• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Problem z Trasą Kwiatkowskiego. Będzie mniej zjazdów, znikną chodniki?

Maciej Naskręt
10 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
aktualizacja: godz. 11:30 (10 kwietnia 2014)
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Obecnie dopuszczalny nacisk pojazdu na Trasie Kwiatkowskiego wynosi 8 ton na oś. Władze Gdyni chcą więcej - 11,5 t. Obecnie dopuszczalny nacisk pojazdu na Trasie Kwiatkowskiego wynosi 8 ton na oś. Władze Gdyni chcą więcej - 11,5 t.

Twardy orzech do zgryzienia mają władze Gdyni. Jeśli ministerialni urzędnicy nie zrobią wyjątku i nie uznają Trasy Kwiatkowskiego za drogę krajową, niebawem Gdynia będzie musiała trasę przebudować, by spełnić parametry drogi krajowej - m.in. zwiększyć ważny dla portu dopuszczalny nacisk na oś do 11,5 t. To oznacza likwidację części zjazdów i chodników, z których korzystają na co dzień mieszkańcy.



Jeśli Gdynia zdecyduje się na doprowadzenie Trasy Kwiatkowskiego do kategorii drogi krajowej, wymagać to będzie wielu przebudów - szczególnie na estakadzie w porcie. Jeśli Gdynia zdecyduje się na doprowadzenie Trasy Kwiatkowskiego do kategorii drogi krajowej, wymagać to będzie wielu przebudów - szczególnie na estakadzie w porcie.
Aktualizacja, godz. 11:30: W dniu publikacji tego artykułu, na Estakadzie Kwiatkowskiego doszło do poważnego wypadku. Jadąca nią ciężarówka przebiła bariery ochronne i z wysokości kilku metrów spadła na ziemię. Więcej informacji w artykule TIR spadł z Estakady Kwiatkowskiego w Gdyni.

***


Władze Gdyni od lat zabiegają o to, by Trasa Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni miała kategorię drogi krajowej. Aktualnie jest to tylko droga powiatowa - na mocy reformy administracyjnej z 1999 r. Zmiana umożliwiłaby miastu podniesienie limitu nacisku na oś z 8 na 11,5 tony. Z portu można by wtedy jednorazowo wywozić więcej towarów ciężarówkami. Remonty byłyby też finansowane ze środków państwowych.

Władze miasta niestety nie mogą podnieść dopuszczalnego nacisku osi na drogę, bo byłoby to złamanie prawa. - Naruszylibyśmy zapisy ustawy o drogach publicznych. Maksymalny nacisk, który mogliśmy określić na drodze powiatowej to właśnie 8 ton na oś - mówi Marek Stępa, zastępca prezydenta Gdyni.

Nieoficjalnie urzędnicy porozumieli się z inspektorami Inspekcji Transportu Drogowego w województwie, by ci ostatni przymykali oko na ciężarówki, które przewożą nieco cięższe towary Trasą Kwiatkowskiego.

- Nikt jednak inspektorom nie zabroni kontrolować pojazdów w tamtym miejscu, a więc ten "miecz" nad głową kierowców i przewoźników wciąż wisi - mówi Stępa.

Czy Gdynia powinna ubiegać się o status drogi krajowej dla Trasy Kwiatkowskiego?

W efekcie suma przeładowanych towarów na samochody w porcie jest mocno ograniczona. Ponadto przewoźnicy są narażeni na rozładunek jeszcze w porcie kontenerów na dwa mniejsze, by ciężarówka mogła przejechać bez kar zaledwie 5,5-kilometrowym odcinkiem drogi, czyli właśnie Trasą Kwiatkowskiego. To są poważne straty nie tylko dla przewoźników.

Ministerialni urzędnicy są nieprzejednani

Urzędnicy w Warszawie mogą zmienić kategorię drogi z powiatowej na krajową, ale nie pozwalają im na to (z jednym wyjątkiem, o czym piszemy niżej)... także przepisy. Mogą to zrobić tylko wtedy, gdy Trasa Kwiatkowskiego będzie miała bardziej charakter tranzytowy, a nie, jak teraz, miejski.

O co dokładnie chodzi? Obecnie Trasa Kwiatkowskiego ma status drogi "głównej" - zaprojektowana jest do jazdy z prędkością 50 km/h. Jednak by zyskać kategorię drogi krajowej, musi mieć przynajmniej status drogi "głównej przyspieszonej", czyli o jedno "oczko" wyżej w hierarchii dróg. A to w przypadku Trasy Kwiatkowskiego oznacza tylko jedno - potrzebna jest jej gruntowna przebudowa. Musi nastąpić szereg zmian, które mogą nie spodobać się mieszkańcom, podróżującym na co dzień tą drogą.

Największe zmiany w ruchu dotyczyłyby estakady. Przede wszystkim musiałyby zniknąć niektóre zjazdy - jest ich za dużo. Miasto musiałoby zlikwidować np. zjazd w ul. Unruga i ul. Hutniczą, tak by pozostałe węzły znajdowały się w określonej przepisami odległości - 1 km.

Z estakady należałoby też usunąć chodniki, bowiem te, które są teraz, znajdują się zbyt blisko jezdni. Minimalna odległość od jezdni to 5 metrów. W ich miejsce pojawiłyby się natomiast pasy awaryjne bądź pobocza. Jeśli chodzi o nacisk osi, ministerialni urzędnicy twierdzą, że prezydent Gdyni ma uprawnienia do jej podwyższenia.

- Dopuszczenie na Trasie Kwiatkowskiego, czyli na drodze powiatowej do portu, ruchu pojazdów o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t możliwe jest poprzez wprowadzenie nowej organizacji ruchu. Zatwierdzenie nowej organizacji ruchu na Trasie Kwiatkowskiego leży w kompetencjach prezydenta Gdyni, będącego organem zarządzającym ruchem w mieście. O tej możliwości prezydent Gdyni był już informowany - mówi Piotr Popa, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

A może tak wyjątek dla Gdyni?

Władze Gdyni wskazują jednak ministerialnym urzędnikom, że zdarzało się na drogach o statusie "główna", wyznaczać drogi krajowe. - Dziwię się urzędnikom w ministerstwie, czemu jeszcze nie skorzystali tej furtki - mówi Stępa.

Potwierdzają to sami urzędnicy z Warszawy, ale zaznaczają, że takiego rozwiązania nie można zastosować właśnie w Gdyni. Drogi krajowe "główne" wytycza się zazwyczaj w miejscach kolizyjnych - gdzie jest wielu pieszych, występują trudne warunki m.in. geograficzne, więc nie można projektować drogi o wyższej klasie.

Standardem są zawsze drogi główne przyspieszone.

Gdynia w klinczu w sprawie Trasy Kwiatkowskiego

Jeśli ministerialni urzędnicy będą twardo stać przy swoim stanowisku - nie będą chcieli przekwalifikować trasy na drogę krajową - Gdynia będzie musiała Trasę Kwiatkowskiego przebudować samodzielnie. Prace będą prowadzone właśnie z myślą o przewoźnikach, na czym mogliby ucierpieć z kolei mieszkańcy.

Ta wersja jest o tyle realna, że ministerialni urzędnicy zakwalifikowali gruntowną przebudowę Estakady Kwiatkowskiego na listę rezerwową w projekcie pn. "Connecting Europe Facility", czyli "Łącząc Europę". Przebudowa estakady, zdaniem ministerialnych urzędników, miałaby pochłonąć 200 mln zł.

170 mln zł (85 proc.) dołożyłaby Unia Europejska. 30 mln zł miałoby pochodzić z budżetu centralnego. Są to jednak wstępne szacunki, które mogą się zmienić.

A może Trasa Kwiatkowskiego jako droga wojewódzka?

Właściwym rozwiązaniem jest też zaliczenie Trasy Kwiatkowskiego do kategorii dróg wojewódzkich. Umożliwi to, zgodnie ustawą o drogach publicznych, uwzględnienie jej w wykazie dróg wojewódzkich, po których mogą poruszać się pojazdy o dopuszczalnym nacisku pojedynczej osi do 10 t.

- Zaliczenie do kategorii dróg wojewódzkich następuje w drodze uchwały sejmiku województwa w porozumieniu z ministrami właściwymi do spraw transportu oraz obrony narodowej - przypomina Popa.

Dla władz Gdyni nie jest to jednak rozwiązanie docelowe.

Opinie (141) ponad 10 zablokowanych

  • czyli jedna sekta urzędników przerzuca się papierami z drugą a problem od;lat nierozwiązany
    bo wiatr wieje
    bo słońce świeci
    bo deszcz lub snieg
    bo chodnik jest
    bo zjazdów za dużo
    mam tylko jedno pytanie
    po ch... siedzicie za tymi biurkami tytani "pracy"?

    • 8 0

  • montaż ekranów akustycznych

    Bez ekranów TK nie może otrzymać statusu drogi krajowej ekspresowej (chodzi m.in. o nowe dopuszczalne normy hałasu). Sprawa toczy się od lat a urzędnicy UM Gdyni bagatelizują przepisy a więc należy ich wymienić na myślących i kreatywnych.

    • 3 2

  • zlikwidujcie chodniki (1)

    Zlikwidujcie chodniki a obok wybudujcie drugą estakade tylko dla pieszych. Powinno się udać, Gdynia ma już przecież doświadczenie w tworzeniu takich rozwiązań.

    • 77 2

    • Można pójść dalej, dwie rownoległe estakady jedna dla pieszych a druga dla rowerów

      • 6 0

  • zburzyć - wybudować nową (2)

    • 69 13

    • Inny wariant

      Zanim zaczęli rozbudowe były propozycje i dyskusje zeby wybudować 2 pasmowa drogę wzdłuż Hutniczej i połączyć trasę z końcem obwodnicy w chylonii. Na dziś chyba najlepszym wyjściem było dobudowanie drogi od ciepłowni do obwodnicy w chylonii bo wyjazd z portu w zasadzie juz jest . Przy okazji rozwiazali by problemy z przejazdem przez tory w chylonii a aktualną estakade zostawić jak jest, szkoda pieniędzy na przebudowy i ograniczanie dojazdu mieszkańcom.

      • 6 0

    • bye bye na 40 lat

      • 12 1

  • Korki (2)

    Znowu będą korki :(

    • 47 5

    • już często bywają (1)

      warto rozważyć budowę zwodzonej kładki pieszo-rowerowej z Oksywia do centrum Gdyni.

      • 4 5

      • eoeoeoeoeooooooooooo

        Ciągle pomijacie mój genialny pomysł katapulty dla ludzi i samochodów. Co za problem, zainstalować trzy takie wyrzutnie na kępie oksywskiej i wielkie rękawice do bejsbola w Centrum i odwrotnie (żeby można było wrócić). Oczywiście urzędnicy wiedzą lepiej i wyburzą węzły chłonne na hutniczej i Unruga i Gdynia dostanie zawału serca.

        • 3 1

  • Chyba jednak te gdyńskie władze nie są takie idealne jak się wszystkim

    od lat nieustannie wmawia

    • 10 1

  • Zamiast wydawać 100 mln na lotnisko trzebabyło gruntownie przebudować estakadę!

    a teraz się okaże, że estakada będzie tylko dla przyjezdnych, bo po przebudowie i likwidacji dwoch najwazniejszych węzłów estakada bedzie dla mieszkancow bezuzyteczna! zakorkuje sie miasto, ale grunt ze przewoznicy beda mieli estakade tylko dla siebie!

    Szczurek... juz nie moge ciebie i twoich przydupasów sluchac....

    • 11 1

  • urzędasy... (5)

    Elżbieta Jakubiak (PJN, dawniej PiS):U nas uważa się, że biznes tworzy państwo, a urzędnicy państwowi je niszczą, a to oni przygotowują wielką infrastrukturę dla życia dziennikarzy, biznesu. Gdyby nie oni, gdyby nie tacy ludzie jak ja, byłby pan bez numeru dowodu, zameldowania.

    Robert Mazurek (dziennikarz RZ): Gdyby nie biznes, pani byłaby bez pensji.
    Jakubiak: To nieprawda! Wypracowuję ją jako urzędnik państwowy, wydając panu zaświadczeni, by mógł pan prowadzić działalność gospodarczą, przygotowując działkę do inwestycji i tak dalej. W sumie to ja panu pozwalam pracować.

    Skoro taki przykład idzie "z góry", to jak inaczej mają się zachować urzędasy z ministerstwa? Nie pozwolą na zmianę kategorii, nośności drogi, bo "niedasie", bo zjazdy za często, bo chodniki za blisko, bo w rozporządzeniu zapisano... No ale kto zapisał? Urzędasy. I urzędasy mogą zmienić. Każdy urzędas patrzy tylko czy aby da się coś zakwestionować, ale żaden nie pomyśli jak zrobić, żeby było dobrze. Dobrze - nośność Trasy Kwiatkowskiego = 11,5 t. A co do nośności drogi ma ilość zjazdów?

    • 26 2

    • (1)

      Co pierwsze ? Jajko czy kura ?

      • 1 1

      • Od dawna wiadomo, że jajko

        • 0 0

    • urzedasy (1)

      jet za duzo zjazdow bo trasajest za krotkaa odleglosc powinna byc min 1000 metrow a mieddzy zjazden na BCR i Unruga jest mniej

      • 0 1

      • "Jest za duzo zjazdow bo trasa jest za krotka",

        więc aby zadowolić urzędników w ministerstwie dobudujmy szykany, "eskę", czy jakiś zakręt, które wydłużą trasę i będzie się urzędnikom zgadzało i zgodzą się na odpowiedni zapis w dokumentach.

        ...A nie, czekaj - przecież droga jest dobra, potrzebna, funkcjonalna, odpowiednio wytrzymała, więc czemu to my mamy coś zmieniać - to chyba jednak po stronie urzędników jest coś "nie tak"?

        • 2 0

    • Już od czasów rzymskich drogi buduje się na polecenie urzędników. W prekolumbijkiej Siewiwrnoj Americe nie było urzędników,a

      Kulczyk albo Staleksport jak wybudowali autostrady prywatne,to co? Drogo, krzywo i cìągle bramki ...

      • 1 1

  • Nie chcemy pieszych na estakdzie dla rowerów

    Likwidacja chodników oznaczać będzie jedno że ruch pieszy przeniesie się na estakadę dla rowerów a rowerzysta i pieszy to wybuchowa mieszanka. Ciekawe co na to mówi Rowerowa Gdynia

    • 2 4

  • Zwiększenie nacisku na oś!!!???????

    A pomyślał ktoś o tym, że aktualnie ciężarówki ledwo co podjeżdżają pod górę jadąc w stronę obwodnicy??? najlepiej zwiększyć ciężary a kierowcy niech się martwią stojąc w korkach...a o zimie nie wspominając. Ta trasa wybudowana była kilkadziesiąt lat temu i jest do zaorania!!!

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane