• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi z Kaszub do Trójmiasta miały przyspieszyć. Remont zmienił niewiele

Maciej Naskręt
29 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo. Od 13 grudnia szynobus SKM-ki docierać będą do Kościerzyny regularnie. Sęk w tym, że podróż mimo wielu modernizacji, trwa od wielu lat tyle samo.

Kończąca się kilkuletnia modernizacja linii kolejowej nr 201 miała skrócić podróże pociągiem z Kościerzyny do Trójmiasta nawet o ok. 30 minut. Tymczasem pociągi pasażerskie od 13 grudnia na tym szlaku pojadą tyle samo co przed modernizacją - w 2011 r. PKP PLK przekonuje, że efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania.



Czym zazwyczaj podróżujesz z Trójmiasta na Kaszuby?

Kończy się trwająca od 2011 r. modernizacja 70-kilometrowej linii kolejowej między Kościerzyną a Gdynią. Od 13 grudnia tego roku pociągi pojadą tam według rozkładu, który nie zakłada prac na torowisku. Między innymi będą tam poruszać się pociągi spalinowe Szybkiej Kolei Miejskiej, które obsłużą połączenia na linii PKM i do Kościerzyny.

Modernizacja linii, składająca się z kilku kontraktów, pochłonęła prawie 300 mln zł. M.in. Ok. 175 mln zł kosztowała modernizacja całej 70-kilometrowej linii - między Gdynią a Kościerzyną - w latach 2011-2014. Zwiększono wtedy dopuszczalną prędkość z 90 do 120 km/h. Natomiast 107 mln zł pochłonie przebudowa linii na odcinku od Osowej do Gdyni, gdzie m.in. wykonano lokalne centrum sterowania, a także dobudowano tor w celu obsługi pociągów kursujących po linii PKM. To zadanie kończy się.

Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014. Informacja na stronach PKP PLK o skróceniu czasu podróży w wyniku przeprowadzonych prac modernizacyjnych w latach 2011 - 2014.
Podróż miała trwać 30 minut krócej

Mimo tak ogromnych środków finansowych jakie wydano na przebudowę linii, zmian nie odczują za dwa tygodnie pasażerowie. Oto dlaczego:

- Jednym z efektów przebudowy linii miało być skrócenie czasu przejazdu. Czekam na to już kolejny rok z rzędu. Miałem nadzieję, że wraz z przejęciem trasy przez SKM nastąpi ta wyczekiwana przez wszystkich pasażerów zmiana. Przeglądam nowy rozkład jazdy i w dalszym ciągu czas przejazdu na trasie o długości niespełna 70 km wynosi ok. 1 godz. i 20 min. Zgodnie z założeniami czas miał się skrócić o 20-30 min, co oznaczało że pociągi powinny pokonywać trasę w około godzinę. Czy jest jeszcze szansa, że to nastąpi poprawia - mówi pan Tomasz, który codziennie dojeżdża z Kościerzyny do pracy w Gdyni.
- By trasa miała jakiś sens i była realną alternatywa dla podróżujących samochodami to pociągi w szczycie komunikacyjnym powinny kursować co 45 minut a pokonanie trasy o długości 67 km powinno zajmować nie więcej niż godzinę, zwłaszcza, że trasa była modernizowana, aby można było osiągać na niej prędkość do 120 km/h, na co wydano wiele milionów złotych - dodaje nasz czytelnik.
Co na to zarządca linii - władze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe?

- Modernizacja zakładała przywrócenie parametrów linii i na wybranych odcinkach zwiększenie dopuszczalnych prędkości. Efekt skrócenia czasu przejazdu jest najlepiej widoczny jeśli przewoźnik uruchamia połączenie bezpośrednie, bez zatrzymania. Wówczas czas zakładany to nawet 38 minut. Obecnie pociągi zatrzymują się na wszystkich przystankach - by zabrać pasażerów - podkreśla Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy spółki PKP PLK.
Prace na linii 201 będą kontynuowane. Nowe urządzenia zapewnią dodatkową poprawę parametrów, przepustowości. Ponadto w przyszłym roku ma rozpocząć się budowa dwóch przystanków linii PKM - na Karwinach i przy stadionie. Prace spowodują na pewno kolejne wyłączenia z ruchu, o tym mamy przekonać się w przyszłym roku.

W dalszej perspektywie jest budowa elektryfikacji na linii do Kościerzyny wraz z dobudową drugiego toru od Osowy. Sprawę opisaliśmy w osobnym artykule. Także wtedy utrudnienia będą nieuniknione.

Miejsca

Opinie (229) ponad 20 zablokowanych

  • (4)

    Skoro co kawałek pociąg musi się zatrzymywać bo wiele szybciej nie pojedzie.

    • 31 5

    • trase nalezy w 100 proc. zelektyfikowac (3)

      tylko kolej elektryczna jest sprawniejsza lecz nie szybsza. Trasa SKM z Wejherowa do Gdanska jest bodaj 52 km. dlugosci a SKM jedzie jeszcze dluzej lub podobnie mimo ze trasa jest lepsza bo w tzw. lini prostej ..........Wejherowo - Gdansk odleglosc ok 52. km , czas 1 godz. 10 minut .mozna sprawdzic na google maps...........Wejherowo - Tczew 72 km, czas jazdy pociagu to ok 2 godzin.............Tak wiec na trasie Gdynia - Koscierzyna i tak jest szybko a jedynie mozna usprawnic o jakies 10 do 15 minut jak bedzie elektryfikacja. Ta kolej z Gdyni do Koscierzyny juz jest szybsza niz SKM . Jak ma sie zatrzymywac na wszystkich stacjach to szybciej nie moze byc gdyz bedzie drozej bo to sa zbyt krotkie odcinki aby sie rozpedzic czyli zanim sie rozpedzi musi juz hamowac wiec nie efektywnie czyli lepiej jak dzis przyjacz optymalna szybkosc srednia bo to choc nie zwiekszy ceny biletu . Nieefektywna jazda zawsze jest drozsza tak jak samochodem . To nie expres !

      • 2 2

      • szybciej nie musi być drożej

        Analiza ekonomiczna wskazuje na niższe koszty połączenia bez zatrzymywania co parę km.
        1. Niższe koszty eksploatacji (paliwo, obsługa, zajęcie torów).
        2. Lepsze wykorzystanie taboru w czasie.
        3. Więcej pasażerów skuszonych krótszym czasem dojazdu.

        • 1 3

      • (1)

        Ale na skm jeździ złom który ma gorsze parametry rozpędzania niż spalinowe szynobusy ale nowe. Gdyby był w całości nowy tabor myśle ze dałoby radę uzyskać dużo lepszy czas przejazdu

        • 5 1

        • 1 godz 20 minut to wcale nie jest zly czas na tej trasie.

          Wielu co dnia tyle czasu dojezdza z Gdynskich osiedli do centrum a nie mowiac juz ile latem autobusy w korku stoja. Wiec nie przesadzajmy z tym czasem ze on taki dlugi niby. Jest optymalny sadze na tej trasie

          • 3 4

  • To samo na wszystkich trasach, z Pendolino włącznie (2)

    (czasy jego przejazdu obiecywane przed remontem trasy mają się nijak do realiów, a ostatnie "przyśpieszenie" o kilka minut to śmiech na sali).
    Przepompowano z państwowego i unijnego budżetu dziesiątki miliardów, a skoro tak, to ktoś na tym musiał nieźle zarobić, bo z pewnością nie pasażer.

    • 8 2

    • prędkości wskazane na rysunku zostały osiągnięte... (1)

      Może warto zapytać przewoźników czemu ich tabor nie osiąga tych prędkości a nie czepiać się infrastruktury. PKM też zaprojektowana i wybudowana pod 120 km/h a pod górę puste składy ledwie do 80 km/h się rozpędzają...

      • 2 0

      • zapytaj, czemu jeździ tam PESA zdychająca na płaskim

        a to linia pod względem technicznym podgórska

        • 0 0

  • ..."Obecnie pociągi zatrzymują się na wszystkich przystankach - by zabrać pasażerów"...

    No tak!
    Gdyby nie musieli zabierac tych wstretnych pasazerow, to mogliby jezdzic duzoszybciej...

    • 17 0

  • (2)

    Szerzenie nienawiści podlega karze, tak dla przypomnienia.

    • 6 5

    • jaka tam nienawisc od razu

      Nie można nazywać w ten sposób niewinnych żartów z przysłowiowego głupka wioskowego

      • 1 3

    • To dawaj do prokuratury.

      • 2 5

  • a nie mozna z kaszub w jakims innym,dowolnym kierunku?

    Przecież w ten sposób Kaszubi zaczną przyjeżdżać do Trójmiasta,a po co to nam?

    • 6 10

  • Szkoda, ze tyle miliardow jest pakowane w samochody.
    Gdyby pieniadze te poszly w pociagi i tramwaje, mielibysmy wszedzie porzadne tory. A i pewnie na tanie bilety by wystarczylo.

    • 5 3

  • "budowa elektryfikacji" ? (1)

    Ki czort?
    Chyba elektryfikacja...

    • 6 0

    • To jest "nowa polszczyzna"

      • 0 0

  • Sama prawda i WSTYD OGROMNY !!! (1)

    "By trasa miała jakiś sens i była realną alternatywa dla podróżujących samochodami to pociągi w szczycie komunikacyjnym powinny kursować co 45 minut a pokonanie trasy o długości 67 km powinno zajmować nie więcej niż godzinę, zwłaszcza, że trasa była modernizowana, aby można było osiągać na niej prędkość do 120 km/h, na co wydano wiele milionów złotych...."

    I co ? Czy w naszym kraju wszystko musi być oparte na kłamstwie ?
    Czy tylko kłamiąc można liczyć na zgodę realizacji inwestycji ?
    Ja również liczyłem na wiele po tej inwestycji, ale widzę że nadal będę się tłukł codziennie blacho-smrodem. Co za cholerne zakłamanie.
    Po co takie brednie wypisujecie na łamach trójmiasto.pl i w innych mediach, skoro potem nie realizujecie obietnic ? !!!

    • 20 3

    • PiS ci wszystko zrealizuje

      • 2 2

  • Podczas rewitalizacji linii 201 popełniono wg mnie duży błąd nie reaktywując mijanek w Babim Dole,Wieżycy i Skorzewie.W ten sposób zaprzepaszczono możliwość zwiększenia przepustowości linii i uruchomienia np pociągów relacji Kościerzyna-Gdańsk Gł.Budowa drugiego toru na odcinku Osowa-Kościerzyna to pieśń dalekiej przyszłości do tego wymagająca długotrwałych zamknięć torowych i wprowadzania komunikacji zastępczej.Trochę dziwne,że nie podjęto w obecnym etapie rewitalizacji budowy drugiego toru na odcinku od Osowej do Glińcza,czyli na najbardziej obciążonym fragmencie trasy.

    • 13 0

  • ... bo szyny były złe... i podwozie też było złe... sorry, mamy taki klimat!

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co przedstawia logo Skody?

 

Najczęściej czytane