• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • 100 obwodnic dzięki PiS (2)

    Nasz Pan Premier dzisiaj złożył deklaracje budowy 100 obwodnic w kraju więc na pewno powstanie w najbliższym czasie.
    Niech PiS rządzi kolejne kadencje bo widać kto jest prawdziwym gospodarzem w naszym kraju.

    • 16 21

    • Ło Bosze.

      czyś ty z ministerstwa się urwał?
      z czym do ludzi?

      Amen.

      • 1 2

    • ty tak na poważnie?

      4 lata i tylko droga do domu szydło - teraz priorytet via baltica droga dla Rosji? ale znając rozmach pisdu to 10 lat

      • 4 2

  • Ankieta

    Brakuje: ...w końcu bedzie można przeprowadzić jakikolwiek remont na Obwodnicy nie paraliżując Trójmiasta...

    • 12 0

  • Najlepsza inwestycja w celu totalnego zakorkowania Gdańska. (1)

    Co z tego jak dojedziesz, skoro Gdańsk wyprowadza ruch samochodowy z miasta??? Likwidacja miejsc parkingowych, ograniczenia ruchu, spowalniacze, nowe przejścia naziemne... Po co ta inwestycja, skoro Gdańsk nie lubi samochodów?

    • 5 15

    • zeby wyprowadzic tranzyt z miasta ?

      • 6 0

  • Opinia wyróżniona

    Oby nigdy nie powstała (25)

    Polsce potrzebne są inwestycje w transport szynowy: kolej, tramwaje. Trujący i hałasujący transport samochodowy powinien być nękany podatkami i kodeksem ruchu drogowego. Ponadto budowa dróg niszczy krajobraz. Nie tylko przez zmianę krajobrazu w miejscu, gdzie powstaje droga, ale też przez niszczenie krajobrazu tam, gdzie powstają żwirownie - znikają piękne pagórki, zostaje księżycowy krajobraz.

    • 109 496

    • (12)

      Czy transport szynowy czerpie energię z powietrza? Chyba nie, gdzieś ja trzeba wyprodukować, więc dym z kominów nieunikniony. Poza tym pierwszy raz słyszę, żeby tramwaje i pociągi poruszały sie bezszelestnie. Hałasują bardziej niż samochody. Tyle w temacie.

      • 42 19

      • (7)

        a słyszałeś o Elektrowni wodnej lub wiatrowej? Pendolino potrafi być cichsze niż niejeden samochód

        • 15 14

        • A syszałęś o koniecznosci zrównoważenia sieci? (6)

          A słyszałeś o konieczności zrównoważenia sieci? Czyli o konieczności posiadania nie tylko wiatraków ale przy okazji elektrowni szybkiego startu (gazowych) lub na gorącym piecu (węglowych)? Czy słyszałeś o ekologach nieuniemożliwiających na 10000 sposobów budowę elektrowni wodnej na Wiśle? ( znasz inna dużą rzekę Polsce - poza Odrą - gdzie można postawić elektrownie o dużej mocy)? Zanim zaczniesz powtarzać frazesy z TVN doucz się trochę i pomyśl samodzielnie.

          • 20 8

          • (1)

            Ze wszystkim się zgadzam, ale co ma do tego TVN?

            • 23 3

            • zawsze musi być ktoś winny a jak mu podają informacje bez komentarza co ma o tym myśleć to się czuje zagubiony

              • 2 2

          • (1)

            od elektrowni wodnej wolę panele i wiatraki

            • 5 5

            • Szczególnie w nocy i bez wiatru...

              Zrobimy sobie lampki olejowe i będziemy przyświecać sobie tłuszczem wielorybów...

              • 4 2

          • (1)

            Niestety post Czernobylowa radiofobia wstrzymała rozwój energetyki jądrowej. Gdyby nie to, dzisiaj mielibyśmy reaktory o 2-3 generacje nowsze - mniejsze, bezpieczniejsze, prostsze w użytkowaniu. Każde miasto by miało swoją siłownię w 100% czystą jeżeli chodzi o emisję. Nie wiem jak geotermia, ale elektrowni wodnej nie jesteś w stanie zbudować wszędzie, uwarunkowania geograficzne są nieubłagane. I tyle w temacie.

            • 6 0

            • Bo tak się kończą populistyczne próby trzymania wszystkim palca w tyłku zamiast rządzenia...

              • 2 0

      • Teraz każdy ma samochód... (2)

        Pociąga jest w stanie zabrać nawet kilkaset osób, a samochód przeważnie prowadzi jedna osoba. Samochody to najbardziej trujący środek transportu.

        • 12 11

        • Samochód zawsze prowadzi jedna osoba, a już wkrótce może nawet zero osób.

          • 5 1

        • samochód to także najbardziej terenochłonny (przestrzeniożerny) środek transportu

          bez względu na to, czy jest napędzany tradycyjnym silnikiem spalinowym, czy ma napęd hybrydowy czy elektryczny, a nawet jak jest autonomiczny. Tylko wydajny system regionalnych połączeń kolejowych może nas uratować przed wchodzeniem w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju systemu transportowego Pomorza.

          • 2 6

      • Łoś!
        I tyle.

        • 4 3

    • co,za biedny na seicento jesteś? czy kalectwo na drodze,bez prawka? Pewnie jedno i drugie...

      • 23 17

    • LPG jako wymog i znika problem smrodu i innych o ktorych piszesz (3)

      • 19 9

      • Tego nigdy nie wprowadza, bo za duże marże państwa są na paliwach.

        • 9 1

      • (1)

        Smog z rury wydechowej to znikł już z Euro5 tak naprawdę ale u nas jeżdżą 15-20 letnie strupy z wyciętymi filtrami, problemem jest smog z elementów eksploatacyjnych jak klocki hamulcowe, tarczy oraz opon które to wszytko unoszą w górę. LPG natomiast nie eliminuje problemu NOx

        • 5 0

        • i tego elektryki nawet nie ogarną

          zamiast się bez końca czepiać motoryzacji, która paradoksalnie ma niewielki wpływ zarówno na smog jak i CO2 może warto by się skupić na innych czynnikach. Owszem, wyżynanie filtrów w dizlach powinno być z całą stanowczością ścigane i egzekwowane i da się to ogarnąć technologicznie bez problemu. Jestem ponadto przekonany, że eliminacja kopciuchów załatwiłaby problem smogu od ręki

          • 4 2

    • Dokladnie! (1)

      Przecież To obwodnica obwodnicy. Zakorkuje się i tak, a te 2 mld można na coś bardziej potrzebnego widać

      • 15 34

      • Tak np. 100+

        • 6 2

    • (3)

      Boże, w jakich czasach ty żyjesz...
      Każda rodzina ma dwa samochody, bo i tak najszybciej się przemieszczasz, a pitolenie o komunikacji miejskiej to już po prostu kpina... w czasach studiów się dojeżdżało, kiedy każdy grosz, cytuje grosz, się liczył. Nie było stać na auto. A teraz? Tylko drogi, przedszkola, szkoły. Osiedli jest za dużo. Pracę każdy znajdzie.

      • 20 13

      • Kogo cytujesz? Grosz. (1)

        Po jakich studiach jestes? :-)

        • 14 6

        • Ja na studiach miałem więcej pieniędzy jak teraz, ale nie zmienia to faktu, że transport publiczny to kpina.

          Są zawody gdzie samochód jest przymusem i np. Ja nie mam zamiaru z niego rezygnować, mam samochód na lpg, więc smrodu żadnego praktycznie nie ma.

          Żebym mógł wykonywać swoją pracę z wykorzystaniem transportu publicznego, realnie pracowalbym może że 3h dziennie... Więc współczuję podejścia, nie każdy pracuje w jednym miejscu bądź blisko domu. A przeprowadzać się przy dynamicznie zmiennych lokalizacjach pracy kest bez sensem.

          • 9 4

      • Chyba od Ciebie ze wsi do miasta najszybciej jest samochodem. Niektórych stać na mieszkanie w mieście i szybciej podjechać kawałek komunikacją miejską.

        • 4 4

    • Co za łosie minsują z trzeciego mentalnie i intelektualnie świata.

      • 3 4

  • (2)

    Dulczesa czeka na konkretne propozycje,ona też chce mieć kilka mieszkań jak Budyń

    • 13 10

    • słabo, słabo. Tylko na tyle was stać trolle?

      PiSzcie porządnie bo do Jarka doniosę,.

      • 1 2

    • Albo 2 wieże jak Yaro Car

      • 2 2

  • Kaktus mi wyrośnie jak pisiory dadzą na to kasę. Ważniejsza kasa dla nierobów. (1)

    • 17 11

    • Pij lepsze alkohole

      • 0 0

  • To zasluga Pana Burmistrza Żukowa. (2)

    • 8 6

    • buahahahahahaa, buahahahahaha.

      ten pan tzw. burmistrz to może i ma zasługi, w sypnięciu pokruszonymi sedesami na polu.

      • 0 2

    • A czym sie zasluzyl ?Nie wie ilu ma mieszkancow w gminie.

      • 0 0

  • Czy można zmienić nazwę z Obwodnica Metropolitalna na Autrostrada Po Wioskach?

    Bardzo pięknie wspomoże ta szkodliwa inwestycja suburbanizację, powiększy ilość miejsc nia dających się skomunikować KM i jeszcze bardziej obniży standard życia w mieście. Dopiero poczujecie wolność na wjzadowkach do miasta :)

    • 14 11

  • Taaaa zobaczę uwierzę... wybory idą. (1)

    A co z Kaszubska ?? Wybory idą może ogłosicie ze na wiosnę rusza przetarg. Będzie na bogato...

    • 7 8

    • kaszubską juz budują.Bazy firm rozlokowane, trwają wyceny domów do wyburzenia, już ruszają

      • 4 0

  • Ordynarna pis-owska propaganda!

    Pomorze nie dostanie złamanego grosza od obecnej władzy! Środki zostały przesunięte na podkarpacie. Swoją drogą- PO nieco przespało swój- nasz czas, wiele pieniędzy odpłynęło z naszego regionu niepotrzebnie... Wybory niebawem, idź zagłosuj!

    • 17 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

BMG Goworowski to trójmiejski przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane