• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć grzechów kierowców

mJ
25 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
W 2016 roku na polskich drogach policja odnotowała 33,5 tys. wypadków. W 2016 roku na polskich drogach policja odnotowała 33,5 tys. wypadków.

25 lipca obchodzimy Dzień Bezpiecznego Kierowcy. Z tej okazji przedstawiamy wam zestawienie najczęściej popełnianych przez kierowców błędów, które nierzadko skutkują bardzo przykrymi konsekwencjami. Ku przestrodze.



Który z wymienionych w artykule błędów kierowców najczęściej obserwujesz na drogach Trójmiasta?

Beztroski okres wakacyjny to przede wszystkim czas odpoczynku, ale również... wzmożonego ruchu na drogach. Jak wynika z rocznego raportu przedstawionego przez Komendę Główną Policji, w 2016 roku na polskich drogach odnotowano 33,5 tys. wypadków (w tym kolizji). Największa liczba incydentów miała miejsce w lipcu i sierpniu. Przypadek? Raczej nie. Jakie zatem grzeszki najczęściej popełniają kierowcy podczas jazdy samochodem?

1. Nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu

To największa "drogowa" bolączka Polaków. Problem z poprawnym ustępowaniem pierwszeństwa przejazdu w ruchu drogowym ma bardzo wielu kierowców. Dobitnie świadczą o tym statystyki. W ubiegłym roku z tego powodu doszło do blisko 7,5 tys. wypadków, a to oznacza, że co piąte zdarzenie drogowe było spowodowane nieustąpieniem pierwszeństwa.

2. Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

To, że Polacy uwielbiają szybko jeździć - nie jest absolutnie żadnym odkryciem. Niestety, wielu kierowców do dużej prędkości dorzuca również... brawurę. Nadmierna prędkość to przyczyna niemal 7,2 tys. wypadków drogowych. Pamiętajmy, że przekraczając prędkość zaledwie o 20 km/h droga hamowania zwiększa się niemal dwukrotnie.

3. Nieprawidłowe wykonywanie manewrów

Niechlubne pierwsze miejsce w rankingu niepoprawnie wykonywanych manewrów zajmuje wyprzedzanie, które tylko w ubiegłym roku było przyczyną 1,4 tys. wypadków. Równie kolizyjnymi ruchami kierowców okazały się: skręcanie - niemal 790 wypadków, zmiana pasa ruchu - ponad 660 wypadków czy wymijanie - ponad 500 wypadków. Ryzykowne okazały się również takie manewry jak omijanie, cofanie, zawracanie, przejeżdżanie na przejeździe dla rowerów czy zatrzymanie i postój. Łącznie w 2016 roku nieprawidłowe wykonywanie manewrów skutkowało 4,6 tys. wypadków.

4. Nieustąpienie pierwszeństwa pieszym

Z raportu policji wynika, że w ubiegłym roku odnotowano ponad 4 tys. wypadków, w których uczestniczyli piesi. Oczywiście tym najczęściej spotykanym przewinieniem kierowców było nieustąpienie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych (3,4 tys. wypadków). Do pozostałych błędów zmotoryzowanych należy zaliczyć: nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną - 241 wypadków, omijanie pojazdu przed przejściem dla pieszych - 80 wypadków, wyprzedzanie pojazdu przed przejściem dla pieszych - 15 wypadków oraz nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu w innych okolicznościach - 590 wypadków.

5. Brak bezpiecznej odległości między pojazdami

Nie jest tajemnicą, że zachowanie stosownej odległości do poprzedzającego pojazdu to podstawa bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Niestety, wielu zmotoryzowanych po prostu lekceważy tę zasadę. Takie podejście było przyczyną 2,5 tys. wypadków w 2016 roku.

- W kodeksie drogowym nie ma jednoznacznych zasad, które regulują odległości w ruchu drogowym. W praktyce można jednak zastosować się do zasady 2 lub 3 sekund. W momencie kiedy samochód przed nami mija np. znak drogowy należy zacząć odliczać sekundy. Jeżeli nasze auto dojedzie do tego samego znaku, zanim doliczymy do dwóch, to oznacza, że odstęp jest zbyt mały - komentuje Paweł Bahyrycz z Yanosika.
Lista przewinień kierowców została sporządzona na podstawie raportu Komendy Głównej Policji "Wypadki drogowe w Polsce w 2016 roku". Pod lupę specjalistów trafiły wypadki powstałe z winy kierujących.
mJ

Opinie (102) 3 zablokowane

  • A dlaczego to kierowca ma się dostosowywać? (6)

    No właśnie o te "warunki jazdy chodzi".
    Jeśli wyjeżdżam na wakacje w góry, to prędkość dostosowana do warunków to jest właśnie powiedzmy 140km/h, bo w długie trasy tak się właśnie jedzie, choćby po to żeby uniknąć wielogodzinnej trasy i niebezpieczeństwa związanego ze znużeniem.

    I do tego powinny być autostrady, a ich sieć jest w Polsce dalece niewystarczająca.

    A jadąc w góry z DOSTOSOWANĄ do takiej trasy prędkością 140km/h w Polsce zaraz straci się prawo jazdy, bo się okaże że droga co chwilę przebiega przez kuriozalne tereny zabudowane ciągnące się kilometrami.

    • 24 46

    • se kup helikopter

      • 0 0

    • Co za ignorant... (1)

      ---tylko potwierdzający, że na naszych drogach więcej jest idiotów bez wyobraźni niż rozsądnych kierowców. Niestety... :(

      • 13 3

      • "Kierowca"

        Roweru z olx

        • 0 0

    • oddaj prawo jazdy lepiej jeśli nie wiesz o co chodzi w dostosowaniu prędkości do warunków jazdy.

      • 5 0

    • Idiota.

      • 5 0

    • Biedota na używanych rowerach minusuje

      • 6 13

  • Mistrzowie lewego pasa

    Szeryfy, ruszanie spod świateł a bie dyrdymały autora artykułu

    • 2 1

  • Czyja wina ?

    Winę za wypadki ponoszą w 90 % kierowcy ,głównie ci którzy jadąc -prowadząc pojazd - zajmują się różnymi sprawami : komórka, pejzaż ,pasażerowie ,sprawy rodzinne-domowe -służbowe-oraz różne inne. Nie uczestniczą w ruchu ,nie zwracają uwagi co na drodze za nimi, z boku, a często co przed nimi się dzieje .A 10% to awaria niezadbanego sprzętu .

    • 2 0

  • A nie wiem czy sie orientujesz impotencie umyslowy ze za spowalnianie ruch drogowego jest mandat?!!!W TYM KRAJU OBOWIAZUJE RUCH PRAWOSTRONNY A NIE JAK MI SIE CHCE!!!!ALE JAK MASZ ILOCZYN ZAMIAST ILORAZU INTELIGENCJI TO I TAK NIE ZROZUMIESZ!!!

    • 1 1

  • A kiedy będzie 5 grzechów głównych rowerzystów?? (5)

    1- Ignorowanie czerwonego światła.

    • 15 7

    • (1)

      to chyba u kierowców, zielona strzałka, to jedzie święta krowa zamiast się zatrzymać

      • 8 4

      • Rowerzyście wolno wszystko jest ponad przepisami za każdym razem trzeba jemu ustępować pierwszeństwa nawet jako pieszy gdzie ma pierwszeństwo .

        • 0 2

    • (2)

      Na czerwonym zjeżdżanie na chodnik, po czym wskakiwanie na ulicę za światłami.
      Jazda ścieżką rowerową pod prąd.
      Jazda chodnikiem.
      Jazda ulicą wzdłuż pustej ścieżki rowerowej.
      Zapier....anie ścieżką i wpadanie na przejście już na czerwonym.
      Chamstwo i wyzwiska, pokazywanie fucka.

      • 4 5

      • Chamstwo, wyzwiska i pokazywanie faka

        To pierwszy grzech obcisłogacich.
        Podkreślenie: obcisłych a nie reszty rowerowych

        • 0 2

      • I? nie są to wyczyny stwarzające niewiadomo jakie zagrożenie.
        Koloryzujesz.

        Nie zwalnianie przed przejsciami/przejazdami wymuszanie pierwszenstwa czy wyprzedzanie na gazete z dużą prędkością(ogolnie nadmierna predkosc) to są wyczyny(kierowców) po których prawdopodopienstwo tragedii jest 100x bardziej realne niż to co wymieniłes.

        • 1 0

  • Mam wielką prośbę do kierowców (1)

    Mam wielką prośbę do kierowców : jak wykonujecie manewr skrętu w prawo lub w lewo proszę nie wjeżdżajcie na pas przylegający . Bardzo często można to zaobserwować na polskich drogach . Jadąc prosto chce mieć swój pas dla siebie , a nie dzielić się nim z idiotami , którzy nie potrafią prawidłowo skręcać .

    • 2 0

    • taki nawyk

      jak wjeżdżasz traktorem z przyczepą na podwórko to musisz wjechać na sąsiedni pas bo inaczej nie wyrobisz się na łuku

      • 2 0

  • Już naprawdę dość tej hipokryzji (8)

    A może porozmawiamy o grzechach zarządców dróg i ustawodawcy?
    1. niedostateczne oznakowanie poziome i pionowe.
    2. bezsensowne ograniczenia predkości
    3. braki w wyszkoleniu kierowców
    4. niejasne i sprzeczne przepisy
    5. opresyjna policja
    6. tragiczna infrastruktura

    i wiele wiele innych. Ale najłatwiej utwierdzać wszystkich w przekonaniu, że to kierowca jest najgorszy i nic nie potrafi

    • 38 20

    • opresyjna policja? :)))) (2)

      po prostu troll.

      Twój problem to pewnie VW TDI albo Toyota Avensis

      • 2 4

      • Tak matołku, opresyjna policja

        To, że wymalują sobie na maskach "pomagamy i chronimy" nie załatwi sprawy wyrabiania limitu mandatów i rozkazu "zero pouczeń". Nie załatwi kwestii zakupu nowych nieoznakowanych radiowozów, które nie mają żadnej wartości edukacyjnej, mają za to wartość mandatową. Wyłącznie kasa. Mandaty za wszystko, łącznie z mandatem za brak dokumentów mimo, że wszystko są w stanie sprawdzić w systemie online. itd, itp...

        • 1 1

      • Tak jest panie sierżancie

        • 2 1

    • niedostateczne oznakowanie? milion znaków na km2 (2)

      • 5 2

      • Niedostateczne znaczy też niedokładne, nieprecyzyjne i przeładowane

        • 3 1

      • Oznakowanie jest również poziome

        • 1 0

    • (1)

      No i Gdyńskie ulice dziurawe i zniszczone na których można koła pogubić

      • 4 1

      • I analfabeci, którzy przymiotniki piszą dużą literą.

        • 1 2

  • Jaką opinie !!!!

    Polacy nie umieją jeżdzic !!! pare złotych na fure i jestem bogiem tyle w temacie pozdrawiam którzy inaczej myślą

    • 2 0

  • (1)

    nie patrzą w lusterka...

    • 0 0

    • W lusterka koniecznie się trzeba patrzeć, nawet dwa razy,idioci są wszędzie.

      • 0 0

  • kierowcy (1)

    Bo my kierowcy jesteśmy święte krowy :) wszystko i wszędzie nam wolno

    • 8 5

    • Podpisz się właściwie: rowerzysta troll.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane