• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe przejścia przy Galerii Zaspa i GUMedzie

Michał Brancewicz
10 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejścia naziemnego przez al. Rzeczypospolitej nie udało się zrealizować w ramach Budżetu Obywatelskiego, ale jest szansa, że powstanie ono w 2021 roku z miejskich pieniędzy. Przejścia naziemnego przez al. Rzeczypospolitej nie udało się zrealizować w ramach Budżetu Obywatelskiego, ale jest szansa, że powstanie ono w 2021 roku z miejskich pieniędzy.

W przyszłym roku gotowe będą projekty przejść naziemnych przez al. Rzeczypospolitej w rejonie skrzyżowania z al. Legionów i ul. Hynka oraz przez al. ZwycięstwaTrakt Konny na wysokości przystanku tramwajowego Uniwersytet Medyczny. Ich budowa planowana jest w latach 2020-2021.



Jesteś zwolennikiem budowy przejść naziemnych?

O powstaniu przejść przy Galerii Zaspa i GUMedzie mówiło się od dawna.

To pierwsze było w 2017 i 2018 roku zgłaszane jako projekt do Budżetu Obywatelskiego. Dwa lata temu nie został on wybrany, a rok później, według wyliczeń urzędników, jego koszty wzrosły niemal czterokrotnie, więc realizacja przekroczyłaby kwotę przeznaczoną na zadania dla dzielnicy.

Z kolei możliwość stworzenia przejścia przez al. Zwycięstwa i Trakt Konny do GUMedu pojawiła się podczas przygotowań do remontu Traktu na odcinku Smoluchowskiego - 3 Maja. Ostatecznie urzędnicy odstąpili od tego pomysłu tłumacząc się ograniczeniami czasowymi i finansowymi.

Teraz miasto podjęło jednak kroki, które pozwalają wierzyć, że w najbliższej przyszłości oba przejścia powstaną.

- Odpowiadając na oczekiwania mieszkańców, władze miasta zleciły stworzenie Gdańskiego Pakietu Dostępności, który zakłada budowę przejść naziemnych w kilku punktach miasta. Przejścia mają zwiększyć komfort pieszych i skrócić czas pokonania głównych arterii miasta. Oba przejścia zostały uwzględnione we wspomnianym pakiecie - wyjaśnia Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Czytaj też: Jakie prawa mają piesi w Europie

Na stronie DRMG znajdziemy zaproszenia do złożenia oferty na opracowanie projektu przejścia i przejazdu rowerowego w obrębie skrzyżowania Rzeczypospolitej - Legionów - Hynka oraz na projekt poprzedzony koncepcją budowy przejścia z przejazdem rowerowym na wysokości przystanków tramwajowych "Uniwersytet Medyczny".

Do pierwszego postępowania wpłynęły dwie oferty:

  • Pracownia projektowa Promar - 153,75 tys. zł
  • Maxprojekt - 173,43 tys. zł

Realizacja ma nastąpić w przeciągu 8 miesięcy od dnia podpisania umowy.

  • Jeden z wariantów przewiduje powstanie przejścia naziemnego przy GUMedzie zaraz przy zejściu do tunelu.
  • Według planów przejście przez obie jezdnie al. Zwycięstwa oraz Trakt Konny na wysokości GUMedu powstanie w 2021 roku.
W przypadku drugiego postępowania oferty złożyły te same dwie firmy:

  • Pracownia projektowa Promar - 149,445 tys. zł
  • Maxprojekt - 157,317 tys. zł

Koncepcja ma zostać opracowana do kwietnia, a projekt do końca listopada 2020.

Na kiedy planowana jest budowa obu przejść?

- Po otrzymaniu dokumentacji projektowej miasto zapozna się z kwotami szacunkowymi, będącymi elementem dokumentacji i na tej podstawie podejmie decyzję dot. realizacji inwestycji. Obecnie realizacja planowana jest w latach 2020-2021 - wyjaśnia Izabela Kozicka - Prus z referatu prasowego biura prezydenta Gdańska.

Opinie (287) ponad 10 zablokowanych

  • Komunikacją miejską znowu dłużej

    Każde przejście to światła i wydłużony czas jazdy tramwajem i to w miejscach gdzie jest bezpieczne przejście tunelem.
    Czyli wydłużenie czasu przejazdu komunikacji miejskiej+ pogorszenie stanu bezpieczeństwa dla pieszych + zbędny wydatek

    • 5 6

  • Poprawa bezpieczeństwa to w Gdańsku bujda, nasi tytani umyslowi z urzędu myślą że jak zrobią prostą drogę i ustawią kilka spowalniaczy przed przejściem to będzie bezpiecznie(przykładem jest wyremontowany trakt konny) ulice projektuje się tak by z samego układu drogowego nie było można rozwinąć dużej prędkości bo postawić spowalniacze to żadna sztuka

    • 4 2

  • Kluczowe jest tutaj zdanie: "- Odpowiadając na oczekiwania mieszkańców"

    To zdanie nie jest prawdzie, bo to są oczekiwania lewicowych oszołomów, a nie mieszkańców.

    • 11 11

  • Przejścia dla pieszych to udogodnienie dla kierowcow, nie dla pieszych (4)

    Należy zawsze o tym pamiętać, dla wygody samochodowej dziczy jesteśmy kanalizowani w wąskie przepusty. Miasto jest pocięte autostradami a samochodowa dzicz domaga się wpychania ludzi w mokre i śmierdzące tunele dla swojej wygody. Jedyne co powinno mieć w mieście priorytet przed ruchem pieszym to komunikacja miejska .

    • 15 10

    • Dzięki tym przejściom kilka osób przeżyło (2)

      a to jest bezcenne.

      • 6 3

      • poruszanie się po mieście, to nie sztuka przetrwania (1)

        piesi nie mają jakimś tam cudem przeżyć, to kierowcy mają przestrzegać przepisów, a nie jechać 65 km/h na 50 z ryjem w telefonie, albo myśleć za kierownicą o niebieskich migdałach

        • 5 4

        • Poruszanie się po mieście jest niestety sztuką przetrwania

          I przejścia podziemne ułatwiają przetrwanie. Zaklinanie rzeczywistości nic tu nie da

          • 3 3

    • amen

      dobrze gada!

      kierowcy nie rozumieją, że ich przemieszczanie się po mieście jest jedną z najbardziej obciążających społecznie i finansowo aktywności w mieście. Nic nie czytali, nic się nie dowiadywali, coś im się tam wydaje, oni "puaacem podateg dogofffy" i "nie ma daruuumouwwyhhh miejszzc parkingowych" (gdzie jedno kosztuje kilkadziesiąt, jak nie kilkaset tyś zł), ale to "rovvverzysty roszczeniowe", bo zbudować dla nich kilometr DDR, to mniej kasy, niż odśnieżanie jednej dzielnicy w zimie:) już nie mówiąc o tym, że rowerzyści zabijają 0,5 osoby na rok, w przypadku aut, to są tysiące.

      • 7 3

  • Tunelem pieszy przejdzie bezpiecznie

    Na przejściu naziemnym paru pieszych polegnie, kilku zostanie rannych. Takie życie

    • 8 9

  • Jestem pieszym ale stanie na przejściu schodząc z Biskupiej do SKM Śródmieście doprowadza ma nie do szewskiej pasji. Człowiek traci tam z 5 minut. Czemu nie ma tam przejścia podziemnego?

    • 9 2

  • Rewolucyjna zarliwosc...

    Zawsze prowadzi do nieszczescia...

    • 7 2

  • Nie rozumiem tych decyzji (1)

    Bezkolizyjnosc przejść polega na tym że ludzie są chronieni a i udrozniony jest ruch samochodów. Ile ludzi będzie potrąconych lub zabitych na tych nowych przejściach to już trzeba pomyśleć. Ciemne wieczory, deszcze, przebiegnie przez jezdnię, dzieci, pijani lub nacpani kierowcy, większy smrud i smog. Ofiary będą tylko dlatego że z bezkolizyjnosci rezygnujemy. W imię czego? Gdzie zalety i plusy??

    • 14 11

    • poczytaj to i owo

      coś tam może kiedyś zrozumiesz

      • 4 6

  • Paranoja (3)

    Na zachodzie już dawno wyliczyli że zatrzymanie się kilku tysięcy samochodów dziennie, ewentualne potrącenia pieszego na tak ruchliwej trasie to gigantyczne koszty dla gospodarki. Ponadto i tak mamy na tej trasie dużo korków codziennie. Widać to po zwierzeniu prawej strony jezdni do jednego pasa. Z roku na rok korki w gdańsku w newralgicznych punktach się wydłużają.

    • 13 14

    • I wiesz jak Zachód sobie z tym radzi? Ograniczając

      liczbę aut w mieście.

      • 5 5

    • Ty chyba nie byłeś na zachodzie :)

      • 6 2

    • gdzie to przeczytałeś?

      policzyłeś na palcach u rąk i nóg i przestałeś, bo dalej nie potrafisz bez liczydła lub patyczków?

      • 3 3

  • Super sprawa! Jestem

    zdecydowanie na tak. Jako świadomy kierowca, ale i pieszy.

    • 9 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane