- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (93 opinie)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (305 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (135 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (202 opinie)
- 5 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (113 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej
Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.
Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.
A tej w czerwcu jeszcze nie było.
Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.
Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.
Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.
Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.
Opinie (248) ponad 10 zablokowanych
-
2019-09-09 05:00
Wy budujcie drogę,
a nie bawcie sie w papiery
- 1 0
-
2019-09-07 12:28
jaka obwodnica, ekspresowa wylotówka na Kaszuby i tyle (4)
i etap + obwodnica Zukowa. jak będą oba etapy skonczone to bedzie to obwodnica.
nazwa metroplitarna poki co nie powinna byc uzywana, bo ta inwestycja w i etapie jest dla Gdynian i Kaszubow- 51 28
-
2019-09-09 03:33
Pomorze to Kaszuby
Przyjeżdżając za "chlebem" z zadu.pia powinieneś to wiedzieć
- 2 0
-
2019-09-07 14:52
Następny uczony, pewnie z pis (2)
Uważasz że jak będzie skończona Obwodnica Metropolitalna to nie wesprze ona kierowców z Gdańska i Sopotu (dla nich powinna być płatna, jak dla mnie molo w Sopocie)? Jechałeś Południową Obwodnica Gdańska i włączałeś się w obwodnicę 3miasta? Straciłeś tam czas? Myślisz że jak zostanie puszczony ruch dwupasmowy prosto to nic się nie zmieni dla skręcających w obwodnicę 3miasta?
- 17 5
-
2019-09-07 15:30
Flavio d**il i tyle, (1)
- 3 10
-
2019-09-08 09:54
Słyszeliście kiedyś o teorii chaosu? Ruch motłoch skrzydeł może wywołać kataklizm na drugim końcu świata. Tak samo może być i tutaj.
- 1 1
-
2019-09-07 14:04
Beznadziejna mapka. Tak ciezmo zrobić dokładną? (1)
- 11 3
-
2019-09-08 23:33
Ciezmo
Ciężko chyba
- 0 0
-
2019-09-07 15:56
Opinia wyróżniona
Oby nigdy nie powstała (25)
Polsce potrzebne są inwestycje w transport szynowy: kolej, tramwaje. Trujący i hałasujący transport samochodowy powinien być nękany podatkami i kodeksem ruchu drogowego. Ponadto budowa dróg niszczy krajobraz. Nie tylko przez zmianę krajobrazu w miejscu, gdzie powstaje droga, ale też przez niszczenie krajobrazu tam, gdzie powstają żwirownie - znikają piękne pagórki, zostaje księżycowy krajobraz.
- 109 496
-
2019-09-07 21:15
(12)
Czy transport szynowy czerpie energię z powietrza? Chyba nie, gdzieś ja trzeba wyprodukować, więc dym z kominów nieunikniony. Poza tym pierwszy raz słyszę, żeby tramwaje i pociągi poruszały sie bezszelestnie. Hałasują bardziej niż samochody. Tyle w temacie.
- 42 19
-
2019-09-08 11:10
(7)
a słyszałeś o Elektrowni wodnej lub wiatrowej? Pendolino potrafi być cichsze niż niejeden samochód
- 15 14
-
2019-09-08 11:25
A syszałęś o koniecznosci zrównoważenia sieci? (6)
A słyszałeś o konieczności zrównoważenia sieci? Czyli o konieczności posiadania nie tylko wiatraków ale przy okazji elektrowni szybkiego startu (gazowych) lub na gorącym piecu (węglowych)? Czy słyszałeś o ekologach nieuniemożliwiających na 10000 sposobów budowę elektrowni wodnej na Wiśle? ( znasz inna dużą rzekę Polsce - poza Odrą - gdzie można postawić elektrownie o dużej mocy)? Zanim zaczniesz powtarzać frazesy z TVN doucz się trochę i pomyśl samodzielnie.
- 20 8
-
2019-09-08 14:57
(1)
od elektrowni wodnej wolę panele i wiatraki
- 5 5
-
2019-09-08 22:39
Szczególnie w nocy i bez wiatru...
Zrobimy sobie lampki olejowe i będziemy przyświecać sobie tłuszczem wielorybów...
- 4 2
-
2019-09-08 15:57
(1)
Niestety post Czernobylowa radiofobia wstrzymała rozwój energetyki jądrowej. Gdyby nie to, dzisiaj mielibyśmy reaktory o 2-3 generacje nowsze - mniejsze, bezpieczniejsze, prostsze w użytkowaniu. Każde miasto by miało swoją siłownię w 100% czystą jeżeli chodzi o emisję. Nie wiem jak geotermia, ale elektrowni wodnej nie jesteś w stanie zbudować wszędzie, uwarunkowania geograficzne są nieubłagane. I tyle w temacie.
- 6 0
-
2019-09-08 16:04
Bo tak się kończą populistyczne próby trzymania wszystkim palca w tyłku zamiast rządzenia...
- 2 0
-
2019-09-08 11:38
(1)
Ze wszystkim się zgadzam, ale co ma do tego TVN?
- 23 3
-
2019-09-08 16:02
zawsze musi być ktoś winny a jak mu podają informacje bez komentarza co ma o tym myśleć to się czuje zagubiony
- 2 2
-
2019-09-08 14:29
Teraz każdy ma samochód... (2)
Pociąga jest w stanie zabrać nawet kilkaset osób, a samochód przeważnie prowadzi jedna osoba. Samochody to najbardziej trujący środek transportu.
- 12 11
-
2019-09-08 20:28
samochód to także najbardziej terenochłonny (przestrzeniożerny) środek transportu
bez względu na to, czy jest napędzany tradycyjnym silnikiem spalinowym, czy ma napęd hybrydowy czy elektryczny, a nawet jak jest autonomiczny. Tylko wydajny system regionalnych połączeń kolejowych może nas uratować przed wchodzeniem w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju systemu transportowego Pomorza.
- 2 6
-
2019-09-08 19:43
Samochód zawsze prowadzi jedna osoba, a już wkrótce może nawet zero osób.
- 5 1
-
2019-09-08 14:48
Łoś!
I tyle.- 4 3
-
2019-09-08 02:13
(3)
Boże, w jakich czasach ty żyjesz...
Każda rodzina ma dwa samochody, bo i tak najszybciej się przemieszczasz, a pitolenie o komunikacji miejskiej to już po prostu kpina... w czasach studiów się dojeżdżało, kiedy każdy grosz, cytuje grosz, się liczył. Nie było stać na auto. A teraz? Tylko drogi, przedszkola, szkoły. Osiedli jest za dużo. Pracę każdy znajdzie.- 20 13
-
2019-09-08 19:47
Chyba od Ciebie ze wsi do miasta najszybciej jest samochodem. Niektórych stać na mieszkanie w mieście i szybciej podjechać kawałek komunikacją miejską.
- 4 4
-
2019-09-08 03:57
Kogo cytujesz? Grosz. (1)
Po jakich studiach jestes? :-)
- 14 6
-
2019-09-08 09:37
Ja na studiach miałem więcej pieniędzy jak teraz, ale nie zmienia to faktu, że transport publiczny to kpina.
Są zawody gdzie samochód jest przymusem i np. Ja nie mam zamiaru z niego rezygnować, mam samochód na lpg, więc smrodu żadnego praktycznie nie ma.
Żebym mógł wykonywać swoją pracę z wykorzystaniem transportu publicznego, realnie pracowalbym może że 3h dziennie... Więc współczuję podejścia, nie każdy pracuje w jednym miejscu bądź blisko domu. A przeprowadzać się przy dynamicznie zmiennych lokalizacjach pracy kest bez sensem.- 9 4
-
2019-09-07 22:09
LPG jako wymog i znika problem smrodu i innych o ktorych piszesz (3)
- 19 9
-
2019-09-08 16:12
(1)
Smog z rury wydechowej to znikł już z Euro5 tak naprawdę ale u nas jeżdżą 15-20 letnie strupy z wyciętymi filtrami, problemem jest smog z elementów eksploatacyjnych jak klocki hamulcowe, tarczy oraz opon które to wszytko unoszą w górę. LPG natomiast nie eliminuje problemu NOx
- 5 0
-
2019-09-08 16:19
i tego elektryki nawet nie ogarną
zamiast się bez końca czepiać motoryzacji, która paradoksalnie ma niewielki wpływ zarówno na smog jak i CO2 może warto by się skupić na innych czynnikach. Owszem, wyżynanie filtrów w dizlach powinno być z całą stanowczością ścigane i egzekwowane i da się to ogarnąć technologicznie bez problemu. Jestem ponadto przekonany, że eliminacja kopciuchów załatwiłaby problem smogu od ręki
- 4 2
-
2019-09-08 09:32
Tego nigdy nie wprowadza, bo za duże marże państwa są na paliwach.
- 9 1
-
2019-09-08 14:47
Co za łosie minsują z trzeciego mentalnie i intelektualnie świata.
- 3 4
-
2019-09-07 22:40
Dokladnie! (1)
Przecież To obwodnica obwodnicy. Zakorkuje się i tak, a te 2 mld można na coś bardziej potrzebnego widać
- 15 34
-
2019-09-08 11:39
Tak np. 100+
- 6 2
-
2019-09-07 22:01
co,za biedny na seicento jesteś? czy kalectwo na drodze,bez prawka? Pewnie jedno i drugie...
- 23 17
-
2019-09-07 12:14
Metropolitalna tz. (2)
Chwaszczyno, Żukowo, Gdańsk
- 86 9
-
2019-09-08 21:33
tak
to ostatnie drukwanymi !! na reszte robie siku =]
- 1 0
-
2019-09-08 07:44
kilkanaście lat trwa zabawa w realizację, to jest chore, patrząc na obłożenie aut na tych drogach i ile przynoszą haj$u do skarbca państwa
- 7 0
-
2019-09-07 12:28
Czas najwyższy odciążyć drogi w mieście. Jest na to prosty sposób (6)
SKM pod ziemię, zamiast torów zrobić czteropasmówkę.
- 50 16
-
2019-09-07 15:05
za co? (2)
- 5 0
-
2019-09-07 15:53
(1)
...za abonament... placisz xxxzł miesiecznie i wjezdzasz... ilu bylo by chetnych by bez korkow przejechac przez 3city... Oczywiscie pomiar odcinkow dla szybkich i wscieklych tez by byl... ;]
- 2 0
-
2019-09-08 20:38
A krajobraz jaki piękny. Wszystko po to, żeby sobie jeździć samochodami z wioski do miasta.
- 0 0
-
2019-09-08 20:36
Drogi pod ziemię, a na wierzchu miasto dla ludzi.
- 1 1
-
2019-09-07 14:45
taniej estakada nad torami (1)
- 1 4
-
2019-09-07 15:06
Zjazdy, podjazdy. Bez sensu
- 3 0
-
2019-09-07 14:00
2mld za niepotrzebną drogę? (1)
co ona niby ma zmienic?
- 19 26
-
2019-09-08 19:05
Jak to co?
Ja będę miał lepszy dojazd z Kaszub do Gdańska do roboty;) wypas
- 3 0
-
2019-09-08 18:13
A tego znaczka "Trójmiasto.tv" nie można umiejscowić w innym rogu. Zasłania napisy.
- 5 0
-
2019-09-07 13:30
Układ w sumie mało logiczny. (4)
Optymalne rozwiązanie w mojej opinii byłoby takie: przedłużenie obwodnicy trójmiasta co najmniej do Lęborka, Słupska lub do granicy z Niemcami a nie wbijanie jej w Chylonii gdzie Rumia, Reda blokują przejazd. Poszerzenie obwodnicy do 3 pasów w obie strony na całym odcinku. Takie rozwiązanie odciążyłoby ruch z A1 na Szczecin który idzie przez Gdynię, Rumię, Redę i Wejherowo. Oczywiście należałoby też poprawić sieć dróg lokalnych i ich połączenia z obwodnicą, która byłaby naturalnym przedłużeniem A1. Ale to tylko moje przemyślenia.
- 25 13
-
2019-09-08 17:21
Za to odpowiada trasa kaszubska.
- 0 0
-
2019-09-08 07:59
a slyszałes o S6 geniuszu czy Ci TVN mózg już całkowicie wypleniło?
- 0 6
-
2019-09-07 19:13
no przecież z Chwaszczyna wjedziesz na Trasę Kaszubską i prosto na Lębork.
- 4 1
-
2019-09-07 16:33
Dobry postulat
I już realizowany. Trasa kaszubska i dalsze odcinki s6 to przecież przedłużenie obwodnicy 3miasta. Powoli przechdzą z fazy planów do realizacji
- 9 2
-
2019-09-08 17:21
Wizja przyszłości ...
W rządzie nie ma ciśnienia na rozwój infrastruktury drogowej wokół Trójmiasta. Z wielu powodów, trójmiasto to matecznik opozycji a kasę kieruje się tam gdzie jest wierny elektorat. Nikomu w Warszawie nie zależy na zamożnym trójmieście i prężnie działającym sektorze portowym - dlaczego mamy robić (małą, ale jednak) konkurencję Niemcom? Droga czerwona, Via Maris i metropolitalna nie powstaną, tak samo nie będzie 3 pasów na OT. Jak sytuacja drogowa zrobi się naprawdę beznadziejna to w szybkiej nocnej specustawie przegłosują płatny wjazd do miast i bramki na drogach klasy "s" - OT będzie pierwsza i ruch się zmniejszy bez rozbudowy.
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.