- 1 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (129 opinii)
- 2 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (82 opinie)
- 3 15-latek autem na minuty uciekał policji (117 opinii)
- 4 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (86 opinii)
- 5 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (38 opinii)
- 6 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (136 opinii)
Mają pomysł, jak poprawić bezpieczeństwo na 32 przejściach dla pieszych
Gdyńskie stowarzyszenie Miasto Wspólne wysłało urzędnikom propozycje zmian na 32 przejściach dla pieszych w mieście. Wszystkie projekty mają jeden cel: zwiększyć bezpieczeństwo pieszych. Społecznicy alarmują, że tylko w tym roku na gdyńskich przejściach zginęły trzy osoby, a 31 zostało rannych.
Będzie to oznaczało, że - wzorem innych państw europejskich, w których na przejściach ginie znacznie mniej osób - kierowca będzie musiał ustąpić pieszemu pierwszeństwa. Teraz teoretycznie pierwszeństwo pieszy ma tylko w momencie, gdy jest już na pasach - pod warunkiem, że tam nie "wtargnął".
Wystarczy zwęzić jezdnię lub przyciąć drzewa
Zanim jednak prawo zacznie chronić pieszych, za pomocą infrastruktury chcą to zrobić społecznicy. W tym celu przesłali gdyńskim urzędnikom petycję z propozycjami zmian na 32 przejściach dla pieszych. Wiele z nich nie wymaga wielkich nakładów finansowych i skomplikowanych projektów - jak choćby wprowadzenie powierzchni wyłączonej z ruchu, która zwęzi jezdnię i spowoduje zmniejszenie prędkości kierowców. W innych miejscach wystarczy przyciąć drzewa ograniczające widoczność i zasłaniające lampy z oświetleniem.
- Dokonaliśmy analiz przejść dla pieszych w Gdyni, od krańca ulicy Morskiej w Cisowej, aż po Chwaszczyńską na Kaczych Bukach. Wskazujemy ponad 30 z nich, gdzie możliwe jest wyprzedzanie na pasach. To skrajnie niebezpieczna sytuacja, która nie raz już doprowadziła do śmierci lub poważnego uszczerbku na zdrowiu pieszych - mówi Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego, radny dzielnicowy z Wielkiego Kacka.
Zbyt szerokie jezdnie na osiedlowych ulicach
Przedstawiciele stowarzyszenia Miasto Wspólne podkreślają, że w wielu miejscach jezdnia w obrębie przejścia jest zbyt szeroka, co zachęca część kierowców do szybszej jazdy. Ich zdaniem nie ma to sensu, zwłaszcza na lokalnych ulicach, gdzie nie ma dużego natężenia ruchu i zwężenie nie będzie powodować korków. Dlatego w petycji wskazali konkretne rozwiązanie dla każdego z 32 przejść.
Chwalą też wiceprezydenta Marka Łucyka i jego reakcję na wydarzenia na ul. płk. Dąbka, gdzie ginęli piesi. Zdecydował on o przebudowie przejścia. Zwracają jednak uwagę, że warto działać przed tragedią.
- Muszą to być działania wyprzedzające, systemowe. Samorząd nie może zmienić prawa, ale ma możliwość zmiany infrastruktury, by zapewnić bezpieczeństwo pieszym. Pamiętajmy, że to nie tylko ludzie w sile wieku, w pełni sprawni, ale też osoby starsze. Po ulicach, zgodnie z prawem, bez opieki mogą poruszać się też dzieci powyżej siódmego roku życia. Wystarczy zaparkowany przed przejściem samochód, by takie dziecko było całkowicie niewidoczne dla innych kierowców - mówi Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Urzędnicy obiecują, że dokładnie przeanalizują petycję i na pewno odniosą się do każdego z proponowanych rozwiązań. Zgodnie z prawem mają na to trzy miesiące.
Opinie (201) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-21 07:20
Jak nie zmienią przepisów (1)
I nie zwiekszą mandatów to i tak kierowcy nadal będą jeździć ponad prawem.
Na pierwszym zdjęciu na Pogórzu co raz dochodzi do piątku opon...- 6 1
-
2019-11-21 11:15
przebudowa infrastruktury działa lepiej niż przebudowa przepisów
poczytaj na temat realizacji wizji zero w Jaworznie
- 1 0
-
2019-11-21 09:19
trzeba kretynow kierowcow eliminowac i karac a nie poprawiac przejscia ! (1)
- 6 3
-
2019-11-21 11:12
taką politykę proponują nasi rygoryści (obecnie wspierający rząd)
lepsze rezultaty daje zatrudnianie psychologów transportu w zespołach projektujących sieć uliczną miasta: patrz Jaworzno - skuteczna wizja zero.
- 0 1
-
2019-11-21 11:02
Ulica Brzechwy!
wygrała w BO i nic się nie dzieje. Zróbcie coś, bo tam dojdzie do tragedii (znowu!)
- 5 0
-
2019-11-21 09:37
(2)
Zwężenie jezdni, ha ha ha. Mało to jest korków w mieście? Kajetan znów w akcji, to jest dopiero mózg.
- 3 4
-
2019-11-21 09:42
(1)
korki są korzystne. jest przynajmniej bezpiecznie i mniej spalin w powietrzu, mniej hałasu
- 2 1
-
2019-11-21 11:00
mniej hałasu owszem, ale spalin?
chyba tylko w wyniku tego, że część kierowców rezygnuje z samochodu i wie, że rowerem oraz SKM się w korkach nie stoi.
- 1 0
-
2019-11-21 10:58
Jak już wileu pisało wcześniej...
...rzęsiście oświetlone przejścia dla pieszych oraz ich bezpośrednie sąsiedztwo, lumenów jak na płycie boiska podczas meczu.
- 3 0
-
2019-11-21 10:40
w przyszłym roku w Gdyni na wszystkie remonty dróg i chodników w budżecie jest 3,7 miliona złotych
więcej kosztują pokazy air show
- 4 1
-
2019-11-21 08:33
(6)
"Wzorem innych państw europejskich" - no tak, przeciez musimy byc w Europie.
- 3 8
-
2019-11-21 09:18
(1)
możemy też być w Azji. a nawet w Australii!
- 1 1
-
2019-11-21 10:14
To się tam wynieś....
- 1 1
-
2019-11-21 09:17
wolisz równać do Ukrainy, która (1)
nie wstąpiła do tej przeobrzydliwej Unii Europejskiej?
- 5 0
-
2019-11-21 10:14
A Ty wolisz do Niemiec które sa poprawne politycznie?
- 0 0
-
2019-11-21 09:27
Wcale nie musimy. Chcemy. I mamy. (1)
- 4 0
-
2019-11-21 10:13
To sobie chcijcie i miejcie, ofiary losu.
- 0 2
-
2019-11-21 07:14
niektórzy kierowcy (1)
przed progami zwalniają żeby nie uszkodzić sobie auta a potem przed samym przejściem rura to powinno byc karalne ! Jak wysiądą z auta tez sa pieszymi i napewno nie chcą żeby ktoś z nimi tak postepował jak oni sami
- 35 11
-
2019-11-21 09:54
I dlatego nie ma sensu robić progów osobno i przejść osobno
Tylko robić po prostu wyniesione przejścia. Skuteczniej, mniej inwazyjnie i do tego taniej.
- 4 0
-
2019-11-21 09:09
(2)
Gdyby piesi zaczęli przechodzić przez jezdnię zgodnie z kodeksem ruchu drogowego i zdrowego rozsądku to wypadków naprawdę byłoby mniej! Pieszy przd wejsciem na pasy ma obowiązek bezwzględnie się zatrzymać, rozejrzec w obie strony i dopiero po upewnieniu się czy nic nie nadjeżdza wolno mu wejśc na pasy! Zabronione jest wejście na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd, i wejscie zza stojącego samochodu! A jak większośc ludzi wchodzi? Prosto z chodnika wogóle się nie rozglądając, prosto przed maskę samochodu... nie szkoda wam własnego życia i zdrowia? Warto chwilke zaczekać i przejsc bezpiecznie!!!
- 10 9
-
2019-11-21 09:51
Jesli przekraczasz dozwolona predkosc to moge stac pol godziny i sie rozgladac a i tak moge zostac przejechana, bo samochod bedzie zblizal sie z taka predkoscia, ze nie zdaze zejsc z przejscia. Pomimo, ze w trakcie rozgladania sie nie bylo niczego w zasiegu wzroku.
- 3 5
-
2019-11-21 09:11
Wysiądź z auta zanim będzie za późno
- 3 5
-
2019-11-21 09:50
A na końcu urzędnicy się podpiszą i powiedzą że to ich pomysł
Jak z Abrahama i kilkoma innymi. Frajerzy spolecznicy robią za darmo, a Szczurek się cieszy
- 1 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.