• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi z Kaszub do Trójmiasta miały przyspieszyć. Remont zmienił niewiele

Maciej Naskręt
29 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo. Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo.

Kończąca się kilkuletnia modernizacja linii kolejowej nr 201 miała skrócić podróże pociągiem z Kościerzyny do Trójmiasta nawet o ok. 30 minut. Tymczasem pociągi pasażerskie od 13 grudnia na tym szlaku pojadą tyle samo co przed modernizacją - w 2011 r. PKP PLK przekonuje, że efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta na Kaszuby?

Kończy się trwająca od 2011 r. modernizacja 70-kilometrowej linii kolejowej między Kościerzyną a Gdynią. Od 13 grudnia tego roku pociągi pojadą tam według rozkładu, który nie zakłada prac na torowisku. Między innymi będą tam poruszać się pociągi spalinowe Szybkiej Kolei Miejskiej, które obsłużą połączenia na linii PKM i do Kościerzyny.

Modernizacja linii, składająca się z kilku kontraktów, pochłonęła prawie 300 mln zł. M.in. Ok. 175 mln zł kosztowała modernizacja całej 70-kilometrowej linii - między Gdynią a Kościerzyną - w latach 2011-2014. Zwiększono wtedy dopuszczalną prędkość z 90 do 120 km/h. Natomiast 107 mln zł pochłonie przebudowa linii na odcinku od Osowej do Gdyni, gdzie m.in. wykonano lokalne centrum sterowania, a także dobudowano tor w celu obsługi pociągów kursujących po linii PKM. To zadanie kończy się.

Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014. Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014.
Podróż miała trwać 30 minut krócej

Mimo tak ogromnych środków finansowych jakie wydano na przebudowę linii, zmian nie odczują za dwa tygodnie pasażerowie. Oto dlaczego:

- Jednym z efektów przebudowy linii miało być skrócenie czasu przejazdu. Czekam na to już kolejny rok z rzędu. Miałem nadzieję, że wraz z przejęciem trasy przez SKM nastąpi ta wyczekiwana przez wszystkich pasażerów zmiana. Przeglądam nowy rozkład jazdy i w dalszym ciągu czas przejazdu na trasie o długości niespełna 70 km wynosi ok. 1 godz. i 20 min. Zgodnie z założeniami czas miał się skrócić o 20-30 min, co oznaczało że pociągi powinny pokonywać trasę w około godzinę. Czy jest jeszcze szansa, że to nastąpi poprawia - mówi pan Tomasz, który codziennie dojeżdża z Kościerzyny do pracy w Gdyni.
- By trasa miała jakiś sens i była realną alternatywa dla podróżujących samochodami to pociągi w szczycie komunikacyjnym powinny kursować co 45 minut a pokonanie trasy o długości 67 km powinno zajmować nie więcej niż godzinę, zwłaszcza, że trasa była modernizowana, aby można było osiągać na niej prędkość do 120 km/h, na co wydano wiele milionów złotych - dodaje nasz czytelnik.
Co na to zarządca linii - władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe?

- Modernizacja zakładała przywrócenie parametrów linii i na wybranych odcinkach zwiększenie dopuszczalnych prędkości. Efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania. Wówczas czas zakładany to nawet 38 minut. Obecnie pociągi zatrzymują się na wszystkich przystankach - by zabrać pasażerów - podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.
Prace na linii 201 będą kontynuowane. Nowe urządzenia zapewnią dodatkową poprawę parametrów, przepustowości. Ponadto w przyszłym roku ma rozpocząć się budowa dwóch przystanków linii PKM - na Karwinach i przy stadionie. Prace spowodują na pewno kolejne wyłączenia z ruchu, o tym mamy przekonać się w przyszłym roku.

W dalszej perspektywie jest budowa elektryfikacji na linii do Kościerzyny wraz z dobudową drugiego toru od Osowy. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule. Także wtedy utrudnienia będą nieuniknione.

Miejsca

Opinie (229) ponad 20 zablokowanych

  • kartuzy sr*jtuzy

    Tanio. Kościerzyna okurwience

    • 1 5

  • Bo tu nie chodziło o poprawę tylko o wydanie kasy (9)

    • 145 6

    • koscierzyna- gdańsk

      To widać za kasę chcą doić. Zapomnieli już że robili tą kolejkę żeby połączyć kościerzynę z Gdańskiem. Jak tylko kasę dodatkowo wyzebrali na kartuzy to szybciutko zrobili a o Kościerzynie cicho sza.

      • 2 0

    • to cała POwska filozofia, nachapać się samemu (7)

      Wydali 300 mln zł a jedzie się tyle samo co przed remontem, ale ściema tuskina jak ze wszystkim.

      Pendolino 2x droższe od polskich pociągów - 180km/h ale kupili pendolino na 250 km/h tylko, że polskie tory nigdy nie będą do tego przystosowane i realne najwyższe możliwe prędkości to 160 km/h na 95% torów, 5% torów to maksymalnie 190km/h i PO co wyrzucili miliardy publicznych pieniędzy? :)

      • 16 14

      • Jak się nie znasz to się nie wypowiadaj (3)

        Primo, to jakies 2 tygodnie temu Włosi kupili identyczne Pendolino jak my, także bez wychyłu, mogą sięróżnić tylko detalami wyposażenia. Wiesz ile zapłacili? 2 razy więcej. Włosi od włoskiej fabryki!

        Po drugie nie żadne 180 czy 190 tylko 200, dwa niby jakim cudem tory mają być nieprzystosowane, skoro rok temu Pendolino pojechało na nich 293 km/h, a stare Pendolino w 1994 r. 250 km/h ???
        Kwestia jest w innych rzeczach, PKP ma jak zwykle opóźnienie w robocie z zasilaniem i wiaduktami. Jak zrobią to do 2017 to odszczekasz? Przeciez pociąg ma jeździć minimum 30 lat, a nasze fabryki go zrobią najwcześniej po 2020, a gdzie jeszcze testy, wyeliminowanie usterek - jak sobie wyobrażasz że one od razu będą dobrze działały, to życia nie znasz. Ale w sumie jesteś tylko internetowym ignorantem.

        Po trzecie nie kłam, że 2 razy droższe, tylko o 1/3 droższe. A jak wliczysz w to jakość, z której Bydgoska fabryka delikatnie mówiąc nie słynie? A jak wliczysz to, że do końca roku gotowe do jazdy będą tylko 4 składy z 20? Wyposażenie, 2,5x większą moc silników, wielosystemowośc zasilaniea, itp.itd.

        Po trzecie jak chcesz porównywać cenę Mercedesa AMG z VW Passatem? To jest zupełnie inna półka konstrukcyjna, od 190 km/h masz zupełnei inne normy jakie musi spełnić pociąg.

        Po czwarte, technologicznie Dart to jest to samo co jeździ na SKM, tylko z nowym pudłem.

        • 10 9

        • No nie wiem (2)

          Sprawdz prezentację intercity fakty I mity z trako I dokladnie ceny. Cena pendolino z utrzymaniem to więcej niż +30% ceny EZTa (po przeliczeniu na miejsce). Przyjmijmy że jest to 30% więcej dla EZTa na 190km/h. Co mi po tym, ze pendolino to wyższa klasa pociagu jak na trasie do Gdańska to nic nie daje, a po CMK jak w końcu pojedziemy 230 nawet całe 200km to zyskamy 10 min. w stosunku do 195km/h. Czy to jest warte tych 30% więcej? No I ta 2 klasa w pendo jest jednak wąska.

          • 1 4

          • Skoro 190 zamiast 230 to tylko 10 minut (1)

            to moze wprowadzmy tam pojazdy jezdzace 150 (jeszcze tansze), to tylko kolejne 10 minut.

            W ten sposob dojdziemy do dorozki. A to juz praktycznie za darmo, a kon sie po drodze naje konczyny i bedzie ok.

            Uczepiliscie sie jednego parametru, jakby kupujac mercedesa uprzec sie, ze polonez tez w pewnych warunkach moze jechac 140kmph (a formalnie na autostradzie szybciej nie mozna).

            • 1 1

            • Powiem więcej

              Duży Fiat w minionej epoce bił rekordy na kawałku autostrady pod Wrocławiem.
              I co z tego wynikło. Nic. FSO 1500 to był bubel na rynek krajowy. Każdy TAXówkarz wolał starego Merola od FSO i Poloneza.

              • 1 0

      • To wrzuta pisdeckiego ciemnogrodu. (1)

        • 3 6

        • Brawo

          Wypowiedz merytoryczna na poziomie platformowego elektoratu. Mija dwa tygodnie od zaprzysiężenia rządu, a nadal nie powołano wielkiego inkwizytora i nie wypowiedzieliśmy wojny Rosji... Wizje platfusów się coś nie spełniają.

          • 4 3

      • Jak tam Pesa Dart? Cudo polskiej myśli technologicznej? Zdążą na połowę 2016 r.? Ten szmelc to się nadaje do Białorusi co najwyżej. Bardzo dobrze, że kupiono Pendolino. Na CMK będzie wkrótce prędkość 250km/h.

        • 9 6

  • Od nowego rozkładu dojdzie tylko szybszy Kartuski Sprinter do Gdańska (53minuty) (1)

    Odjazd z Kartuz o 7 i postoje handlowe na wybranych przystankach.

    • 3 1

    • kartuzy rajtuzy

      W d*pie z Kartuzami. Kościerzyna miała być z Gdańskiem połączona k*tasiarze

      • 2 0

  • po pierwsze 175 mln a nie 300, po drugie "W ZALEZNOŚCI OD TABORU" (2)

    Cele projektu osiągnięte - jest wzrost prędkości, pytanie do przewoźników czemu nie mają taboru który jest w stanie rozpędzić się do prędkości linii.
    Zrobiono by linię nie na 120 a na 200 km/h i czas również byłby podobny jeśli mamy jeździć tymi składami które są.

    W Polsce po autostradach można jeździć 140 km/h. Czy jak wjeżdża na nie ciężarówka z maks prędkością 90 km/h to winna jest cięzarówka czy GDDKiA?

    • 0 4

    • Mają składy, które osiągają prędkość 120km/h. (1)

      To cały tabor z Pesy i Newagu, czyli kilkadziesiąt szynobusów. Coś niedoinformowany jesteś, kolejarzu. ;)

      • 1 0

      • tak, ale rozpędzają się na tyle długo, że nie sa w stanie osiągnąć tej prędkości lub wykorzystać infrastruktury na 120 km/h

        Tak samo z linią PKM - konstrucyjna 120 hm/h ale czy ktoś widział jadący 120 km/h skład? Ja widziałem tylko podczas testów lokomotywę Bombardier Traxx solo. Składy Pesy ledwie 80 km/h na praktycznie pusto jadą. Z pełnym obciażniem podczas testów ledwo 60 - 65 km/h między niektórymi przystankami było.

        • 0 0

  • Ale się narobiło.... (2)

    Ktoś jeszcze wierzy w to, że budowa PKM była przemyślana? No chyba nie! Szczycenie się, że pociągi jadą przedwojenną trasą jest oględnie mówiąc śmieszne. Wtedy te tory łączyły port w Gdyni z Polską. A przystanki mogły być w polu bo pasażerowie dojeżdżali furmankami.
    Teraz krzyk, bo ludzie nie jeżdżą czymś co jedzie donikąd! Że "martwe" przystanki! Że leniwi mieszkańcy nie chcą chodzić piechotą, przez błoto po kilka kilometrów? Że Kartuzy i Kościerzyna ma się dokładać? Kpiny!
    Zdziwieni mogą być tylko pomysłodawcy i ich urzędnicy. Za to im płacimy!!!

    • 11 1

    • (1)

      Odbudowa linii kolejowej miała miejsce na odcinku Wrzeszcz Rębiechowo (w tym po trasie starej linii Wrzeszcz Kokoszki) i nie ma to nic wspólnego ze starym połączeniem Gdyni z Polską , które biegło po innym śladzie torów.
      Kpiny z tego że Kościerzyna i Kartuzy mają się dokładać, jest właśnie kpiną. Jeśli już zakładamy że kolej ma być dotowana to po tej linii mają ochotę jeździć również mieszkańcy ww miast. Jeśli miało być inaczej to dlaczego mieszkańcy Gdańska mają dofinansowywać mieszkańców innych miast?

      • 0 1

      • To przed budową trzeba było zapytać Kartuzy i Kościerzynę czy się dołożą! Przed budową! Proste!

        • 0 0

  • redukcje i oszczedności w PKM (7)

    Dodatkowe ciecia i redukcje w PKM napewno usprawnia działanie polskich koleji oraz skróca czas przejazdu.

    Inwestycja za tyle milionów ledwo została uruchomiona a już pojawiają sie problemy finansowe ofiarami padli wszyscy pracownicy PKM - 10 osób straciło prace a reszta pracowników pożegnała sie z 20% swojego miesięcznego wynagrodzenia , powód ? Nie stać województwa na utrzymanie PKM.

    • 17 4

    • no i bardzo dobrze... (3)

      Zespoły inwestycyjne w PLK to 3 - 8 osób, czasem są to kontrakty za 1,5 czy 2 mld złotych, po 100 i więcej km linii. A ile Was pracowało na wybudowanie 19 km linii? Kilkadziesiąt osób...

      • 12 1

      • chyba nie czytasz albo nie rozumiesz co autor wątku napisał

        Autor postu pisze o utrzymaniu/eksploatacji a ty o inwestycji, to dwie zupełnie różne rzeczy. Inwestycja poszła z państwowej kasy na inwestycje, i co było łatwe do przewidzenia inwestycja ta nie tylko się nie zwraca ale nawet nie zarabia na bieżące koszty (niestety dziki z Matemblewa z niej nie korzystają).
        Ale jak to niektórzy piszą kto miał zarobić to zarobił i kto stołki obsadził ten obsadził

        • 0 0

      • W biurze (1)

        w Matarni ze 150 osób,z czego około 20 fachowców,byłych pracowników PKP,a reszta to krewni i znajomi "ważnych" z UW i urzędu Marszałkowskiego

        • 14 0

        • "ważnych" z UW i urzędu Marszałkowskiego nie zwolniono

          Wszystko fajnie tylko wazni znajomi z UW i UM nadal pracuja polecieli zwykli ludzie bo takich najlatwiej wykopac - a biurowe nieroby dalej grzeja stolki

          • 1 0

    • PiS da.... (1)

      PiS da.... Duda da... aby żyło sie lepiej.... Polska nie dla Polaków

      • 4 10

      • rozliczymy pis za 4 lata tak jak po dalismy 8 lat

        • 11 2

    • ale artykuł jest o lini 201 a nie pkm

      • 8 0

  • Pociagi dokad ?To znaczy gdzie, ? Z Koscierzyny do Gdanska, czy do Gdyni ? Z tym trojmiastem tylko zamieszania robicie, dajcie sobie spokoj...! Jak czytam trojmiasto, to mam juz dosyc...! Umniejszacie tylko znaczenia tych miast...!

    • 2 2

  • PKP PLK jest cała do wymiany (2)

    PLK nie radzi sobie z modernizacjami i inwestycjami, a co gorsze nie uczy się na swoich błędach. Najpierw 10 lat i 10mld wydane na modernizację linii do Warszawy, a teraz takie partactwo.

    Najciekawsze jest to, że technicznie pociągi faktycznie mogą jechać 38 min. I dokładając jeszcze kilka minut na postoje można by osiągnąć przejazd z Kościerzyny poniżej godziny. Rzecz w tym, że PLK fatalnie trasuje czasy przejazdów i daje kosmiczne rezerwy. Wszystko po to, żeby przewoźnicy nie płacili kar za spóźnienia.
    Cała ta banda, czyli PLK, Urząd Transportu Kolejowego, SKM to gromada leśnych dziadków, którzy sobie wzajemnie podpisują kwity - ja nie skrzywdzę Ciebie, a Ty mnie. Nikomu też nie zależy, żeby skracać handlowy czas przejazdu, ważne, że papiery grają, kasa wydana, projekt rozliczony.
    Efekt gospodarczy nikogo nie obchodzi.

    W założeniu moderna do Kościerzyny powinna być tylko etapem wpięcia całego województwa w sieć aglomeracyjną, tak żeby z najdalszego zakątka np. z Miastka, czy Człuchowa można było koleją dojechać rano do Trójmiasta i sensownie wrócić. Czyli stały takt pociągów od rana do późnego wieczora i nastawienie na komfort pasażerów, a nie na spokój "speców" od kolei.

    • 14 3

    • Czas przejazdu Gdynia Kościerzyna z postojami

      to 56 minut. Takie były zamierzenia a dlaczego nie są realizowane.

      • 4 0

    • Akurat co do UTK, to zaczęło się zmieniać pomalutku ale co do PKP i SKM to rzeczywiście, menedżment jest delikatnie mówiąc "wymagający wymiany". Od pewnego czasu widać też, że lokalne media, dotychczas bardzo przychylne miejscowej władzy, zaczynają dostrzegać rzeczywiste problemy . Pytanie kto i co czuje?

      • 5 1

  • Oooooo i znow promuja kominikacje i transport zbiorowy :)! Moze i bym się przesiadla na pociag ale co zaoszczedze (jeśli cos wogole) to wydam na ksiazki by nie umrzec z nudow jadac do i z pracy. To ja nie wiem czy mi się oplaca. Wole chyba samochooooood...

    • 1 4

  • A Trójmiasto to nie Kaszuby ? (1)

    A Trójmiasto to nie Kaszuby ? Przecież Gdynia, Sopot i Gdańsk zostały założone przez Kaszubów. O Niemcach na obszarze dzisiejszego Trójmiasta 1000 lat temu mało kto słyszał.

    Może niedługo usłyszymy o pociągu z Poznania do Wielkopolski, albo z Warszawy do Mazowsza...

    • 9 2

    • nie

      • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane