• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • Wy budujcie drogę,

    a nie bawcie sie w papiery

    • 1 0

  • jaka obwodnica, ekspresowa wylotówka na Kaszuby i tyle (4)

    i etap + obwodnica Zukowa. jak będą oba etapy skonczone to bedzie to obwodnica.

    nazwa metroplitarna poki co nie powinna byc uzywana, bo ta inwestycja w i etapie jest dla Gdynian i Kaszubow

    • 51 28

    • Pomorze to Kaszuby

      Przyjeżdżając za "chlebem" z zadu.pia powinieneś to wiedzieć

      • 2 0

    • Następny uczony, pewnie z pis (2)

      Uważasz że jak będzie skończona Obwodnica Metropolitalna to nie wesprze ona kierowców z Gdańska i Sopotu (dla nich powinna być płatna, jak dla mnie molo w Sopocie)? Jechałeś Południową Obwodnica Gdańska i włączałeś się w obwodnicę 3miasta? Straciłeś tam czas? Myślisz że jak zostanie puszczony ruch dwupasmowy prosto to nic się nie zmieni dla skręcających w obwodnicę 3miasta?

      • 17 5

      • Flavio d**il i tyle, (1)

        • 3 10

        • Słyszeliście kiedyś o teorii chaosu? Ruch motłoch skrzydeł może wywołać kataklizm na drugim końcu świata. Tak samo może być i tutaj.

          • 1 1

  • Beznadziejna mapka. Tak ciezmo zrobić dokładną? (1)

    • 11 3

    • Ciezmo

      Ciężko chyba

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Oby nigdy nie powstała (25)

    Polsce potrzebne są inwestycje w transport szynowy: kolej, tramwaje. Trujący i hałasujący transport samochodowy powinien być nękany podatkami i kodeksem ruchu drogowego. Ponadto budowa dróg niszczy krajobraz. Nie tylko przez zmianę krajobrazu w miejscu, gdzie powstaje droga, ale też przez niszczenie krajobrazu tam, gdzie powstają żwirownie - znikają piękne pagórki, zostaje księżycowy krajobraz.

    • 109 496

    • (12)

      Czy transport szynowy czerpie energię z powietrza? Chyba nie, gdzieś ja trzeba wyprodukować, więc dym z kominów nieunikniony. Poza tym pierwszy raz słyszę, żeby tramwaje i pociągi poruszały sie bezszelestnie. Hałasują bardziej niż samochody. Tyle w temacie.

      • 42 19

      • (7)

        a słyszałeś o Elektrowni wodnej lub wiatrowej? Pendolino potrafi być cichsze niż niejeden samochód

        • 15 14

        • A syszałęś o koniecznosci zrównoważenia sieci? (6)

          A słyszałeś o konieczności zrównoważenia sieci? Czyli o konieczności posiadania nie tylko wiatraków ale przy okazji elektrowni szybkiego startu (gazowych) lub na gorącym piecu (węglowych)? Czy słyszałeś o ekologach nieuniemożliwiających na 10000 sposobów budowę elektrowni wodnej na Wiśle? ( znasz inna dużą rzekę Polsce - poza Odrą - gdzie można postawić elektrownie o dużej mocy)? Zanim zaczniesz powtarzać frazesy z TVN doucz się trochę i pomyśl samodzielnie.

          • 20 8

          • (1)

            od elektrowni wodnej wolę panele i wiatraki

            • 5 5

            • Szczególnie w nocy i bez wiatru...

              Zrobimy sobie lampki olejowe i będziemy przyświecać sobie tłuszczem wielorybów...

              • 4 2

          • (1)

            Niestety post Czernobylowa radiofobia wstrzymała rozwój energetyki jądrowej. Gdyby nie to, dzisiaj mielibyśmy reaktory o 2-3 generacje nowsze - mniejsze, bezpieczniejsze, prostsze w użytkowaniu. Każde miasto by miało swoją siłownię w 100% czystą jeżeli chodzi o emisję. Nie wiem jak geotermia, ale elektrowni wodnej nie jesteś w stanie zbudować wszędzie, uwarunkowania geograficzne są nieubłagane. I tyle w temacie.

            • 6 0

            • Bo tak się kończą populistyczne próby trzymania wszystkim palca w tyłku zamiast rządzenia...

              • 2 0

          • (1)

            Ze wszystkim się zgadzam, ale co ma do tego TVN?

            • 23 3

            • zawsze musi być ktoś winny a jak mu podają informacje bez komentarza co ma o tym myśleć to się czuje zagubiony

              • 2 2

      • Teraz każdy ma samochód... (2)

        Pociąga jest w stanie zabrać nawet kilkaset osób, a samochód przeważnie prowadzi jedna osoba. Samochody to najbardziej trujący środek transportu.

        • 12 11

        • samochód to także najbardziej terenochłonny (przestrzeniożerny) środek transportu

          bez względu na to, czy jest napędzany tradycyjnym silnikiem spalinowym, czy ma napęd hybrydowy czy elektryczny, a nawet jak jest autonomiczny. Tylko wydajny system regionalnych połączeń kolejowych może nas uratować przed wchodzeniem w ślepą uliczkę niezrównoważonego rozwoju systemu transportowego Pomorza.

          • 2 6

        • Samochód zawsze prowadzi jedna osoba, a już wkrótce może nawet zero osób.

          • 5 1

      • Łoś!
        I tyle.

        • 4 3

    • (3)

      Boże, w jakich czasach ty żyjesz...
      Każda rodzina ma dwa samochody, bo i tak najszybciej się przemieszczasz, a pitolenie o komunikacji miejskiej to już po prostu kpina... w czasach studiów się dojeżdżało, kiedy każdy grosz, cytuje grosz, się liczył. Nie było stać na auto. A teraz? Tylko drogi, przedszkola, szkoły. Osiedli jest za dużo. Pracę każdy znajdzie.

      • 20 13

      • Chyba od Ciebie ze wsi do miasta najszybciej jest samochodem. Niektórych stać na mieszkanie w mieście i szybciej podjechać kawałek komunikacją miejską.

        • 4 4

      • Kogo cytujesz? Grosz. (1)

        Po jakich studiach jestes? :-)

        • 14 6

        • Ja na studiach miałem więcej pieniędzy jak teraz, ale nie zmienia to faktu, że transport publiczny to kpina.

          Są zawody gdzie samochód jest przymusem i np. Ja nie mam zamiaru z niego rezygnować, mam samochód na lpg, więc smrodu żadnego praktycznie nie ma.

          Żebym mógł wykonywać swoją pracę z wykorzystaniem transportu publicznego, realnie pracowalbym może że 3h dziennie... Więc współczuję podejścia, nie każdy pracuje w jednym miejscu bądź blisko domu. A przeprowadzać się przy dynamicznie zmiennych lokalizacjach pracy kest bez sensem.

          • 9 4

    • LPG jako wymog i znika problem smrodu i innych o ktorych piszesz (3)

      • 19 9

      • (1)

        Smog z rury wydechowej to znikł już z Euro5 tak naprawdę ale u nas jeżdżą 15-20 letnie strupy z wyciętymi filtrami, problemem jest smog z elementów eksploatacyjnych jak klocki hamulcowe, tarczy oraz opon które to wszytko unoszą w górę. LPG natomiast nie eliminuje problemu NOx

        • 5 0

        • i tego elektryki nawet nie ogarną

          zamiast się bez końca czepiać motoryzacji, która paradoksalnie ma niewielki wpływ zarówno na smog jak i CO2 może warto by się skupić na innych czynnikach. Owszem, wyżynanie filtrów w dizlach powinno być z całą stanowczością ścigane i egzekwowane i da się to ogarnąć technologicznie bez problemu. Jestem ponadto przekonany, że eliminacja kopciuchów załatwiłaby problem smogu od ręki

          • 4 2

      • Tego nigdy nie wprowadza, bo za duże marże państwa są na paliwach.

        • 9 1

    • Co za łosie minsują z trzeciego mentalnie i intelektualnie świata.

      • 3 4

    • Dokladnie! (1)

      Przecież To obwodnica obwodnicy. Zakorkuje się i tak, a te 2 mld można na coś bardziej potrzebnego widać

      • 15 34

      • Tak np. 100+

        • 6 2

    • co,za biedny na seicento jesteś? czy kalectwo na drodze,bez prawka? Pewnie jedno i drugie...

      • 23 17

  • Metropolitalna tz. (2)

    Chwaszczyno, Żukowo, Gdańsk

    • 86 9

    • tak

      to ostatnie drukwanymi !! na reszte robie siku =]

      • 1 0

    • kilkanaście lat trwa zabawa w realizację, to jest chore, patrząc na obłożenie aut na tych drogach i ile przynoszą haj$u do skarbca państwa

      • 7 0

  • Czas najwyższy odciążyć drogi w mieście. Jest na to prosty sposób (6)

    SKM pod ziemię, zamiast torów zrobić czteropasmówkę.

    • 50 16

    • za co? (2)

      • 5 0

      • (1)

        ...za abonament... placisz xxxzł miesiecznie i wjezdzasz... ilu bylo by chetnych by bez korkow przejechac przez 3city... Oczywiscie pomiar odcinkow dla szybkich i wscieklych tez by byl... ;]

        • 2 0

        • A krajobraz jaki piękny. Wszystko po to, żeby sobie jeździć samochodami z wioski do miasta.

          • 0 0

    • Drogi pod ziemię, a na wierzchu miasto dla ludzi.

      • 1 1

    • taniej estakada nad torami (1)

      • 1 4

      • Zjazdy, podjazdy. Bez sensu

        • 3 0

  • 2mld za niepotrzebną drogę? (1)

    co ona niby ma zmienic?

    • 19 26

    • Jak to co?

      Ja będę miał lepszy dojazd z Kaszub do Gdańska do roboty;) wypas

      • 3 0

  • A tego znaczka "Trójmiasto.tv" nie można umiejscowić w innym rogu. Zasłania napisy.

    • 5 0

  • Układ w sumie mało logiczny. (4)

    Optymalne rozwiązanie w mojej opinii byłoby takie: przedłużenie obwodnicy trójmiasta co najmniej do Lęborka, Słupska lub do granicy z Niemcami a nie wbijanie jej w Chylonii gdzie Rumia, Reda blokują przejazd. Poszerzenie obwodnicy do 3 pasów w obie strony na całym odcinku. Takie rozwiązanie odciążyłoby ruch z A1 na Szczecin który idzie przez Gdynię, Rumię, Redę i Wejherowo. Oczywiście należałoby też poprawić sieć dróg lokalnych i ich połączenia z obwodnicą, która byłaby naturalnym przedłużeniem A1. Ale to tylko moje przemyślenia.

    • 25 13

    • Za to odpowiada trasa kaszubska.

      • 0 0

    • a slyszałes o S6 geniuszu czy Ci TVN mózg już całkowicie wypleniło?

      • 0 6

    • no przecież z Chwaszczyna wjedziesz na Trasę Kaszubską i prosto na Lębork.

      • 4 1

    • Dobry postulat

      I już realizowany. Trasa kaszubska i dalsze odcinki s6 to przecież przedłużenie obwodnicy 3miasta. Powoli przechdzą z fazy planów do realizacji

      • 9 2

  • Wizja przyszłości ...

    W rządzie nie ma ciśnienia na rozwój infrastruktury drogowej wokół Trójmiasta. Z wielu powodów, trójmiasto to matecznik opozycji a kasę kieruje się tam gdzie jest wierny elektorat. Nikomu w Warszawie nie zależy na zamożnym trójmieście i prężnie działającym sektorze portowym - dlaczego mamy robić (małą, ale jednak) konkurencję Niemcom? Droga czerwona, Via Maris i metropolitalna nie powstaną, tak samo nie będzie 3 pasów na OT. Jak sytuacja drogowa zrobi się naprawdę beznadziejna to w szybkiej nocnej specustawie przegłosują płatny wjazd do miast i bramki na drogach klasy "s" - OT będzie pierwsza i ruch się zmniejszy bez rozbudowy.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jimny to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane