- 1 Znamy przyczynę wypadku na Wielkopolskiej (347 opinii)
- 2 7 mln zł na remont ulic "starego" Chwarzna (23 opinie)
- 3 A1: kierowcy wciąż mylą się na bramkach (291 opinii)
- 4 Jeszcze wyższe kary za brak OC (17 opinii)
- 5 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (375 opinii)
- 6 Strefa Czystego Transportu w Warszawie już działa. W Trójmieście też jest potrzebna? (279 opinii)
Brak zgody na obniżkę opłat za parkowanie pod parkiem Centralnym
Parkowanie pod parkiem Centralnym w Gdyni miało być tańsze, ale na razie nie ma zgody w tej sprawie w Radzie Miasta. - Jesteśmy za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach- odpowiadali radni Gdyńskiego Dialogu. Ostatecznie projekt zgłoszony przez KO, Ruchy Miejskie i Lewicę trafił do komisji i ma wrócić ponownie na sierpniowej sesji.
Obecne opłaty parkingowe to:
- pierwsze pół godziny - 1 zł,
- drugie pół godziny - 3,5 zł,
- druga godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
- trzecia godzina postoju - 1,5 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju,
- każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 12 minut postoju.
Z danych dotyczących obłożenia wynika, że liczba parkujących rośnie, ale nadal parking nie jest zajęty nawet w 50 proc. W kwietniu wjechały na niego 3652 samochody, co stanowiło 43 proc. średniego obłożenia, zaś w maju - 3721.
Parking pod parkiem Centralnym: statystyki
W marcu parking wygenerował przychód z opłat godzinowych na poziomie ponad 19 tys. zł, w kwietniu - ponad 30 tys. zł. Wpływy z abonamentów wyniosły w marcu blisko 5 tys. zł, w kwietniu - ponad 3 tys. zł.
Co istotne, w budżecie na 2024 r. wpływy z parkingu miały wynieść 2,5 mln zł, czyli średnio 208 tys. miesięcznie.
Mariusz Bzdęga i Łukasz Piesiewicz z KO, Ruchów Miejskich i Lewicy zaproponowali obniżenie opłat, zgłaszając projekt na środową sesję Rady Miasta.
- Jednym z celów budowy parkingu podziemnego było ograniczenie nieprawidłowego parkowania i zaspokojenie popytu na miejsca postojowe. Z uwagi na niechęć kierowców do płacenia za możliwość korzystania ze wspólnej przestrzeni parking nie spełnia swoich zadań. Problem ten pogłębia położenie parkingu na granicy Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania i Strefy Płatnego Parkowania. W dni powszednie i weekendy przyjezdni kierowcy wybierają tańsze lub darmowe parkowanie na ulicach Wzgórza Św. Maksymiliana, pogłębiając problemy z parkowaniem stałych mieszkańców. W szczególności w godzinach popołudniowych, gdy stali mieszkańcy wracają z pracy, a przyjezdni jeszcze nie wyjeżdżają z dzielnicy - wskazywali autorzy projektu uchwały obniżenia opłat.
Proponowane stawki:
W dni robocze od poniedziałku do piątku:
- za pierwszą godzinę - 1 zł ,
- każda kolejna godzina postoju - 1 zł za każde rozpoczęte 15 minut postoju,
W soboty, niedziele oraz dni ustawowo wolne od pracy:
- za pierwszą godzinę - 1 zł
- każda kolejna godzina postoju - 75 gr za każde rozpoczęte 15 minut postoju.
Kolejną nowością miał być abonament nocny między 19-7 rano dostępny dla wszystkich w wysokości 30 zł i obowiązujący od 30 września. Zastąpił propozycję tańszego abonamentu dla mieszkających w odległości nie większej niż 300 m.
Bez zgody ws. uchwały w Radzie Miasta
Gdy wydawało się, że w tej sprawie będzie zgoda między największymi klubami KO, Ruchami Miejskimi i Lewicą oraz Gdyńskim Dialogiem, Dawid Biernacik z Gdyńskiego Dialogu zgłosił wniosek formalny o odesłanie projektu uchwały do prac Komisji Samorządności Lokalnej i Bezpieczeństwa.
- Chciałbym zapytać o uzasadnienie finansowe tej uchwały. Zapisali państwo, że wpływ na finanse miasta będzie minimalny. Mam też wątpliwości, czy była opiniowana pod względem prawnym. Nie opiniowała tego żadna komisja. Potrzeba zmian w strefie parkowania, ale nie w postaci uchwały pisanej na kolanie - zaznaczył.
Podkreślał, że Gdyński Dialog jest za obniżkami cen i skróceniem czasu obowiązywania opłat, reformą całej SPP.
- Postulowaliśmy to już w kampanii, ale chcemy by tworzono uchwały poprawne, po konsultacjach i wspólnych pracach w komisjach, a nie z licznymi poprawkami wrzucanymi na sesji, bez dobrego uzasadnienia finansowego i wątpliwościami prawnymi i proceduralnymi - wskazuje w rozmowie.
Pozytywnie dla mieszkańców, ale problemy dla ZDiZ
Wnioskodawcy odpowiadali, że skutek będzie pozytywny dla mieszkańców.
- Przyniesie większe obłożenie parkingu. Oczywiście nie jesteśmy w stanie przewidzieć ze 100-procentową pewnością, jak będzie zachowywał się konsument. Wydaje się, że zmniejszenie opłat zwiększy zainteresowanie parkingiem, mieszkańcy będą chętniej parkować i będą generowali wyższy poziom przychodów. Projekt został zaakceptowany przez radcę prawnego - oponował Mariusz Bzdęga z KO, ruchów Miejskich i Lewicy.
Problem pojawił się też z zaproponowanym cennikiem. Dopiero na sesji okazało się, że przy stawce 75 gr za rozpoczęcie postoju trzeba byłoby wymieniać parkometry, bo obecne maszyny nie przyjmują 5-groszowych monet.
Na sprawy proceduralne zwrócił uwagę Łukasz Kobus, sekretarz miasta.
- Nie można głosować uchwał, które nie są uzgodnione z prezydentem miasta, które powodują znaczące zmiany w budżecie miasta. Jesteśmy otwarci na propozycję zmian, ale muszą być one uzgodnione z prezydentem. Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej mówi, że tego typu uchwały są nieważne w zakresie, które powodują skutek dla budżetu, a nie są uzgodnione z prezydentem - wyjaśniał Łukasz Kobus, dyrektor Urzędu Miasta w Gdyni.
Projekt w Komisji Gospodarki Komunalnej
Ostatecznie radni zdecydowali, że projekt uchwały trafił do Komisji Gospodarki Komunalnej. Ma wrócić na sierpniowej sesji w nowym brzmieniu, co do którego nie będzie wątpliwości w Radzie Miasta.
Miejsca
Opinie (170) ponad 10 zablokowanych
-
2024-06-27 22:57
WOW
No, strzał w kolano. Gdynia zawsze przeciwnie płynie
- 11 0
-
2024-06-27 23:02
Zawsze tam parkuje jak jadę do ankera po pizze
Lepsza 1 zł tam niż 2zł na parkingu miejskim przy ulicy
- 3 3
-
2024-06-27 23:03
Normalni inaczej...
Najbardziej optymalny scenariusz wg tej bandy ignorantów jest taki, gdy nikt tam nie parkuje. Ceny zaporowe, koszty utrzymania poniesie podatnik. A co tam...
- 7 0
-
2024-06-27 23:03
co to za oksymoron
raczej my mieszkańcy musimy sprawdzić czy nas stać na takich polityków.
- 7 0
-
2024-06-27 23:05
(1)
a w Białymstoku 1,8 za 1h parkowania. Można?
Można!- 8 0
-
2024-06-27 23:07
A w Moskwie 1 rubel za cały dzień!
- 0 3
-
2024-06-27 23:30
Niebedzie obnizki oplat tak samo jak nie bedzie CPK naiwniacy dali sie nabrac na obietnice i klamstwa
- 3 0
-
2024-06-27 23:35
50% to dane z sufitu - przechodzę tam bardzo często i mniej jak 230 wolnych miejsc nie widziałem jeszcze
czyli w porywach do 10% obłożenia. Nawet patrząc na liczby to 3700 aut na 30 dni czyli ok. 120 wjazdów, ale przez cały dzień - a raczej te 120 aut tam nie stoi cały dzień. Ostatnio jak byłem w weekend naliczyłem 15 aut na całym parkingu.
- 7 0
-
2024-06-27 23:37
desygnujac kandydata do rady portu p. Kosiorek pokazała zaplecze
to chyba poważniejszy problem
- 6 1
-
2024-06-27 23:46
Ale czemu Gdynianie płacą?
Biznes zrobili sobie z parkingów. A nam wciskają, że nie ma gdzie parkować, likwidują inne parkingi. Kto to kupi te bzdury. Następne wybory i do zwolnienia. Mieszkańcy nie powinni płacić, a już starsi ludzie. Emeryt ledwo chodzący będzie rowerem jeździł. Puknijcie się w czoło i zróbcie coś. Bilety MZK i parkingi dla emerytów FREE.
- 12 0
-
2024-06-27 23:59
Gdynio- dziękuję ale nie skorzystam.Wybieram Sopot nawet z płatnymi parkingami
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.