• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia szuka inwestora do budowy parkingów kubaturowych

Patryk Szczerba
22 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kto zbuduje parkingi kubaturowe w Gdyni?
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową
  • Parking przy ul. Kieleckiej ma powstać w połączeniu z pętlą autobusową

Gdynia planuje zbudować dwa kilkupiętrowe parkingi przy ul. LotnikówMapkaKieleckiejMapka. Władze miasta zapraszają do współpracy firmy, bo inwestycja miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Piętrowe parkingi miałyby powstać do końca 2024 roku.



Jak oceniasz plany budowy parkingów przesiadkowych w proponowanych lokalizacjach?

W obydwu lokalizacjach znajdują się pętle ZKM oraz parkingi, które są zdecydowanie za małe, stąd pomysł na realizację piętrowych obiektów.

Dzięki nim kierowcy nie musieliby wjeżdżać do centrum miasta, tylko przesiadaliby się na SKM, transport miejski lub korzystali z hulajnóg elektrycznych czy np. roweru MEVO, który ma wrócić w wersji 2.0.

Gdynia opublikowała memorandum informacyjne wraz z ankietą, które jest opisem przedsięwzięcia i ma być początkiem wstępnych konsultacji z firmami zainteresowanymi inwestycją.

Planowany parking przy ul. LotnikówMapka



W przypadku ul. Lotników funkcjonujący parking przy przystanku SKM Gdynia-Redłowo może pomieścić ok. 60 samochodów. Władze miasta zdają sobie sprawę z tego, że ta liczba jest niewystarczająca.

  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
  • Parking przy ul. Lotników miałby powstać w miejscu, gdzie znajduje się pętla i niewielki przesiadkowy parking.
- Obserwacja sąsiednich ulic i działek wokół, szczególnie od strony południowej, wskazuje na zdecydowanie większy popyt. Jest to kluczowy punkt przesiadkowy dla osób z górnych tarasów Gdyni, które kontynuują swoją podróż SKM, zarówno w stronę centrum Gdyni, jak Sopotu oraz Gdańska - można przeczytać w opublikowanym przez Gdynię memorandum.
Wariant rozbudowy parkingu przy pętli zakłada budowę 6-kondygnacyjnego parkingu otwartego (parter i 5 poziomów) na części działki obecnego parkingu. Miałby zająć blisko 0,8 ha.

Liczba miejsc parkingowych zwiększyłaby się do 462.

Planowany parking przy ul. KieleckiejMapka



Obecnie przy ul. Kieleckiej funkcjonuje parking na ok. 70 pojazdów. Do 1 lipca chętnie korzystali z niego pracownicy dojeżdżający do centrum oraz osoby kontynuujące swoją podróż SKM. Od tego dnia, w związku z rozszerzeniem stref parkowania, jest płatny, więc od poniedziałku do piątku, kiedy trzeba płacić za postój, praktycznie opustoszał.

Parkingi w Trójmieście


Tutaj, tak jak w Redłowie, urzędnicy planują połączyć istniejącą pętlę ZKM z kubaturowym parkingiem.

- Wzorem innych europejskich miast pętlę autobusową można połączyć z wielopoziomowym parkingiem dla pojazdów i zbudować taki budynek, który konstrukcyjnie wpisze się w krajobraz miasta - argumentują w memorandum.
Na poziomie 0 funkcjonowałaby pętla ZKM z zapleczem, a na poziomach 1-3 (ew. 4) parking na ok. 300, a przy budowie czwartej kondygnacji nawet 378 pojazdów.

Parking zająłby 0,6 ha, a jego budowa wymagałaby zmiany planu miejscowego.

Realizacja w formule partnerstwa publiczno-prywatnego



Projekt ma zostać zrealizowany w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Gdynia chce udostępnić lub przekazać działkę pod realizację inwestycji.

Zadania prywatnego podmiotu:

  • wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych,
  • zapewnienie finansowania przygotowania całości dokumentacji oraz wykonania robót budowlanych,
  • utrzymanie oraz zarządzanie i świadczenie usług w powstałych obiektach.

- Partner prywatny będzie utrzymywał efekt rzeczowy przedsięwzięcia i zarządzał nim
w okresie nie krótszym niż 15 i nie dłuższym niż 30 lat od daty jego wybudowania. Okres zarządzania zostanie ustalony w ramach dialogu konkurencyjnego - podają urzędnicy w memorandum.

Według wstępnego harmonogramu w I kwartale 2023 r. mogłaby zostać podpisana umowa z partnerem. Jeśli tak by się stało, w IV kwartale 2024 r. parkingi powinny być gotowe.

Wcześniejsze pomysły na parking kubaturowy



Społecznicy z Miasta Wspólnego przypominają z kolei, że podobne rozwiązania proponowali przed laty, ale wtedy zostały odrzucone. Co ważne, przez ten czas pojawił się pomysł związany z budową parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym.

Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking. Tak ma wyglądać park Centralny po zakończeniu wszystkich etapów budowy. Pod ziemią znajdzie się parking.
Przypomnijmy, że w ramach trzeciego etapu budowy parku Centralnego ma również powstać parking podziemny na 270 samochodów.

Parking będzie jednak prawdopodobnie płatny. Niewykluczone, że na tych samych zasadach co miejsca przy Centrum Filmowym, bo podobnie jak tam zarządzaniem obiektem zajmie się Agencja Rozwoju Gdyni.

- Istotny jest kontekst - 4 lata temu pokazywaliśmy, łącznie z gotową koncepcją, jak mógłby wyglądać parking kubaturowy nad węzłem Franciszki Cegielskiej, ale mówiliśmy o nim jako inwestycji zamiast planowanego parkingu podziemnego pod parkiem Centralnym - znacznie droższego dla gdyńskiego podatnika i też ograniczającego "funkcję parkową" parku (płyta podziemnego garażu ogranicza możliwość sadzenia drzew, ogranicza też wsiąkanie wody, tworząc dość grząski grunt). Obecnie część prywatna parkingu pod parkiem jest w części gotowa, miasto szykuje się do realizacji swojej - podkreśla Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat. Propozycja społeczników z Miasta Wspólnego parkingu kubaturowego przy ul. Kieleckiej sprzed 4 lat.
Według niego parkingi obecnie nie mają szans powstać z prywatnych pieniędzy.

- Są za małe, nie dają gwarancji zarobku przy obecnych stawkach w SPP i przy bliskości tańszej alternatywy. Jedyni potencjalni inwestorzy to deweloperzy realizujący duże inwestycje w pobliżu - na Kieleckiej i na Przemyskiej, i tu też z zastrzeżeniem, że mogliby wykupić część miejsc, zamiast budować bardzo kosztowne parkingi podziemne pod swoimi inwestycjami. Tyle że wtedy nie byłyby to miejsca publiczne - wskazuje Piesiewicz.

Sytuacja z parkingami kubaturowymi w Gdańsku



Kilka parkingów kubaturowych istnieje w Gdańsku. Ostatni z nich otwarty został 6 września przy Urzędzie Marszałkowskim i Wojewódzkim. Powstał w ramach budowy wiaduktu Biskupia Górka. Na razie jest darmowy i cieszy się sporym zainteresowaniem.

Ostatnio władze miasta wycofały się z forsowania budowy kolejnego parkingu kubaturowego w centrum miasta - przy ul. 3 MajaMapka.

Gdańsk rezygnuje z budowy parkingu kubaturowego na 3 Maja



Pomysł ten od samego początku budził kontrowersje pod względem sensowności realizacji kosztownej inwestycji w sytuacji, gdy w sąsiedztwie istnieją już miejskie grunty przeznaczone na taką samą funkcję.

Od kilkunastu lat zapowiadana jest też budowa podziemnych parkingów w centrum Gdańska. Mimo że pojawił się inwestor, to wciąż nie wiadomo, czy i kiedy takie obiekty powstaną.

Konserwator zmienia decyzję ws. wycinki drzew dla parkingu kubaturowego



Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Opinie (295) ponad 10 zablokowanych

  • nie opłaca się zostawiać samochodu na takim parkingu i jechac do pracy i płacić przez wiele godzin za parkowanie kupę kasy.

    • 2 1

  • (1)

    Co za chora rywalizacja z Gdańskiem? Gdańsk ma wielowiekowe tradycje, jest miastem wojewódzkim, ma dwa razy więcej mieszkańców i ponad dwa razy większy budżet. Stąd miliard długu przy czterech inaczej wygląda niż przy dwóch w Gdyni.

    • 1 4

    • tradycjami to sie nie najesz

      Z wojewodztwa to wynikaja jedynie siuchty z marszalkiem, dochody od kolegow sie uciely a "wlasne" przejmuje Skarb Panstwa.
      Wiec moze budzet 2x wiekszy ale przy tym 4x wiekszy dlug, to marnie wyglada...
      Jesli chodzi o jakas rywalizacje, to robotniczy i zniszczony Gdansk caly powojenny okres zazdrosnie spogladal na polnoc, na mlodsza i ladniejsza siostre. Teraz moze odreagowac kompleksy, po serii niepowodzen i dzieki wyjatkowo nieudolnej ekipie zarzadu miasta...

      • 1 0

  • W końcu! (1)

    Parkingi wielopoziomowe wokół centrum Gdyni są niezbędne

    • 7 1

    • wokol Gdyni

      Ale nie wokol centrum Gdyni...

      • 1 0

  • A co z podziemnym parkingiem obok biurowca Boczka? (1)

    Może, lepiej skończyć to co się zaplanowało, a nie zaczynać-planować nowe.

    • 7 0

    • miasto zbiera się do budowy

      ale finanse mogę nie pozwolić...
      Oby...
      Te następne pomysły to jawny przekaz: zbudujcie nam i gólcie klientów przy skórze.

      • 0 0

  • Gdynia chce i na tym się skończy!

    Będą może jakieś konsultacje, wizualizacje i opracowanie planów, nic ponadto.
    To miasto umiera.

    • 6 0

  • Zawsze sie sobie dziwię że jestem tak dalekowzroczny, no prawie prorokiem jestem! Kiedy 15 lat temu, mówiłem swojej małżonce, wioząc ja do pracy przy okazji swojego dojazdu i stojąc w korku na Janka Wisniewskiego, klnąc na czy świat stoi, że trzeba było zrobić podwójny lewoskręt w Polską i Czechosłowacką (Port i stocznia), to mnie uspokajała mówiąc że może się nie da. Dwanaście lat póżniej się dało. Kiedy wpieniony komentowałem układanie zatok autobusowych polbrukiem, twierdząc słusznie zresztą, że to nie ma sensu i za rok będzie gorzej niż było i trzeba było to wylać odpowiednim betonem, to mówiła że przesadzam. No i chwilę potem miejscy drogowcy zapewnili nam nasze ulubione korki w skali mega, to była cicho. Jak opowiadałem o piętrowych parkingach (kubaturowych) w nieodległym od centrum rejonie miasta, jakie zaobserwowałem w innych europejskich stolicach np. Dublinie. gdzie w centrum miasta jest zakaz parkowania za wyjątkiem mieszkańców, to mówiła coś o kosztach, wyglądzie i braku lokalizacji.. Teraz okazuje się że się da. Ja sie tylko pytam, czy nie można z tym trochę szybciej? Potrzebne było to lotnisko? Po co nam one jak obok ściernisko, rżysko i klepisko. Kasę z tego "cud -projektu" można było przeznaczyć na taką właśnie infrastrukturę i ułatwienia, a wtedy na realizowanie prywatnych ambicji pseudowizjonerów z UM.

    • 2 1

  • Nie nastawiajcie się, że taki parking powstanie. W tym mieście mówi się o planach i na tym się kończy. No może jeszcze zapłacą kilka milionów za projekt parkingu, który to projekt następnie schowają do szuflady.

    • 7 0

  • Chce....?

    To kluczowe słowo. Ja też chcę pozłacane Porsche albo inne podobne coś.
    Czcza gadanina, która nic nie znaczy w wykonaniu obu "tuzów" Naszego miasta.
    Nie ma i nie będzie żadnego parkingu, bo krótkowzroczna polityka spowodowała, że kordrełka jest coraz krótsza, a kredytów na rolowanie wcześniejszych obciążeń nie da się brać w nieskończoność.
    Gdynia od dawna schodzi na psy.
    Szkoda gadać więcej na ten temat.

    • 8 0

  • Ja dziękuję za takie parkingi,

    w których ceny będą z dalekiego kosmosu.

    • 6 1

  • Świetny pomysł

    Parkingów w Gdyni coraz mniej. I ta jakaś obsesyjna wojna w autami w imię źle pojętej ekologii. W Stanach, gdzie pomieszkiwałem, takie piętrowe parkingi w miastach to standard, naprawdę się sprawdzają. Miejsca mało, więc trzeba piąć się w górę. Ważne by pierwsza godzina była bezpłatna. Pozdrawiam Gdynian !

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

"Gelenda" to popularny przydomek którego modelu?

 

Najczęściej czytane