• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwszeństwo pieszych a tramwaj

mJ
2 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (97)
Pieszy czy tramwaj - kto ma pierwszeństwo? Pieszy czy tramwaj - kto ma pierwszeństwo?

Pieszy, który przechodzi przez przejście dla pieszych lub dopiero na nie wchodzi - ma pierwszeństwo przed pojazdami. To pokłosie znowelizowanych przepisów. Czy pierwszeństwo pieszych tyczy się również tramwajów?



Czy wiedziałe(a)ś, że pieszy nie ma pierwszeństwa przed tramwajem?

Zgodnie z przepisami, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r., pieszy wchodzący na przejście dla pieszych ma pierwszeństwo przed pojazdami. Wyjątek stanowią tramwaje.

Dlaczego tramwaje mają pierwszeństwo przed pieszymi? Odpowiedź jest prosta: tramwaj to nie samochód, jego droga hamowania jest zdecydowanie dłuższa. Motorniczy, który zahamowałby awaryjnie, naraziłby dziesiątki pasażerów na urazy (np. uderzenie głową o stalową poręcz czy upadek na podłogę). Skutki gwałtownego i niesygnalizowanego hamowania tramwaju mogłyby być tragiczne.

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
Problem nieświadomości wielu pieszych zasygnalizował jeden z naszych czytelników, który w wiadomości do naszej redakcji napisał:

Ostatnio na przejściu dla pieszych na ul. MickiewiczaMapka, obok ul. Zbyszka z Bogdańca do gdańskiego centrum kontaktu, miałem następującą sytuację: kierowca auta zatrzymał się i pokazał gestem ręki, abym przeszedł. Zauważyłem za nim nadjeżdżający tramwaj, znając przepisy, spokojnie czekałem, aż tramwaj przejedzie. Kierowca strasznie się zdenerwował tym faktem i zaczął energicznie gestykulować, chcąc zachęcić mnie do przejścia. Gdy tramwaj nadjechał, kierowca żwawo wystartował, chyba wystraszony sytuacją - napisał czytelnik.
W oddzielnym artykule opiszemy aktualny taryfikator mandatów dla pieszych.

Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych
Gwałtowne hamowanie tramwaju w celu przepuszczenia pieszego mogłoby mieć opłakane skutki. Gwałtowne hamowanie tramwaju w celu przepuszczenia pieszego mogłoby mieć opłakane skutki.
mJ

Opinie (97) 3 zablokowane

  • Pieszy (2)

    Czemu nigdzie nie ma informacji o art. 26.1a, który mówi, że "Kierujący tramwajem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność, zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo pieszego znajdującego się na tym przejściu i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na tym przejściu." Chyba sami motorniczy też o nim nie słyszeli. Tramwaj ma ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przesciu !!! (nie musi ustępować tylko pieszemu wchodzącemu).

    • 1 1

    • brak znajomości art 26.1

      Tramwaj jest wyłączony z tego artykułu

      • 0 0

    • Tramwaj nie wyhamuje tak szybko jak samochód!

      Taka pogoda, jak obecnie sprawia, że powstaje efekt tzw. "czarnej szyny". Wynika on z połączenia wilgoci, kurzu, błota i śniegu. Zamiast metalicznego połysku, szyna przybiera czarnego koloru. Jest wtedy bardzo śliska i trudniej wyhamować motorniczym. Droga hamowania dla tramwaju jest dwukrotnie lub nawet trzykrotnie dłuższa od drogi hamowania pojazdu samochodowego

      • 0 0

  • Pierwszeństwo, a zasady logiki

    Lotnisko, prawie kompletny zakaz ruchu ciężarówek, autobusów, samochodów osobowych, rowerów i ludzi gdy samolot jest w ruchu.
    Pociąg bezwględne pierwszeństwo przed pojazdami i ludźmi.
    Tramwaje, prawie bezwględne pierszeństwo.
    Autobusy i ciężarówki, nie pisana zasada większy może więcej, więc dla własnego dobra uważamy i przepuszczamy.
    I nagle rowerzyści i piesi bez uprawnień, mają pierwszeństwo.

    • 0 2

  • Pierwszeństwo pieszych na jezdni to totalnie zły przepis. To jest mega niebezpieczne, ile razy musieliście ostro hamować bo ktoś Wam wlazł na przejście z nienacka nawet nie patrząc czy coś jedzie? Nigdy nie zrozumiem tego toku rozumowania, to pieszych przekracza jezdnię, która jest przeznaczona dla aut, a nie kierowca przekracza chodnik narysowany na jezdni

    • 0 1

  • (1)

    W Polsce nie jest problem z ustąpieniem pieszemu, w Polsce jest problem z oznakowaniem a w szczególności oświetleniem przejścia dla pieszych. Wszędzie w Europie i UK przejścia są odpowiednio (zwłaszcza) oświetlone co jest bardzo ważne dla kierowców nie znających danego kraju, zwłaszcza po zmroku.

    • 1 2

    • W UK mozna sobie przechodzic na czerwonym swietle legalnie. Nawet ich policja czesto to robi. Oczywiscie jak nic nie jedzie. Mozna tez przechodzic gdziekolwiek niekoniecznie na wyznaczonym przejsciu ..

      • 0 0

  • Piesi to akurat ogarniają. gorzej z kierowcami (7)

    nie ma dnia żeby jakiś tramwaju nie staranował. tradycyjnie wszystkich chcą pouczać tylko nie tych co 90% wypadków powodują

    • 51 36

    • No właśnie ci kierowcy tramwajów tego nie ogarniają !

      nie chcą zrozumieć że to pieszy ma pierwszeństwo

      • 0 0

    • I to stawanie na torach albo bardzo blisko torowiska (1)

      • 3 1

      • To są wybitni piesi jak autor posta ;)

        • 0 0

    • Buhahahah - piesi i ogarniają...?

      • 1 1

    • (2)

      Naprawde? Codziennie ktos taranuje tramwaj?

      • 16 8

      • (1)

        Tak, codziennie. Przeglądaj raport to pewnie dzisiaj ktoś wjedzie w tramwaj.

        • 12 11

        • To już wiemy że będziesz to ty. Zrobisz wszystko żeby spełnić swoją obietnicę.

          • 9 6

  • Teraz każdy przepis można oskarżyć w sądzie (3)

    • 4 1

    • Dokładnie.

      W USA skarżą że matematyka jest rasistowska, wzmacnia supremację białych a konieczność podawania jednego tylko prawidłowego rozwiązania jest brakiem otwartości na inne spojrzenie....

      • 0 0

    • przepis oskarżyć w sądzie?

      • 1 0

    • Przepis wynika z decyzji Sejmu , co do tego ma sąd ? Sąd może oceniać zachowanie zainteresowanych na podstawie istniejących przepisów ustanowionych przez Sejm.

      • 1 0

  • Luz

    Pieszy ma zawsze i wszędzie pierwszeństwo jak nie ma to ma miec

    • 0 2

  • autobus pełny ludzi też musi hamować (1)

    Ten argument o hamowaniu jednak jest głupi bo po pierwsze - autobusy też są pełne ludzi a jednak przepisy je obowiązują. Po drugie - tramwaj musi dostosować się do sygnalizacji - czyli mając czerwone może normalnie zahamować?
    Opisana sytuacja jest dość ciekawa i pokazuje absurdy przepisów. Jeśli piesi nie mają azylu to czy takie przejście w ogóle powinno powstać? ze względu na tramwaje jest ono niebezpieczne

    • 35 8

    • a podjal sie wogolw ktos rozstrzygniecia po co wprowadzono przepis pierwszenstwa pieszego przed pojazdami?

      malo kto rozumie obecna sytuacje geopolityczna na swiecie. Człowiek jak mu sie wprost nie powie OCB to gotowy wietrzyc spiski przeciwko ludziom, jednakze po czesci niektore kwestie sa prawdziwe. Wszyscy wiemy , że od wielu lat zbiera sie gremium zarówno Swiatowego Forum Ekonomicznego jak i słynne spotkania Bilderbergów, ale takze pomniejsz emniej owiane tajemnica spotkania duzych grup głow panstw. Na tych spotkaniach sa omawiane polityki pieniezne, geopolityka swiatowa, problemy mniej rozwinietych panstw a przede wszystkim wspolny ujednolicony sposob uporzadkowania wszystkich problemow swiata (własciwie sa to zalecenia, jedne mniej absurdalne (jak przepis pierwszenstwa pieszego przed pojazdami), inne bardziej absurdalne (jak swtierdzenie, ze marchewka to owoc a nie warzywo). Cywilizacja idzie do przodu a przyszlym problemem jest energetyka i tzw ekologia. Pojawiaja sie pojazdy tzw. ekologiczne (sprawa jest mocno dyskusyjna , bo pojazd elektryczny w wytworzeniu jego podzespołow generuje wieksze zanieczyszczenie niz diesel w czasie jego 10-letniej eksploatacji, ale pominmy ta kwestię minuta ciszy z pozbłazliwym usmiechem, by nie urazic ekooszołomów, których tu nie brakuje). Otoz przepis został wprowadzony juz wielu innych panstwach, nie tylko w Polsce, na podstawie zalecenia powyzszych gremiów , specjalnie po to by wyeliminowac liczbe wypadków na drogach, gdy nadjedzie taka elektryczna bardzo cicha drezyna i przejedzie niesłyszacą ją ofermę na pasach. Stad kazdy pojazd , niezaleznie od tego czy ją słychac z kilometra czy jej nei słychac wogole (bo elektryczna) ma obowiazek zatrzymac sie przed pieszym (to uklon dla pieszych). Tych cichych elektrykow bedzie przyrastac, czy sie to komu podoba czy nie, bo trend ogolnoswiatowy ma zamiar wyeliminowac spalinowe pojazdy, a ekooszołomy bardzo aktywnie tu działają. I to cala prawda, po co to wprowadzono. Po prostu realizujemy po cichu polityke globalna i to juz nie jest zaden spisek. To sie dzieje.

      • 3 1

  • Nie wiem jakim trzeba być młotkiem, by włazić pod nadjeżdżający tramwaj. (7)

    Może niech na trojmiasto.pl na wszelki wypadek napiszą o tym, że pieszy też nie ma pierwszeństwa przed pociągami, bo ankieta sugeruje, że mamy bardzo nierozgarniętych ludzi w społeczeństwie.

    • 32 0

    • Trzeba być młotkiem żeby włazić pod nadjeżdżający samochód (4)

      ale mając wystarczająco silne lobby można uprawomocnić bycie młotkiem.

      • 2 3

      • (3)

        to też, po prostu nie napisałem, bo to dla mnie zbyt oczywiste. Ograniczone zaufanie to podstawa by przeżyć w tym kraju. Jeszcze takim na dwóch kółkach by się przydało przetłumaczyć, że im też by się przydało nie wbijać się w pieszych.

        • 5 1

        • A wbijają się? (2)

          Taki na dwóch kółkach ryzykuje dużo większym urazem niż pieszy w którego wjedzie...

          • 0 3

          • (1)

            Ty chyba jeździsz bez kasku i spadłeś na główkę więcej niż raz. W moją matkę raz taki wjechał i ją przewrócił - sk****** nie pomógł tylko odjechał. Koniec końców chodziła z kołnierzem ortopedycznym. Coś czuję, że więcej jest takich przypadków.

            • 1 0

            • Więcej

              Moją mamę też rozjechał taki w lesie, jeszcze krzyczał że źle idzie. Trenował do jakiegoś MTB i mu po torze wyścigowym ludzie łażą

              • 1 0

    • lata nauki religii robią swoje (1)

      nie tęsknię wcale za PRLem, ale w tym zakresie miał dwa plusy - każdy wiedział, że to tramwaj ma pierwszeństwo, oraz każdy musiał mieć kartę rowerową, a to oznaczało znajomość przepisów

      • 2 2

      • Nie rozśmieszaj mnie.

        Mało to ludzi ma prawo jazdy i twierdzi że lewy pas służy tylko do wyprzedzania? :D

        • 1 2

  • Heh (2)

    W pełni załadowana ciężarówka z naczepą to też kilkadziesiąt tom, a zatrzymać się musi, więc wytłumaczenie pt" tramwaj jest ciężki" do mnie nie przemawia.

    • 1 2

    • ciężarówki załadowane po dach chyba nie powinny jeździć po mieście; tylko od producenta / magazynu do magazynu; a jeśli już musi wjechać do miasta to powinna zachować bezpieczną prędkość..

      • 0 0

    • Tramwaj gdy gwałtownie hamuje wpada w poślizg, jedzie jak łyżwa po lodzie, jego droga hamowania wtedy może wynieść nawet trzy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane