• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Opony zimowe - czy to już czas na zmianę?

Michał Jelionek
21 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Już niebawem trójmiejscy wulkanizatorzy będą mieć ręce pełne roboty. Już niebawem trójmiejscy wulkanizatorzy będą mieć ręce pełne roboty.

Robi się coraz chłodniej, a temperatury w nocy systematycznie spadają poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Czy już teraz warto zmienić ogumienie na zimowe?



W tych serwisach wymienisz opony


Czy wymieniasz opony na zimowe już w październiku?

Tradycyjnie, jak co roku o tej porze, przypominamy kierowcom, że z wymianą opon na zimowe nie warto zwlekać do ostatniej chwili. Zmiana opon w dobrym momencie niesie za sobą dwie podstawowe korzyści. Po pierwsze, bezpieczeństwo na wypadek niespodziewanych opadów śniegu. A po drugie, ominięcie długich kolejek u wulkanizatorów, gdy już zima... zaskoczy kierowców.

Tak naprawdę nie jest łatwo określić konkretny termin wymiany opon. Nie reguluje tego polskie prawo. Każdy z nas, kierowców, indywidualnie decyduje o tym, kiedy i czy w ogóle wymieniać opony na zimowe. Jedynym wymogiem jest minimalna głębokość bieżnika, która wynosi 1,6 mm.

Słupki rtęci są najlepszym wyznacznikiem wymiany opon. Poranne przymrozki i skrobanie szyb - to wystarczająco mocny argument, który sygnalizuje, że już najwyższa pora odwiedzić serwis wulkanizacyjny.

Czy w tym roku zima zaskoczy kierowców? Czy w tym roku zima zaskoczy kierowców?
Zresztą utarło się, że kierowcy powinni zmienić opony na zimowe, gdy temperatura powietrza w ciągu dnia systematycznie spada poniżej siedmiu stopni Celsjusza. Co prawda, za dnia wciąż utrzymują się stosunkowo wysokie temperatury, ale noce są już bardzo chłodne. Nie jest tajemnicą, że niska temperatura nad ranem może doprowadzić do tworzenia się tzw. czarnego lodu, czyli cienkiej, niewidocznej warstwy zamarzniętej wody.

Jedni sumiennie trzymają się tej zasady, drudzy traktują ją raczej jak tani chwyt marketingowy producentów z branży oponiarskiej. Oczywiście siedem stopni nie jest sztywno przyjętą granicą, warto jednak wymienić opony, kiedy zrobi się po prostu zimno.

Czytaj także: Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?



Dlaczego w ogóle warto zmienić opony letnie na zimowe? Opony przeznaczone na okres zimowy zbudowane są z zupełnie innej mieszanki gumowej, mają także inny profil bieżnika niż opony letnie, które poniżej pewnej temperatury twardnieją i tracą część swoich właściwości. Budowa "zimówek" pozwala optymalizować przyczepność pojazdu, zarówno podczas ruszania, ale i samej jazdy, pokonywania zakrętów i hamowania.

Pamiętajmy również o kontrolowaniu stanu ogumienia. Mniejszy bieżnik to - jak nietrudno się domyślić - mniejsza efektywność. O wymianie kompletu opon zimowych na nowe powinno się pomyśleć w momencie, gdy głębokość bieżnika wyniesie 4-5 mm (2-3 mm w przypadku opon letnich). Ważny jest również wiek opon. Te, które mają 8-10 lat, powinny trafić... na śmietnik. Powód jest prosty - po tylu latach guma parcieje i traci swoje właściwości.

Opinie (194) 7 zablokowanych

  • mam całoroczne

    gdzie ta opcja?

    • 6 1

  • zawsze robie to na koniec pażdziernika (2)

    ale w tym jak i w poprzednim roku nikt zimą nie straszy

    • 6 0

    • Masz krótką pamięć. Rok temu straszyli że w Polsce będzie "zima 30 lecia" (1)

      Miały być mrozy poniżej -20 I dużo śniegu.
      A jak było to widzieliśmy :D

      • 1 0

      • były takie clickbaitowe artykuły

        synoptycy to dementowali

        • 0 0

  • Ile jest dni snieznych w Gda? (2)

    Jak ktos nie jedzie w gory to szkoda kasy. Niech zamowi taksi taniej wyjdzie.

    • 9 1

    • w tamtym roku dwa dni (1)

      ale drugiego dnia to już się bardziej roztapiało.

      • 4 1

      • przy czym na drogach śnieg był na bierząco rozjeżdżany

        nawet tych mało uczęszczanych

        • 0 1

  • Nie, nie warto (2)

    Przeciętny nowoczesny i sprawny samochód na dobrej oponie letniej potrzebuje ok. 35 metrów do zatrzymania ze 100 km/h na suchym asfacie.
    Na dobrej zimowej wydłuża się do 40-45 m.
    Na mokrym asfalcie zimowa jest porówywalna lub trochę gorsza.
    Temperatura 7 st nie ma nic do rzeczy. Opony letnie, nawet UUHP, zachowują właściwości do 0 st. Dopiero poniżej 0 jest zakaz stosowania (opona może się uszkodzić)
    Dlatego dla własnego bezpieczeństwa i dla zachowania najlepszej pewności prowadzenia zaczekam ze zmianą do ostatniej chwili.

    • 7 3

    • Poniżej 0 stopni jest zakaz używania opon letnich? (1)

      Niby gdzie?

      • 2 0

      • Mówiłem o rekomendacji producenta. Opona Michelin Pilot Sport 4S, rewelacyjna letnia opona UUHP (o najwyższych parametrach) w temp. poniżej 0 st.C może ulec trwałemu uszkodzeniu. Mam takie opony fabrycznie w samochodzie i instrukcja o tym ostrzega. Ale przy np. 2 st.C samochód hamuje na nich doskonale (na asfalcie). Gdy jeżdżę na zimowych (Continental TS850P), to ABS reaguje bardzo szybko i nie można osiagnąć satysfakcjonującej drogi hamowania, jazda po asfalcie staje się mało pewna. Wyjazd w trasę autostradą na oponach zimowych nie daje tej pewności co na letnich. Dlatego zawsze czekam do ostatniej chwili ze zmianą.

        • 1 0

  • W trojmiescie tylko wielosezonówki, chyba ze ktos co 2 tyg jedzi autem na narty w Alpy.

    • 8 1

  • Brakuje odpowiedzi - "jeżdżę na całorocznych"

    i nie biorę udziału w tej szopce ze zmianami opon 2x w roku

    • 5 2

  • Goodyear 4seasons - lepsze od przeciętnych zimowek

    Polecam - Lepsze są tylko dobre, drogie zimówki które możesz kupić jak jeździsz po ulicach typu Meteorytowa, Gołuńska, Wielewska (Gdańsk) , Orlicz-Dreszera, Sambora, Zakopiańska, Urszulanek, (Gdynia) , albo w gory

    • 4 3

  • Kupiłem wielosezonowe i mam z głowy te dylematy. (2)

    Zimy ostatnio są śmieszne a w góry i tak jeżdżę latem.

    • 17 3

    • też tak zrobię (1)

      wielosezonowe to w zasadzie zimówki

      • 0 0

      • latem nie jeździsz ?

        • 0 0

  • NIe, to nie jest czas na zmianę opon, bo nie warto wymieniać w naszym klimacie

    Obecna technologia i mieszanka gumy jest taka, że opony wielosezonowe dobrych firm w zupełności wystarczą. Oczywiście gdy ktoś jeździ w trasy i zdarza mu się trafić na śnieg, to rzeczywiście warto założyć zimówki. W mieście nie ma to żadnego sensu.

    • 11 2

  • chętnie zmienię, ale mój "gumiarz" na kwarantannie...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane