• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Parking "na zakładkę" sposobem na brak miejsc postojowych

Maciej Naskręt
14 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci

Miejsc postojowych na parkingach w centrach miast jest jak na lekarstwo. Przekonuje się o tym każdego dnia kilkadziesiąt tysięcy kierowców z Trójmiasta. Czy sytuacja poprawiłaby się, gdybyśmy częściej projektowali parkingi, na których auta tworzyłyby suwak?



By znaleźć płatne miejsce w centrum Gdańska, Gdyni i Sopotu należy szukać często nawet 20 minut. Sytuacja staje się też nieznośna na parkingach w centrach handlowych - szczególnie przed świętami. Nie wszędzie można dojechać na czas komunikacją miejską, a gdy cenne sekundy są na wagę złota, przez myśl nam nie przechodzi by z niej skorzystać i wybieramy samochód.

W Trójmieście na rychłą budowę parkingów w centrach miast i przy obiektach handlowych nie ma szans. Gdańsk od wielu lat zapowiada budowę podziemnych parkingów wokół Głównego Miasta. W Gdyni natomiast, gdy pojawia się teren, który można zaadaptować na miejski parking okazuje się, że jest on w rękach wojska i tylko nieliczni mundurowi mogą tam stawiać auta. W Sopocie z kolei w trakcie sezonu miejsca postojowe są na wagę złota. Kierowcy, którzy wybierają się na molo, auta muszą stawiać na ulicach powyżej al. Niepodległości.

Trójmiejskie parkingi zostały zaprojektowane tak, by samochody mogły stawać głównie prostopadle. Rzadziej kierujący pojazdami parkują samochody ukosem do krawędzi jezdni lub parkingu. Bardzo rzadko zdarza się, że auta stawiane są równolegle, a jeśli już tak są parkowane to zazwyczaj odbywa się na ulicy.

Amerykańscy inżynierowie ruchu uważają, że nie są to optymalne rozwiązania w mieście. Przekonują, że ze standardowych parkingów, czyli tych, gdzie kierowcy parkują prostopadle, można wysupłać nawet 15 proc. więcej miejsc postojowych. Co proponują? Parkowanie na suwak.

Czy parkingi z autami stawianymi na suwak sprawdziłyby się w Trójmieście?

Pomysł polega na tym, że kierowcy samochodów ustawionych na parkingu na tzw. zakładkę potrzebują mniej przestrzeni, by wycofać się pojazdem z miejsca postojowego. Wystarczy ok. 3 metry między rzędami samochodów, by bezpiecznie opuścić miejsce. Parking staje się bardziej pojemny. W przypadku parkowania prostopadłego, jeśli mamy duże auto potrzebne jest nawet pięć metrów wolnej przestrzeni między rzędami pojazdów. Przykładem tego są chociażby parkingi: na Targu Węglowym, czy wszystkich centrów handlowych zlokalizowanych przy Obwodnicy Trójmiasta.

Rozwiązanie proponowane przez Amerykanów coraz częściej stosowane jest na całym świecie. Kilka lat temu parking na zakładkę pojawił się w Sofii, czyli stolicy Bułgarii. Może trzeba przeprowadzić eksperyment w Trójmieście?

Zaletą tego rozwiązania jest duże zagęszczenie pojazdów, o wiele większe niż w przypadku parkingów, na których auta stawiane są prostopadle. Uzyskane miejsce można wykorzystać m.in. na dalsze miejsca postojowe, zatokę autobusową, postój taxi, czy też przestrzeń dla pieszych.

Jakie są wady parkowania na zamek? Niestety wielu kierowców często zapomina się i swoje pojazdy stawia zbyt blisko innego auta. W efekcie kierowca sąsiedniego samochodu może nie otworzyć drzwi. Ponadto wystarczy, by jeden kierowca stanął autem prostopadle - pomylił się - i miejsce straci kolejnych trzech kierowców, bowiem niefrasobliwy kierowca zajmie, niesłusznie, cztery miejsca.

Opinie (140) 2 zablokowane

  • parkingi w rękach wojska ???

    Pan ma jakąś fobię Panie Naskręt !!!

    • 1 0

  • To jest właśnie ustawienie na suwak, tylko że jest to tzw. "suwak naprzemienny/alternatywny" (ang. alternate slider) czyli co drugi pas jest wjazdowy na przemian z wyjazdowym, a zagęszczenie to samo.

    • 0 0

  • na jaka zakładke??

    nauczcie sie jezdzic po prostej a nie wymagacie od gamoni nie znajacych perzepisow zeby skrecali i parkowali jeden obok drugiego

    • 3 0

  • parkowanie (1)

    Na chodnikach osiedlowych powinny zostac zamontowane slupki ktore uniemozliwią parkowanie na chodnkach. Np. na ul. Sląskiej kolo kosciola 'okrąglaka" nie mozna przejsc chodnikiem zwlaszcza jak sie idzie z wózkiem dzieciecym trzeba zejsc na ulicę zeby przejsc dalej. Straży miejskiej to ja od lat tam nie widziałam.

    • 2 0

    • Masz komórkę? To zadzwoń i przyjadą

      • 0 0

  • Ale w Polsce są takie parkingi, nawet w Trójmiescie np przy Selgrosie w Gdańsku-Osowej

    • 1 0

  • A o parkingach przy nowych inwestycjach do nikt nie myśli. (1)

    Krew mnie zalewa. Gdańsk wybudował piękne inkubatory przedsiębiorczości na przymorzu. Wszystko było by świetnie gdyby przewidzieli także PARKINGI. Oczywiście są podziemne, płatne - dla śmietanki. A reszta niech się martwi nalotami straży wiejskiej.

    • 2 1

    • gdyby każda nowa inwestycja miała zabezpieczyć

      liczbę miejsc postojowych odpowiadającą chociażby 80% zapotrzebowania użytkowników nie mielibyśmy nic innego wokół tylko parkingi. Bzdura. A parking podziemny w Starterze ma sporo wolnych miejsc ale kierowcy o ile stać ich na auto to już nie na parking hehe. Możesz wykupić miejsce postojowe, bardzo proszę. Są jeszcze wolne. Wcale nie dla elity.

      • 0 0

  • inne sposoby na oszczędnośc miejsca

    Wystarczy parkować samochody "drzwi w drzwi" pasażera zostawiając tylko miejsce na otwarcie drzwi kierowcy. Ale znakomita większość kierowców nie potrafi jeździć do tyłu, a tym bardziej parkować.

    • 1 0

  • parkinkgi pietrowe

    niech zaczna budowc

    • 2 0

  • A "GD", "GA" to niby co???

    A GD, GA itp. to niby co? Mistrzowie i królowie ulicy??? Jestem kierowcą z Poznania i większego chamstwa i aroganckiego zachowania nie widziałem, jakie to widać na co dzień u kierowców Gdańskich i nie tylko. Jeżdżę po tej dużej wiejskiej- trójmiejskiej aglomeracji od 3 lat i nie mogę wyjść z podziwu. Nie ma co się dziwić że są tu korki jaki są, jak brak Wam kultury. I nie oceniaj Baranie jeden kierowców po rejestracji. Osobiście znam ludzi mniej lub bardziej wysoko postawionych którzy jeżdżą na GKA itp. a są rodowitymi gdańszczanami. Więc pomyśl Baranie jeden zanim osądzisz, bo to właśnie może być właśnie rodowity kaszub-gdańszczanin jak i Ty. Ale niestety Wy tak macie trójmiejskie wieśniaki, jesteś zadufani i zakompleksieni, aroganccy i brak Wam kultury!!!

    • 4 9

  • wystarczy ze kierowcy naucza sie parkowac w liniach

    a nie stawiac auto na dwoch miejscach

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane