• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak zgody na obniżkę opłat za parkowanie pod parkiem Centralnym

Patryk Szczerba
27 czerwca 2024, godz. 20:00 
Opinie (170)
Parking pod parkiem Centralnym nadal ze stawkami jak wcześniej. Do końca roku być może zostaną zmniejszone. Parking pod parkiem Centralnym nadal ze stawkami jak wcześniej. Do końca roku być może zostaną zmniejszone.

Parkowanie pod parkiem CentralnymMapka w Gdyni miało być tańsze, ale na razie nie ma zgody w tej sprawie w Radzie Miasta. - Jesteśmy za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach- odpowiadali radni Gdyńskiego Dialogu. Ostatecznie projekt zgłoszony przez KO, Ruchy Miejskie i Lewicę trafił do komisji i ma wrócić ponownie na sierpniowej sesji.



Jesteś za obniżeniem opłat za parkowanie pod parkiem Centralnym?

Przypomnijmy: Parking podziemny pod parkiem Centralnym uruchomiono na początku września 2023 r.

Obecne opłaty parkingowe to:

  • pierwsze pół godziny - 1 zł,
  • drugie pół godziny - 3,5 zł,
  • druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
  • każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.

Z danych dotyczących obłożenia wynika, że liczba parkujących rośnie, ale nadal parking nie jest zajęty nawet w 50 proc. W kwietniu wjechały na niego 3652 samochody, co stanowiło 43 proc. średniego obłożenia, zaś w maju - 3721.

Parking pod parkiem Centralnym: statystyki



W marcu parking wygenerował przychód z opłat godzinowych na poziomie ponad 19 tys. zł, w kwietniu - ponad 30 tys. zł. Wpływy z abonamentów wyniosły w marcu blisko 5 tys. zł, w kwietniu - ponad 3 tys. zł.

Co istotne, w budżecie na 2024 r. wpływy z parkingu miały wynieść 2,5 mln zł, czyli średnio 208 tys. miesięcznie.

Mariusz BzdęgaŁukasz Piesiewicz z KO, Ruchów Miejskich i Lewicy zaproponowali obniżenie opłat, zgłaszając projekt na środową sesję Rady Miasta.

- Jednym z celów budowy parkingu podziemnego było ograniczenie nieprawidłowego parkowania i zaspokojenie popytu na miejsca postojowe. Z uwagi na niechęć kierowców do płacenia za możliwość korzystania ze wspólnej przestrzeni parking nie spełnia swoich zadań. Problem ten pogłębia położenie parkingu na granicy Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania. W dni powszednie i weekendy przyjezdni kierowcy wybierają tańsze lub darmowe parkowanie na ulicach Wzgórza Św. Maksymiliana, pogłębiając problemy z parkowaniem stałych mieszkańców. W szczególności w godzinach popołudniowych, gdy stali mieszkańcy wracają z pracy, a przyjezdni jeszcze nie wyjeżdżają z dzielnicy - wskazywali autorzy projektu uchwały obniżenia opłat.
Proponowane stawki:

W dni robocze od poniedziałku do piątku:

  • za pierwszą godzinę - 1 zł ,
  • każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 15 minut postoju,

W soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy:
  • za pierwszą godzinę - 1 zł
  • każda kolejna godzina postoju - 75 gr za każde rozpoczęte 15 minut postoju.

Kolejną nowością miał być abonament nocny między 19-7 rano dostępny dla wszystkich w wysokości 30 zł i obowiązujący od 30 września. Zastąpił propozycję tańszego abonamentu dla mieszkających w odległości nie większej niż 300 m.

Bez zgody ws. uchwały w Radzie Miasta



Gdy wydawało się, że w tej sprawie będzie zgoda między największymi klubami KO, Ruchami Miejskimi i Lewicą oraz Gdyńskim Dialogiem, Dawid Biernacik z Gdyńskiego Dialogu zgłosił wniosek formalny o odesłanie projektu uchwały do prac Komisji Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa.

- Chciałbym zapytać o uzasadnienie finansowe tej uchwały. Zapisali państwo, że wpływ na finanse miasta będzie minimalny. Mam też wątpliwości, czy była opiniowana pod względem prawnym. Nie opiniowała tego żadna komisja. Potrzeba zmian w strefie parkowania, ale nie w postaci uchwały pisanej na kolanie - zaznaczył.
Podkreślał, że Gdyński Dialog jest za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP.

- Postulowaliśmy to już w kampanii, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach, a nie z licznymi poprawkami wrzucanymi na sesji, bez dobrego uzasadnienia finansowego i wątpliwościami prawnymi i proceduralnymi - wskazuje w rozmowie.

Pozytywnie dla mieszkańców, ale problemy dla ZDiZ



Wnioskodawcy odpowiadali, że skutek będzie pozytywny dla mieszkańców.

- Przyniesie większe obłożenie parkingu. Oczywiście nie jesteśmy w stanie przewidzieć ze 100-procentową pewnością, jak będzie zachowywał się konsument. Wydaje się, że zmniejszenie opłat zwiększy zainteresowanie parkingiem, mieszkańcy będą chętniej parkować i będą generowali wyższy poziom przychodów. Projekt został zaakceptowany przez radcę prawnego - oponował Mariusz Bzdęga z KO, ruchów Miejskich i Lewicy.
Problem pojawił się też z zaproponowanym cennikiem. Dopiero na sesji okazało się, że przy stawce 75 gr za rozpoczęcie postoju trzeba byłoby wymieniać parkometry, bo obecne maszyny nie przyjmują 5-groszowych monet.

Na sprawy proceduralne zwrócił uwagę Łukasz Kobus, sekretarz miasta.

- Nie można głosować uchwał, które nie są uzgodnione z prezydentem miasta, które powodują znaczące zmiany w budżecie miasta. Jesteśmy otwarci na propozycję zmian, ale muszą być one uzgodnione z prezydentem. Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej mówi, że tego typu uchwały są nieważne w zakresie, które powodują skutek dla budżetu, a nie są uzgodnione z prezydentem - wyjaśniał Łukasz Kobus, dyrektor Urzędu Miasta w Gdyni.

Projekt w Komisji Gospodarki Komunalnej



Ostatecznie radni zdecydowali, że projekt uchwały trafił do Komisji Gospodarki Komunalnej. Ma wrócić na sierpniowej sesji w nowym brzmieniu, co do którego nie będzie wątpliwości w Radzie Miasta.

Miejsca

Opinie (170) ponad 10 zablokowanych

  • Ktoś tutaj kłamie

    "Problem pojawił się też z zaproponowanym cennikiem. Dopiero na sesji okazało się, że przy stawce 75 gr za rozpoczęcie postoju trzeba byłoby wymieniać parkometry, bo obecne maszyny nie przyjmują 5-groszowych monet."

    Ale przecież na parkingu pod Parkiem Centralnym płacić gotówką można tylko w kasie przy wyjeździe.

    Czy może o SPP chodziło, ale w artykule tego nie zaznaczono?

    • 4 0

  • obywatele Gdańska i Wolnego Miasta powinni mieć parkowanie za darmo , lub symboliczne a tym przyjezdnym z Polski 100 pln za godzinę albo i więcej...

    • 1 2

  • 1. Nie wiem po co istnieje opłata za pierwsze pół godziny skoro w tym czasie absolutnie niczego w UM nie załatwisz ani w parku nie wypoczniesz. No może w Ankarze zdołasz coś odebrać jak trafisz bez kolejki. Powinno być co najmniej 45min a najlepiej 60 w cenie 1zl, a później jedna cena za każdą rozpoczętą minutę. 2. Dziwne że nikt nie zwrócił jeszcze uwagi na koszmarnie rozwiązany podjazd pod bramki wyjazdowe (ustawione pod kątem 90 stopni w stosunku do kierunku ruchu) oraz i**otycznie wyprofilowany wyjazd za szlabanem (mimo że wyjazd na ulicę jest na wprost to trzeba odbić na prawo bo inaczej wjeżdżasz na bardzo wysoki krawężnik którego notabene nie widać bo jest tuż przy samochodzie z racji wąskiego pasa na bramce).

    • 6 0

  • Będzie stał w połowie pusty, chytry dwa razy traci.

    • 5 0

  • po co jeżdzić w tamtą stonę?

    Szczerze mówiąc nie bardzo mam po co jeżdzić w tamte rejony Gdyni. Korzystałam raz z tego parkingu, poszlismy na Ankera, zwiedziliśmy Park Centralny i to by było na tyle. Do Urzędu Miasta jeżdzę bardzo rzadko, i najczęsciej autobusem, bo przez miasto, bo w godzinach szczytu jada autem jest tylko dla silnych nerwowo.
    Chybiona inwestycja. Tyle innych możliwości było na wydanie tak dużej sumy.

    • 5 0

  • chcesz dupsko wozić po Sródmiesciu to płać!

    • 0 7

  • Czy jedną z obietnic wyborczych obecnej ekipy nie było obniżenie opłat za parkowanie? (1)

    A teraz mówią "Musimy sprawdzić, czy nas na to stać."? A nie należało tego sprawdzić wcześniej? zanim składało się obietnice? Dane w tym zakresie można przecież było pozyskać choćby w ramach dostępu do informacji publicznej. A nie krzyczeć, że jak dojdziemy do władzy to parkingi będą za półdarmo, a teraz płakać, że jednak nas na to nie stać. Taki sam populizm jak wszędzie.

    • 7 0

    • Chcą obniżyć ceny parkowania w całej Gdyni i zrewidować strefy

      a nie wiedzą czy stać ich na obniżkę na parkingu na 300 miejsc, którego obłożenie nie przekracza 5%

      • 1 0

  • Gdynia to TOP najdroższych parkingów w PL. Niektóre dzielnice Warszawy są tańsze.

    • 4 0

  • (1)

    usmiechnieci w akcji

    • 2 0

    • Co?

      • 0 0

  • słuchałem sesji. KO chciała przepchanąć uchwale pisana na kolanie, bez konsultacji z innymi klubami i prezydentem

    popracują w komisji i pewnie wejdzie bo co z Dialogu tez mowili za sa reforma Strefy Płatnego Parkowania i obnizeniem oplat

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Trójmiejski Grill Motocyklowy Moto-Zone

w plenerze

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót KM?

 

Najczęściej czytane