- 1 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (347 opinii)
- 2 7 mln zł na remont ulic "starego" Chwarzna (25 opinii)
- 3 A1: kierowcy wciąż mylą się na bramkach (291 opinii)
- 4 Jeszcze wyższe kary za brak OC (17 opinii)
- 5 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (375 opinii)
- 6 Strefa Czystego Transportu w Warszawie już działa. W Trójmieście też jest potrzebna? (279 opinii)
Brak zgody na obniżkę opłat za parkowanie pod parkiem Centralnym
Parkowanie pod parkiem Centralnym w Gdyni miało być tańsze, ale na razie nie ma zgody w tej sprawie w Radzie Miasta. - Jesteśmy za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach- odpowiadali radni Gdyńskiego Dialogu. Ostatecznie projekt zgłoszony przez KO, Ruchy Miejskie i Lewicę trafił do komisji i ma wrócić ponownie na sierpniowej sesji.
Obecne opłaty parkingowe to:
- pierwsze pół godziny - 1 zł,
- drugie pół godziny - 3,5 zł,
- druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
- trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
- każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.
Z danych dotyczących obłożenia wynika, że liczba parkujących rośnie, ale nadal parking nie jest zajęty nawet w 50 proc. W kwietniu wjechały na niego 3652 samochody, co stanowiło 43 proc. średniego obłożenia, zaś w maju - 3721.
Parking pod parkiem Centralnym: statystyki
W marcu parking wygenerował przychód z opłat godzinowych na poziomie ponad 19 tys. zł, w kwietniu - ponad 30 tys. zł. Wpływy z abonamentów wyniosły w marcu blisko 5 tys. zł, w kwietniu - ponad 3 tys. zł.
Co istotne, w budżecie na 2024 r. wpływy z parkingu miały wynieść 2,5 mln zł, czyli średnio 208 tys. miesięcznie.
Mariusz Bzdęga i Łukasz Piesiewicz z KO, Ruchów Miejskich i Lewicy zaproponowali obniżenie opłat, zgłaszając projekt na środową sesję Rady Miasta.
- Jednym z celów budowy parkingu podziemnego było ograniczenie nieprawidłowego parkowania i zaspokojenie popytu na miejsca postojowe. Z uwagi na niechęć kierowców do płacenia za możliwość korzystania ze wspólnej przestrzeni parking nie spełnia swoich zadań. Problem ten pogłębia położenie parkingu na granicy Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania. W dni powszednie i weekendy przyjezdni kierowcy wybierają tańsze lub darmowe parkowanie na ulicach Wzgórza Św. Maksymiliana, pogłębiając problemy z parkowaniem stałych mieszkańców. W szczególności w godzinach popołudniowych, gdy stali mieszkańcy wracają z pracy, a przyjezdni jeszcze nie wyjeżdżają z dzielnicy - wskazywali autorzy projektu uchwały obniżenia opłat.
Proponowane stawki:
W dni robocze od poniedziałku do piątku:
- za pierwszą godzinę - 1 zł ,
- każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 15 minut postoju,
W soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy:
- za pierwszą godzinę - 1 zł
- każda kolejna godzina postoju - 75 gr za każde rozpoczęte 15 minut postoju.
Kolejną nowością miał być abonament nocny między 19-7 rano dostępny dla wszystkich w wysokości 30 zł i obowiązujący od 30 września. Zastąpił propozycję tańszego abonamentu dla mieszkających w odległości nie większej niż 300 m.
Bez zgody ws. uchwały w Radzie Miasta
Gdy wydawało się, że w tej sprawie będzie zgoda między największymi klubami KO, Ruchami Miejskimi i Lewicą oraz Gdyńskim Dialogiem, Dawid Biernacik z Gdyńskiego Dialogu zgłosił wniosek formalny o odesłanie projektu uchwały do prac Komisji Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa.
- Chciałbym zapytać o uzasadnienie finansowe tej uchwały. Zapisali państwo, że wpływ na finanse miasta będzie minimalny. Mam też wątpliwości, czy była opiniowana pod względem prawnym. Nie opiniowała tego żadna komisja. Potrzeba zmian w strefie parkowania, ale nie w postaci uchwały pisanej na kolanie - zaznaczył.
Podkreślał, że Gdyński Dialog jest za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP.
- Postulowaliśmy to już w kampanii, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach, a nie z licznymi poprawkami wrzucanymi na sesji, bez dobrego uzasadnienia finansowego i wątpliwościami prawnymi i proceduralnymi - wskazuje w rozmowie.
Pozytywnie dla mieszkańców, ale problemy dla ZDiZ
Wnioskodawcy odpowiadali, że skutek będzie pozytywny dla mieszkańców.
- Przyniesie większe obłożenie parkingu. Oczywiście nie jesteśmy w stanie przewidzieć ze 100-procentową pewnością, jak będzie zachowywał się konsument. Wydaje się, że zmniejszenie opłat zwiększy zainteresowanie parkingiem, mieszkańcy będą chętniej parkować i będą generowali wyższy poziom przychodów. Projekt został zaakceptowany przez radcę prawnego - oponował Mariusz Bzdęga z KO, ruchów Miejskich i Lewicy.
Problem pojawił się też z zaproponowanym cennikiem. Dopiero na sesji okazało się, że przy stawce 75 gr za rozpoczęcie postoju trzeba byłoby wymieniać parkometry, bo obecne maszyny nie przyjmują 5-groszowych monet.
Na sprawy proceduralne zwrócił uwagę Łukasz Kobus, sekretarz miasta.
- Nie można głosować uchwał, które nie są uzgodnione z prezydentem miasta, które powodują znaczące zmiany w budżecie miasta. Jesteśmy otwarci na propozycję zmian, ale muszą być one uzgodnione z prezydentem. Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej mówi, że tego typu uchwały są nieważne w zakresie, które powodują skutek dla budżetu, a nie są uzgodnione z prezydentem - wyjaśniał Łukasz Kobus, dyrektor Urzędu Miasta w Gdyni.
Projekt w Komisji Gospodarki Komunalnej
Ostatecznie radni zdecydowali, że projekt uchwały trafił do Komisji Gospodarki Komunalnej. Ma wrócić na sierpniowej sesji w nowym brzmieniu, co do którego nie będzie wątpliwości w Radzie Miasta.
Miejsca
Opinie (170) ponad 10 zablokowanych
-
2024-07-01 21:31
Nie wiadomo gdzie jest wjazd
Osobiście uważam,że problem jest jeszcze innego rodzaju... ostatnio bardzo chciałam tam zaparkować, ale nie znalazłam wjazdu.. Gdy zaparkowałam gdzie indziej napotkane przypadkiem osoby tez nie wiedziały... Po dłuższym czasie napotkałam pracownika parku, który wskazał mi kierunek, gdzie wg niego chyba jest wjazd. Jeśli my jako mieszkańcy, którzy mamy problem by się zorientować, go dopiero mówić o przyjezdnych. Ludzie nie raz parkują na drogich parkingach, choć cena oczywiście też ma znaczenie, ale robią to tylko wtedy gdy są dobrze oznaczone. trzeba umieścić znaki kierujące na parking w miejscach z których Ludzie
dojeżdżają do Centrum. Parking jest podziemny więc nie widac go na pierwszy rzut oka.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.