• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Płatne parkowanie w Gdyni: znamy wpływy z rozszerzonej strefy

Patryk Szczerba
16 września 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Parking przy biurowcach i SKM bez opłat
Miejsca parkingowe wokół Placu Górnośląskiego w Gdyni. Orłowo zostało od 1 lipca objęte płatnym parkowaniem. Miejsca parkingowe wokół Placu Górnośląskiego w Gdyni. Orłowo zostało od 1 lipca objęte płatnym parkowaniem.

Nieco ponad 4 mln zł wpływów z opłat od kierowców i 500 tys. zł z kar za nieopłacone parkowanie - to bilans pierwszych dwóch miesięcy, w których działa rozszerzona Strefa Płatnego Parkowania w Gdyni. Do tego trzeba doliczyć ok. 500 tys. zł zysku z dziewięciu uruchomionych parkingów poza-strefowych, którymi miasto dzieli się z wybranym w przetargu operatorem parkomatów.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Co sądzisz o zmianach płatnego parkowania w Gdyni?

Nowe zasady parkowania w Gdyni obowiązują od 1 lipca. Za parkowanie trzeba płacić na miejskim terenie na Działkach Leśnych, w części Grabówka, na Wzgórzu św. Maksymiliana oraz w Orłowie. Dodatkowo podwyższono ceny za parkowanie w Śródmieściu. Gdynia jest obecnie podzielona na cztery strefy: śródmiejską, strefę A na Wzgórzu św. Maksymiliana, strefę B na Działkach Leśnych oraz strefę C w Orłowie.

Opłaty trzeba też wnosić, jeśli chce się zaparkować na jednym z dziewięciu parkingów pozastrefowych przy:



Ostatnio wokół nowych zasad parkowania pojawiły się kontrowersje. Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku wpłynęła skarga Prokuratora Okręgowego w Gdańsku na uchwałę radnych Gdyni dotyczącą podwyższenia stawek i rozszerzenia stref parkowania. Władze miasta podtrzymują, że decyzja o zmianach była poparta analizami, a także opiniami mieszkańców, dodając, że podobne zarzuty w Warszawie zostały oddalane przez sąd.

Prokuratura skarży gdyńską strefę parkowania



Sprawdziliśmy, ile wpływów uzyskało miasto przez pierwsze dwa miesiące (lipiec i sierpień) działania droższej i rozszerzonej strefy płatnego parkowania.

Ponad 4 mln zł wpływów z opłat parkingowych



Urzędnicy informują, że łączna kwota wpływów z opłat za postój na terenie rozszerzonej Strefy Płatnego Parkowania wynosi za wakacyjne miesiące 4 043 971,50 zł.

Rośnie liczba nakładanych kar za brak opłaconego parkowania. W lipcu wyniosły one 243 083 zł, a w sierpniu - 258 320 zł.

W lipcu nałożono 4114 opłat dodatkowych dla kierowców, którzy nie zapłacili za parkowanie. W sierpniu było ich 4099.

Przypomnijmy, że opłata dodatkowa za brak opłaconego miejsca postojowego na terenie Strefy Płatnego Parkowania wynosi 150 zł w przypadku opłacenia jej do 7 dni. Po tygodniu opłata wzrasta do 200 zł.

Mieszkańcy Śródmieścia i Wzgórza najczęściej kupują abonamenty



W trakcie dwóch miesięcy działania strefy wydano 4356 abonamentów. Co ciekawe, najwięcej z nich wydano mieszkańcom zameldowanym w strefie A obejmującej Wzgórze św. Maksymiliana - 1418. W dalszej kolejności sięgali po nie mieszkańcy Śródmieścia - 1212 wydanych abonamentów - oraz Działek Leśnych - 1039 abonamentów.

Na podstawie abonamentu typu "M" mieszkańcy mają możliwość zaparkowania pojazdu na dowolnym miejscu postojowym, zlokalizowanym w promieniu do 300 metrów od miejsca zamieszkania.

Mieszkańcy zakupili też m.in. 139 abonamentów ogólnodostępnych. Dodajmy, że abonament ogólnodostępny typu "O" wydaje się na konkretny numer rejestracyjny pojazdu. Abonament tego typu uprawnia do parkowania wyłącznie na obszarze strefy wskazanej podczas zakupu abonamentu.

W lipcu najwięcej wpływów pochodziło z abonamentów zakupionych przez mieszkańców Śródmieścia - nieco ponad 96 tys. zł. O prawie tysiąc złotych mniej wpłynęło z opłat za abonamenty od mieszkańców Wzgórza. O ile mieszkańcy Śródmieścia w sierpniu nadal chętnie kupowali abonamenty, wydając na nie nieco ponad 67 tys. zł, to na Wzgórzu było to jedynie 14 tys. zł.

W sumie wpływy z zakupu abonamentów wyniosły przez pierwsze dwa miesiące funkcjonowania strefy 460 tys. zł.

Trzy parkomaty trzeba było wymienić



Zdarzało się też kilkadziesiąt awarii parkomatów. Kilka zostało całkowicie uszkodzonych.

- Przez ostatnie dwa miesiące funkcjonowania rozszerzonej strefy uszkodzono trzy parkomaty. Zostały one zdemontowane, a na ich miejsce zainstalowano w pełni sprawne urządzenia. Odnotowaliśmy 63 awarii, które są na bieżąco usuwane w ramach umowy serwisowej - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Na parkingach pozastrefowych podział zysków z operatorem



Gdynia zarabia także na opłatach wnoszonych na dziewięciu parkinach pozastrefowych - znajdujących się poza strefą drogową. Ich obsługą zajmuje się zewnętrza firma. Dlaczego nie ZDiZ? Urzędnicy twierdzą, że to się im po prostu nie opłaca. Od lat wpływy z SPP są bowiem niższe od kosztów, jakie na ich obsługę przeznacza miasto.

- Dokładnie przeanalizowaliśmy kwestie księgowe i operacyjne. Zlecenie obsługi i windykacji parkingów pozastrefowych zewnętrznemu operatorowi jest dla nas optymalnym rozwiązaniem. Podobnie czynią też inne miasta - mówił w maju wiceprezydent Gdyni.
Łącznie na parkingach pozastrefowych wyznaczono 570 miejsc postojowych, w tym 30 "niebieskich kopert" przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami

Indigo Polska to firma zajmująca się obsługą gdyńskich parkingów pozastrefowych.

Lipcowe wpływy z opłat za postój na parkingach pozastrefowych wyniosły 254 853,66 zł. Z kolei w sierpniu 2021 roku wpływy z opłat za postój na tychże parkingach wyniosły 266 139,97 zł. Łącznie naliczono opłaty dodatkowe na kwotę 66 073,32 zł.

- Na podstawie umowy Indigo Polska wpłaca całość zebranych opłat do miasta, następnie ZDiZ rozlicza miesięczny VAT. Z opodatkowanej kwoty ZDiZ wypłaca firmie Indigo Polska 23 proc. prowizji za obsługę operatorską parkingów pozastrefowych - tłumaczy Marek Łucyk.

Miejsca

Opinie (524) ponad 10 zablokowanych

  • jakie wpływy!? przecierz kuc mówił że to dla rotacji! pod cmentarzem tez!i w weekendy! i pod domami!

    • 33 2

  • W Gdyni powinno się powiększyć strefę płatnego parkowania (4)

    inne dzielnice też chcą, aby była większa rotacja i więcej miejsc dostępnych, w nie, że wszystkie zajęte

    • 8 37

    • Bujaj sie urzedniku czy tam spolku bez prawka (3)

      Zerujacy na rodzicach

      • 5 2

      • kolejny przejaw samochodozy w wersji hard? (2)

        80% osób korzystających z mieście z roweru ma prawo jazdy i samochód w swoim gospodarstwie domowym

        • 0 4

        • Uwielbiam te statystyki aktywistów wyciągane z tyłka.

          • 5 0

        • no i dobrze komusz larwo co ci do tego?

          • 0 0

  • Cały świat (1)

    wie i tępi gryzonie tylko Gdynia je chełpi.

    • 30 2

    • niewiele wiesz o gryzoniach i swiecie

      • 1 1

  • Precz z blachosmrodami (6)

    Rowerem zdrowiej i ekologicznie w Gdynii nie potrzeba samochodu, są drogi rowerowe

    • 7 49

    • sprawdz kto oplaca podatek drogowy, z ktorego korzystasz jako uzytkownik sciezek,chodnikow itp (1)

      • 3 3

      • wpływy z podatku drogowego nie służą finansowaniu ulic miejskich tylko dróg krajowych

        na utrzymanie ulic miejskich (jezdni i chodników) idą wpływy z podatków, które płacą wszyscy mieszkańcy, nie tylko posiadacze i użytkownicy samochodów. Warto wiedzieć, że w budżecie USA nie ma środków na utrzymanie istniejącej, przewymiarowanej infrastruktury drogowej.

        • 0 8

    • Te drogi malowane co zniknely pod zwalami sniegu w zime

      Gdy odsniezali plac relaksu z delfinkami?

      Ps. Masz fobie

      • 7 1

    • (1)

      dlatego urzędnicy mają darmowy parking a po "elyte" podjeżdżają opłacane przez biednych limuzyny
      auto jest złe jeśli ma je zwykły ciężko pracujący obywatel
      to jest klasizm i nienawiść do osób z ograniczeniami ruchowymi oraz starszych w czystej postaci

      • 10 1

      • tak to wygląda w korei północnej wlaśnie

        • 5 1

    • Kolejny, którego jakiś zły kierowca w dzieciństwie molestował.

      • 2 1

  • Parkuję, włączam aplikację, szukam, jaka

    to strefa... muszę wysiąść, by sprawdzić na parkomacie, ZONK.. kara, bo przy płaceniu aplikacją nie wolno opuścić pojazdu wcześniej

    • 39 1

  • Za cos trzeba robic stanowisko propagandy UM w rivierze

    Id.bilby plac relaksu na parkingu przy muzeum gdyni. I na kola farby i betonowe walce pod akwarium

    • 34 2

  • a jak tam obroty w śrudmieściu.....?

    • 19 3

  • Gdynia jest najbardziej zadłużonym miastem

    NO bo są ci co nie płacą i ci, którzy muszą płacić (mieszkańcy). NIe płacił np. gość od Smorządności w radzie miasta - Jak w jednym klubie Samorządności może mieścić się tyle patologii władzy? Bliski współpracownik prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka nie dość, że przez ponad dwie dekady miał nie płacić za użytkowanie gruntu należącego do gdynian, to jeszcze zataić miał posiadanie działek i najprawdopodobniej złamał zapisy ordynacji wyborcze. A ty mieszkańcu płacz i płać Szczurkowi a jak nie to mandat.

    • 34 2

  • strefa parkowania

    Myśle ,że prokuratura kierując sprawę do sądu wiedziała co robi.Uznali ,ze miasto kłamie mówiąc ,że prowadzili konsultację.Przekonany jestem,że ten artykuł może mijać się z prawdą bo miast teraz będzie za wszelką ceną się wybielać i dalej delikatnie mówią artykuł jest mocno naciągany.Kiedy prokurator postawi zarzuty Prezydentowi i p.Łucykowi za min Lotnisko ,dziurę w jezdni na Wiśniewskiego i podwójnie budowane garby na jezdni ul.Wielkokacka.A takich kwiatków marnowania pieniędzy można znaleźć więcej.Oba szkodniki już dawno powinni jak mają honor odejść.!!!!!!

    • 42 2

  • Z czegoś trzeba opłacić punkt w Rivierze...

    Następna fanaberia szczura

    • 41 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w logo Ferrari?

 

Najczęściej czytane