• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potężny motocykl na egzaminach w PORD. Czy to problem?

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat PORD zamówi 116 samochodów do egzaminowania
Yamaha FZ1. Pojemność silnika: 998 cm³, moc maksymalna: 150 KM/11000 obr/min, prędkość maksymalna: 252 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 s. Yamaha FZ1. Pojemność silnika: 998 cm³, moc maksymalna: 150 KM/11000 obr/min, prędkość maksymalna: 252 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 s.

Gdański PORD egzaminuje motocyklistów na 150-konnym motocyklu, który waży ponad 200 kg, a do setki rozpędza się w trzy sekundy. - To ryzykowne sadzać na taką maszynę początkujących - uważają motocykliści. - Kłopoty mogą mieć tylko osoby o drobnej posturze, głównie kobiety - uspokajają instruktorzy.



Czy litr pojemności silnika w motocyklu egzaminacyjnym w PORD to dużo?

Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego organizuje egzaminy dla kandydatów na prawo jazdy kategorii A na 150-konnym motocyklu Yamaha FZ1. To potężny motocykl o pojemności silnika wynoszącej 980 cm sześc. i wadze ponad 215 kg. Czy to odpowiednia maszyna dla początkujących?

- Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w nieco ponad trzy sekundy. Wystarczy, że kandydat na prawo jazdy mocniej odkręci manetkę i może za ten błąd zapłacić kalectwem bądź nawet życiem. Także jego waga jest wyzwaniem dla drobnej osoby, a sam pojazd jest trudny w prowadzeniu - mówi pan Łukasz, który od dwóch lat jeździ motocyklem.

Jego kolega, też Łukasz, dodaje: - Jeżdżę na motocyklu od trzech lat. Chciałbym się nim przejechać, ale na pewno wolałbym zacząć na torze, niż w jeździe po mieście.

Egzaminatorzy nie widzą problemu, bo kandydaci zdają

- Kategoria A, która uprawnia do jazdy motocyklem, jest stworzona dla osób, które posiadają już doświadczenie w ruchu drogowym. Dziś na motocykle nie wsiadają osoby przypadkowe, np. 18-latkowie, jak to było jeszcze w zeszłym roku. Kandydat musi mieć ukończone 24 lata, albo 20 i minimum dwa lata prawo jazdy kategorii A2 - tłumaczy Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy dziwią się zarzutom dotyczącym sprawdzania umiejętności kandydatów na tak mocnym motocyklu.

- W poniedziałek od rana prowadziliśmy egzamin praktyczny na tym właśnie motocyklu. Do godz. 12 zdało trzech spośród czterech kandydatów. Żaden z kandydatów nie uskarżał się na dużą moc motocykla - zapewnia wiceszef PORD.

Instruktorzy: problem nie w mocy, a w wielkości

Instruktorzy szkolący motocyklistów przekonują, że problemem może być nie moc motocykla, lecz jego wielkość.

- Z nowymi pojazdami mogą mieć kłopot osoby o niskim wzroście. Ciężko im będzie, siedząc na motocyklu w czasie postoju, dosięgnąć nogą nawierzchni. Może wtedy dochodzić do upadków - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel trójmiejskiej szkoły nauki jazdy Vektra.

Tego samego zdania jest inny instruktor. - Problemy mają drobnej postury osoby, głównie są to kobiety. Ciężko im pchać maszynę, czy też ją podnosić. A szkoda, żeby miały nie zdawać tylko dlatego, że nie są dobrze zbudowane. Jak już wsiądą na motocykl, to aż miło popatrzeć jak jeżdżą - mówi Marek Romanowicz, instruktor ze szkoły nauki jazdy Poldek.

Motocykliści: szkolenia są za krótkie

Jednak "zwykli" motocykliści uważają, że Yamaha FZ1 to zbyt silny motocykl dla początkujących.

- Uważamy, że 20 godzin nauki praktycznej i 34 godziny nauki teoretycznej nie pozwalają na to, by wsiadać na tak mocną maszynę jaką jest Yamaha FZ1 - mówi Kazimierz Szweda, prezes Stowarzyszenia Lotor, który nie tylko skupia wokół siebie motocyklistów, ale też ma za sobą wiele akcji na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Ten model wymaga naprawdę wielu godzin doświadczenia.

Nowe kategorie na motocykl: A, A1, A2..

A1 - ukończone 16 lat, badanie lekarskie, zgoda rodziców lub opiekunów - możesz kierować motocyklem o pojemności silnika do 125 cm sześc. i mocy do 11 kW (14,5 KM). Motocyklem trójkołowym o mocy do 15kW (20,5KM), motorowerem i czterokołowcem lekkim.

A2 - ukończone 18 lat, badanie lekarskie - można kierować motocyklem o mocy do 35 kW (47,5 KM), motocyklem trójkołowym o mocy do 15 KW, motorowerem i czterokołowcem lekkim.

A - ukończone 24 lata, lub 20 lat jeśli posiadasz minimum 2 lata prawo jazdy kategorii A2, zaświadczenie lekarskie - możesz kierować motocyklem o dowolnej pojemności i mocy silnika, motorowerem, czterokołowcem lekkim.

Miejsca

Opinie (210) 4 zablokowane

  • Ohohohohohoho!

    Będzie na egzaminie fajnie...

    • 0 0

  • szkolmy ! tirami na kategorie B ! (1)

    jestem ciekawy kto poniesie odpowiedzialnosc ? nie fizycznie tylko czy bedzie spal spokojnie i mial czyste sumienie ! za kursanta jak odkreci manetke gazu i przywali 100km w ogrodzenie, ten motor to nie zabawka jak ktos chce zrobic prawo jazdy kat A i jezdzic rekreacyjnie 250 to po co ma szkolic sie na Ferrari 500 koni ? dziwny kraj lub przerost naszych urzedasow !

    • 4 0

    • Re: szkolmy ! tirami na kategorie B !

      dokładnie! chcąc zrobić prawo jazdy kat. A2 zdaje się egzamin na niewiele mniejszym motocyklu od kat. A. To absurd.

      • 1 0

  • hehe

    Na kazdym motocyklowym forum pojawil sie kiedys temat: Jaki litr na pierwsze moto? to sie pord dostosowal...

    • 0 0

  • Nie ma co straszyć potencjalnych kierowców !

    Wczoraj zdałem i to za pierwszym razem.Teoria 74/74.Praktyka bez najmniejszych potknięć.
    Mam 166 cm wzrostu i ważę 65 kilo i dałem radę.Nadmienie tylko, że nigdy przed rozpoczęciem kursu nie jeżdziłem na tego typu motocyklu.
    Czyli można :)

    • 0 0

  • Warcholskie myslenie czuc w glosie tego pana z PORD

    Po pierwsze kupili motor z przypadku, po drugie szowinistyczna gadka na temat kobiet juz daje obraz jak to bylo wszystko komponowane. Do tego 150 km to nie jest typowa moc przecietnego motocykla w polsce i nawet w innych bogatych krajach europy. Idac tym torem rozumowania wszyscy powinni zdawac prawka B na dostawczakach blaszakach do 3.5 t typu transit z warzywaniaka bo skoro kierowcy moga takimi jezdzic to trzeba sprawdzic czy sobie poradza. Tylko zapominamy ze wiekszosc osob nie planuje zakupu takiego potworka a dresy co na takich kosza bariery od mostow na wsi czesto nie maja rzadnego prawa jazdy tak wiec tego typu glupiomadre dzialania nie robia nic dobrego ,tak jak punciak byl reprezentatywnym autem egzamnacyjnym tak mozna zastosowac podobny wariant z motorami ale tutaj niestety jakis zly czlowieczek uznal ze zaistnieje kupujac tego potworka ktorego zakup oraz serwis czy ubezpieczenie jest z pewnoscia wyzsze niz w przypadku standardowego motoru na kat A a za to wszysko placi sie z panstwowej kasy ktora bierze sie z naszych egzaminow.
    Warcholstwo w czystej postaci

    • 1 0

  • ja bez przeszkolenia wsiadłem na maszynę, ważącą około 180 kg i jeździłem, dla kogoś kto wcześniej nie jeździł na tak ciężkim motocyklu, może być problem, wystarczy trochę pojeździć i się oswoić

    • 0 0

  • tylko łajza sobie (1)

    nie poradzi na tym motorze.
    Kto chcę jeździć na moto MUSI potrafić opanować tą bestie.

    • 0 0

    • połamane nogi

      połamane nogi na motocyklu w gdańskim pord. kobieta podczas egzaminu odkręciła manetkę i z impetem wjechała w drzewo...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiego koloru są "zabytkowe" tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane