• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnia prosta przed przetargiem na budowę Obwodnicy Metropolitalnej

Maciej Korolczuk
7 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Według pierwotnych planów kierowcy pojadą Obwodnicą Metropolitalną w 2023 r.

Ministerstwo Infrastruktury uzyskało wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego, a pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i przekazany do Eurostatu - to ostatnie formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Czy OMT odciąży główne trasy w Trójmieście i przede wszystkim obecną obwodnicę?

Wczesną wiosną minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zapowiedział, że jeszcze przed wakacjami resort ogłosi długo wyczekiwany przetarg na budowę Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta (OMT).

Gdy w czerwcu wróciliśmy do tematu, Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury tłumaczył, że dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu w formule partnerstwa publiczno-prywatnego wciąż jest w opracowaniu. Mimo pozytywnej opinii Głównego Urzędu Statystycznego z postępowaniem trzeba się jednak wstrzymać do właściwej kwalifikacji projektu przez Eurostat.

A tej w czerwcu jeszcze nie było.

Wakacje minęły i w temacie OMT coś drgnęło.

Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł. Budowa OMT ma zostać podzielona na dwa etapy. Szacuje się, że inwestycja pochłonie ok. 2 mld zł.
- W wyniku konsultacji uzyskano wstępną opinię Głównego Urzędu Statystycznego wskazującą, że proponowane warunki realizacji inwestycji nie powodują konieczności automatycznego jej ujęcia w bilansie sektora instytucji rządowych i samorządowych. Pakiet wymaganych dokumentów został przetłumaczony na język angielski i w ubiegłym tygodniu przekazany przez GUS do Eurostatu. Uzyskanie pozytywnej opinii Eurostatu warunkuje prowadzenie dalszych prac, w tym ogłoszenie przetargu - zapowiada rzecznik ministerstwa.
Zielone światło od Eurostatu to jedna z ostatnich formalności przed ogłoszeniem przetargu na budowę drogi, która ma powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Chodzi o to, by budowa została sfinansowana przez prywatnego partnera, którego państwo "spłaci" w ciągu kilkudziesięciu lat.

Co ciekawe, to niejedyna planowana trasa ekspresowa w kraju, która ma powstać w modelu PPP. Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął w 2018 roku decyzję, że oprócz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej w tej samej formule mają powstać trzy inne odcinki dróg ekspresowych: S6 Koszalin - DK 6 (Bożepole Wielkie), S6 Zachodnia Obwodnica Szczecina i S10 Bydgoszcz - Toruń.

Obwodnica Metropolitalna jest najbliżej realizacji, bo tylko ona posiada opracowany i gotowy nowy wzór umowy PPP.

Według pierwotnych planów budowa 33-kilometrowej ekspresówki ma zakończyć się w 2023 roku. Koszt realizacji szacowany jest na ok. 2,1 mld zł.

Opinie (248) ponad 10 zablokowanych

  • Pkm do koscierzyny z Gdyni!

    To najważniejszy priorytet obecnie. Korki gigantyczne , firm powstaje w tym kierunku coraz więcej , a połączeń prawie wcale

    • 6 0

  • Czy nie lepiej zrobić po prostu obwodnicę dla Żukowa i Chwaszczyna?

    Taniej, szybciej,...

    • 4 3

  • Chyba wybory ida

    • 0 1

  • Skad rzad wezmie na to kase? Zus w gore? Podwyzka vatu na kolejne grupy produktow?

    • 2 2

  • 3 pasy

    Dobrze ze zostawiliscie miejsce na trzeci pas. Myślę że już po 5 latach ta obwodnica też już będzie przeciążona i będziemy się zastanawiać nad rozbudową tegoż trzeciego pasa.

    • 1 2

  • Większość opinii jest głupia (1)

    Piszecie tylko o Gdańsku i o jej wpływie na obwodnicę. Ta droga nie jest ani dla Gdańska, ani alternatywą dla obwodnicy tylko dla regionu. Rozładuje Chwaszczyno, Żukowo. Ale wg was oczywiście tym mieszkańcom nic się nie należy bo to nie gdańszczanie. Tylko że Gdańsk to nie pępek swiata to jasnej ciasnej!

    • 11 5

    • Rano korki są z Żukowa do Gdańska a po południu w przeciwnym kierunku :>

      Nie odwrotnie.

      • 4 0

  • (1)

    Będzie lepiej wyłącznie wtedy, gdy cały ruch ciężarówek przekierują z obwodnicy na metropolitalną. Czyli na obwodnicy będzie zakaz ruchu ciężarówek.

    • 3 1

    • Co to zmieni?

      • 0 1

  • A Gdańk liczył na Niemiecką kasę.

    • 4 2

  • Budować jak najszybciej

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    to nieuniknione (6)

    Obecna obwodnica już de facto nią nie jest. Ruch tranzytowy jest obecnie w mniejszości, większość pojazdów się przemieszcza w obrębie tej samej metropolii, a po obu stronach drogi już jest miasto. To jest normalne zresztą - miasto się rozrosło, 40 lat to szmat czasu, trudno, żeby planiści w owych czasach spodziewali się, że miasto się rozleje tak bardzo. Dlatego jedyną opcją jest budowa nowej drogi o charakterze tranzytowym a istniejącą obwodnicę potraktować jak normalną drogę miejską, wprowadzić ograniczenie do 80 km, zamontować pomiar odcinkowy i problem z głowy.

    • 45 30

    • 80km? skoro jest to ekspresowka to na jakiego grzyba 80km?! i odcinkowy pomiar - głupek do kwadratu (1)

      • 7 9

      • bo de facto to nie jest ekspresówka

        Droga, gdzie natężenie ruchu jest tak wysokie, że nie ma możliwości, aby się bezpiecznie poruszać z prędkością normatywną dla dróg ekspresowych, już nią nie jest.

        To proste, głąbie. Bezpiecznym odstępem, który zapewnia, że w przypadku nagłego hamowania pojazdu poprzedzającego jesteśmy w stanie się zatrzymać bez kolizji jest połowa aktualnej prędkości wyrażona w metrach. Dla mniej rozgarniętych - jak jedziemy 120 km/h, to powinniśmy jechać 60 metrów za pojazdem z przodu. Jak pojedziesz z odstępem 20 m. u Niemca na autostradzie to dostaniesz mandat. Mamy dwa pasy na obwodnicy, a nie 4 i tyle pojazdów, że nie ma możliwości, żeby zachować bezpieczny odstęp przy dozwolonej 120 km/h, więc albo dodajemy dodatkowe pasy ruchu, albo obniżamy dozwoloną prędkość. U Niemca to działa - w strefach, gdzie natężenie ruchu jest większe, dozwolona prędkość jest mniejsza z automatu, dodatkowo ograniczenie może być uruchomione na wyznaczonych odcinkach i pas awaryjny może być uruchomiony czasowo. Na naszej obwodnicy, takiej infrastruktury niestety nie ma...

        • 11 4

    • (2)

      Problemem istniejącej obwodnicy nie jest niedostosowanie do prędkości 100 czy 120 km/h lecz zbyt duże natężenie ruchu. Jaki miałby być cel kolejnych ograniczeń?

      • 3 0

      • Bezpieczeństwo (1)

        Na polskich drogach panuje brawura i chamstwo, brak kultury. Środkiem wychowawczym i edukacyjnym jedynym jest eliminacja zagrożeń przez surowe kary i ograniczenia.

        • 1 3

        • Rowerzysta???

          • 0 0

    • Nieuniknione to są śmierć i podatki.

      Reszta to tylko kwestia priorytetów.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza:

 

Najczęściej czytane