• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pięć pociągów dla województwa pomorskiego za 133 mln zł

Maciej Naskręt
10 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto. Elektryczny zespół trakcyjny z Newagu pn. Impuls w barwach SKM Trójmiasto.

Władze województwa kupią za ok. 133 mln zł pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych. Możliwe, że pierwszy z nich pojawi się jeszcze w tym roku. Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM.



Czy nowy tabor przyciągnie większą liczbę pasażerów?

Zarząd Województwa Pomorskiego podjął uchwałę o zakupie pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi połączeń w województwie pomorskim. Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie. Władze województwa w uchwale podkreśliły, że nowe pociągi mają się pojawić na zaplanowanych do elektryfikacji i modernizacji liniach PKM, z Gdyni do Kościerzyny, a także do Kartuz.

- Zabezpieczyliśmy środki na pozyskanie tych składów. Lada dzień ogłosimy przetarg na zakup pociągów. O wyborze firmy, która dostarczy pociągi, ma decydować nie tylko cena, ale także termin dostawy - mówi Ryszard Świlski, zastępca marszałka województwa pomorskiego.
Teraz urzędnicy będą musieli opracować dokumentację do zamówienia.

- Chcielibyśmy, by pierwszy pociąg pojawił się pod koniec tego roku - mówi Świlski.
Władze samorządowe przewidują, że zakup pięciu nowych składów pochłonie 133 mln zł. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza. EZT Pesa Elf - może takim składem pojadą mieszkańcy Pomorza.

Pesa albo Newag



Na polskim rynku w produkcji elektrycznych zespołów trakcyjnych prym wiodą Pesa ze swoim składem pn. Elf oraz Newag z pociągiem Impuls.

W województwie pomorskim na razie nie kursuje żaden Elf w barwach spółki Polregio (dawne Przewozy Regionalne). Z nowych składów od Pesy są tam dwa Linki, ale są to spalinowe składy. Elektryczne zespoły trakcyjne pn. Impuls znane są bardzo dobrze mieszkańcom Trójmiasta. Dwa składy tej serii jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto.

Pomorska Kolej Metropolitalna: 3 mln pasażerów w 2017 r.



Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego podsumował dane z IV kwartału 2017 r. Wynika z nich, że w październiku linią PKM podróżowało 289,1 tys., a w listopadzie 286,3 tys. osób. W grudniu, jak co roku, frekwencja spadła. Miesiąc zakończył się z liczbą 271,1 tys. pasażerów. Wynika to przede wszystkim z przerwy świątecznej, kiedy z przewozów kolejowych nie korzystają studenci i uczniowie.

Mimo to, cały 2017 r. okazał się rekordowy. Z linii PKM skorzystało w nim aż 3,073 mln pasażerów - statystyka dotyczy wszystkich tras kolejowych obsługiwanych przez PKP SKM w Trójmieście w  ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (Gdańsk Wrzeszcz - Port Lotniczy - Gdynia, Kartuzy - Gdańsk i Kościerzyna - Gdynia).

Porównując statystyki z grudnia 2015, 2016 i 2017 roku - czyli miesięcy, w których zmieniał się roczny rozkład jazdy - wyraźnie widać stałą tendencję wzrostową w kolejnych latach funkcjonowania linii PKM.

W grudniu 2015 r. skorzystało z niej 159,4 tys. osób, rok później - 220 tysięcy (38-procentowy wzrost), a w grudniu 2017 r. - 271,1 tys. pasażerów (wzrost 23-procentowy w porównaniu z 2016 r.).

Największy przyrost liczby pasażerów tradycyjnie już występuje na trasie z Kartuz do Gdańska, ale odcinek kościerski i aglomeracyjny linii PKM też mają się pod tym względem nieźle.

Od 10 grudnia 2017 r. na trasie PKM funkcjonują dwa dodatkowe przystanki: Gdynia Stadion i Gdynia Karwiny, wyłączona z ruchu została natomiast dotychczasowa stacja Gdynia Wielki Kack. Z przygotowanych przez UMWP statystyk wynika, że po otwarciu nowych przystanków w Gdyni przybyło 1,5 tys. nowych pasażerów na przystanku Stadion, natomiast 3,2 tys. listopadowych pasażerów z Wielkiego Kacka całkowicie przejął przystanek Karwiny, który zastąpił dotychczasową stację Gdynia Wielki Kack.

  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
  • Wyniki przewozów pasażerów pociągami PKM.
Co ciekawe, większość ruchu z nowego przystanku Gdynia Karwiny odbywa się w kierunku Gdańska (poranny szczyt oraz powroty z Gdańska po południu), natomiast na przystanku Gdynia Stadion dominują pasażerowie przyjeżdżający z kierunku Gdańska i wysiadający do pracy w pobliskich biurowcach przy ul. Łużyckiej.

Miejsca

Opinie (135) 2 zablokowane

  • Jawna niegospodarność na szkodę województwa.
    Gdyby nie zwlekać z przetargiem nie trzebaby dawać punktów za szybkie wykonanie składów. Czyli można by wybrać tańszy lub lepszy pojazd, a nie szybciej zrobiony - wystarczyło producentom dać więcej czasu.

    • 6 3

  • PKM (1)

    Odcinek Gdynia Wrzeszcz-Gdynia Głowna, przez lotnisko co kwadrans w szczycie, co pół godziny poza nim i w weekendy, inaczej nie ma opcji, by ludzie się masowo przesiedli z aut. Pracuje koło biurowców w Gdyni i masa osób, by się przesiadła, gdyby tak było, ale cóż tak PKM traci pasażerów i żadne elektryczne pociągi nikogo nie zachęcą. W dodatku, tak się zastanawiam-czemu we Wrzeszczu PKM-ka nie ma swojego, wydzielonego toru? Samorząd ze spółką państwową (PKP) muszą sobie robić na złość? Oczywiście wychodzi na złość mieszkańcom.

    • 10 1

    • za prlu nie do pomyślenia

      • 2 2

  • SKM to zabytek (1)

    Kiedy SKM będzie miał nowy tabor. Cały czas musimy jeździć tymi padlinami. Wymienić na początek zarząd.

    • 7 6

    • Zapytaj marszałka. On blokuje SKM możliwość zakupu nowych składów.

      • 6 1

  • (1)

    Czy planowane nowości szynowe pojawią się na trasie Gdynia-Bydgoszcz ? szczere w to wątpię ;) , u nas tylko klasyka w modzie :D

    • 3 1

    • nowości już jeżdżą

      jak je niemetropolitalna Bydgoszcz podstawi.

      tam się jeszcze zaczyna od robienia, a nie chwalenia...

      • 0 1

  • Tylko dajcie je Przewozom Regionalnym, a nie SKM.

    • 5 5

  • Pomorskie to dziś skansen kolejowy w skali Polski.

    Lokalne klimaty z czynnym nadal "Tureckim Kurierem". Tylko czy klauzula sumienia pozwoli na takie innowacje ;)

    • 6 2

  • Tylko nie Pesa! Wybierzcie Newag

    • 6 2

  • Język polski - składnia

    "Nowe składy mają wozić pasażerów nie tylko po już zelektryfikowanych szlakach w regionie"
    "Część EZT-ów w przyszłości pojechać ma po zelektryfikowanej linii PKM."
    "Dwa tej serii składy jeżdżą w barwach spółki SKM Trójmiasto"
    Autor artykułu ma chyba lekkie problemy ze składnią zdań (zresztą nie po raz pierwszy) i trochę ciężko się to czyta....

    • 1 1

  • Stare ale jare

    Oby nie były w stylu metro. Zdecydowanie wolę stary rozkład wnętrza.

    • 4 2

  • Byłem ostatnio w Krakowie ile tam mają nowych składów to się w głowie nie mieści to już jest poziom europejski, my tu w 3mieście jesteśmy w czarnej d*pie.Same złomy .

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane