• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych

Michał Sielski
21 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie. Niektóre przejścia dla pieszych w Gdyni są tak niebezpieczne, że patrol policji mógłby tam stać praktycznie codziennie.

Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.



Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych?

Praktycznie w tym samym czasie w expose zmiany w prawie zapowiedział premier Mateusz Morawiecki. To pierwszy przedstawiciel rządu, który wprost zadeklarował, że wprowadzi pierwszeństwo pieszych jeszcze przed przejściem.

Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".

Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa



Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.

- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.

Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach



Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.

Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.

- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto.dla.ludzi (2)

    w polszy rządzi mafia samochodowa.
    chcesz kogoś zabić? ktoś cię wkurza? a nie chcesz iść do więzienia za zabójstwo? przejedź go samochodem!
    to są polskie przepisy właśnie
    polska patologia

    • 11 4

    • nie da się ukryć że to dobry patent na zbrodnie doskonałą

      legenda głosi że kogoś skazali za zabicie kogoś na drodze.

      • 1 1

    • Dobrze ze u siebie w Niemczech nie masz patologii.

      • 0 1

  • (1)

    Zamiast zwężać, stawiać przeszkody to może postawmy porządne oświetlenia na przejściach!

    • 5 3

    • Bärøn

      Jako kierowca uważam iż wielu kierowców nie powinno otrzymać uprawnień do kierowania pojazdem .

      Zadbajmy pytanie dlaczego ?

      - nie wprowadzi się badań kierowców- które umożliwi czy na pewno ktoś się nadaje na bycie kierowca
      - zwiększenie pytam do kilku tysięcy ma pomoc w czym? Na pewno nie w nabyciu doświadczenia pozwalającemu początkującym kierowcom praktycznych umiejętności
      - ilość godzin przed egzaminem - komuś wystarczy taka ilość innemu jest za mało a inny w ogóle nie nauczy się jeździć i nie powinien mieć prawa jazdy
      - dlaczego można zdawać 10- 30razy egzamin ? Bo to złoty biznes

      Kierowcy w pewnym wieku powinni mieć ponowne badania czy sa jeszcze zdolni do kierowania pojazdami . Czy ich refleks nie będzie stwarzał zagrożenia dla innych kierowców oraz pieszych .

      Kończąc, o ile pieszych nie można wyeliminować z uczestniczenia w ruchu drogowym o tyle można ich uświadamiać, że nie zawsze mają pierwszeństwo lecz ponadto lepiej nawet gdy je masz to ustąp komuś by żyć. A kierowcy nie mający zdolności i umiejętności do prowadzenia dla bezpieczeństwa innych kierujących oraz pieszych powinni mieć zabrane uprawnienia bądź ich nigdy nie otrzymać.

      • 1 0

  • Piesiewicz nienawidzi kierowców (5)

    Wszedzie korki przez tych pieszych będą. Jeszcze forsuje strefę płatnego parkowania na pół miasta, a Szczurek się tego słucha.

    • 6 15

    • wszyscy nienawidza kierowcow bo to truciciele (2)

      poza tym bez kultury jazdy

      • 1 1

      • nie wszyscy, są tacy, którzy sami są kierowcami i uważają poprawę bezpieczeństwa na przejściach

        za sensowny pomysł. Przykazanie miłości zakłada także szanowanie a nawet miłościwe traktowanie własnej osoby.

        • 1 0

      • A ja nienawidzę wszystkich. I co mi zrobisz?

        • 0 0

    • czy ktoś, kto ma prawo jazdy i samochód i popiera pomysły "Miasta Wspólnego"

      może byż uznany z autofoba? Samochodozę się leczy, regularne korzystanie z roweru dodatnio wpływa na zdrowie psychiczne, społeczne i somatyczne.

      • 1 0

    • Piesiewicz ma fabrykę płyt chodnikowych, dlatego tak napiera że piesi to, piesi tamto

      Nikt bezinteresownie przecież nic tu nie robi na tym łez padole

      • 0 0

  • 3 osoby (4)

    Na milion w całym trójmieście to jest nic ;) Ale każdy pretekst dobry by się pokazać.

    Ludzie niech zaczną myśleć. Jeśli nie są na jezdni - pasach to nie mają prawa wchodzić pod auto ! Co innego gdy już znajdują się na pasach Ale też nie że wlezli na nie gdy auto było 5 metrów przed przejściem jadąc z prędkością 50km .

    Proste ? Logika i zdrowy rozsądek to sukces na życie.

    • 6 13

    • Powiedz to rodzinom ofiar. (3)

      I jeszcze masz 32 ciężko ranne czyli np.wegetacja do końca życia

      • 2 1

      • (2)

        No cóż... żeby żyć trzeba myśleć... pieszy pozbawiony instynktu- bo nie mówimy już o myśleniu- przetrwania ginie .

        Jako kierowca muszę uważać na inne pojazdy pomimo , że w wielu przypadkach mam pierwszeństwo to się zatrzymuje i nie pcham pod auto które może mnie rozwalić, zabic, uszkodzić. Proste !!!

        • 1 1

        • chyba niewiele zrozumiałeś (1)

          Przecież nie każdy jest taki bystry i rozsądny jak ty, a ma prawo czuć się bezpiecznie nie tylko na chodniku. (bywają przypadki, że nieialna jazda kierowców powoduje ofiary wśród osób poruszających się po chodniku lub czekających na przystanku autobusowym) . Do kogo powinny być kierowane postulaty zmiany zachowań?

          • 1 0

          • To dlaczego ja nie mam prawa się czuć bezpiecznie na jezdni ? Dlaczego nie bystrych dopuszcza się do prowadzenia pojazdów którzy później zabijają innych na pasach ? Dlaczego ktoś kto spowoduje wypadek nie ma badań - czy się nadaje nadal do prowadzenia pojazdu ? Zadbajmy sobie to pytanie . Stawianie progów itd. To tylko pic na wodę. By firmy zarobiły! Nikt nie chce rozwiązywać problemu w którym tkwi prawdziwe sedno sprawy .

            • 1 3

  • Przejścia na ul. Wielkopolskiej między Karwinami a Wielkim Kackiem. Horror dla pieszych. Nie możliwości przejścia na zielonym tak, żeby samochody nie jechały po palcach czy piętach. Cała organizacja i konstrukcja przejść jest pod płynność ruchu. Pieszy jest tam przeszkodą.

    • 4 0

  • Wszyscy skonczymy w ZKM (2)

    Miasto Wspólne zakaże samochodów w centrum

    • 1 5

    • po centrum Gdyni nadal będzie można poruszać się pieszo, rowerem lub na hulajnodze (1)

      Im większa część centrum miasta jest wolna od jeżdżących i parkujących samochodów, tym wyższa jakość życia w tym mieście.

      • 2 0

      • Wyzsza jakosc zycia w tlumach i kolejkach do sklepu?

        • 0 0

  • (2)

    Gdyby piesi zaczęli przechodzić przez jezdnię zgodnie z kodeksem ruchu drogowego i zdrowego rozsądku to wypadków naprawdę byłoby mniej! Pieszy przd wejsciem na pasy ma obowiązek bezwzględnie się zatrzymać, rozejrzec w obie strony i dopiero po upewnieniu się czy nic nie nadjeżdza wolno mu wejśc na pasy! Zabronione jest wejście na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd, i wejscie zza stojącego samochodu! A jak większośc ludzi wchodzi? Prosto z chodnika wogóle się nie rozglądając, prosto przed maskę samochodu... nie szkoda wam własnego życia i zdrowia? Warto chwilke zaczekać i przejsc bezpiecznie!!!

    • 10 9

    • Wysiądź z auta zanim będzie za późno

      • 3 5

    • Jesli przekraczasz dozwolona predkosc to moge stac pol godziny i sie rozgladac a i tak moge zostac przejechana, bo samochod bedzie zblizal sie z taka predkoscia, ze nie zdaze zejsc z przejscia. Pomimo, ze w trakcie rozgladania sie nie bylo niczego w zasiegu wzroku.

      • 3 5

  • Bardzo dobra inicjatywa

    Jako kierowca widzę, że ruch na osiedlowyc drogach przebiega najpłynniej gdy drogi są zwężone. Nie progi hamujące, a węższe drogi powodują uspokojenie ruchu i łatwość włączania się do ruchu. Może wreszcie będzie u nas jak na zachodzie, nie tylko tor wyścigowy dla aut ale wspierane wszystkie formy komunikacji, z faworyzacją pieszych. Zaoszczędzimy na służbie zdrowia.

    • 9 1

  • trzeba kretynow kierowcow eliminowac i karac a nie poprawiac przejscia ! (1)

    • 6 3

    • taką politykę proponują nasi rygoryści (obecnie wspierający rząd)

      lepsze rezultaty daje zatrudnianie psychologów transportu w zespołach projektujących sieć uliczną miasta: patrz Jaworzno - skuteczna wizja zero.

      • 0 1

  • Poprawność polityczna (8)

    Dopiero co na tym portalu był artykuł o progach zwalniających. Że należy montować progi które nie uszkadzają samochodów i pozwalają przejechać z ograniczeniem jakie jest na znaku bez dyskomfortu. Ciekawe że inżynierowie zdają sobie sprawę że aktualnie montowane progi niszczą zawieszenie i zmuszają kierowców praktycznie do zatrzymania co powoduje że do atmosfery przedostają się PYŁY z opon i hamulców.
    Tutaj proponuje się żeby kierowca zawsze musiał się zatrzymać i przepuścić pieszego. OK ale co z w/w pyłami ? Już przestały szkodzić ?
    Jeśli nastąpi kolizja pieszego z kierowcą, poszkodowanym jest pieszy ale czy zawsze winny jest kierowca. Dlaczego pieszy wchodzi na ulicę czy przejście widząc szybko jadący samochód ? Oto jest pytanie ? A może po prostu pieszy nie rozgląda się. Dlaczego pieszy uważa że jeśli na jednym pasie zatrzymał się pojazd to na drugim tez się zatrzyma ? Kierowca z drugiego pasa może go najzwyczajniej nie zauważyć.
    Wystarczy żeby pieszy był zainteresowany własnym bezpieczeństwem a nie bezmyślnie właził na ulicę i problem z wypadkami drastycznie by zmalał. Elementy odblaskowe na odzieży też by się przydały. Wielu pieszych ubranych w ciemne ubrania po zmroku jest słabo widocznych i nikt się tym jakoś nie interesuje. Najłatwiej jest wszystko zwalić na kierowcę.
    Tak naprawdę nie potrzeba zmieniać przepisów wystarczy porządna edukacja w szkole i w mediach. Wystarczy nie wmawiać że pieszy na pasach ma pierwszeństwo tylko wpajać że lepiej się rozejrzeć i poczekać niż wylądować w szpitalu czy nawet zginąć.

    • 11 7

    • Jest jeden fundamentalny mankament w tych wywodach. (2)

      Samochody degradują środowisko i stwarzają śmiertelne niebezpieczeństwo na drogach. Skoro jesteś taki zatroskany o pyły z opon i hamulców i o bezpieczeństwo pieszych to przesiądź się na rower. Powtórzyć ci to?

      • 3 4

      • rower nie ściera opon?

        A za formę wypowiedzi - proponuję "baranka"...

        • 1 1

      • Pył nie pasuje do teorii o złych kierowcach ?

        Człowieku nie widziałeś artykułu o garbach na tym portalu to znajdź sobie w wyszukiwarce. Ja nie wymyśliłem teorii o pyle, zrobili to fachowcy.

        Możesz sobie wierzyć albo nie ale pojazdem który preferuje jest rower. Codziennie przez cały rok jeżdżę na rowerze do pracy i nie tylko. Jednak gdy jadę gdzieś z rodziną przesiadam się do samochodu.
        Ty też jeździsz rowerem czy tylko doradzasz innym ?
        Jeśli jeździsz to z pewnością wiesz i możesz napisać co powoduje najczęściej przebicia dętek na ddr,

        • 1 0

    • (2)

      Dlaczego w ogole w miescie jest mozliwosc, aby byly "szybko" jadace samochody? W ogole nie powinno ich byc!
      Nie kazdy ma sokoli wzrok i radar w glowie, zeby ocenic z jaka predkoscia jedzie dany samochod.
      Jakby wszyscy zblizali sie do przejscia z predkoscia 30-40km/h to nawet slepy dziadek mialby szanse uciec!

      • 1 2

      • a kierowca zatrzymać się gdyby dziadek nie uciekł

        Dziadek nie jest zobowiązany do uciekania. ;-)

        • 0 0

      • Sugerujesz że ofiarami wypadków są najczęściej osoby starsze ale tak nie jest.

        • 1 0

    • (1)

      Czy kierowca w szybko jadacym samochodzie wie, ze przed przejsciem nalezy zachowac szczegolna ostroznosc, a co za tym idzie zwolnic? Czy ten kierowca wie, ze gdy warunki sa niesprzyjajace (ciemno) nalezy dostosowac predkosc (zwolnic)? Czy moze jednak kierowca nie wie, a prawo jazdy znalazl w paczce platkow sniadaniowych?

      • 1 0

      • Slogany

        Szybko jadący samochód to znaczy ile według Ciebie km/h ?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane