• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Paliwo z gniazdka. Elektryczne auta na ulicach Trójmiasta

Marzena Klimowicz-Sikorska
11 maja 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Bez sprzęgła - jak w automacie. Tak się jeździ elektrycznymi autami.



Moda na elektryczne samochody dotarła do Trójmiasta. Na razie na taki eksperyment odważyła się firma Energa, która w dziewięciu nowych fiatach panda zainstalowała napęd elektryczny. Efekt? Tańsza eksploatacja służbowych aut, cichsza i ekologiczna jazda, a także możliwość "ładowania" samochodów w tym samym gniazdku, co służbowe komórki.



Czy przesiadł(a)byś się na samochód elektryczny?

Gdy cena paliwa przekroczyła psychologiczną barierę 5 zł za litr, wielu kierowców zapewne poważnie zastanowiło się nad porzuceniem samochodu na rzecz komunikacji miejskiej albo przynajmniej ekologicznego i taniego roweru. Zamiast rezygnować z przyjemności jazdy (przerywanej staniem w korkach), można pomyśleć nad przerobieniem swojego auta na... elektryczne.

Na taki krok zdecydowała się jak na razie firma Energa, która po zakupie dziewięciu służbowych samochodów marki fiat panda wymieniła im napęd ze spalinowego na elektryczny. Według szacunków ta inwestycja ma się zwrócić już po siedmiu latach, bo koszt przejechania 150 km to niecałe 5 zł.

W miejsce silnika spalinowego zamontowaliśmy silnik prądu zmiennego wraz z baterią akumulatorów 32 ogniwa (do pełna ładują się ok. 8 godz.), sterownikiem, ładowarką i system zarządzania bateriami. Silnik w całości jest konstrukcji polskiej, jednak niektóre z podzespołów były wykonane poza granicami kraju - mówi dr Andrzej Łebkowski z Akademii Morskiej w Gdyni i firmy Green Convert, konstruktor silników elektrycznych.- Każde z ogniw kontrolowane jest przez mikroprocesor, te są połączone w sieci, co umożliwia stały monitoring parametrów i eksponowanie ich na desce rozdzielczej.

A ta rzeczywiście wygląda nieco inaczej. Zamiast obrotomierza, ikonek z temperaturą oleju i wielu innych w centralnym miejscu znajduje się prędkościomierz, a tuż obok - stan naładowania baterii. - Dzięki nisko umieszczonemu środkowi ciężkości ma bardzo dobre własności trakcyjne. I nie odczuwa się tak dużych prędkości nawet w takich autach, jak fiat panda - dodaje konstruktor.

Jak się jeździ takim samochodem? Zdecydowanie ciszej. Dobra informacja dla wszystkich tych, którzy mają problemy ze zmianą biegów - w takim aucie można ruszyć nawet z "trójki", a silnik i tak nam nie zgaśnie. Co ważniejsze, w ogóle nie emituje substancji szkodliwych, a do tego można go ładować, podłączając do domowego gniazdka elektrycznego 230 V.

Taki samochód ma jednak pewne minusy. Pierwszy to przede wszystkim cena. Same baterie do napędu elektrycznego to koszt ok. 30 tys. zł. Drugi, to wciąż mała liczba stacji zasilających. - Docelowo punktów ładowania takich samochodów ma powstać w całej Polsce ok. 330. Dziś jest ich ok. 60 - mówi Łebkowski.

Dlaczego Energa zdecydowała się na przerobienie służbowych samochodów? - Ekologiczne i ekonomiczne auta, choć na razie traktowane w Polsce jako ciekawostka, już wkrótce będą cieszyły się zainteresowaniem wielu odbiorców. Dla naszej firmy, odpowiedzialnej za infrastrukturę energetyczną, oznacza to konieczność przygotowania się na nowe wyzwania, związane choćby z przyłączaniem do sieci stacji ładowania aut, które w przyszłości mogą też stać się... dostawcami niezużytej przez nie energii - mówi Rafał Czyżewski, wiceprezes Energi-Operator. - Już dziś we współpracy z krajowymi i międzynarodowymi ośrodkami naukowo-badawczymi poszukujemy najlepszych rozwiązań technicznych, aby sprawnie odpowiedzieć na przyszłe potrzeby klientów.

Na razie po Trójmieście będą jeździć dwa samochody elektryczne z logo Energi, reszta trafi do pozostałych oddziałów firmy. W przyszłym roku niewykluczone, że dokupionych zostanie jeszcze sto takich aut.

Miejsca

  • Energa Gdańsk, al. Grunwaldzka 472

Opinie (138) ponad 10 zablokowanych

  • polska zazdrosc wychodzi na tym forum jak malo gdzie

    kupili fajne auta a wy zazdroscicie i narzekacie. wezcie sie lepiej do roboty a nie marudzcie!!!

    • 4 2

  • fakt, że nie opłacalne ale..

    Oczywiste jest, że jak wchodzi coś nowego to przeważnie nie jest to opłacalne. Natomiast jeśli dzięki, między innymi takim firmom jak energa pojazdy takie staną się stosunkowo powszechne, to na pewno koszty obsługi, ceny aku itd itp spadną.
    .
    Dodatkowo z tego co zrozumiałem to kupili zwykłe pandy i przerobili je - czyli zapłacili za auto spalinowe i zapłacili za jego przerobienie. Wyprodukowanie auta elektrycznego na pewno będzie DUŻO TAŃSZE niż przeróbka.

    • 4 1

  • Na prawdę fajne (2)

    Czy to auto da się ładowac w trasię z gniazdka od zapalniczki??
    Tak czy inaczej Pani Marzena jest śliczna

    • 64 11

    • PERPETUM MOBILE do GOLEMA (1)

      Oczywiscie ze mozna je ładowac z gniazdka zapalniczki.
      TO banalnie poste ... działa na zasadzie KRS w F1(podobnie) Dac .. rozbudowane dynamo w kazdym kole, dajace energie ładowania podczas jazdy.
      Opór byłby mały ładowanie tez niezaduze, ale zwsze przedłuzyło by zasieg.
      Dlaczego nierobia tego??
      Perpetum Mobile niemoze zaistniec.. zniszczyło by rynek!!!
      Juz kiedys cos takiego zrobiłem. taki pojazd

      • 6 2

      • Gratuluje

        • 3 0

  • Najwazniejsza firma na swiecie ktora zmieni swiat

    Samochody na prad, ze zmiennymi bateriami w ciagu minuty.

    • 1 3

  • Firma Better World z Izraela wymyslila jeszcze lepsze rozwiazanie. (1)

    Baterie sa pod samochodem i w 2 minuty mozna je podmienic automatycznie w stacji wymiany.

    • 2 3

    • "Better Place" to prawidlowa nazwa.

      sorry

      • 0 0

  • "...Według szacunków ta inwestycja ma się zwrócić już po siedmiu latach..."

    to super inwestycja ;-)
    tylko, ze czas życia produktu marki "służbowy Fiat Panda" to max 5 lat
    a 7mio letnia elektryczna Panda będzie oryginalnym eksponatem na złomowisku

    jak łatwo się wydaje nie swoje pieniądze

    • 4 3

  • Marzena ogladam Cie z zapartym tchem

    gdzie mozna Cie ogladac na zywo?

    • 8 1

  • Marzenka! ;*

    • 6 1

  • Prąd to najdroższa forma napędu!

    Ja wraz z Moim dziadkiem konstruujemy pojazd o napędzie metanu:) Głównym paliwem(zródłem) będzie grochówka,fasolka:) We fotelu będzie takie podłączenie odbytnicze:) Narazie jedyna wada to niesamowity smród..może dziadek się już rozkłada..

    • 7 4

  • "Według szacunków ta inwestycja ma się zwrócić już po siedmiu latach"

    Skoro służbowe auto, robiące po multum kilometrów miesięcznie ma się zwrócić po siedmiu latach, to ile się będzie zwracała prywatnemu uczestnikowi? 14 lat? Tyle to nawet Pandy nie będą jeździły (z całym szacunkiem dla tego w gruncie rzeczy, bardzo dobrego miejskiego autka)

    Poza tym, żarty żartami: bateria za 30 tys.? Pandę w benzynie da się za tyle dostać! Za 30 tys. to przy obecnych cenach można kupić też 5770 litrów benzyny, czyli 72-82 tys. kilometrów! A tą baterię co ile trzeba wymieniać?

    Akurat Energa ma powody, żeby promować ten typ napędu, ale to nie znaczy, że dla innych użytkowników taka zmiana jest korzystna...

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?

 

Najczęściej czytane