• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi z Kaszub do Trójmiasta miały przyspieszyć. Remont zmienił niewiele

Maciej Naskręt
29 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo. Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo.

Kończąca się kilkuletnia modernizacja linii kolejowej nr 201 miała skrócić podróże pociągiem z Kościerzyny do Trójmiasta nawet o ok. 30 minut. Tymczasem pociągi pasażerskie od 13 grudnia na tym szlaku pojadą tyle samo co przed modernizacją - w 2011 r. PKP PLK przekonuje, że efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta na Kaszuby?

Kończy się trwająca od 2011 r. modernizacja 70-kilometrowej linii kolejowej między Kościerzyną a Gdynią. Od 13 grudnia tego roku pociągi pojadą tam według rozkładu, który nie zakłada prac na torowisku. Między innymi będą tam poruszać się pociągi spalinowe Szybkiej Kolei Miejskiej, które obsłużą połączenia na linii PKM i do Kościerzyny.

Modernizacja linii, składająca się z kilku kontraktów, pochłonęła prawie 300 mln zł. M.in. Ok. 175 mln zł kosztowała modernizacja całej 70-kilometrowej linii - między Gdynią a Kościerzyną - w latach 2011-2014. Zwiększono wtedy dopuszczalną prędkość z 90 do 120 km/h. Natomiast 107 mln zł pochłonie przebudowa linii na odcinku od Osowej do Gdyni, gdzie m.in. wykonano lokalne centrum sterowania, a także dobudowano tor w celu obsługi pociągów kursujących po linii PKM. To zadanie kończy się.

Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014. Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014.
Podróż miała trwać 30 minut krócej

Mimo tak ogromnych środków finansowych jakie wydano na przebudowę linii, zmian nie odczują za dwa tygodnie pasażerowie. Oto dlaczego:

- Jednym z efektów przebudowy linii miało być skrócenie czasu przejazdu. Czekam na to już kolejny rok z rzędu. Miałem nadzieję, że wraz z przejęciem trasy przez SKM nastąpi ta wyczekiwana przez wszystkich pasażerów zmiana. Przeglądam nowy rozkład jazdy i w dalszym ciągu czas przejazdu na trasie o długości niespełna 70 km wynosi ok. 1 godz. i 20 min. Zgodnie z założeniami czas miał się skrócić o 20-30 min, co oznaczało że pociągi powinny pokonywać trasę w około godzinę. Czy jest jeszcze szansa, że to nastąpi poprawia - mówi pan Tomasz, który codziennie dojeżdża z Kościerzyny do pracy w Gdyni.
- By trasa miała jakiś sens i była realną alternatywa dla podróżujących samochodami to pociągi w szczycie komunikacyjnym powinny kursować co 45 minut a pokonanie trasy o długości 67 km powinno zajmować nie więcej niż godzinę, zwłaszcza, że trasa była modernizowana, aby można było osiągać na niej prędkość do 120 km/h, na co wydano wiele milionów złotych - dodaje nasz czytelnik.
Co na to zarządca linii - władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe?

- Modernizacja zakładała przywrócenie parametrów linii i na wybranych odcinkach zwiększenie dopuszczalnych prędkości. Efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania. Wówczas czas zakładany to nawet 38 minut. Obecnie pociągi zatrzymują się na wszystkich przystankach - by zabrać pasażerów - podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.
Prace na linii 201 będą kontynuowane. Nowe urządzenia zapewnią dodatkową poprawę parametrów, przepustowości. Ponadto w przyszłym roku ma rozpocząć się budowa dwóch przystanków linii PKM - na Karwinach i przy stadionie. Prace spowodują na pewno kolejne wyłączenia z ruchu, o tym mamy przekonać się w przyszłym roku.

W dalszej perspektywie jest budowa elektryfikacji na linii do Kościerzyny wraz z dobudową drugiego toru od Osowy. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule. Także wtedy utrudnienia będą nieuniknione.

Miejsca

Opinie (229) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    Brak posterunków Babi Dół, Wieżyca robi swoje. Ponadto tabor spalinowy eksploatowany przez PKP SKM, PR nie sprawia najlepszego wrażenia, mam na myśli SA133, SA136 oraz SA137, SA138.

    • 2 3

    • akurat problem jest gdzie indziej, czyli na odcinku Glincz Żukowo

      • 0 3

  • Od lat...

    Jeździłam na tej trasie 20 Lat i tak naprawdę to zmieniają się jedynie składy które latem są dosłownie "ubite ludźmi " zresztą nie tylko latem .Wieczne przesiadki Gdzie ludzie nie jeżdżą sobie dla przyjemniej tylko do pracy i tak w koło od lat ....a szkoda bo trasa piękna i z przyjemnością zamiast jechać samochodem to człowiek wsiadł by w pociąg i podziwiał widoki za oknem mknącego pociągu .Polska szara rzeczywistość cóż a szkoda ....

    • 8 0

  • (5)

    Podróżujący samochodem wydają się bardziej otyli i nerwowi niż podróżujący komunikacją ... ;-)

    • 31 41

    • Ja przez nerwy przesiadłem się do samochodu. (3)

      Niepunktualność, brak szacunki dla klienta, urągające godności warunki podróży. I najgorsze, te rozmowy, te mądrości. Głowa puchła.

      • 22 3

      • A moze po prostu bardzo chciales sie poczuc lepiej wsiadajac do samochodu

        i patrzac na plebs wokol.

        Swoja droga to ciekawe, jakim czlowiekiem jestes, skoro od rozmow glowa ci puchla.

        Co do warunkow podrozy, ostatnie kilka razy mialem w Gdansku pechowe (bylo to latem) zawsze sie znalazl jakis smierdzacy zul. Choc akurat to byl raczej wypadek przy pracy.

        Ciekawe jest to, ze kierowcy pamietaja kazdego zula, kazde placzace dziecko, kazda awarie, ale nie pamietaja godzin spedzonym w korku, mechanika, myjni itd. itp.

        Pozdrawiam

        • 2 2

      • kolega

        przesiadl sie na komunikacje miejska i zaczal chorowac. Zaczal jezdzic autem i jest ok. Jak sprzatnie to ma czysto.

        • 6 1

      • jesteś z Gdyni?

        • 5 7

    • Jakies 10 lat temu mialem chwile "olsnienia", ze po co mi samochod, ktory duzo kosztuje skoro wszedzie moge dojechac komunikacja zbiorowa. Przeszlo mi jakos w grudniu kiedy juz bylem chory, zly i zmeczony od jazdy w tloku w zimnym autobusie, a do tego wychodzilo 2h wiecej niz samochodem. Raz prawie dostalem w ryja, pare razy prowadzilem z kims pyskowki o miejsce, itp przyjemnosci... Kropka nad i byla podroz na swieta, ktora moim zdezelowanym fiatem 126p trwala ok 5h i kosztowala ok 60zl, a zbiorkomem zajelo mi to 9h i kosztowalo 150zl. Po swietach kupilem samochod i mam do teraz i nie wyobrazam sobie podrozy gdziekolwiek inaczej niz samochodem. A jak sie komus nie podoba, ze jestem od tego otyly czy nerwowy to niech patrzy w inna strone!

      • 10 3

  • Panie Siemieniec (2)

    porównuje się te same elementy, czyli jak mówi pan o połączeniu bezpośrednim to czas obecny z czasem poprzednim tego samego połączenia. A nie bezpośrednie teraz z połączeniem ze stacjami pośrednimi poprzednio.

    • 6 0

    • Czytaj ze zrozumienien (1)

      Dla pociagiw wszedzie zatrzymujacych sie efekt jest niewielki (po za tym, ze bez rewitalizacji byloby duzo gorzej, linia sypala sie). Natomaist dla skladow typu regioexpress czas do osiagniecia jest duzo lepszy niz bez rewitalki. I su42 by go nie wykrecila.

      • 1 3

      • No własnie czytanie ze zrozumieniem.

        Przeczytaj ze zrozumieniem to co sam napisałeś: "Dla pociagiw wszedzie zatrzymujacych sie efekt jest niewielki (po za tym, ze bez rewitalizacji byloby duzo gorzej, linia sypala sie)."

        Dla pociągu zatrzymującego się wszędzie efekt jest niewielki czy byłoby dużo gorzej? Zdecyduj się.

        I jeszcze jedno jeśli wziąć prędkość konstrukcyjną Su42 to jedzie tak samo jak obecne szynobusy.

        • 0 0

  • Ten artykuł jest koszmarnie napisany.

    Składnia jest taka, że trzeba się mocno wczytywać, żeby zrozumieć o co chodzi w zdaniu, na przykład w podpisie pod tytułowym zdjęciem, albo tutaj:

    "Modernizacja linii, składająca się z kilku kontraktów, pochłonęła prawie 300 mln zł. M.in. Ok. 175 mln zł kosztowała modernizacja całej 70-kilometrowej linii - między Gdynią a Kościerzyną - w latach 2011-2014."

    Nowego zdania nie rozpoczyna się od skrótu, nowa część zdania mogłaby być dalszym ciągiem poprzedniego i tak sugeruje użycie skrótu.

    Dalej, po zdaniu sugerującym, że teraz będą wymienione powody dlaczego pociągi nie pojadą szybciej, jest narzekanie jednego z czytelników stwierdzające że tak nie będzie.

    W tym momencie już przestałem czytać z obawy o swoją higienę umysłową.

    Czy pan Naskręt miał kaca pisząc ten artykuł ?

    • 10 2

  • co wy z tą gdynią

    połączenie kościerzyna - gdynia istnieje od 100 lat. Kogo to obchodzi? Gdybyście puścili, tak jak obiecaliście bezpośrednie kościerzyna -Gdańsk...To by było coś...

    • 8 0

  • sęk w tym

    sęk w tym pajace, że nie da się dojechać bez minimum półgodzinnej przesiadki z kościerzyny do gdańska i z powrotem nawet dłuższej. A miało być bezpośrednio

    • 6 0

  • Brak przyspieszenia na linii nr 201

    W ramach modernizacji linii kolejowej Kościerzyna - Gdynia gdy przebudowaną ją nawet do szybkości V 160 km/h to i tak efekty były by mizerne. Decyduje o tym rozmieszczenie czynnych mijanek na jednotorowym odcinku oraz likwidacja kilku z nich przez Zakład Linii Kolejowych w Gdyni w ciągu ostatniego dwudziestolecia. Od nowego rozkładu jazdy aby dostać się z Gdańska do Kościerzyny trzeba będzie na stacji Żukowo Wschodnie czekać na przesiadkę około 35 - 40 minut bez możliwości skorzystania z jakiegokolwiek pomieszczenia.

    • 9 0

  • bez przesiadek

    miało być z kościerzyny. sie dziwią, że długo jak przesiadki od pół godziny do godziny.

    • 6 0

  • KOŚCIERZYNA - GDAŃSK

    Pociągi miały jechać z Kościerzyny go Gdańska bezpośrednio i nie jadą w ogóle. To znaczy jadą, ale żeby wrócić z Gdańska do Kościerzyny po pracy to trzeba czekać 50 minut na przesiadkę. Co za przypały tam siedzą w tej skmce i ustalają jazdy? Przecież to jest do zrobienia, zeby dojechać do Gdańska na 8 i wyjechać o 16... A oni tymczasem zrobili sobie linię do kartuz i jak widzę już mydlą oczy stwierdzeniem: "z kaszub"...miało być z Kościerzyny !!!

    • 10 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane