• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie płyny pije twój samochód?

mJ
5 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Warto pamiętać, że płyny eksploatacyjne to nie tylko olej silnikowy czy płyn chłodniczy. Warto pamiętać, że płyny eksploatacyjne to nie tylko olej silnikowy czy płyn chłodniczy.

Wielu z nas, kierowców, nie zdaje sobie sprawy, jak ważne dla samochodu są płyny eksploatacyjne. To przecież dzięki nim auto jeździ, hamuje i chłodzi silnik. Żeby żyło się lepiej, pamiętajmy o kontrolowaniu i okresowej wymianie wszystkich płynów. Podpowiadamy o czym powinniście pamiętać.




Jakie płyny są w samochodzie?



Czy regularnie wymieniasz płyny eksploatacyjnego swojego auta?

Regularna wymiana płynów eksploatacyjnych to tak naprawdę obowiązkowa pozycja użytkowania samochodu. Zlekceważenie tych - z pozoru niezbyt skomplikowanych - czynności może doprowadzić do poważnych i kosztownych napraw, ale również bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Olej silnikowy, płyn chłodniczy oraz płyn hamulcowy - to trzy kluczowe płyny eksploatacyjne, które "pije" każdy pojazd. Pamiętajmy jednak żeby nie skupiać się wyłącznie na wymianie trzech wspomnianych cieczy. W samochodowych układach krążą jeszcze inne, bardzo ważne płyny.

- Płyny eksploatacyjne odgrywają bardzo istotną rolę w każdym pojeździe. Nie ma znaczenia czy jest to samochód starszy czy młodszy, osobowy czy też dostawczy. Każde auto, w którym regularnie wymieniane są płyny eksploatacyjne, z całą pewnością odwdzięczy się bezawaryjnością i zbędnymi komplikacjami - tłumaczy Tomasz Kamiński z serwisu Auto-Alp.

Płyny w samochodzie - olej silnikowy



Głównym zadaniem oleju silnikowego jest zapewnienie sercu auta odpowiednich warunków do pracy. Co to oznacza? Przede wszystkim smarowanie, oczyszczanie, ale również ochronę przed przegrzaniem. Pamiętajmy, aby olej wymieniać na taki, który zaleca producent. Nie zapomnijmy również o wymianie filtra oleju.

Ile kosztuje wymiana oleju?



W większości nowych aut stosuje się oleje syntetyczne. Nowoczesne silniki nierzadko przystosowane są do przyjmowania olejów typu "long life", które wydłużają jazdę bez konieczności wymiany oleju (do 30 tys. km lub raz na dwa lata).

Sprawdź gdzie w Trójmieście naprawisz swój pojazd

Warto jednak pamiętać, że z biegiem kolejnych kilometrów - olej silnikowy traci swoje właściwości.

Bierzmy również drobną poprawkę na książkowe zalecenia producentów. Silnik może "pić" więcej, a my będziemy zmuszeni do małej dolewki oleju. Sprawdzajmy regularnie jego poziom i w razie potrzeby, uzupełnijmy braki. Pomiaru dokonujmy bagnetem na wyłączonym, ale rozgrzanym silniku.

- Olej silnikowy pracuje w bardzo ciężkich warunkach. Jego zadaniem jest niwelowanie tarcia między metalowymi elementami w układzie korbowo-tłokowym. Wyróżniamy kilka rodzajów olejów. Przykładowo, olej syntetyczny powinniśmy wymieniać co 15-20 tys. przejechanych kilometrów. Producenci samochodów zalecają takową wymianę co 30 tys. km, co moim zdaniem jest mocno przesadzone. Po takim przebiegu olej traci swoją lepkość i nie spełnia swojej funkcji, a przez to prowadzi do wyraźnego zużycia elementów silnika. Oleje półsyntetyczne powinniśmy wymieniać co 12 tys. km, a mineralne co około 10 tys. km - wyjaśnia Radosław Banaszewski z warsztatu Spec Serwis.
W przypadku aut z instalacją LPG zaleca się skrócić okres między wymianą oleju o mniej więcej 25 proc.

Regularna wymiana płynów eksploatacyjnych to podstawa użytkowania auta. Regularna wymiana płynów eksploatacyjnych to podstawa użytkowania auta.

Płyn chłodniczy - ile płynu chłodniczego może ubywać?



Opinie na temat okresu wymiany płynu chłodniczego są mocno podzielone. Niektórzy producenci zalecają wykonywać tę czynność co dwa lata, kolejni co pięć, a jeszcze inni eksperci mówią nawet o 10 latach. Zazwyczaj robi się to w momencie, w którym temperatura krzepnięcia jest zbyt wysoka.

Kontrolujmy stan płynu chłodniczego w zbiorniczku. Róbmy to wyłącznie przy zimnym silniku (wysoka temperatura zwiększa objętość płynu). Ponadto, rozgrzana ciecz, w momencie odkręcania korka wlewu, mogłaby nas poparzyć. Poziom płynu powinien utrzymywać się między granicą minimalną a maksymalną.

Czytaj także: Jak dbać o silnik diesla?

- Płyn chłodniczy powinniśmy wymieniać co 10 lat albo co 150 tys. przejechanych km. Przy wymianie należy pamiętać o zastosowaniu płynu chłodniczego zalecanego przez producenta. Nie powinniśmy mieszać płynów chłodniczych z wodą lub innymi płynami, które nie łączą się ze sobą chemicznie. Dolewanie wody do płynów chłodniczych skutkuje korodowaniem kanałów w układzie chłodzenia na elementach metalowych. Przed każdą zimą zaleca się skontrolować zamarzalność płynu chłodniczego. Tę czynność wykonuje się areometrem - podpowiada Kamiński.
Warto dodać, że płyn chłodniczy posiada nie tylko - jak sama nazwa wskazuje - właściwości chłodzące silnik. Jego funkcją jest również smarowanie elementów układu chłodniczego, czyli przede wszystkim pompy wody.

Płyn hamulcowy - co ile wymieniać płyn hamulcowy?



To jeden z ważniejszych płynów krążących w układach samochodu, który bezpośrednio wpływa na nasze bezpieczeństwo. Płynowi hamulcowemu zawdzięczamy skuteczne hamowanie.

- Płyn hamulcowy powinniśmy zmieniać co dwa lata. Powód jest prosty, płyn wchłania wilgoć z powietrza, a przy zawartości kilku procent wody potrafi się zagotować w zaciskach. Co w efekcie wyraźnie obniża skuteczność hamowania - dodaje Banaszewski.
W przypadku zaniedbania regularnej wymiany płynu hamulcowego można doprowadzić również do rdzewienia elementów układu hamulcowego (tarcz, przewodów).

Płyny eksploatacyjne w samochodzie



- W samochodzie rozróżniamy jeszcze parę płynów eksploatacyjnych, o których musimy pamiętać. Mowa o płynie układu wspomagania, oleju w skrzyni biegów, ale również - w przypadku niektórych diesli - płynie do filtrów DPF (mokrych). Ostatni z nich wymieniamy po wyświetleniu komunikatu na desce rozdzielczej. Olej w skrzyni biegów i płyn do wspomagania układu kierowniczego wymieniamy zgodnie z zaleceniami producenta. Regularnie kontrolujmy poziomy tychże płynów. Moim zdaniem najważniejszą cieczą wlewaną do naszego auta jest... paliwo, a w zasadzie jego jakość, która znacząco wpływa na żywotność pojazdu. Szerokim łukiem omijajmy stacje paliw wzbudzające podejrzenia. Tankujemy jedynie na renomowanych stacjach - zakończył Kamiński.
Nie zapominajmy również o regularnym uzupełnianiu płynu poprawiającą naszą widoczność za kierownicą, czyli płynu do spryskiwaczy.
mJ

Miejsca

Opinie (57) 5 zablokowanych

  • Polecam prosty test jakie sa roznice w olejach (12)

    Zacznijmy od roweru, nasmaruj lancuch tanim srodkiem, pojezdzij jakis czas, a nastepnie nasmaruj go dobrym szwajcarskim olejem, roznice powinienes szybko zauwazyc, jezeli nie jestes ostatnim cepem.
    W olejach silnikowych nie ma co eksperymetowac, lecz kupowac nalezy dobre, sprawdzone marki, lecz nie pseudo marki z marketu jak Castrol.

    • 19 14

    • A ja od lat wlewam oleje Lotos

      do TDI olej 505.01, a do drugiego auta Quazar Hi-Tec - oba 5W40. Lotos robi całkiem dobre oleje, które trzymają wysokie parametry. Wymiana co rok lub co max. 15 tys. km.

      • 2 0

    • Ha, no właśnie.
      Tani, ale częściej, czy drogi ale rzadziej?
      To zależy od silnika.

      • 1 0

    • Najlepsze oleje to te których niw kupisz na stacjach paliw,w marketach ani większości zwykłych sklepach moto. Takimi olejami sa m.in: Millers,Fuchs,Motul. Ja używam Millersa a le kiedys tez Motula i wymiana max co 10tys km.Z zadnym autem nie mialem problemu.

      • 4 0

    • Przecież BMW zaleca Castrol Edge (2)

      więc co?

      • 9 2

      • Castrol plus litr oleju co 1000 km...

        • 4 0

      • nie na czasie jesteś - teraz BMW zaleca Shell'a

        • 5 1

    • Najlepszy olej na łańcuchu jaki miałem, to podły niefiltrowany rzepakowy. Najwięcej km bez smarowania.

      • 8 2

    • (1)

      Głównie marketing poczujesz. Robię rocznie rowerem jakieś 8-9 tysięcy kilometrów. Przez całą zimę leję na łańcuch olej do pił łańcuchowych z castoramy 10zł/l i też dobrze działa,tyle, że się łańcuch syfi.

      • 10 3

      • Pewnie jestes ostatnim cepem

        jak sugeruje autor 'lotnego' komentarza ;)

        • 6 3

    • A co takiego złego jest w Castrolu.... (2)

      ....kupuję i nie narzekam. A jaki inny olej jest taki wypasiony?

      • 18 2

      • (1)

        Liqui Moly, Motul.

        • 6 7

        • motula lałem do mazdy i tak zdechła :D
          A tak poważnie, polecam motula - mazda zdechła bo już była na wykończeniu!

          • 7 4

  • Mój volk lubi pić piwo i czasami setę,wtedy lepiej przyspiesza

    • 1 1

  • (2)

    Najważniejsze paliwo - należy lać na renomowanych stacjach. A jak przychodzą kontrole, to największe wałki wychodzą na renomowanych stacjach.

    • 9 6

    • Renomowanych ???

      właśnie się zastanawiam nad pozwaniem stacji BP za awarię silnika.

      • 0 1

    • Zapodaj linka, gdzie nie tankować w Gdyni.

      • 4 0

  • (3)

    Olej przepracowany musi być brudny. Jeżeli jest inaczej oznacza to, że cały szlam pozostał w silniku, w kanałach olejowych, misce, na wałkach rozrządu i td. a olej nie spełnił swojego zadania. Janusze uważają, że jest odwrotnie i cieszą się jak karpie przed wigilią, że wlali dobry olej bo po przebiegu np. 5 tys km wygląda jak nowy :)

    • 15 3

    • hmm, no nie wiem (2)

      starsze silniki lepiej nie czyścić rzadkim olejem
      bo te "syfy" utrzymują szczelność.
      Idealna czystośćnie jest wskazana w bardzo wielu przypadkach,
      często powoduje nieliniowości i nieciągłości a to nie jest dobrze dla mechaniki.

      • 7 1

      • jak się dba o silnik i pierwszych km (1)

        To jest on idealnie czysty i nie cieknie. Pod warunkiem ze go dobrze spasowali.

        • 3 0

        • yhm, ale luzy mechaniczne zawsze powstaną z czasem

          wszystko zalezy od projektu i materiałów, zgadzam się, że prawidłowe użytkowanie ten czas zużycia znacznie wydłuża
          ale zasada jest zawsze taka sama, wszystko się zużywa,
          materia rządzi się takimi prawami, ścieranie i dyfuzja,
          oraz korozja, niekoniecznie tlenowa

          • 4 0

  • jakie płyny zrzuca twoje auto......

    • 7 1

  • Poza " dobrym" płynem

    ważna jest regularna wymiana. Stosuję i czerpię korzyści z bezawaryjnej jazdy.

    • 3 1

  • Poziom płynu powinien utrzymywać się między granicą minimalną a maksymalną.

    No to już wiem wszystko, Dziękuje

    • 18 2

  • Ja tam piję wszystko

    • 26 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane