• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni: znamy wpływy z rozszerzonej strefy

Patryk Szczerba
16 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Miejsca parkingowe wokół Placu Górnośląskiego w Gdyni. Orłowo zostało od 1 lipca objęte płatnym parkowaniem. Miejsca parkingowe wokół Placu Górnośląskiego w Gdyni. Orłowo zostało od 1 lipca objęte płatnym parkowaniem.

Nieco ponad 4 mln zł wpływów z opłat od kierowców i 500 tys. zł z kar za nieopłacone parkowanie - to bilans pierwszych dwóch miesięcy, w których działa rozszerzona Strefa Płatnego Parkowania w Gdyni. Do tego trzeba doliczyć ok. 500 tys. zł zysku z dziewięciu uruchomionych parkingów poza-strefowych, którymi miasto dzieli się z wybranym w przetargu operatorem parkomatów.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Co sądzisz o zmianach płatnego parkowania w Gdyni?

Nowe zasady parkowania w Gdyni obowiązują od 1 lipca. Za parkowanie trzeba płacić na miejskim terenie na Działkach Leśnych, w części Grabówka, na Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie. Dodatkowo podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu. Gdynia jest obecnie podzielona na cztery strefy: śródmiejską, strefę A na Wzgórzu św. Maksymiliana, strefę B na Działkach Leśnych oraz strefę C w Orłowie.

Opłaty trzeba też wnosić, jeśli chce się zaparkować na jednym z dziewięciu parkingów pozastrefowych przy:



Ostatnio wokół nowych zasad parkowania pojawiły się kontrowersje. Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęła skarga Prokuratora Okręgowego w Gdańsku na uchwałę radnych Gdyni dotyczącą podwyższenia stawek i rozszerzenia stref parkowania. Władze miasta podtrzymują, że decyzja o zmianach była poparta analizami, a także opiniami mieszkańców, dodając, że podobne zarzuty w Warszawie zostały oddalane przez sąd.

Prokuratura skarży gdyńską strefę parkowania



Sprawdziliśmy, ile wpływów uzyskało miasto przez pierwsze dwa miesiące (lipiec i sierpień) działania droższej i rozszerzonej strefy płatnego parkowania.

Ponad 4 mln zł wpływów z opłat parkingowych



Urzędnicy informują, że łączna kwota wpływów z opłat za postój na terenie rozszerzonej Strefy Płatnego Parkowania wynosi za wakacyjne miesiące 4 043 971,50 zł.

Rośnie liczba nakładanych kar za brak opłaconego parkowania. W lipcu wyniosły one 243 083 zł, a w sierpniu - 258 320 zł.

W lipcu nałożono 4114 opłat dodatkowych dla kierowców, którzy nie zapłacili za parkowanie. W sierpniu było ich 4099.

Przypomnijmy, że opłata dodatkowa za brak opłaconego miejsca postojowego na terenie Strefy Płatnego Parkowania wynosi 150 zł w przypadku opłacenia jej do 7 dni. Po tygodniu opłata wzrasta do 200 zł.

Mieszkańcy Śródmieścia i Wzgórza najczęściej kupują abonamenty



W trakcie dwóch miesięcy działania strefy wydano 4356 abonamentów. Co ciekawe, najwięcej z nich wydano mieszkańcom zameldowanym w strefie A obejmującej Wzgórze św. Maksymiliana - 1418. W dalszej kolejności sięgali po nie mieszkańcy Śródmieścia - 1212 wydanych abonamentów - oraz Działek Leśnych - 1039 abonamentów.

Na podstawie abonamentu typu "M" mieszkańcy mają możliwość zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania.

Mieszkańcy zakupili też m.in. 139 abonamentów ogólnodostępnych. Dodajmy, że abonament ogólnodostępny typu "O" wydaje się na konkretny numer rejestracyjny pojazdu. Abonament tego typu uprawnia do parkowania wyłącznie na obszarze strefy wskazanej podczas zakupu abonamentu.

W lipcu najwięcej wpływów pochodziło z abonamentów zakupionych przez mieszkańców Śródmieścia - nieco ponad 96 tys. zł. O prawie tysiąc złotych mniej wpłynęło z opłat za abonamenty od mieszkańców Wzgórza. O ile mieszkańcy Śródmieścia w sierpniu nadal chętnie kupowali abonamenty, wydając na nie nieco ponad 67 tys. zł, to na Wzgórzu było to jedynie 14 tys. zł.

W sumie wpływy z zakupu abonamentów wyniosły przez pierwsze dwa miesiące funkcjonowania strefy 460 tys. zł.

Trzy parkomaty trzeba było wymienić



Zdarzało się też kilkadziesiąt awarii parkomatów. Kilka zostało całkowicie uszkodzonych.

- Przez ostatnie dwa miesiące funkcjonowania rozszerzonej strefy uszkodzono trzy parkomaty. Zostały one zdemontowane, a na ich miejsce zainstalowano w pełni sprawne urządzenia. Odnotowaliśmy 63 awarii, które są na bieżąco usuwane w ramach umowy serwisowej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Na parkingach pozastrefowych podział zysków z operatorem



Gdynia zarabia także na opłatach wnoszonych na dziewięciu parkinach pozastrefowych - znajdujących się poza strefą drogową. Ich obsługą zajmuje się zewnętrza firma. Dlaczego nie ZDiZ? Urzędnicy twierdzą, że to się im po prostu nie opłaca. Od lat wpływy z SPP są bowiem niższe od kosztów, jakie na ich obsługę przeznacza miasto.

- Dokładnie przeanalizowaliśmy kwestie księgowe i operacyjne. Zlecenie obsługi i windykacji parkingów pozastrefowych zewnętrznemu operatorowi jest dla nas optymalnym rozwiązaniem. Podobnie czynią też inne miasta - mówił w maju wiceprezydent Gdyni.
Łącznie na parkingach pozastrefowych wyznaczono 570 miejsc postojowych, w tym 30 "niebieskich kopert" przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami

Indigo Polska to firma zajmująca się obsługą gdyńskich parkingów pozastrefowych.

Lipcowe wpływy z opłat za postój na parkingach pozastrefowych wyniosły 254 853,66 zł. Z kolei w sierpniu 2021 roku wpływy z opłat za postój na tychże parkingach wyniosły 266 139,97 zł. Łącznie naliczono opłaty dodatkowe na kwotę 66 073,32 zł.

- Na podstawie umowy Indigo Polska wpłaca całość zebranych opłat do miasta, następnie ZDiZ rozlicza miesięczny VAT. Z opodatkowanej kwoty ZDiZ wypłaca firmie Indigo Polska 23 proc. prowizji za obsługę operatorską parkingów pozastrefowych - tłumaczy Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (524) ponad 10 zablokowanych

  • Masz auto, to płać! Zero litości! My chcemy żyć w czystym i zdrowym mieście. (8)

    • 19 151

    • Powodzenia

      To przemów do rozsądku sąsiadowi żeby nie ogrzewał się "kopciuchem", nie kupuj paczkowanej żywności (śmieci), wypędź cały przemysł i usługi, a na koniec zamknij port.

      • 31 1

    • Poczekaj do zimy jak zacznie sie palenie smieciami cwaniaku (1)

      I podskocz na mexyk i zwroc uwage ze chcesz w czystym powietrzu zyc btw niezle pajacowanie z tym klimatem. Spp powoduje krazenie po miescie i stanie na silnniku dzbanku

      • 25 2

      • brak SPP powoduje większą liczbę przejazdów w poszukiwaniu wolnego miejsca do zaparkowania

        podnieś swoją zdolność badania zależności przyczynowo-skutkowych. Na pewno Ci się to przyda.

        • 2 6

    • Um czy spolecznik bez prawka

      Zyjacy u rodzicow?

      • 20 2

    • Zgadza się. Ale w slad za odebraniem pewnych przywilejów musi pójć ułatwienie w innym obszarze

      Na przykład - wprowadzamy płatne parkowanie, ale w ślad za tym idzie tania i częsta komunikacja miejska. Póki co, ostatnia PKMka na Karwiny jezdząca co godzinę i na ktora musze miec inny osobny bilet niz na autobus, odjezdza z Gdyni coś koło 20:00 .... Więc walę to i bede jezdził samochodem i truł i smrodził ile sie tylko da, dopóki komunikacja nie bedzie tania, czesta i dobra

      • 12 2

    • To się wyprowadź na Kaszuby, po ch.... pchacie się do centrum? (1)

      • 0 6

      • Proponuje przenieść um, zus, us i szpitale na Kaszuby cwaniaczku.

        • 0 0

    • zapomnieliście tylko o starych ludziach którzy budowali to miasto

      przykład; 95 letnia niepełnosprawna osoba z Wojta Radtkiego musi się dostać do lekarza na Armii Krajowej(sama nie dojdzie) .Syn przyjeżdża 10 km i płaci za parkowanie 6zł zanim żona sprowadzi mamę do auta,jadą do lekarza (nie ma gdzie zaparkować więc wystawia pod przychodnią żonę z mamą (mama sama nie poradzi sobie) .Odjeżdża i szuka parkingu płacąć następne 10-15zł zależnie jak długo potrwa wizyta w przychodni z oczekiwaniem).Ponownie
      po telefonie podjeżdża pod przychodnię i pakuje obie do auta.Jedzie do domu i znowu płaci 6zł za parkowanie żeby mamę wypakować i zaprowadzić do domu.Po czym jedzie 10km do siebie. Parkowania kosztowały ok 30zł i tak kilka razy w miesiącu czasem 15 razy jeśli wejdzie w to rehabilitacja codzienna. Jest super w Gdyni .Potradziłam im ,żeby kupili babci rower albo hulajnogę albo wrotki.

      • 1 0

  • Zalewajcie ich mejlami-paraliżujcie tą maszynke do kasy niech odpracują te śmieszne kary. (1)

    Piszcie do kierownika spp kilka meili za kazda kare jaka naloza. Zadawajcie w nich wiele pytan. Oni maja obowiazek odpowiedziec na kazdy. Chca sie bawic niech sie bawia. Na kazdego maila dajcie z 10 pytan niech sie babraja w tym wszystkim . I niech czuja ze to odwet

    • 61 6

    • Tzw strajk ( bojkot) włoski

      • 2 0

  • Nie dziwie sie (6)

    Że mają duże wpływy z mandatów. Tam jest dramat, brak wyraźnego oznakowania. Płacąc aplikacją trzeba poświęcić pół godziny na znalezienie oznakowań i tak nie wiesz do końca czy dobrze wybrałeś i nie zastaniesz mandatu za szyba. Jak ktoś próbował zapłacić za parking w Gdyni wie o czym mówię,

    • 110 7

    • Zgadzam się

      Dlaczego nie ma oznaczenia strefy na znakach poziomych lub pionowych. Nie jestem przekonany o tym czy powinienem przyjąć mandat jeśli nie ma prawidłowego oznaczenia.

      • 12 1

    • Marudzisz (3)

      Zapamiętanie stref po dwóch miesiącach funkcjonowania nie powinno być tak bardzo trudne ale widać że jest. Tragedia.

      • 2 9

      • Dla mieszkańca (2)

        Gdyni to masz rację, ale dla przyjezdnego to jest dramat i zwykle naciąganie na mandat.

        • 8 1

        • (1)

          Na parkomacie wszystko jest dokładnie opisane co i jak. Do tego masz znaki drogowe przy wjeździe do strefy.

          • 1 4

          • ale zgodnie z przepisami jeśli płacisz aplikacją musisz to zrobić przed wyjściem z auta.... jak więc sprawdzić co jest na parkometrze siedząc w aucie ???

            • 14 0

    • Pół godziny szukasz w aplikacji? To jakaś popierdółka jesteś

      • 0 0

  • (7)

    Naprawdę nie rozumiem do czego dąży teraz Miasto Gdynia i co naprawdę chce osiągnąć swoim działaniem. Widząc, że coraz więcej samochodów parkuje w Gdyni, to zamiast tworzyć nowe parkingi w samym centrum miasta (tak jak powinno robić normalne, przyjazne mieszkańcom i turystom miasto), zabierają istniejące parkingi (przy Teatrze Muzycznym oraz na Skwerze) i stawiają tam drzewa z doniczkami, oraz rozszerzają strefę płatnego parkowania, żeby już w ogóle zniechęcić do siebie turystów i mieszkańców. Nie wspomnę już o tym, że zamiast tworzyć nowe drogi, prawo-skręty, lewo-skręty, to działanie Miasta Gdyni ogranicza się tylko do malowania farbą (która schodzi po bardzo krótkim czasie - tak jak np. na Witominie) nowych bus-pasów. Brawo Gdynia! Normalnie aż chce się żyć w tym mieście ;)

    • 127 8

    • Racja

      Dalej w Gdyni stawiajcie na Łucyka, to naprawdę dobra zmiana!

      • 6 3

    • przez lata SWS zaniedbało wylotówki tunele i drogi. miasto zalało sie autami w korkach

      to teraz udaja ekologów i propagandowo wykorzystuja eko społeczników do ukrywania tego co spaprali

      • 14 1

    • kolejna samochodoza w wersji hard (1)

      budowa parkingów w centrum zwiększa korki na dojazdach do niego. Bez sensu. Nie za moje podatki.

      • 1 10

      • Od kieszonkowego od mamy płaci się podatki?

        • 7 1

    • Mylisz bycie przyjaznym mieszkańcom z byciem przyjaznym wobec zbyt dużej ilości samochodów.

      • 1 2

    • Dlatego się wyprowadziłem :)

      • 3 1

    • Miasto dla bogatych

      Im chodzi o to, aby miasto było dla niewielkiej ilości bogatych, a nie dla dużej ilości biedaków.

      • 0 0

  • STOP płatnym parkingom w Trójmieście!

    • 90 8

  • Krótko i na temat (3)

    Złodzieje

    • 102 3

    • złodziejami funduszy publicznych są osoby parkujące za darmo w przestrzeniach publicznych (1)

      • 1 9

      • Oni też się składają na fundusze publiczne...

        • 4 2

    • swój

      to nie złodzieje to chołota

      • 0 0

  • Radni sktórzy zafundowali Wam te podwyżki i rozszerzenie SPP: (9)

    Bień borski domozych dzierżak jędrzejewski kłodziński krym myszka raczyńska roda sierżęga styk szpajer taraszkiewicz trojanowicz ubych zwołek zielińska

    • 94 4

    • hehe dobrze wiedziec komu nie mówić dzień dobry na osiedlu

      • 13 2

    • (1)

      a co mieli zrobić ?
      tak jest przy każdym głosowaniu
      każde z nich zdaje sobie sprawę, że głos przeciwko to koniec szans na następne wybory...

      • 1 6

      • człowiekiem sie jest urzednikiem sie bywa

        jak wylecą to im sąsiedzi to zapamietaja

        • 8 1

    • no tak Jedrzejewski mieszka w Rumii wiec

      czemu ma wpływ na głosowanie w Gdynii???

      • 9 2

    • wszyscy na smyczy

      • 6 3

    • Dzięki za tą listę. Trzeba te nazwiska promować. (1)

      • 6 1

      • Do odstrzału w wyborach

        • 6 0

    • Podziękował.

      • 0 0

    • Czyli Samonierządność

      • 1 0

  • łucyk to nie jest gospodarz. to prezes ale w najgorszym wydaniu

    tylko patrzec z jakimi nazwiskami i firmami jest powiązany w rejestrach gospodarczych

    • 64 2

  • Ankieta była

    przeprowadzona prawdopodobnie w urzędzie miasta i tylko wśród samorządowców. Ciekawe czy ktoś widział te ankiety

    • 71 3

  • To przychody - a jakie byy koszty? (1)

    Czemu redakcja nie zadała pytania Łucykowi?

    • 57 4

    • bo te artykuly z lucykiem wygladaja jak by sam i m slal gotowca

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym o 50 km/h kierowca straci prawo jazdy na okres:

 

Najczęściej czytane