• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porsche 911. Prawdziwa legenda

Tomasz Bednarz
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Najbardziej znany, a dla niektórych najlepszy samochód sportowy wszech czasów. Obiekt pożądania fanów motoryzacji i kolekcjonerów na całym świecie. Samochód niepowtarzalny i wyjątkowy w każdym calu - Porsche 911, legenda motoryzacji dla pasjonatów sportowych aut.



Coupe 911, zaprojektowane przez Ferrego Porsche (syna Ferdynanda), debiutowało w 1963 roku i od samego początku było skazane na sukces. Charakterystyczna sylwetka, bardzo solidna i rozwojowa konstrukcja, znakomite wykonanie i przede wszystkim niesamowity silnik - 6 cylindrowy bokser, umieszczony za tylną osią, chłodzony powietrzem, o brzmieniu nie do opisania (trzeba posłuchać na filmie). Cechy te stały się przez lata symbolem kultowej firmy z Zuffenhausen.

Porsche 911 Cabrio - jedna z wielu wersji najbardziej legendarnego samochodu sportowego w historii.



"911" początkowo produkowano z silnikiem o pojemności 2 l i mocy 130KM. Auto jak na tamte czasy odznaczało się znakomitą dynamiką, od 0 do 100km/h przyspieszało w 8,7 sek. i osiągało prędkość maksymalną 210km/h. Oczywiście na świecie produkowano szybsze samochody sportowe, lecz Porsche było tańsze od Ferrari, Astona Martina czy Lamborghini i bardziej dostępne dla szerszego odbiorcy. "911" jednocześnie proponowało inny typ samochodu sportowego - małe, szybkie i poręczne Coupe typu 2 + 2 z silnikiem umieszczonym "w bagażniku" - nikt inny czegoś podobnego nie produkował. Przez lata regularnie zwiększano pojemność silnika aż do 3,6 l i podnoszono moc, osiągając w latach 90-tych ponad 400 KM, w wersjach z turbodoładowaniem. Z czasem pojawiły się w sprzedaży: targa, kabriolet, wersja z napędem na cztery koła oraz specjalna oferta dla leniwych - automatyczna skrzynia biegów. Wprowadzano także drobne zmiany w stylistyce, dokładając jednocześnie coraz szersze koła, nadkola i zderzaki. Największa zmiana zewnętrzna miała miejsce w 1993 r., kiedy to pochylono bardziej lampy przednie i zainstalowano bardziej obłe zderzaki - model ten otrzymał oznaczenie wewnętrzne 993.

Porsche 911 miało na swoim koncie wiele sukcesów w rajdach i wyścigach, wielokrotnie wygrywając rywalizację z Ferrari, BMW i Mercedesami. Sobiesław Zasada odnosił sukcesy za kierownicą rajdowych "911"-tek. Będąc w zespole fabrycznym Porsche, zdobył rajdowe mistrzostwo Europy w roku 1967. W tym samym roku Zasada, pilotowany przez Jerzego Dobrzańskiego, zwyciężył na seryjnej "911"-tce w bardzo wymagającym wyścigu drogowym - Gran Premio Standard w Argentynie, o długości 5000 km.

Ostatecznie Porsche zakończyło produkcję I serii modelu 911 z silnikami chłodzonymi powietrzem po 35 latach, w roku 1998. I tak odszedł do historii jeden z najbardziej legendarnych samochodów sportowych. Jego następcy, choć w pewien sposób naśladują pierwowzór, to jednak zupełnie inne auta sportowe.

"911", które pokazujemy w filmie, to model Cabrio Carrera 2 (napęd na tylne koła) z roku 1991, z silnikiem wolnossącym o pojemności 3600 cm3, mocy maksymalnej 184 kW (250KM) przy 6100obr/min. Maksymalny moment obrotowy 310 Nm osiągany jest przy 4800 obr/min. Masa własna samochodu - 1350kg. Przyspieszenie 0-100 km/h - 5,7 sek, prędkość maksymalna - 260 km/h. Średnie zużycie paliwa wg danych producenta - 11,5 l/100km. W układzie przeniesienia napędu pracuje 4 biegowy automat z funkcją ręcznej zmiany biegów - oryginalny Tiptronic Porsche. W końcu lat osiemdziesiątych była to bezsprzecznie jedna z najlepszych, o ile nie najlepsza, automatyczna skrzynia biegów na świecie (o tym, jak pracuje, możecie przekonać się, oglądając film).

Porsche 911 I serii kosztują sporo. Za najtańsze egzemplarze do renowacji trzeba zapłacić ok. 50 tys. zł. Auta w kolekcjonerskim stanie z pieszych lat produkcji osiągają nawet 150 tys. zł. Stare modele 911 wzbudzają na ulicach większe zainteresowanie od współcześnie produkowanych egzemplarzy, więc jeżeli ktoś ma "wolne środki" na odlotowy wóz, powinien kupić legendarne 911 - na tym z pewnością nie straci.
Tomasz Bednarz

Opinie (92) 7 zablokowanych

  • I tak Was mili Państwo na to nie stać ! (2)

    • 0 4

    • a co Ty ludziom po kieszeniach zagladasz...? (1)

      • 2 0

      • PEWNIE SAM JEŹDZISZ MATIZEM 10 LETNIM HAHAHAHAHAHA

        • 0 0

  • JEDYNA NIEMIECKA MARKA JAKĄ AKCEPTUJĘ (10)

    w zasadzie nie niemiecka, jej konstruktorem był austriak

    • 20 8

    • ładne plenery

      nie znam sie na samochodach ale film obejrzałam z przyjemnością, ładny samochodzik, moze nie dla kobiet, ale za to cudowne zdjęcia, chciałabym zeby ktoś mnie zabrał na przejażdżkę takim autkiem nad to malownicze jeziorko :)
      można by tam ryby połowić albo i jeszcze coś innego...

      • 0 0

    • TYLKO MESSERSCHMITT Bf 109

      • 0 0

    • austriak (2)

      czyli ziomek Hitlera

      • 1 1

      • jaki Austriak?

        co ty gadasz! Porsche urodził się w Libercu!!!!
        a Liberec to są Czechy nie Austria!!!
        Podobno jego babcią była Czeszka z Pilzna! w tak wyrąbiastym mózgu musiało płynąć zatem dużo krwi słowiańskiej!!!! od razu widać dlaczego przechwycili go niemcy - oni zawsze żerują na obcych narodach: Klosse, Podolski, Hitler, Porsche, Boney M - mam zapodawać więcej przykładów?!

        • 0 0

      • g czyli prawie jak z

        • 0 0

    • i na którą nigdy nie będzie ci stać ! (4)

      więc zaakceptuj markę FIAT'a

      • 11 14

      • mało wiesz widać (2)

        ale cóż zazdrość to takie polskie :-)

        • 10 5

        • i wywolywac zazdrosc innych tym bardziej polskie (1)

          • 2 2

          • no wybacz, każdy sam odpowiada za swój umysł

            słaba psychika - to takie polskie

            • 0 0

      • te rocks

        a znasz faceta ,że twierdzisz ,że go nie stać.

        • 8 4

  • E tam, (2)

    bzdury, dobre auto to takie, którym jeździ lud. Rozejrzyjcie się w okolicach Kościerzyny, Wejherowa, jakimi pociska się autami. Sprawdzona jakość, najlepsze auto to GOLF DWÓJKA!!!

    • 1 3

    • i po co te drwiny? (1)

      każdy jeździ tym na co go stać.

      • 3 0

      • mnie nie stać nawet na Golfa 2, bo wszystkie pieniążki wydaję na podróże i wędrówki

        • 0 0

  • porsze porsze... (2)

    hmm... a czy ten ferdynand porsze nie produkował przypadkiem tygrysów w czasie wojny?

    moze sie wypowie ktos kto zna temat...

    no ladnie, od czolgow do samochodow...

    najpierw taki zabija a potem szpanuje, co za niemiecka obluda, a moze to dziadek tuska byl ten porsze, co?

    • 2 1

    • troche elementarnej wiedzy ... (1)

      krew mnie zalewa jak czytam te wasze amatorskie wypociny, ja sie opieram tylko na konkretach, a oto i one, co sie tyczy prof. Ferdynanda Porsche`a i jego roli w konstruowaniu czołgów w III Rzeszy:

      1. w 1942 r. Hitler ku swemu rozczarowaniu, gdyż to właśnie prof. Porsche był jego ulubieńcem, wybrał jako przyszły czołg ciężki prototyp VK 4501 wyprodukowany przez zakłady Henshla pod okiem głównego inż. Kurta Arnolda
      2. czołg prof. Porsche`a okazał się co prawda szybszy od czołgu inż. Arnolda o 5 km/h, ale niestety jego przekładnia elektrycznomechaniczna typu Siemens-Porsche mozno ograniczała jego manewrowość podczas ostrych zakrętów o 90 stopni
      3. opinia ta została potwierdzona po próbach przeprowadzonych na poligonie Berka w maju 1942 r.
      4. do masowej produkcji skierowano zatem prototyp inż. Arnolda i zaczęto oznaczać go jako PzKpfw VI (Sd.Kfz 181) "Tiger" Ausf. H1
      5. na osobiste polecenie Hitlera przegrany prototyp czołgu prof. Porsche`a został w 1943 r. przebudowany na działo samobieżne "Ferdynand" (nazwa oczywiście od imienia prof. Porsche`a) i zbudowany w liczbie 90 sztuk; poniósł on całkowitą klęskę pod Kurskiem w lipcu tego samego roku z powodu braku karabinu maszynowego do walki z piechotą i bardzo dużej
      ilości usterek w układach napędowych
      6. w 1943 r. prof. Porsche ponownie przegrał konkurs na budowę nowej wersji "Tygrysa" (znanego jako "Tygrys Królewski")
      7. jedynym faktycznym wkładem prof. Porsche`a w produkcję "Tygrysów" było wypuszczenie na specjalne polecenie Hitlera 50 egz. "Tygrysa Królewskiego" z wieżą opracowaną przez prof. Porsche`a - był to wówczas absolutnie najlepszy czołg na świecie, wyprzedzający konkurencję o co najmniej 10 lat

      jak widzimy zatem, oskarżanie prof. Porsche`a o produkowanie "Tygrysów" dla Hitlera w czasie II wojny światowej (1939-1945) jest zbyt pochopne

      nie ma też żadnych przesłanek, żeby wskazywać na niego jako słynnego "dziadka z Wehrmachtu" premiera Tuska, gdyż po pierwsze prof. Porsche`a nigdy nie służył w Wehrmachcie, a po drugie był zupełnie nie podobny do premiera Tuska!!!

      • 2 1

      • do "hadrian"

        odłóż dropsy

        • 1 0

  • Porsche nazywało się najpierw 901 a potem 911. (1)

    A to dlatego, że Peugeot rościł sobie prawo do nazewnictwa swoich samochodów cyframi z zerem w środku. W ten sposób Porsche zostało zmuszone do zmiany nazwy.
    W "Bad Boys" pierwszej części Smith i Lawrence rozbijali się czarnym Porsche Turbo (z manualem) serii chyba 987 takiej samej jak w materiale.

    • 2 2

    • PORSCHE

      987 to model Porsche Boxster ...a w Bad Boys to było Porsche 964 turbo

      • 0 0

  • Kto nie jechał porsche jako kierowca ten nie wie co to sportowy samochód! (7)

    Zróbcie wszystko aby choć raz w zyciu przejechać się klasycznym porsche najlepiej na drodze z zakrętami w okolicach Olsztyna rewelacja!

    Odradzam użytkownikom służbowych aut koloru niebieskiego typu ford focus mondeo skoda octavia i innych w leasingu z bazowymi lakierami to nie dla was rozwalicie się "miszczowie" prostej w cudzej furce :-)

    • 15 14

    • najlepsza na świecie jest SYRENA !!!!

      SYRENA SYRENA SYRENA

      TYLKO SYRENA 105 SIE LICZY !!!

      CUDO MADE IN POLAND A NIE MADE IN GERMANY !!!

      CUDZE CHWALICIE A SWEGO NIE ZNACIE !!!

      KIEDY BEDZIE COS O NASZEJ MOTORYZACJI?!

      • 1 0

    • Tylko Corvette

      Klasa,prestiz przy niej ten chelm niemiecki wymieka.

      • 1 8

    • a ktos kto ma porsche nic nie musi udowadniać

      bo wie co ma pod maską i w polandii nie urzadza sobie rajdów na dziurawej drodze!

      • 12 0

    • do brzoskwinka (3)

      Kultury to raczej nie nauczono Cię w domku a po drugie to sa lepsze drogi np. niemieckie autobany gdzie mozna się naprawdę rozpędzić.
      W Polsce mamy raczej ograniczenia "miszczynio" ze słomą w butach

      • 9 11

      • MD widać ze jestes kaszubskim mistrzem prostej hahaha (2)

        Wyznawco niemieckich autobanów. Tu nie chodzi o prędkośc maksymalną ale o frajdę z jazdy między innymi właśnie po zakrętach.
        Zapewne na codzień rozpędzasz tak właśnie swoją białą corollę z kratką z numerem zaczynającym sie od WI po trojmiejskiej obwodnicy pędząc spozniony do klajenta zeby mu opchnąc jakiś makaron etc.

        • 18 6

        • znam takich co mieli frajdę

          skonczyli na 1 drzewie

          • 4 5

        • jdmasfuck

          ubawiłeś mnie, naprawdę :)
          hahahah dobre
          biała corolla hahaha dobre i sprzedawca makaronu , no superrrr
          Jestes wielki, napradę super kolo z Ciebie, zaimponowałeś mi .........prostactwem

          • 6 12

  • jakis nowy cykl na trojmiasto? (1)

    o, wlaczam sobie i co widze? nowa twarz, nowe podejscie do tematu motoryzacji, zapachnialo wiosna choc to pierwszy dzien jesieni... oby tak dalej!
    nastepnie poprosze o astona martina i ferrari !!!!

    • 6 0

    • na wp.pl maja lepsze

      na wp.pl mają lepsze materiały, super filmiki i artykuły! tylko Wirtualna Polska

      • 2 4

  • świetnie sie prezentuje na POLSKICH DROGACH
    tragicznie to wyglada...

    Żal.pl

    • 1 3

  • Porsche 911 i wszystko w temacie

    Jak dla mnie to najlepsze auto na świewcie. Jeżdziłem takim samochodem po polskich drogach i powiem wam, ze po dziurach wcale nie trzęsie - komfort znacznie lepszy niż Ferrari!!! No i auto bezawaryjne.

    • 2 0

  • Mało osób wie że Ferdynand Porsche zbudował pierwszy samochód elektryczny

    takie buty

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CDI?

 

Najczęściej czytane