- 1 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (317 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (25 opinii)
- 3 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 4 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (28 opinii)
- 5 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (141 opinii)
- 6 Nowa Skoda Superb - co się zmieniło? (111 opinii)
Opony z nalepkami. Jak lodówki
Przyzwyczailiśmy się, że na sprzęcie AGD, np. na lodówkach są specjalne nalepki informujące o tzw. klasie efektywności energetycznej urządzenia. Zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej niedługo takie nalepki będą obowiązkowe także na oponach samochodowych.
Co znajdzie się na takiej nalepce? Po lewej stronie etykiety mamy skalę klasyfikacji efektywności energetycznej, mówiącą o wpływie opony na zużycie paliwa oraz związanej z tym emisji CO2.
Pokonanie oporów toczenia ogumienia pochłania średnio 20 proc. paliwa spalanego przez pojazd. Im wyższa litera na oponie, tym mniejsze opory powietrza i lepsza opona. Różnica między oponą oznaczoną literą A a G wynosi nawet 0,5 litra paliwa na każde przejechane 100 kilometrów. Oznacza to, że przy rocznych przebiegu 15 tys. km, kierowca oszczędzi ok. 80 litrów paliwa.
Skala znajdująca się po prawej stronie etykiety przedstawia klasy przyczepności opon podczas hamowania na mokrej nawierzchni. Opony dopuszczone u nas do ruchu mogą być oznaczone maksymalnie literą F.
Różnica długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni samochodu wyposażonego w opony klasy A i samochodu z oponami klasy F wynosi ponad 10 metrów. To dystans równy dwóm długościom samochodu.
Dolna część etykiety przedstawia poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony pojazdu, wyrażony w decybelach (należy zauważyć, że nie jest to poziom hałasu słyszanego przez kierowcę wewnątrz pojazdu).
W przypadku opon osobowych, dostawczych i ciężarowych informacje o efektywności energetycznej będą przedstawiane w sposób standaryzowany na promocyjnej dokumentacji technicznej producentów oraz w internecie.
Te informacje będą się również musiały znaleźć na dokumentach sprzedaży (lub być do nich dołączone) opon sprzedawanych klientom przez dealerów.
Obowiązkowo etykiety na wszystkich nowych oponach mają obowiązywać od 1 listopada 2012 roku. Do tego czasu producenci mogą, ale nie muszą informować w ten sposób klientów.
Katalog sklepów i punktów serwisowych z oponami w Trójmieście.
Opinie (100) 1 zablokowana
-
2011-12-07 17:48
takie naklejki Polakom ?
- 4 0
-
2011-12-07 23:13
Certyfikat energetyczny
Klasą energetyczną należy oznaczyć niektóre chałupy w Polsce wykonane z betonowych pustaków produkowanych na podwórkach. Do ogrzania takiego domu zużywa się wszystkie smieci i tworzywa sztuczne swoje i od sąsiadów, bo węgiel jest drogi, a drewno mimo że jest tańsze, szybko się spala i nie daje dość ciepła.
- 6 0
-
2011-12-08 08:41
znakowanie (1)
kupiłem kalosze gumowe bez oznakowania ???
- 4 0
-
2011-12-08 10:40
Gnojodepy są dobre na każdą okazję i na rower też.
- 4 0
-
2011-12-09 17:10
połowie powini mieć naklejki przydatności, zaradności, szóstego zmysłu, kultury i klasy
- 1 0
-
2012-02-13 15:58
Zimowe cool
Miałem przyjemność jechać oponami letnimi continental wiec markowymi dobrymi
i w pewnym mom. zakupiłem zimówki i powiem wam ze roznica jest kolosalna
dzisejsze auta wypozarzone w rozne układy antyposlizgowe głupieja na lodzie
przy letnich oponach ...wcesniej tez uwazałem ze to zbędny wydatek
z tym ze zakupiłem porzadne zimowki tez continentala ... jak kogos nie stac
niech nie jezdzi zima i nie naraża ludzi nie potrzebnie bo on zaoszczedzi ale innych
moze do kalectwa doprowadzić ...
a mi wystarczy ze opony zimowe tylko raz na kilka lat uchronia mnie od wypadku ...- 1 0
-
2014-04-28 21:48
Opony całoroczne
Cześć! Co sądzicie o oponach całorocznych? Czy ich zakładanie ma sens? Planuję zakup takich: do mojego Toledo.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.