Wiadomości

Odprysk na szybie. Wymiana czy naprawa?

Profesjonalna wymiana szyby.
Profesjonalna wymiana szyby. fot. Kadmy/fotolia.com

Gwiazdka, pajączek, półksiężyc, a może bycze oko? Jak zwał tak zwał, pęknięcia i odpryski na szybach to istne zmory zmotoryzowanych. Pojawiają się znienacka, a ich działanie bywa dla właściciela pojazdu bardzo kosztowne. Czy skaza zawsze musi oznaczać wymianę szyby na nową? Niekoniecznie. W niektórych przypadkach "czołową" można naprawić.



Czy kiedykolwiek wymieniałe(a)ś szybę w swoim aucie?

tak, raz w życiu 35%
owszem, przynajmniej dwukrotnie 37%
nie, nigdy 25%
nie pamiętam 3%
zakończona Łącznie głosów: 224
Nieplanowane wydatki związane z eksploatacją naszego auta nierzadko bywają bardzo bolesne dla naszego portfela. W zasadzie nie mamy na nie wpływu, a niestety płacić - i to niemało - trzeba. Na liście niepożądanych niespodzianek z całą pewnością znajdziemy uszkodzenie przedniej szyby. Najczęstszymi winowajcami są niewielkie kamyczki wystrzeliwane niczym z procy spod kół samochodu jadącego przed nami.

Czy zawsze jesteśmy skazani na wymianę? Niekoniecznie. W zależności od wielkości defektu - istnieje możliwość regeneracji szyby. W autach montowane są dwa rodzaje szyb: hartowane lub laminowane. Z tych pierwszych w zasadzie już się nie korzysta. Z bardzo prostej przyczyny: ich naprawa jest niemożliwa - podczas uderzenia rozpryskują się w drobny mak. Nowoczesne auta - w zdecydowanej przewadze - wyposażone są w szyby ze szkła klejonego. Na szybach wielowarstwowych występują najczęściej dwa typy skaz: liniowe pęknięcia oraz odpryski.

Tutaj wymienisz lub naprawisz szybę

W przypadku uszkodzeń punktowych, czyli wszelkiego rodzaju oczek i gwiazdek, możemy uniknąć kosztownej wymiany szyby na nową. Jeżeli obrażenia spowodowane uderzeniem kamyczka nie są zbyt rozległe - specjaliści nie powinni mieć większych problemów z przywróceniem szyby do świetnej kondycji. Warunkiem naprawy jest wielkość powstałego na powłoce szyby oczka. Uszczerbek nie powinien mieć większej średnicy od 5-złotowej monety, czyli około 22-24 mm. Dodatkowo, defekt musi być oddalony od najbliższej krawędzi szyby o przynajmniej 10 cm.

- Naprawy wykonuje się żywicami. Po naprawie wytrzymałość regenerowanego punktu na szybie wynosi około 90-95 proc. pierwotnej wytrzymałości szyby. Po procesie naprawczym pozostanie niewielki ślad, gdyż żywica ma inną strukturę niż szkło i inaczej załamuje światło - wyjaśnia Mariola Angielska z Anglass Szyby Samochodowe.

Przed oddaniem auta w ręce specjalistów, powinniśmy odpowiednio zabezpieczyć pęknięcie szyby. Wystarczy kawałek taśmy klejącej, która uchroni ubytek przed gromadzeniem się zanieczyszczeń. Zbyt duża warstwa brudu może uniemożliwić efektywną regenerację. Prace naprawcze to również ryzyko dalszego rozprzestrzenienia się pęknięcia, co niestety może skutkować wymianą szyby na nową.

Proces naprawy szyby zależy od rodzaju pęknięcia i trwa od 15 do 45 minut. Za zabieg wypełnienia ubytków, utwardzenia kompozytu, szlifowania i polerowania zapłacimy około 100-120 zł. Warto dodać, że w przypadku coraz częściej występujących szyb solarycznych z powłoką fotochromową - naprawa jest wykluczona.

Zdecydowanie rzadziej dochodzi do napraw pęknięć liniowych. Tego typu usterki mają charakter postępowy i raczej nie powinno się naprawiać takich ubytków. Niektóre warsztaty podejmują się likwidacji pęknięć, których długość nie przekracza 10 cm.

- Istnieje stara metoda naprawy pęknięć liniowych. Polegała na stosowaniu nawierceniu na końcu pęknięcia. Celem było zatrzymanie dalszego pękania. Niestety, skuteczność tego typu napraw była bardzo niska. Większa dostępność nowych szyb, niższa cena oraz walor bezpieczeństwa spowodowały wyparcie usługi z rynku - dodaje Angielska.

Nie wszystkie uszczerbki na szybie nadają się do naprawy.
Nie wszystkie uszczerbki na szybie nadają się do naprawy. fot. stocktributor/fotolia.com
- Nie każde uszkodzenie szyby spowodowane jest uderzeniem kamienia. Szyba może nam pęknąć w kilku przypadkach. Najczęściej pęka w momencie znacznych różnic temperatur, a także z powodu wcześniejszej wadliwej wymiany szyby. Dużo samochodów poruszających się po naszych drogach jest po przejściach i niekoniecznie kompetentnych naprawach. W takich przypadkach możemy mieć do czynienia z tzw. przekoszeniem otworu okiennego, co w rezultacie powoduje pękanie szyby w tym samym miejscu. Następnym powodem pękania jest korozja nadwozia w okolicach szyby, powodująca jej wypychanie - zdradza Piotr Kasperek z Autoglass-Serwis.

Jeżeli skaza jest zbyt rozległa - pozostaje wymiana. Jak dokładnie wygląda ten stosunkowo skomplikowany proces? Wymagany jest odpowiedni sprzęt, ale również wprawa z chirurgiczną wręcz precyzją. Szyba jest bardzo istotnym elementem karoserii pojazdu. Jest swego rodzaju usztywniaczem i bierze czynny udział w procesie wypełniania się poduszek powietrznych w momencie wypadku.

Czytaj także: Folia alternatywą dla lakieru?

- Sam proces wymiany szyby polega na demontażu elementów podszybia, uszczelek, klipsów, zazwyczaj ramion wycieraczek i wycięciu szyby poprzez specjalne narzędzia lub odpowiedni rodzaj drutu. Następnym krokiem po wycięciu szyby jest usunięcie warstwy starego kleju, a w przypadku stwierdzenia korozji najlepiej skontaktować się z klientem celem ustalenia dalszych działań. Żadna nowo wklejona szyba nie będzie dobrze przylegać do skorodowanego podszybia. Zaniechawszy działań naprawczych skorodowanego podszybia narażamy się na przecieki wody deszczowej do wnętrza auta, większe przenikanie hałasu w czasie jazdy a nawet wypchnięcie szyby podczas pompowania poduszki powietrznej. Stanowi to bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia kierowcy. Przy montażu nowej szyby stosujemy odpowiednie odczynniki chemiczne i kleje zgodnie z zaleceniami danego producenta - tłumaczy Janusz Górski z firmy Saint-Gobain Sekurit.

Czas trwania wymiany szyby zależny jest od kilku czynników, a przede wszystkim od liczby poduszek powietrznych, schnięcia kleju oraz modelu auta. Standardowy proces klejenia szyb czołowych do nadwozia trwa od 2 do nawet 6 godzin. Za usługę zapłacimy od 120 do nawet 300 zł, a to jedynie cena robocizny. Należy doliczyć koszt wybranej szyby.

- Chciałbym raz na zawsze obalić mit, że szybę wymienia się tylko kiedy pęknie. Trzeba mieć świadomość, że szyba narażana jest podczas eksploatacji na bardzo wiele czynników zewnętrznych, a więc zwyczajnie się zużywa i jej przejrzystość jest coraz gorsza. Widać to np. podczas opadów deszczu i w nocy, gdy przed oczami mamy zamazany widok, a rozproszone światła samochodów oślepiają nas coraz mocniej. Tak zużyta szyba znacząco ogranicza widoczność, przez co blisko już do tragedii. Szyba to taki sam element auta jak klocki hamulcowe czy tarcze i powinniśmy ją wymienić, gdy tylko dostrzeżemy oznaki jej zużycia - zakończył Janusz Górski.

Opinie (42) ponad 10 zablokowanych

  • Ubezpieczenie szyb za 10 zł i po sprawie.

    Choć dla niektórych to za dużo, lepiej kupić 6 piw...

    • 27 9

  • Sporo lat temu mąż naprawiał taki niewielki odprysk gdzieś w Sopocie. Nie było śladu do końca eksploatacji auta, więc naprawdę warto.

    • 18 1

  • Zgodzę się, że warto wymienić szybę, gdy jest mocno porysowana, ale...

    ...jak znam swoje szczęście, to zaraz po takiej wymianie dostanę kamyczkiem.

    • 22 2

  • Sopot ul.Władysława IV 21

    Myślę, że to o ten warsztat chodzi.
    Bardzo podoba mi się podejście właściciela zakładu. Jeśli jest cień szansy na naprawę to naprawia, a nie wciska od razu nowej szyby, jak to się najczęściej odbywa w innych trójmiejskich warsztatach (z panią z artykułu włącznie). Do tej pory na przestrzeni kilku lat skorzytałem z usług tego warsztatu trzy razy. Dwa razy naprawa, raz wymiana szyby, zawsze bardzo profesjonalnie. Polecam.

    • 11 1

  • zgadzam sie

    Potwierdzam , fachowiec od lat

    • 3 0

  • 6 piw

    Zacznij pić piwo nie szczyny za mniej niż 2 zł.

    • 15 4

  • Kazde Piwo ze sklepu nawet te drogie

    to szczyny,tylko swieze z malego browaru !

    • 2 6

  • Jeżeli samochód jest po wypadku, w którym mocno ucierpiała górna część karoserii, wtedy szyba będzie pękać bardzo często.

    Powód? Żadna nowa szyba nie będzie już dokładnie pasować do raz już zwichrowanej okiennej części karoserii (nazwijmy futryny). Nie jest możliwa taka dokładna naprawa. Nowo założona szyba będzie pod wpływem stałych naprężeń, które będą się zmieniać pod wpływem zmian temperatury związanej z pogodą. Czasem mycie samochodu letnią wodą w zimną pogodę może spowodować pęknięcie szyby. Czasem też niegroźna drobna stłuczka z innym samochodem powoduje natychmiastowe pęknięcie od wyzwalających się naprężeń w karoserii. Miałem takie przypadki. Poza tym jeżeli na szybie pojawią się więcej niż dwa odpryski spowodowane uderzeniem kamieni na drodze spod kół innych szybko jadących pojazdów, to raczej należy wymienić szybę niż naprawiać odpryski. Koszt załatania trzech odprysków równa się cenie nowej szyby.

    • 5 1

  • Zgadza się

    Ja dostałem sporym kamieniem na przednią miesiąc po wymianie, na szczęście powstał malutki dołek ale nie pękła. Nikt nie pilnuje sprzątania ulic przy wyjazdach z błota na budowach, ulice sprząta się niestarannie raz w roku i to nie wszystkie.

    • 4 0

  • Dlaczego tyle uszkodzeń szyb w samochodach?

    Ponieważ ulice wyglądają jakby po nich jeździły traktory z pola. Wzdłuż krawężników sterty błota, na skrzyżowaniach wysepki błota, gwoździe, druty i inne śmieci.
    Za sprzątanie odpowiada ZDiZ ale oszczędza na tym pieniądze. Ludzie płacą podatki a przez pogrywanie ZDiZ muszą płacić za wymiany szyb i ciągłe mycie samochodów. W ZDiZ przez całą dobę siedzi dyżurny inżynier miasta, któremu można bez względu na porę dnia można złożyć zawiadomienie o niewłaściwym stanie drogi czy chodnika. Dzwońcie i piszcie, ZDiZ łaski nie robi, więcej sygnałów szybsze działanie.

    • 17 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Car-sharing to: