• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Odbiory Tristara latem. Jesienią system przejdzie poważny sprawdzian

Maciej Naskręt
1 czerwca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Ciemne chmury nad Tristarem zdają się ustępować, ale najważniejszy test systemu zaplanowano na jesień. Ciemne chmury nad Tristarem zdają się ustępować, ale najważniejszy test systemu zaplanowano na jesień.

Na przełomie lipca i sierpnia mają zakończyć się prace przy budowie systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Jeśli system ruszy latem, to już jesienią zbadany zostanie jego wpływ na płynność ruchu w Trójmieście. Jeśli Tristar upłynni jazdę, wykonawca otrzyma ok. 26 mln zł, które dziś są zablokowane na koncie bankowym Gdyni.



Jak oceniasz realizację systemu Tristar?

Według założeń projektowych Tristar miał rozwiązywać większość problemów wywołanych dużym ruchem na drogach Trójmiasta. Jego pomysłodawcy i wdrażający system samorządowcy zapowiadali, że w efekcie czas podróży po głównych ulicach Trójmiasta skróci się o 20 proc.

Tristar to system, który dzięki kamerom i czujnikom kontrolującym ruch aut na ulicach, automatycznie dopasowuje sygnalizację świetlną do jego potrzeb. Jego zadaniem jest generowanie tzw. "inteligentnej zielonej fali", która zapewni pojazdom płynny przejazd przez miasto. Ma on też kontrolować parkingi (tablice świetlne mają kierować nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informować na wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Uruchomienie systemu pozwoli na takie zarządzanie ruchem, które zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni nawet o 20 proc.

Wykonawcą przedsięwzięcia jest firma Qumak, a zamawiającym miasto Gdynia, które ogłosiło przetarg także w imieniu Sopotu i Gdańska. Koszt inwestycji to ok. 133 mln zł.

Początkowo zakładano, że system będzie gotowy w połowie 2014 r. Latem zeszłego roku Qumak wnioskował o odsunięcie terminu zakończenia realizacji do grudnia i uzasadniał to pracami drogowymi na terenie Gdańska, które utrudniały wejście na plac budowy systemu.

Przy następnym wniosku o przedłużenie terminu wykonania prac, który wpłynął do zamawiającego pod koniec ubiegłego roku, tego argumentu nie można było już użyć.

Na początku marca informowaliśmy, że w Tristarze wciąż nie działa większość podzespołów.

Jak sytuacja wygląda trzy miesiące później?

- Tristar jest włączony i działa. Trwa odbiór końcowy, w trakcie którego wykonywane są testy, usuwane usterki i wykonywana kalibracja oprogramowania. Zakładamy, że odbiory zakończą się najszybciej na przełomie lipca i sierpnia - mówi Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz z Wydziału Inwestycji Urzędu Miejskiego w Gdyni.

Wtedy rozpoczną się badania, które sprawdzą, czy i jak Tristar wpłynął na poprawę ruchu. Przypomnijmy, że jednym z zadań systemu jest skrócenie czasu podróży po ulicach Trójmiasta, na których system zainstalowano, względem okresu sprzed trzech lat, kiedy to sterowania ruchem nie było w ogóle.

- Badania ruchu i analiza nie mogą rozpocząć się przed odbiorem końcowym prac od wykonawcy i zgodnie z zapisami umowy, nie szybciej, niż pod koniec września tego roku. Czekamy na rozpoczęcie roku szkolnego i akademickiego, gdy na ulicach Trójmiasta występuje duże natężenie ruchu - tłumaczy Małgorzata Pabiś-Rzeniewicz.

Następnie wykonawca będzie miał około miesiąca na przygotowanie i przedstawienie zamawiającemu wyników badań.

- Jeśli zostaną one zatwierdzone, dokonamy ostatecznego rozliczenia inwestycji. Powinno to nastąpić w listopadzie tego roku - zapewnia Pabiś-Rzeniewicz.

Urzędnicy z Gdyni od powodzenia sprawdzianu uzależniają też wypłacenie ostatniej transzy pieniędzy za realizację zamówienia. To ok. 20 proc. z zakontraktowanych 133 mln zł.

Kiedy zadziałają fotoradary w systemie Tristar?

Kierowców najbardziej jednak rozpala kwestia uruchomienia fotoradarów w systemie Tristar. Przypomnijmy, że Generalny Inspektor Transportu Drogowego wyraził zgodę na ustawienie rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle w sześciu miejscach. Zatem niedozwolony przejazd będzie rejestrowany na skrzyżowaniach Morskiej z obwodnicą zobacz na mapie Gdyni oraz Trasą Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. W Sopocie mandat będzie można dostać za przejazd na czerwonym na skrzyżowaniu alei Niepodległości z ulicą Malczewskiego zobacz na mapie Sopotu, natomiast w Gdańsku kierowcy muszą mieć się na baczności m.in. w okolicach Bramy Oliwskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska oraz Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska.

Do tego dochodzi odcinkowy pomiar prędkości na leśnym odcinku ul. Słowackiego w Gdańsku i ul. Wielkopolskiej w Gdyni. Pomiar będzie dokonywany na obu jezdniach.

Problem w tym, że miasta jeszcze nie zdecydowały, kto będzie zarządzał danymi z wykroczeń, które zarejestrują kamery systemu Tristar. Może to robić Generalna Inspekcja Transportu Drogowego, policja a nawet straż miejska. Póki decyzja w tej kwestii nie zapadnie, kierowców kara nie spotka.

Urzędnicy muszą oficjalnie poinformować o włączeniu fotoradarów.

Opinie (174) 4 zablokowane

  • Jedna wielka ściema

    Ten tristan to będzie porażka 100 lecia

    • 3 1

  • (10)

    Jedyne co zaobserwowałem do tej pory w działaniu tego systemu, to skrócenie faz światła zielonego dla pieszych na wielu skrzyżowaniach i spóźniona reakcja na przyciski światła "na żądanie". Tam gdzie one są zamontowane (często trzeba czekać dwie zmiany gdyż nie można zdążyć z odpowiednim wyprzedzeniem wcisnąć guzika np. przejście przy 3-Maja przy pl. Zebrań Ludowych).

    • 114 6

    • piszcie ludziska gdzie (1)

      • 0 0

      • i nie napisali

        • 0 0

    • Też to zauważyłem (5)

      I to bardzo wyraźnie, na przejściu przez Grunwaldzką przy Miszewskiego trzeba prawie biec żeby zdążyć, na innych przejściach objętych Tristarem też to widać. Normalnym krokiem nie ma szans na przejście. To jest niedopuszczalne aby "usprawniać" ruch kosztem pieszych i to jeszcze udawać, że to zasługa systemu. Może w ogóle zlikwidujmy przejścia dla pieszych to na pewno samochody szybciej pojadą.

      • 52 2

      • To jest niestetey celowe działanie (3)

        Te przejścia są dwuetapowe, co oznacza że nie masz zdążyć za jednym razem.

        • 14 1

        • Bzdura (1)

          To są przejścia jedno-etapowe.
          Dwu-etapowe są specjalnie oznaczone. O tych, o których piszę nie są w ten sposób oznaczone.

          • 12 2

          • tri star dla młodych!

            w ten sposób usuwa się także element podstarzały z centrów miast, dzięki czemu poprawiamy estetykę śródmieścia

            • 2 0

        • guzik prawda, można zdążyć jeszcze przed momentem kiedy powinno się zmienić światło na zielone

          ale guzik "na żądanie" trzeba nacisnąć o wiele wcześniej i dlatego światło się nie zmienia dla pieszych przez co trzeba czekać dwie zmiany świateł na następną szansę

          • 7 0

      • co ciekawe wlot Wyspiańskiego w Plac Komorowskiego jest obsłużony poprawnie

        fakt, że osoby o znacznie ograniczonej ruchomości prawie na pewno nie zdążą, ale większość nie ma żadnego problemu z przejściem na zielonym.

        • 2 0

    • W Gdyni to samo (1)

      Żeby przejść na drugą stronę Morskiej trzeba odstać 5 min, pomimo ze nic nie jedzie. Dodatkowo często psy w krzakach juz czekają. Ten system jeśli chodzi o pieszych to porażka

      • 16 1

      • które skrzyżowanie?

        • 1 1

  • (1)

    Póki co to jedzie się wolnej i wszędzie czerwone. Z perspektywy pieszego też kicha, bo przechodzenie po pasach kojarzy się bardziej z sprintem.

    • 73 7

    • wystarczy jeździć przepisowo

      można przejechać na "zielonej fali" może z dwoma czerwonymi światłami z centrum Gdańska do Gdyni. polecam czytanie znaków drogowych

      • 0 2

  • ZDiZ Gdynia (7)

    Tak jest, gdy Tristarem zajmuje się dr Jacek O. pracujący równolegle dla Zarządu jak i Politechniki :-)

    • 65 7

    • Zdecydowanie lepiej jest (5)

      gdy komentują to bezrobotni siedzący cały dzień przed kompem :

      • 6 18

      • Krytyka i sprawdzanie sensu wydatkowania publicznych (4)

        pieniędzy to też praca.

        • 6 3

        • A cóż to za sprawdzanie (3)

          przez anonimowego autora, ale walącego adwersarzy po nazwisku. I co to za argument, że ktoś łączy pracę naukową z praktyką w ZDiZ? Czego to ma dowodzić? Że autor tego wpisu nie może znaleźć pracy w ZDiZ czy na PG?
          Prezydentowi elektowi Dudzie też dopiero co wyciągano blokowanie etatu, co okazało się brednią. I tak samo traktuję te rewelacje anonima krzyczącego: Łapaj złodzieja Kowalskiego.

          • 4 8

          • (1)

            Czy to na PG nie powstał dokument koncepcyjny uzasadniający konieczność budowy tristara? I teraz ludzie którzy stworzyli dokument pracują przy jego budowie i obsłudze.

            • 6 0

            • Zapewne lepiej żeby pracował przy nim

              anonimowy sfrustrowany komentator portalu, co prawda bez elementarnej wiedzy w zakresie inżynierii ruchu, ale za to chętnie walący po nazwisku sam bezpiecznie chowając się za nickiem.

              • 2 3

          • okazało się brednią?

            • 2 2

    • taka moda

      to popularne w Gdyni. zawsze jest dobrze mieć stabline siedzonko na uczelni jakby dało się ciała np. z Tristarem i przyszło odejśc ze stanowiska w urzędzie. to samo z zarządzie komunikacji miejskiej (ZKM Gdynia) , same profesory i doktory z dwoma siedziskami. taka moda. a czy wpływa to na ich decyzje? hmmm...o co ryzykować?

      • 2 0

  • TRISTAR 2 juz wkrotce

    W glowie kazdego kierowcy...

    • 1 0

  • Najpierw budujemy. Później sprawdzamy czy pomaga...

    ...chyba nie taka kolejność...

    A jeśli się okaże, że nie usprawnia ruchu, to rozumiem, że kolejne lata miną na rozbiórkę, a przy tym nic nas to nie będzie kosztować????

    • 3 0

  • Ale się miszczowie boją... Niedługo będą bali się tak jak w Niemczech.

    • 2 0

  • A jezeli nie zadziała, to ponad sto baniek w błoto?

    czy zmieni się priorytety i będzie dobrze , np. zniechęcić do korzystania z samochodów i komunikacji miejskiej, bo to to na pewno toto potrafi.

    • 0 0

  • (3)

    Najciekawsze jest to, że tablice na przystankach, które informują np. o czasie przyjazdu autobusu, mają inną miarę czasu. Czytasz, że pojazd przyjedzie za trzy minuty, a tu mija 5,6 i go wciąż nie ma, a na tablicy nadal wyświetla się, że będzie za 3. Jestem starszą osobą, mógłby mi ktoś wytłumaczyć tę inną miarę czasu.

    • 40 1

    • cuda się zdarzają

      • 0 0

    • .. porzadek i komuna to juz przeszłość, dzis kasa PO & PiS!!!

      no jeszcze ksiadz pozostał, tylko uwazaj bo moze cie molestowac!

      • 4 1

    • Masz szybszy zegar biologiczny.

      W starszym wieku czas prędzej płynie!

      • 11 2

  • A to GÓ**O nie miało działać już w 2012 roku?! (1)

    Za ponad trzy letnie opóźnienie ma ktoś dostać pieniądze!!! Parodia, przez ten beznadziejny TRISTAR auta stoją w większych korkach, tramwaje często np. na Hucisku nie dostają pozwolenia na wjazd na skrzyżowanie,a jak dostaną w kierunku Siedlec to tak krótkie jest to światło że tramwaj jest na środku a już auta ruszają. Jedyny PLUS tego wszystkiego że może matoły przestaną jeździć na CZERWONYM świetle.

    • 32 4

    • pewnie tak

      Gdyby wtedy nie zaxęli wdrazac

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane