie przypadki już dziś mogą jeździć max 80kmh więc w czym problem Powiem Ci więcej zespołem pojazdów jest również samochód osobowy z przyczepa lekka ...

      • 16 5

      • (6)

        Oczywiście że jest ale na kat B możesz ciągnąć lekka przyczepkę a nie lawete z autem

        • 1 7

        • (5)

          Mogę ciągnąć każda przyczepe o ile dmc zespołu nie przekracza 3,5t a z przyczepa lekka 4250kg (zgodnie z dr)

          • 3 2

          • Nie każdą (2)

            Przyczepa którą możesz ciągnąć na B to maks 750kg,więc nie masz racji

            • 1 3

            • (1)

              Na B mozesz ciagnsc dowolna przyczepe o ile DMC zestawu nie przekr 3.5t

              Radze sie doszkolic

              • 3 1

              • Nie. nie mozesz ciagnac kazdej. Pojazdem 1,5 tony nie masz prawa ciagnac 2 tonowej przyczepy, ot chocby taka sytuacja.

                A limit zestawu na b to 4250kg, a nie 3,5t.

                • 2 0

          • (1)

            Na B tylko lekka przyczepkę chyba że masz B E

            • 1 1

            • To nie prawda.

              • 0 0

    • Nie musi przekroczyc wagi 3.5t, w zasDzie kazdy zestaw z przyczepa to mib 7m, takze octavia z przyczepka z marketu sie lapie...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane