• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojedziemy London Taxi?

BaWo
24 czerwca 2009 (artykuł sprzed 14 lat) 
Taka taksówka, tyle że pomalowana na czarno, to jeden ze znaków charakterystycznych Londynu. Ta ma barwy warszawskiej korporacji Wawa Taxi. Czy podobnymi autami będziemy jeździć w Trójmieście? Taka taksówka, tyle że pomalowana na czarno, to jeden ze znaków charakterystycznych Londynu. Ta ma barwy warszawskiej korporacji Wawa Taxi. Czy podobnymi autami będziemy jeździć w Trójmieście?

Czy wzorem Brytyjczyków przesiądziemy się do klasycznych "London Taxi"? Takie, jakie niektórzy wypożyczają do ślubu? Dotąd wydawało się to niemożliwe. Teraz może być jednak zupełnie inaczej.



Modelowa londyńska taksówka powstała w 1948 roku. Wtedy to Austin postanowił pójść pod prąd i wbrew nowym pomysłom stylistycznym, nakazującym projektowanie coraz niższych i dłuższych karoserii, dalej budował wysokie samochody. Wbrew obiegowej opinii, takie podejście nie było wcale podyktowane konserwatyzmem, lecz zwykłą praktycznością.

Wysokie, solidne nadwozie na ramie, pozwalało komfortowo przewieźć pięciu pasażerów i bagaż. Kierowca - tak jak niegdyś szofer - był bezpiecznie oddzielony od klientów, a mocne zawieszenie składające się m.in. z resorów piórowych oraz prosty, niewysilony silnik, pozwalały na bezawaryjne, milionowe przebiegi.

Od tamtego czasu minęło ponad sześćdziesiąt lat. Mimo to współczesne London Taxi budowane są według tej samej recepty. Nowocześniejsze jest tylko nadwozie - przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i wykonane z lekkich materiałów.

Silnik współczesnych London Taxi spełnia normy toksyczności Euro 4. Dalej jest to jednak niewysilony diesel, pozwalający na przejechanie bez remontu nawet dwóch milionów kilometrów.

Po Wielkiej Brytanii jeździ obecnie ponad 30 tys. takich pojazdów. Kolejne kilka tysięcy porusza się też po byłych koloniach, gdzie obowiązuje ruch lewostronny, oraz...USA i Niemczech. Tamtejsze taksówki to znane nam dobrze przekładki. Amerykanie i Niemcy docenili zalety konserwatywnego pojazdu tak dalece, że nie wahali się zainwestować w modernizację.

To z kolei skłoniło Brytyjczyków do odejścia od tradycji. W końcu jest kryzys, a auta muszą się sprzedawać. W ten sposób powstała kontynentalna odmiana London Taxi, która pojawiła się na rynku jesienią ubiegłego roku. Wiosną pod Warszawą powstało przedstawicielstwo London Taxi promujące to auto w Polsce. Kilka tygodniu później pierwsze 50 sztuk trafiło do warszawskiej firmy Wawa Taxi. W tym tygodniu warszawskie auta zaprezentowano w Trójmieście.

- Nikt nie stworzył lepszego narzędzia do zarobkowego przewozu osób od London Taxi - mówi Jacek Kurowski, zajmujący się promocją londyńskich taksówek w Polsce.
- To w tej branży jak wzór metra. W dodatku wielokrotnie trwalszy od normalnych samochodów i kosztujący tylko około 130 tysięcy złotych. Dlatego nie mamy problemu ze zbytem. Gdybyśmy dodatkowo dysponowali flotą używanych samochodów sprzedalibyśmy je na pniu.

Jak twierdzi Kurowski, promocja London Taxi w Polsce potrwa około sześciu lat. Jeżeli do tego czasu się przyjmą, zmienią całkowicie wygląd polskiego rynku przewozów osobowych. Bo London Taxi, w przeciwieństwie do normalnego samochodu, może jeździć 24 godziny na dobę.

Zdaniem przedstawicieli London Taxi, zwykły rachunek ekonomiczny wymusi na taksówkarzach zakładanie w miejsce dotychczasowych zrzeszeń, spółek prawa handlowego. Taki model rynku usług taxi funkcjonuje m.in. w Niemczech i USA. Jeśli tak stanie się u nas, z takich spółek za kilka lat, wyrosną trzymające ścisłe standardy typowe firmy taksówkowe, zatrudniające po prostu szoferów.
BaWo

Opinie (41) 3 zablokowane

  • ile kosztuje przejazd (6)

    klienci narzekają na wiekowe pojazdy,chcieli by jeżdzić nowymi taksówkami.Ciekawe co by powiedzieli gdyby musieli zapłacić podobnie jak w innych krajach około 2 euro za kilometr zamiast 2 złote.Za coś trzeba kupić auto.

    • 3 3

    • (4)

      W jakim kraju placi sie 2 euro za kilometr ??!!

      • 2 3

      • W Finlandii... (2)

        W Finlandii w Kuopio, w ciągu dnia (godzina 17, dzień powszedni) zapłaciliśmy ze znajomymi 13 euro za 5km. To wychodzi więcej niż wspomniane 2 euro, ale licząc, ze miejski autobus to wydatek 2,7euro, to jadąc w czwórkę jedynie nieznacznie przepłaciliśmy.
        A tak poza tym to z racji oszczędności chodziłem tam przede wszystkim pieszo lub jeżdziłem rowerem ;)

        • 2 3

        • kogo to obchodzi?? (1)

          • 1 4

          • Przecież się pytałeś, matołku.

            • 3 0

      • mało wiesz ,wejdź na strony firm taksówkowych, są tam cenniki

        • 1 0

    • płacą w Euro, bo zarabiają w euro. I paliwo mają w euro.

      Spróbuj w Polsce jeździć za taką kasę, gwarantuję Ci, że splajtujesz szybko

      • 0 2

  • rwewelacja!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    londynska taxa jest rewelacyjna pojemna wygodnie sie wsiada wysiada przez boczne drzwi mozna wstawic wozek inwalidzki w przedziale pasarzerskim jest cicho a co najwazniejsze kierowca jest oddzielony od pasazerow plexa z zamontowana szufladka na zety i jest duza szansa ze dozyje starczej renty a nie zginie uduszony w lesie przez nacpanego dresa .Kiedy kierowca trzyma noge na pedale hamulca drzwi w przedziale pasazera sa zamkniete zamkiem elektrycznym tak wiec darmowe kursy sie nie zdazaja . Niestety w polsce taxi jest samochodem wielozadaniowym w niedzile bez koguta jedzie do swiatyni a potem na ryby...............................

    • 3 2

  • Promotorzy LONDON TAXI na prezentacji w Pałacyu w LEZNIE nawet nie pofatygowali sie na foldery w jezyku POLSKIM, i jak ONI chca zdobyc polskiego klienta. Ja taka prezentacje odbieram jako lekcewazenie potencjalnego nabywce.

    • 5 2

  • najwazniejsze że kierowca jest oddzielony od pasazerow plexa z zamontowana szufladka na zety

    i nie trzeba konwersować ze złotówą i wysłuchiwać narzekań jak on mało zarabia

    • 4 3

  • Brzydki jak cholera !!! trochę czasu już minęło od jego zaprojektowania, po co to nam ??

    nie lepiej coś nowocześniej wyglądającego, aczkolwiek przestronnego, i z tą waszą plexią tak jak np amerykański taksówki ( np Ford Crown Victoria), o wiele, wiele ładniejsze są.

    • 0 3

  • sami malkontenci w tym trójmieście

    w trójmieście ludzie umieją tylko na wszystko narzekać, nic nie jest dla was wystarczająco dobre. to przez takich jak wy ciągle zostajemy 50 lat za innymi. moim zdaniem te taxy są super.

    • 1 4

  • Kiosk powinien stać na miejscu;-)

    Po pierwsze resory piórowe sa obcenie do cieżarówek, po drugi niewysilone diesele nie spełnią normy Euro 4, ale mogą przejechać te miliony kilometrów. Turbodiesele odwrotnie.
    Nie ma co przeszczepiać cudzych symboli - jesli swoich się nie dorobilismy to trudno niech zostanie jak jest - poldon z cuchnącym taksiarzem.

    • 0 5

  • Albo jak za komuny - jak koles zjezdzal beczkowozem do bazy i chcial zarobic kilka zetow na winiacza to robil za taskowkarza :-)))

    • 1 2

  • No sorry, ale ta taxi to ma barwy jakiejs pizzerii co najwyzej.

    Totalne bezguście... :(

    • 2 2

  • A MNIE SIE TAM PODOBA LEBSZE TO OD NAENTYCH BUCY W MERAWACH 4 GALY HEHEHE : )

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywają się trójmiejscy dealerzy BMW?

 

Najczęściej czytane